Songs, toepasselijk bij dood vriend/vriendin

24-11-2025 23:05 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanavond een gezellige avond gehad met de dochters, broer en zus van een overleden vriendin. Toen ze weg waren werd ik verdrietig en had ik de behoefte even helemaal in het gevoel van gemis en het verdriet op te gaan. Muziek speelt bij zoiets voor mij een grote rol, maar ik kon niet echt op een song of muziekstuk komen dat specifiek met betrekking tot een vriendin recht mijn hart in ging en me daarmee zou helpen die emoties te voelen. Welke muziek helpt/doet iets voor jullie in zo'n geval?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Denk dat emoties die bepaalde muziek bij iemand oproept ècht heel persoonlijk is. Door de herinneringen die erbij horen. Daarom is het denk ik heel moeilijk om een specifiek muziekstuk te roepen.
Ik ben benieuwd welke muziek het voor anderen is. Niet dat het dan per se ook voor mij iets doet. Maar misschien wel, zoals het nummer 'papa' voor veel mensen met hun vader te maken zal hebben. Een specifiek nummer dat 'past' bij een overleden vriend(in) ken ik namelijk niet, als er zoiets zou zijn wil ik het graag opzetten.
Beethoven - Silence
https://www.youtube.com/watch?v=fulC4Mu ... rt_radio=1

En dan kneiterhard aan. Gegarandeerd tranen bij mij. Dit was ook een van de nummers die we hadden uitgekozen voor de uitvaartdienst van mijn moeder, die dement was. De zware stukken doen me denken aan haar donkere (verwarde) momenten en heel, heel soms was ze weer heel even 'terug'. Het komt allemaal samen in dit nummer.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Oh heb je even... Bij sommige nummers breek ik acuut. Ook als het niet uitkomt.

Clocks - Anouk
Just breathe - Pearl Jam
Laat me- Ramses Shaffy
Zo zal het zijn - Rob de Nijs
Une Belle Histoire - Michel Fugain

En een nummer wat totaal niks te maken heeft met mijn overleden geliefden maar waardoor ik toch helemaal leegliep.
Gaya - Valencia
Yella78 schreef:
24-11-2025 23:12
Ik ben benieuwd welke muziek het voor anderen is. Niet dat het dan per se ook voor mij iets doet.

Precies.

Une Belle Histoire is voor een vriendin van mij een heel blije en gelukkige plaat. Die draaiden ze vroeger in de auto op weg naar vakantie.

Voor mij is het een van de lievelingsnummers van mijn vader en daardoor wordt ik er vooral weemoedig en verdrietig van. Zo'n heimwee naar mijn papa gevoel.
Dank. Ik ga ze allemaal luisteren.
Zelf breek ik gegarandeerd af bij All I ask van Adele, maar dan denk ik vooral aan 'stel dat mijn man me zou willen verlaten'. Ik heb vanavond muziek gedraaid van een regionale zanger waar ik altijd wel wat bij voel, al vind ik het tegelijkertijd sentimenteel. Ik heb ook nummers van Lori Spee geluisterd, die maakten vroeger veel bij me los en nu nog steeds wel. Zijn echt prachtige nummers bij.
Against all odds - Phil Collins
Afscheid van een vriend - Clouseau
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Memories - Maroon 5
Je kent hem vast wel maar pak de songtekst er eens met aandacht bij. Het is een ‘zwaarder’ emotioneler nummer dan je in eerste instantie denkt.
Oeh, Just Breathe... die pakt me flink.
Memories ook mooi, heb de tekst erbij gepakt. Weer de tranen over de wangen.
Against all odd vind ik ook een prachtig nummer, maar heeft voor mij meer associaties met liefdespartners.
Red mij niet van Maarten rozendaal is voor mij zo'n nummer
Wrecked van Imagine Dragons, geloof ik geschreven voor zijn schoonzus maar precies hoe ik me voelde na het overlijden van een vriendin
Gone too soon , someone in the dark en smile van Michael Jackson..
Live long and prosper
Heel stom
Samson en Gert: vrienden voor het leven.
Ik vind het zo'n aandoenlijk mooi lied. Ik ben 1 van mijn beste vriendinnen lang geleden verloren en het "past" gewoon bij ons.
Mag ik dan bij jou, Claudia de Breij.
Dat werd veel gespeeld in de tijd dat het slecht ging met mijn oudste en dat ik soms bang was voor wat ze zou doen. Gegarandeerde brok in mijn keel hier.

En wat ik qua tekst prachtig vind; dat ik je mis van Maaike Ouboter
https://youtu.be/tHCMHERIl90?si=PcoXkOuEEbtK1SEv

Deze van Jan Rot
Heel het album “I.p.v kaarten”vind ik zo mooi

Ook het nummer “stel dat het zou kunnen”
Prachtig!
maze wijzigde dit bericht op 25-11-2025 06:24
2.64% gewijzigd
https://youtu.be/1-rs6_hvLfE?si=qHXjjiTW-xLxuF23

Deze dus
Come back van Pearl Jam
Nothing but thieves - If I get high

Deed het bij mij goed na verlies van een dierbare.
Uncharted van Kensington.
You be in my heart van Phil Collings.
Muziek in mineur.

Mineur / majeur heeft een verschillend effect op je brein. Niet voor niets dat veel blues en ballades geschreven zijn in mineur.
Grijs van Jaap Reesema. Was veel op de radio toen een naaste overleed en de tekst raakt me enorm. Voelt heel toepasselijk.
Last kiss van pearl jam
Help van The Beatles

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven