Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1716 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
grenada schreef:
26-11-2025 16:10
gewoon elke dag hier vragen. voor vandaag: boerenkool!
Verdorie, lees je tip nu pas dus mijn maag maar gevuld met (weer eens) pasta. De boerenkool dan maar even onthouden tot morgenavond.😁
grenada schreef:
26-11-2025 17:21
in Amerika hebben beide "kamers" een republikeinse meerderheid, waardoor die debiel van een Trump zich als een dictator kan gedragen.
Kan je nagaan wat het Amerikaanse volk van Kamala Harris vond..

Het idee van onze 1e kamer is zó achterhaald, ooit ingesteld om de Belgische adel invloed te laten behouden. Nu gebruikt om politiek te bedrijven. Lees besluiten van de 2e kamer tegen te houden omdat de politieke verhoudingen daar gewoon weer anders liggen.
We hébben al te maken met een enorme versnippering van de macht in de 2e kamer zodat er minimaal 4 partijen nodig zijn voor een meerderheid, komt nog een verdere demping in beleid bij door de 1e kamer. Wat je overhoudt is onbestuurbaarheid.
Phlox24 schreef:
26-11-2025 15:49
Het gros van de NSC kiezers kwam juist bij CDA vandaan. CDA verloor toen 10 zetels, hebben er nu weer 13 terug.
BBB-ers lopen ook terug naar de CDA.
Stressed is just desserts spelled backwards
Buma gelooft niet in kabinet met VVD en GroenLinks-PvdA

Informateur Buma denkt dat er geen kabinet komt van D66, CDA, VVD en GroenLinks-PvdA, het zogenoemde middenkabinet. Zo'n kabinet heeft de voorkeur van winnaar D66, maar VVD-leider Yesilgöz heeft voor en na de Tweede Kamerverkiezingen meerdere keren benadrukt dat haar partij dat niet wil. Het is niet ongebruikelijk in Den Haag dat een politieke partij toch in een kabinet stapt, ondanks eerder protest. Maar in het geval van de VVD gaat dit niet gebeuren, denkt Buma.

"Deze variant is afgevallen", aldus Buma. "De blokkade is er nu en die blijft".

NOS.nl
Carola_456 schreef:
28-11-2025 18:17
Buma gelooft niet in kabinet met VVD en GroenLinks-PvdA

Informateur Buma denkt dat er geen kabinet komt van D66, CDA, VVD en GroenLinks-PvdA, het zogenoemde middenkabinet. Zo'n kabinet heeft de voorkeur van winnaar D66, maar VVD-leider Yesilgöz heeft voor en na de Tweede Kamerverkiezingen meerdere keren benadrukt dat haar partij dat niet wil. Het is niet ongebruikelijk in Den Haag dat een politieke partij toch in een kabinet stapt, ondanks eerder protest. Maar in het geval van de VVD gaat dit niet gebeuren, denkt Buma.

"Deze variant is afgevallen", aldus Buma. "De blokkade is er nu en die blijft".

NOS.nl
Dit bericht is inmiddels achterhaald. Van dezelfde NOS.

Hij komt terug op die eerdere uitspraken.
Paradise schreef:
28-11-2025 19:26

Inderdaad. Er blijft hoop en kans op een middenkabinet.
Paradise schreef:
28-11-2025 19:26

Oh, da's supersnel weer anders dan. :mrgreen:
En oh, NRC biedt excuses aan aan Wijers. NRC moet toegeven dat Wijers Yesilgoz helemaal geen leugenaar had genoemd.

Dit nadat De Volkskrant het had uitgezocht. Ook debatleider Martijn de Greve kon zich onder andere niet herinneren dat Wijers het woord leugenaar had gebruikt. En nog meer mensen die dat on-the-record tegen De Volkskrant hebben bevestigd.

"We wekten de indruk dat we meer bronnen hadden die Wijers "leugenaar" hoorden zeggen, dan we in werkelijkheid hadden", schrijft hoofdredacteur Patricia Veldhuis van NRC."

Dus Eric Smit had gewoon gelijk. Net als ik overigens. (Toch maar even die credits opeisen.)

Het kwaad is trouwens al geschied. De formatie en het vertrouwen in de politiek heeft weer eens een deuk opgelopen.

Mocht ik abonnee zijn geweest van NRC dan had ik hem opgezegd. Een fout maken is menselijk, maar niet zo'n soort fout.

Zeer kwalijk. En dat noemt zich een integere en serieuze krant. Bah.

En misschien tijd een paar verslaggevers eruit te knikkeren bij NRC.
Paradise schreef:
30-11-2025 01:02
En oh, NRC biedt excuses aan aan Wijers. NRC moet toegeven dat Wijers Yesilgoz helemaal geen leugenaar had genoemd.

Dit nadat De Volkskrant het had uitgezocht. Ook debatleider Martijn de Greve kon zich onder andere niet herinneren dat Wijers het woord leugenaar had gebruikt. En nog meer mensen die dat on-the-record tegen De Volkskrant hebben bevestigd.

"We wekten de indruk dat we meer bronnen hadden die Wijers "leugenaar" hoorden zeggen, dan we in werkelijkheid hadden", schrijft hoofdredacteur Patricia Veldhuis van NRC."

Dus Eric Smit had gewoon gelijk. Net als ik overigens. (Toch maar even die credits opeisen.)

Het kwaad is trouwens al geschied. De formatie en het vertrouwen in de politiek heeft weer eens een deuk opgelopen.

Mocht ik abonnee zijn geweest van NRC dan had ik hem opgezegd. Een fout maken is menselijk, maar niet zo'n soort fout.

Zeer kwalijk. En dat noemt zich een integere en serieuze krant. Bah.

En misschien tijd een paar verslaggevers eruit te knikkeren bij NRC.
Dus Wijers had niet al lang voor de verkiezingen de voorkeur voor een kabinet met GL-PVDA? En heeft Yesilgöz ook geen "feeks" genoemd?
Vanielje schreef:
30-11-2025 10:11
Dus Wijers had niet al lang voor de verkiezingen de voorkeur voor een kabinet met GL-PVDA? En heeft Yesilgöz ook geen "feeks" genoemd?
Je kunt misschien ook gewoon toegeven dat je er naast zat?

Soms is dat beter.
Vanielje schreef:
30-11-2025 10:11
Hier is helemaal niks mis mee toch? Elke informateur heeft een voorkeur en dat mag ook gewoon. Sterker nog, daar mogen ze op geselecteerd worden door de fractievoorzitters.
AnAppleADay schreef:
30-11-2025 10:27
Hier is helemaal niks mis mee toch? Elke informateur heeft een voorkeur en dat mag ook gewoon. Sterker nog, daar mogen ze op geselecteerd worden door de fractievoorzitters.
Precies. En hij deed zijn uitspraken voordat hij geselecteerd werd.

Maar vooral: het echte schandaal is hier de misser van NRC. Niet een misser van Wijers.
Waarbij de bronnen bovendien bewezen schimmig/onbetrouwbaar zijn.
AnAppleADay schreef:
Inderdaad. Als geen voorkeur hebben een criterium zou zijn voor een informateur dan zouden ze lang kunnen zoeken voordat ze iemand vinden.
Bepaalde VVD‘ers vinden het kennelijk wenselijk om de formatie te doen mislukken en/of een zo rechts mogelijk kabinet te krijgen. Mét illiberale en autoritaire partners, liever dan met links liberale of middenpartijen. Je ziet het in de hele vrije wereld; Een deel van de traditionele conservatieven verschuift naar radicaal-rechts.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
AnAppleADay schreef:
Ja eens. Dat is onvermijdelijk denk ik en geen probleem. Ieder mens heeft voorkeur. Het wordt pas een probleem als je je voorkeuren vertaalt naar 'de feeks van'. Dus wat mij persoonlijk betreft;
- ja de NRC zit fout en die moeten daar iets mee doen
- een informateur kan niet 'geen voorkeur' hebben
- iemand die een prominent figuur in de formatie heel kort daarvoor nog een feeks noemt, moet je geen informateur maken of laten, want dat gaat veel verder dan 'voorkeur hebben voor'.
Liv8 schreef:
30-11-2025 10:38
Ja eens. Dat is onvermijdelijk denk ik en geen probleem. Ieder mens heeft voorkeur. Het wordt pas een probleem als je je voorkeuren vertaalt naar 'de feeks van'. Dus wat mij persoonlijk betreft;
- ja de NRC zit fout en die moeten daar iets mee doen
- een informateur kan niet 'geen voorkeur' hebben
- iemand die een prominent figuur in de formatie heel kort daarvoor nog een feeks noemt, moet je geen informateur maken of laten, want dat gaat veel verder dan 'voorkeur hebben voor'.
Hier ben ik het wel mee eens, maar de vraag is of ze dat van tevoren wisten.
Ik vind het ook wel dom van Wijers dat hij zulke uitspraken doet als je weet dat je potentieel benaderd zou kunnen worden (want ik geloof niet dat daar niet al lang van tevoren verschillende lijntjes voor worden uitgezet).
Dom, maar niet per se fout. NRC zit wel echt fout.
Paradise schreef:
30-11-2025 10:31

Maar vooral: het echte schandaal is hier de misser van NRC. Niet een misser van Wijers.
Is Jetten schimmig? Jetten heeft toch gezegd dat hij na het lezen van het appje wist dat Wijers niet door kan? En is Wijers ook schimmig want hij heeft bevestigd dat hij dingen in het appje heeft gezet die zijn positie als onbevangen informateur kunnen schaden?
AnAppleADay schreef:
30-11-2025 10:40
Hier ben ik het wel mee eens, maar de vraag is of ze dat van tevoren wisten.
Ik vind het ook wel dom van Wijers dat hij zulke uitspraken doet als je weet dat je potentieel benaderd zou kunnen worden (want ik geloof niet dat daar niet al lang van tevoren verschillende lijntjes voor worden uitgezet).
Dom, maar niet per se fout. NRC zit wel echt fout.
Nee ik denk ook niet dat ze dat wisten. Dus hem aanstellen zie ik ook niet als fout, ik hoop niet dat je dat in mijn bericht las.
Wijers zat fout/ was dom. Kan wat mij betreft allebei. Ik vind als volwassen professional iemand een feeks noemen sowieso wel een beetje fout. Maar inderdaad vooral dom. Maar ik denk dat hij dat zelf ook wel weet. NRC zit zeker fout.
Liv8 schreef:
30-11-2025 10:41
Is Jetten schimmig? Jetten heeft toch gezegd dat hij na het lezen van het appje wist dat Wijers niet door kan? En is Wijers ook schimmig want hij heeft bevestigd dat hij dingen in het appje heeft gezet die zijn positie als onbevangen informateur kunnen schaden?
Alleen dat appje was waarschijnlijk onvoldoende geweest om te publiceren.

Het publiceren van een privébericht deed NRC in een context. En in die context had Wijers ook dingen gezegd die achteraf niet gezegd zijn.

Dus zonder de eerdere publicatie over dat leugenaar was die tweede publicatie er ook geweest en had Wijers er dus gewoon nog gezeten als informateur.

Jetten deed zijn uitspraken op basis van meerdere berichten. Waarvan de helft sowieso al niet klopt.
oudebaas schreef:
30-11-2025 10:36
Bepaalde VVD‘ers vinden het kennelijk wenselijk om de formatie te doen mislukken en/of een zo rechts mogelijk kabinet te krijgen. Mét illiberale en autoritaire partners, liever dan met links liberale of middenpartijen. Je ziet het in de hele vrije wereld; Een deel van de traditionele conservatieven verschuift naar radicaal-rechts.
Precies dit.

Wat nu onderzocht moet worden wie dat priveappje heeft gelekt. En met welke belangen precies.
AnAppleADay schreef:
De informateur vind de lijsttrekker van een partij een "feeks" en wil liever niet dat die partij in het kabinet komt.

"Helemaal niks mis mee".
Vanielje schreef:
30-11-2025 10:59
De informateur vind de lijsttrekker van een partij een "feeks" en wil liever niet dat die partij in het kabinet komt.

"Helemaal niks mis mee".
Ach natuurlijk. En niets over wat er hier echt mis was: NRC.

Maar ik snap het: je bent een VVD’er. Daar valt helaas weinig nuance en zelfreflectie van te verwachten.
Paradise schreef:
30-11-2025 11:01
Ach natuurlijk. En niets over wat er hier echt mis was: NRC.

Maar ik snap het: je bent een VVD’er. Daar valt helaas weinig nuance en zelfreflectie van te verwachten.
Lekker op de man zeg. Wijers zag tenminste zijn eigen tekortkoming tijdig in en stapte op.
Paradise schreef:
30-11-2025 10:31

Nou, inderdaad! Ik zat met m'n oren te klepperen, ook dat ze net zo traag zijn met excuses als Yesilgöz. Lekker makkelijk zo :nope:
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Paradise schreef:
30-11-2025 10:54
Alleen dat appje was waarschijnlijk onvoldoende geweest om te publiceren.

Het publiceren van een privébericht deed NRC in een context. En in die context had Wijers ook dingen gezegd die achteraf niet gezegd zijn.

Dus zonder de eerdere publicatie over dat leugenaar was die tweede publicatie er ook geweest en had Wijers er dus gewoon nog gezeten als informateur.

Jetten deed zijn uitspraken op basis van meerdere berichten. Waarvan de helft sowieso al niet klopt.
En dat werd neem ik aan ook van hem verwacht.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven