Mijn vriend wil niet zonder mij op wintersport vakantie
dinsdag 2 december 2025 om 08:55
Mijn vriend wil niet zonder mij op wintersportvakantie. Nou, lekker belangrijk denk je dan.... Dan niet toch? Probleem is, vanaf kinds af aan zijn wij al gaan skiën. Dus jarenlang toen ik hem had leren kennen zijn we ook samen gegaan. Echter, ik heb best een behoorlijke Osteoporose. In die zin dat ik vorig jaar rond deze tijd door een klein opstapje over het hoofd te hebben gezien en en niet eens harde val mijn rechterarm- en rechtervoet brak. 7 maanden geduurd voor het weer een beetje oke was. En ik breek dus om de twee jaar wel wat. Kortom, ik ben wat voorzichtiger geworden en skiën hoeft dus niet meer voor me. Ik ben door die breuken ook te angstig geworden dus is skiën meer een 'continu angstgevoel' (en dus gespannen en dus groter risico op fouten en dus weer breuken) ipv dat ik me heerlijk vrij voel op die latten zoals vroeger. Nou vind ik het prima als hij met een vriend gaat ofzo. Maar hij wil dus met mij. Gezegd dat ik dat ook prima vond, ik ga dan wel wandelen ofzo. We hebben daar altijd een heerlijk hotel met sauna, zwembad, buitenbubbelbad. Boek mee en ik vermaak me wel in het zonnetje op het terras.
Maar... dat is dus ook niet goed. Ik moet me maar over mijn angst heen zetten en gewoon weer de latten op. Wat ik (even voor de duidelijkheid hoor) pertinent niet doe gewoon. Hij wil niet in zijn eentje op de latten en ik dan lekker met een boek bubbelend in het hotel. ik MOET mee. En elk jaar komt deze discussie weer. Ik wil daar nu een keer voor eens en voor altijd vanaf. Mijn 'NEE DAT DOE IK NIET MEER, IK BEN TE BANG IETS TE BREKEN EN HET IS EN WORDT NIET ONTSPANNEND MEER VOOR ME' (zo duidelijk dus geweest, want het jaar daarvoor alleen simpel met mijn schouder tegen de deurpost aangelopen, niet eens hard maar zoals iedereen normaal elke dag bijna overkomt, hup, scheur erin, het is dus ech niet oke) gaan er even in... tot het jaar daarop weer. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met zaniken....
Ik heb mijns inziens al compromissen genoeg voorgesteld, maar niets werkt. Ik moet skiën blijkbaar.
Maar... dat is dus ook niet goed. Ik moet me maar over mijn angst heen zetten en gewoon weer de latten op. Wat ik (even voor de duidelijkheid hoor) pertinent niet doe gewoon. Hij wil niet in zijn eentje op de latten en ik dan lekker met een boek bubbelend in het hotel. ik MOET mee. En elk jaar komt deze discussie weer. Ik wil daar nu een keer voor eens en voor altijd vanaf. Mijn 'NEE DAT DOE IK NIET MEER, IK BEN TE BANG IETS TE BREKEN EN HET IS EN WORDT NIET ONTSPANNEND MEER VOOR ME' (zo duidelijk dus geweest, want het jaar daarvoor alleen simpel met mijn schouder tegen de deurpost aangelopen, niet eens hard maar zoals iedereen normaal elke dag bijna overkomt, hup, scheur erin, het is dus ech niet oke) gaan er even in... tot het jaar daarop weer. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met zaniken....
Ik heb mijns inziens al compromissen genoeg voorgesteld, maar niets werkt. Ik moet skiën blijkbaar.
dinsdag 2 december 2025 om 11:25
Wat bizar zeg. Ik sluit me bij bovenstaande reactie (en de rest) aanLady*Voldemort schreef: ↑02-12-2025 11:07TO en haar vriend zijn toch geen kleuters? Bovendien is het helemaal niet grappig. Naast het feit dat die man gewoon over TO heen walst boeit het hem blijkbaar ook niet als TO allerlei botten breekt, zo lang hij zijn zin maar krijgt. Dat vind ik allemaal niks om grapjes over te maken, dan zou ik veel eerde gillende ruzie gaan maken en ik zou het zelfs helemaal niet raar vinden als TO de hele relatie in heroverweging nam.
dinsdag 2 december 2025 om 11:27
Ik lees helemaal niet dat TO haar hele relatie wil heroverwegen. Dat wordt in dit soort topics heel snel geroepen, maar hoeft helemaal niet zo te zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑02-12-2025 11:07TO en haar vriend zijn toch geen kleuters? Bovendien is het helemaal niet grappig. Naast het feit dat die man gewoon over TO heen walst boeit het hem blijkbaar ook niet als TO allerlei botten breekt, zo lang hij zijn zin maar krijgt. Dat vind ik allemaal niks om grapjes over te maken, dan zou ik veel eerde gillende ruzie gaan maken en ik zou het zelfs helemaal niet raar vinden als TO de hele relatie in heroverweging nam.
De hele aanpak van hoe vervelend haar vriend is, dat ze het gedram kitsbeu is en de weerstand heeft ze al geprobeerd. Ze vraagt hier om tips wat nog zou kunnen werken. Daarom opper ik een alternatief. Kan je heel boos op reageren, maar het is gewoon 'een optie'. Meer niet.
dinsdag 2 december 2025 om 11:42
Wintersport is 1 van de laatste dingen die ik wil opgeven, maar ik snap helemaal waarom je met jouw conditie niet meer wil. 1x vallen, 1x keer iemand die tegen je aan botst en je hebt waarschijnlijk alweer een breuk. Ik snap jouw vriend dan ook totaal niet.
Ja het is leuker om samen te skiën, maar in de avond samen zijn of een keer een dag niet skiën voor hem maar met jou mee wandelen bijvoorbeeld moet toch ook gewoon kunnen? Ben ook vaak genoeg 1 of meerdere dagen alleen op pad geweest, omdat man zich tijdens de vakantie toch niet lekker voelde. Net zo goed leuk hoor. Dan ga ik hem ook niet de piste op dwingen.
Ja het is leuker om samen te skiën, maar in de avond samen zijn of een keer een dag niet skiën voor hem maar met jou mee wandelen bijvoorbeeld moet toch ook gewoon kunnen? Ben ook vaak genoeg 1 of meerdere dagen alleen op pad geweest, omdat man zich tijdens de vakantie toch niet lekker voelde. Net zo goed leuk hoor. Dan ga ik hem ook niet de piste op dwingen.
dinsdag 2 december 2025 om 11:44
Exact dit.nausicaa schreef: ↑02-12-2025 10:50Gewoon geen zin mag uiteraard ook, maar daarvan kan ik nog denken ‘als het zó belangrijk is voor iemand, stap daar dan af en toe overheen’. Maar dit gaat niet om geen zin, het gaat er zelfs niet om dat TO angstig is. Het gaat er om dat het een reeeel gevaar oplevert. En dat is iets waar je hele terecht níet overheen stapt, ook niet als iemand anders het heel leuk vindt.
Ik zou dus ook niet blijven benadrukken dat het voor jou niet leuk of ontspannen meer is. Ik zou gewoon aangeven dat het simpelweg niet meer (verantwoord) kan, en dat je er geen discussie meer over wilt.
Waarom gaat hij niet met vrienden?
Word je eigenlijk behandeld voor de osteoporose, to?
aliva wijzigde dit bericht op 02-12-2025 11:47
6.31% gewijzigd
dinsdag 2 december 2025 om 11:47
Ik SNAP het gewoon niet eens. Als iemand die mij lief is dermate broze botten zou hebben dat die al breken bij een kleine val, dan wil ik niet eens op skievakantie.
Ik vind dat jouw probleem, TO, niet zozeer is hoe je je vriend een weerwoord moet bieden als hij weer eens dramt over die skievakantie, maar meer zit in waarom hij zich zo weinig gelegen laat liggen aan jouw gezondheid. Dat zou voor mij echt een reden zijn de relatie serieus te heroverwegen.
Ik vind dat jouw probleem, TO, niet zozeer is hoe je je vriend een weerwoord moet bieden als hij weer eens dramt over die skievakantie, maar meer zit in waarom hij zich zo weinig gelegen laat liggen aan jouw gezondheid. Dat zou voor mij echt een reden zijn de relatie serieus te heroverwegen.
dinsdag 2 december 2025 om 11:51
Ja, en de relatie heroverwegen is ook een optie.Pinaco schreef: ↑02-12-2025 11:27Ik lees helemaal niet dat TO haar hele relatie wil heroverwegen. Dat wordt in dit soort topics heel snel geroepen, maar hoeft helemaal niet zo te zijn.
De hele aanpak van hoe vervelend haar vriend is, dat ze het gedram kitsbeu is en de weerstand heeft ze al geprobeerd. Ze vraagt hier om tips wat nog zou kunnen werken. Daarom opper ik een alternatief. Kan je heel boos op reageren, maar het is gewoon 'een optie'. Meer niet.
Graftak!
dinsdag 2 december 2025 om 11:55
Je vriend zou juist bezorgd moeten zijn. Ik heb geen osteoporose maar val wel gauw en heel onhandig ook meestal, en no way dat mijn man me zou laten skieën. Dat zou hij nog enger vinden dan ik. Hij is al bezorgd als ik de trap af loop. Ik snap echt niet dat jouw vriend er zó makkelijk over denkt, wat een hufter.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet eens mee gaan om daar in het hotel te gaan zitten. Voor hetzelfde geld gaat hij daarmee akkoord in de hoop dat je je daar alsnog bedenkt en mee gaat skieën? Begint het hele gelazer weer opnieuw.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet eens mee gaan om daar in het hotel te gaan zitten. Voor hetzelfde geld gaat hij daarmee akkoord in de hoop dat je je daar alsnog bedenkt en mee gaat skieën? Begint het hele gelazer weer opnieuw.
dinsdag 2 december 2025 om 12:06
1. Je hebt het probleem niet helemaal helder. Het probleem is dat hij jouw keuze niet respecteert en om zijn eigen egoïsme blijft drammen.
Mijn 'NEE DAT DOE IK NIET MEER, IK BEN TE BANG IETS TE BREKEN EN HET IS EN WORDT NIET ONTSPANNEND MEER VOOR ME' (zo duidelijk dus geweest, want het jaar daarvoor alleen simpel met mijn schouder tegen de deurpost aangelopen, niet eens hard maar zoals iedereen normaal elke dag bijna overkomt, hup, scheur erin, het is dus ech niet oke) gaan er even in... tot het jaar daarop weer. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met zaniken....
2. Hier heeft hij duidelijk geen boodschap aan (best belangrijke vraag aan jou: waarom accepteer je dat? lijkt me heel erg pijnlijk als je partner er zo in staat). Je moet niet gaan uitleggen en al helemaal niet gaan verdedigen (waarom voel je in vredesnaam die neiging in plaats van dat je boos wordt dat hij zo compleet over jou en jouw gevoelens heenwalst? Want hoe fijn is het voor jou dat jij allerlei dingen niet meer veilig kunt doen door je osteoporose? Daar heeft ie gewoon nul oog voor. Pijnlijk)
NEE. IK WIL DAT JE ER NOOIT MEER OVER BEGINT. OPHOUDEN.
3. Eigenlijk het belangrijkste: onderliggend zou ik echt wel even achter mijn oren krabben over jullie dynamiek. Over dat jullie elkaar perfect aanvullen met dat jij niet duidelijk durft te zijn, niet boos durft(?) te worden over zijn horkerige en egoïstische gedrag en hij zijn eigen behoeftetjes boven alles zet en er geen enkel probleem mee heeft om daarvoor over jou heen te walsen.
s-groot wijzigde dit bericht op 02-12-2025 12:13
5.55% gewijzigd
dinsdag 2 december 2025 om 12:13
MissUnderstood schreef: ↑02-12-2025 11:47Ik SNAP het gewoon niet eens. Als iemand die mij lief is dermate broze botten zou hebben dat die al breken bij een kleine val, dan wil ik niet eens op skievakantie.
dinsdag 2 december 2025 om 12:30
dinsdag 2 december 2025 om 12:44
Ik ook niet. Los van het enorme egoïsme van waaruit hij redeneert: het is voor hemzelf toch ook veel leuker om met iemand te gaan die daar zelf ook plezier aan beleeft? Of dat je, zoals jij voorstelt, allebei een andere invulling geeft aan je dag en 's avonds gezellig samen? Wij doen dit zo ongeveer altijd.Wombat schreef: ↑02-12-2025 12:30Ik kan me dus ook gewoon niet voorstellen dat iemand op dit vlak zo egocentrisch redeneert en zo'n plaat voor zijn kop heeft, dat het dan verder wel een fijne relatie is. Het oogt als een totaal gebrek aan zelfs rudimentaire empathie. Kan zich niet eens inleven in pijn!
dinsdag 2 december 2025 om 12:48
Dat!
"Nee" is een volledige zin, zeker nadat je al (meer dan) eens je redenen hebt benoemd.
En verder vasthouden aan (uit de oeroude Matlock rechtbank scenes): "Asked and answered!"
Je niet meer laten verleiden tot discussies en hem proberen te overtuigen met argumenten.
Ben trouwens ook een groot fan van de "Caesar will not come" insteek. Geen redenen of verklaringen of excuses, als je iets niet wil is dat reden genoeg.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
dinsdag 2 december 2025 om 12:49
Haha, ik zat me nog echt even af te vragen waar je om moest lachen. Skivakantie dus.
dinsdag 2 december 2025 om 13:23
Mijn man is helemaal weg, letterlijk en figuurlijk, van oude opgravingen, archeologische plaatsen.viva-life22 schreef: ↑02-12-2025 12:59Hoe oud is je vriend zeg![]()
Je kunt hem twee keuzes geven.
1) je gaat mee, maar niet skiën
2) je gaat helemaal niet mee
Verder niet meer in discussie gaan of andere compromissen sluiten.
Met kinderen, pubers, struinden we tussen brokstukken en pilaren in Egypte, Libanon, Algerije. Spannend en leerzaam.
En nee, genoeg bedoeïenententen gezien, kopjes thee gedronken, badhuizen bezocht, daar heb ik nu geen zin meer in.
Dus optie 2, man in z'n element en ik lekker thuis.
Optie 1 lijkt mij een goed compromis, hem uitzwaaien en 's avonds lekker aan de kaasfondue zonder angst voor blessures, breuken.
Alles sal reg kom
dinsdag 2 december 2025 om 13:59
wolkie schreef: ↑02-12-2025 10:07Nog 1x ongelofelijk uit je stekker gaan? Dat je gvd geen zin hebt om een totale vakantie met het zweet op je rug op skies te staan of om wat te breken en dat het nu echt klaar is en je er nooit maar dan ook nooit meer iets over wil horen? Hij kan met vrienden of jij lekker in het hotel en verder moet hij het niet wagen om er ooit nog over te beginnen.
Ik heb dit in mindere mate gehad over iets anders en ben toen nog 1x echt volledig geflipt en toen was het klaar en begreep (of accepteerde) hij het.
Dit. Sommige mensen horen je pas als je heel erg boos wordt. En nee, dat zou niet zo moeten zijn, maar het valt te proberen. Uitleggen heb je vaak genoeg gedaan.
En vraag eens waarom het hem niet boeit dat je met gevaar voor je gezondheid toch op ski's staat.
sierlijk wijzigde dit bericht op 02-12-2025 14:09
6.22% gewijzigd
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
dinsdag 2 december 2025 om 14:05
TO zegt dat dat ze al heel vaak boos is geworden en duidelijk is geweest en dat ze dat niet meer wil? Waarom dan al die adviezen om nog een keer echt boos te worden? Alsof ze het eerdere keren niet goed heeft gedaan of zo?
TO ik ga er zomaar vanuit dat jij het zelf erg vindt dat je niet meer kunt skiën. Zo te lezen was het een belangrijk leuk onderdeel van je leven. Wat maakt dat jouw vriend het het normaal vindt om hier geen rekening mee te houden en telkens over je heen te walsen en zout in de de wonden te wrijven?
TO ik ga er zomaar vanuit dat jij het zelf erg vindt dat je niet meer kunt skiën. Zo te lezen was het een belangrijk leuk onderdeel van je leven. Wat maakt dat jouw vriend het het normaal vindt om hier geen rekening mee te houden en telkens over je heen te walsen en zout in de de wonden te wrijven?
dinsdag 2 december 2025 om 14:42
Nou, het ligt ook zeker wel aan je perceptie wat je een fijne relatie vindt, maar ik heb dus zo’n man in mijn familie. Die vindt hoofdpijn in het algemeen, maar bijv ook mijn chronische migraine maar dikke onzin. dat ik ongeveer de helft van de maand opsta met een verzengende hoofdpijn die alleen weg te krijgen is met heel veel medicatie en dat de neuroloog soms ook niet weet wat ze met me moet, is maar gewoon overdreven gezeur.Wombat schreef: ↑02-12-2025 12:30Ik kan me dus ook gewoon niet voorstellen dat iemand op dit vlak zo egocentrisch redeneert en zo'n plaat voor zijn kop heeft, dat het dan verder wel een fijne relatie is. Het oogt als een totaal gebrek aan zelfs rudimentaire empathie. Kan zich niet eens inleven in pijn!
Hij heeft namelijk ook weleens hoofdpijn dus het is wel echt weer een zwakke vrouwen-probleem dat ik wij vrouwen ons enorm aanstellen over een paar x hoofdpijn: als ik gewoon nooit meer iets met suiker eet, gaat die chronische migraine wel weg.
Dan zou je denken: vrouwonvriendelijke lul. Maar verder is ie dus verder heel aardig en aangenaam, en snap zelfs ik dat mijn familielid een fijne relatie met hem heeft. Behalve dan als ze hoofdpijn heeft. Maar als ze dat negeert, is het best een gezellige boel.
Bijzonder, maar ik denk dat het best kan werken als de rest van de relatie maar wel echt leuk is. Ik ben alleen allergisch voor drammen en grenzen overschrijden, dus vast geen match voor mij.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in