Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 1063 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Larosa schreef:
02-12-2025 12:24
Ja snap ook wel dat het een keer ophoudt hoor.. Maar eerlijk gezegd vind ik ook dat mensen hier soms belachelijk snel een label krijgen niet persé door de mods maar wat ik in topics vaker zie gebeuren is dat éen uitspraak eruit wordt geplukt, iemand bedoelt het anders, maar de meest negatieve interpretatie wordt meteen als waarheid aangenomen en je bent een racist, victimblamer of noem het maar op.

Het label wordt er soms al opgeplakt voordat iemand überhaupt de kans krijgt om uit te leggen wat er bedoeld werd. Terwijl zodra ze het even mogen toelichten, het ineens een stuk genuanceerder blijkt te liggen. Maar ja, tegen die tijd is het al gemeld, is het stempel gezet en is het kwaad al lang geschied..

Ben heel benieuwd waarom de forummers die ik noemde, voor zover ze geen perma hebben, zijn afgehaakt. Dat kan misschien ook eens wat inzicht geven in waarom dit forum zo leegloopt..

Hoe groot is het bord voor jouw kop?
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Voor mij had die perma van NN ook niet gehoeven. Ze was stierlijk vervelend, maar niet evil of zo. En er zijn ook genoeg mensen die mij stierlijk vervelend vinden, dus tja.
Graftak!
Mods, ik meld het even hier dus niet in het bugtopic, maar sinds vandaag verspringt mijn beeld continu. Naast het trage laden van de pagina's nog een vervelend dingetje erbij dus.
Ik vind het forum zonder bepaalde iconen toch stukken minder leuk.
FV heb ik bij tijd en wijlen vervloekt maar ik had tegelijkertijd enorme bewondering voor haar energie om altijd door te gaan voor hetgeen waar ze voor stond. Dat is wel bloed, zweet en tranen geweest en werd haar vaak niet in dank afgenomen.
Maar het was ook verhelderend en als het gaat om racisme, heb ik veel van haar opgestoken.
Dus ja, zeker een gemis dat zij er niet meer is.
Lilli_Vanilli schreef:
02-12-2025 23:13
Ik vind het forum zonder bepaalde iconen toch stukken minder leuk.
FV heb ik bij tijd en wijlen vervloekt maar ik had tegelijkertijd enorme bewondering voor haar energie om altijd door te gaan voor hetgeen waar ze voor stond. Dat is wel bloed, zweet en tranen geweest en werd haar vaak niet in dank afgenomen.
Maar het was ook verhelderend en als het gaat om racisme, heb ik veel van haar opgestoken.
Dus ja, zeker een gemis dat zij er niet meer is.

FashionVictim kon zelf ook behoorlijk racistisch uit de hoek komen.
Solomio schreef:
02-12-2025 20:54
Hoe kom je daar toch bij? Er is hier juist ruimte voor een ander geluid, als het maar wel een beetje netjes blijft.
Ja, maar ‘een beetje netjes’ is voor jou iets anders dan voor mij, en zo heeft iedereen een ander idee over wat een beetje netjes is, of niet netjes, of over de schreef enzovoort.

Ik ben geïnteresseerd in andere meningen: mijn eigen mening ken ik al en hoef ik op een forum niet in twintigvoud herhaald te zien. Maar daar komt het inmiddels wel zo ongeveer op neer hier. Want die ene andersdenkende (zie: het Marco Borsato-topic) wordt met rookbommen en gejoel het topic uitgegooid: scheer je weg, zo denken wij hier niet! Maar die andersdenkenden zijn deel van onze samenleving en daarom mogen (moeten) zij ook gehoord worden. Ook hier, vind ik. Omdat je alleen kunt begrijpen wat een ander drijft als diegene de ruimte krijgt om (uiteraard op een ‘nette’ manier) uit te leggen hoe hij/zij denkt. En dat tegengeluid - dat gewoon leeft in onze maatschappij - krijgt hier steeds minder ruimte. Wat is de winst? Waar is de discussie? We kunnen onszelf wel de hele dag feliciteren met onze correcte meningen, maar uiteindelijk is dat de hond in de pot.
Claire45 schreef:
03-12-2025 00:12
Ja, maar ‘een beetje netjes’ is voor jou iets anders dan voor mij, en zo heeft iedereen een ander idee over wat een beetje netjes is, of niet netjes, of over de schreef enzovoort.

Ik ben geïnteresseerd in andere meningen: mijn eigen mening ken ik al en hoef ik op een forum niet in twintigvoud herhaald te zien. Maar daar komt het inmiddels wel zo ongeveer op neer hier. Want die ene andersdenkende (zie: het Marco Borsato-topic) wordt met rookbommen en gejoel het topic uitgegooid: scheer je weg, zo denken wij hier niet! Maar die andersdenkenden zijn deel van onze samenleving en daarom mogen (moeten) zij ook gehoord worden. Ook hier, vind ik. Omdat je alleen kunt begrijpen wat een ander drijft als diegene de ruimte krijgt om (uiteraard op een ‘nette’ manier) uit te leggen hoe hij/zij denkt. En dat tegengeluid - dat gewoon leeft in onze maatschappij - krijgt hier steeds minder ruimte. Wat is de winst? Waar is de discussie? We kunnen onszelf wel de hele dag feliciteren met onze correcte meningen, maar uiteindelijk is dat de hond in de pot.
Maar ik zie juist ruimte hier, voor diverse meningen. Marco Borsato topic lees ik niet, dus geen idee wat daar gebeurd is. Maar wat ik in de pers gelezen heb, en de duiding over al die mensen die het nog steeds opnemen voor Borsato, dan neem.ik aan dat hier vast ook zoiets gaande was. En ja, dan word je afgeserveerd, de discussie wordt echt niet interessanter vanwege onnadenkende roeptoeters.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Fantasy schreef:
02-12-2025 23:53
FashionVictim kon zelf ook behoorlijk racistisch uit de hoek komen.
Ja, maar dat was tegen witte mensen, dan heet het ineens geen racisme meer.

David Dunning
ModeratorViva schreef:
02-12-2025 12:35
Wij zullen nooit zeggen dat iemand iets is, maar altijd modereren op uitlatingen die racistisch, victimblamend, xenofoob enz zijn. En dan krijg je niet gelijk een permaban, maar als het om deze categorieën gaat, beginnen we met een weekban. En wanneer iemand dan vervolgens nog een weekban en nog een weekban en dan verschillende maandbannen krijgt met dezelfde reden, is het wel klaar. En als dit beleid inhoudt dat mensen wegblijven, dan is dat maar zo. Maar we gaan dit forum geen vrijplaats voor racisme, vrouwenhaat, vreemdelingenhaat enz. laten worden.
:thumbsup:
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ff wat anders… is er al wat bekend over dat het forum zo achterlijk langzaam is?.
Solomio schreef:
03-12-2025 04:21
Maar ik zie juist ruimte hier, voor diverse meningen. Marco Borsato topic lees ik niet, dus geen idee wat daar gebeurd is. Maar wat ik in de pers gelezen heb, en de duiding over al die mensen die het nog steeds opnemen voor Borsato, dan neem.ik aan dat hier vast ook zoiets gaande was. En ja, dan word je afgeserveerd, de discussie wordt echt niet interessanter vanwege onnadenkende roeptoeters.
Je bewijst hiermee precies haar punt.
Waarom worden mensen die het voor hem opnemen meteen weggezet als “onnadenkende roeptoeters”? Als iemand Borsato verdedigt, dan wil ik juist weten waarom en hoe iemand dat onderbouwt, zonder die persoon gelijk af te schilderen als dom… want zo kun je iedereen wel framen die niet in jouw straatje past. Dan kun je discussiëren net zo goed afschaffen, want er blijft niks over behalve hetzelfde geluid in twintig varianten!
Larosa schreef:
03-12-2025 06:35
Waarom worden mensen die het voor hem opnemen meteen weggezet als “onnadenkende roeptoeters”? Als iemand Borsato verdedigt, dan wil ik juist weten waarom en hoe iemand dat onderbouwt, zonder die persoon gelijk af te schilderen als dom… want zo kun je iedereen wel framen die niet in jouw straatje past. Dan kun je discussiëren net zo goed afschaffen, want er blijft niks over behalve hetzelfde geluid in twintig varianten!
Ik hou dan ook niet van discussiëren, wel van een goed gesprek.

Maar ook jij illustreert exact wat ik bedoel: ik frame mensen niet omdat ze niet in mijn straatje passen, maar omdat ze bijv geen argumenten hebben, of de feiten negeren of verdraaien.

Het feit dat het steeds weer wordt weggezet alsof mensen geen andere mening willen horen is wat mij betreft een dooddoener om vooral je eigen gelijk te willen blijven zien.

Wat mij betreft heeft iedereen recht op een eigen mening, maar niet op eigen feiten.

David Dunning
Iemand die Borsato verdedigt is een domme roeptoeter, iemand die een nuance aanbrengt in een zedenzaken-topic is ineens een verkrachtingsvergoeilijker, iemand die iets wil uitleggen over cultuurverschillen is per direct een closet-racist, iemand die vraagtekens zet bij het schoolsysteem is “zo’n wappie-ouder”,
iemand die het niet eens is met de mainstream mening is “gevaarlijk” of “tokkie”,
en iemand die in een situatie zit die wij ons niet kunnen voorstellen is een trol.
En met mods die deze dynamiek niet lijken te doorzien.. hol je precies uit waar een discussieforum voor bedoeld is…

Het resultaat daarvan zien we inmiddels wel een prachtig doodgeslagen eenheidsworst waar elke afwijkende gedachte direct wordt gesmoord. Joepie de poepie. 😴
Larosa schreef:
03-12-2025 06:52
Iemand die Borsato verdedigt is een domme roeptoeter, iemand die een nuance aanbrengt in een zedenzaken-topic is ineens een verkrachtingsvergoeilijker, iemand die iets wil uitleggen over cultuurverschillen is per direct een closet-racist, iemand die vraagtekens zet bij het schoolsysteem is “zo’n wappie-ouder”,
iemand die het niet eens is met de mainstream mening is “gevaarlijk” of “tokkie”,
en iemand die in een situatie zit die wij ons niet kunnen voorstellen is een trol.
En met mods die deze dynamiek niet lijken te doorzien.. hol je precies uit waar een discussieforum voor bedoeld is…

Het resultaat daarvan zien we inmiddels wel een prachtig doodgeslagen eenheidsworst waar elke afwijkende gedachte direct wordt gesmoord. Joepie de poepie. 😴
Blijkbaar zit jij op een ander forum dan ik. En verdraai je woorden ook makkelijk: Iemand die Borsato verdedigt is een domme roeptoeter als dat is wat jij leest, dan lijkt me dat het probleem: je koppelt dingen aan elkaar die ik niet geschreven heb en maakt daarmee dus idd duidelijk wat het probleem is: beroerd lezen en onnadenkend roeptoeteren.

Ik zet vraagtekens bij ons schoolsysteem, maar ben echt nog nooit weggezet als wappie-ouder.

Maar ok: open zelf eens een interessant topic zou ik zeggen.

David Dunning
Solomio schreef:
03-12-2025 06:44

Maar ook jij illustreert exact wat ik bedoel: ik frame mensen niet omdat ze niet in mijn straatje passen, maar omdat ze bijv geen argumenten hebben, of de feiten negeren of verdraaien.

Het feit dat het steeds weer wordt weggezet alsof mensen geen andere mening willen horen is wat mij betreft een dooddoener om vooral je eigen gelijk te willen blijven zien.

Wat mij betreft heeft iedereen recht op een eigen mening, maar niet op eigen feiten.
Dat is natuurlijk lang niet altijd het geval! Ook mensen met prima onderbouwde argumenten worden hier vakkundig weggewerkt, omdat een afwijkende mening bij sommigen direct zweetvoeten veroorzaakt… het oordeel dat iemand niks zinnigs toevoegt staat hier vaak al klaar voor iemand überhaupt kan uitleggen wat die bedoelt.

Wat jij “feiten negeren” noemt, is soms gewoon een andere invalshoek.
Wat jij “geen argumenten” noemt, is soms iemand die niet eens de ruimte kríjgt om ze te geven omdat er al een label klaar ligt.

En nee, dit gaat niet om “mijn mening wordt niet gehoord”.
Dit gaat om de reflex om iemand meteen in een hokje te duwen zodra het gesprek niet het gewenste kantje op gaat. En als een mod die zo’n stafje binnenkrijgt dit niet herkent, dan is dat gewoon modereren met de botte bijl wat mij betreft…
Larosa schreef:
03-12-2025 07:02
Dat is natuurlijk lang niet altijd het geval! Ook mensen met prima onderbouwde argumenten worden hier vakkundig weggewerkt, omdat een afwijkende mening bij sommigen direct zweetvoeten veroorzaakt… het oordeel dat iemand niks zinnigs toevoegt staat hier vaak al klaar voor iemand überhaupt kan uitleggen wat die bedoelt.

Wat jij “geen argumenten” noemt, is soms iemand die niet eens de ruimte kríjgt om ze te geven omdat er al een label klaar ligt.

Dit gaat om de reflex om iemand meteen in een hokje te duwen zodra het gesprek niet het gewenste kantje op gaat. En als een mod die zo’n stafje binnenkrijgt dit niet herkent, dan is dat gewoon modereren met de botte bijl wat mij betreft…

Eens hiermee

Los van dat het forum zoutloos wordt hierdoor, mis ik de andere geluiden hier ook echt. Vroeger was het een unicum als reactie op een topic eensgezind waren, nu gebeurt dat best vaak. Daarmee mis ik inzicht in de manier waarop mensen denken die ik niet dagelijks tegenkom of wiens mening IRL niet hoor. En wordt het ook hier steeds meer een echokamer/bubbel.
Solomio schreef:
03-12-2025 06:44

Ik vind het ook wel wat vreemd en op het arrogante af dat een paar mensen het dan willen laten voorkomen alsof zij de enigen zijn met een andere mening. Ik heb in datzelfde topic gisteren nog tegenwerpingen gedaan - al ging dat over Huub Stapel - en ik en de enkelingen die dat met mij deden zijn niet met pek en veren verdreven. Het resulteert hoogstens eens in op de man en een fittie met een enkeling. En dat zie ik meestal. NN e.d. tonen ander gedrag dat irritatie oproept, en ja, dan wordt er al dan niet terecht ook eerder door meerdere mensen fel gereageerd op hun "afwijkende" mening. Het is m.i. wat dat type forummers met name komt doen hier: het contrast zetten door áltijd een uitgesproken en afwijkende mening neer te zetten. Daar wordt nu eenmaal sterker op gereageerd, omdat het bij veel mensen irritatie oproept. Dat is ook gewoon hun eigen keuze, om met dat gedrag door te gaan.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet altijd hè. Dat is een overdrijving en een flauwe manier om de discussie dood te slaan.

Het gaat er imho om dat het fenomeen zeker voorkomt. En dat dat vermijden moet worden, door forummers en moderators.
Larosa schreef:
03-12-2025 07:02

Het grappige is dat reacties hier het vooral bevestigen ('hoe groot is het bord voor jouw kop' of 'kreeg je teveel weerwoord oo napraat?'). Dat is geen gesprek of discussie met argumenten, dat is mensen (niet eens meningen) wegzetten met een sneer. En dat gebeurt al langer natuurlijk en hoort een beetje bij de mores van dit forum, het is alleen jammer dat er inmiddels zoveel weggemodereerd en geband is dat er weinig meer overblijft.
canis-felis schreef:
03-12-2025 08:43
Ik vind het ook wel wat vreemd en op het arrogante af dat een paar mensen het dan willen laten voorkomen alsof zij de enigen zijn met een andere mening. Ik heb in datzelfde topic gisteren nog tegenwerpingen gedaan - al ging dat over Huub Stapel - en ik en de enkelingen die dat met mij deden zijn niet met pek en veren verdreven. Het resulteert hoogstens eens in op de man en een fittie met een enkeling. En dat zie ik meestal. NN e.d. tonen ander gedrag dat irritatie oproept, en ja, dan wordt er al dan niet terecht ook eerder door meerdere mensen fel gereageerd op hun "afwijkende" mening. Het is m.i. wat dat type forummers met name komt doen hier: het contrast zetten door áltijd een uitgesproken en afwijkende mening neer te zetten. Daar wordt nu eenmaal sterker op gereageerd, omdat het bij veel mensen irritatie oproept. Dat is ook gewoon hun eigen keuze, om met dat gedrag door te gaan.
Ja, en ik vind dat dat ook moet kunnen en dat een perma een onzinmaatregel is in de meeste gevallen.
Larosa schreef:
03-12-2025 06:35
Ik denk dat er vooral ook vaak - als ik het positief formuleer - verwarring is over het feit dat iets wordt geponeerd als "dat is gewoon mijn mening" terwijl sommige onderwerpen niks met meningen te maken hebben. Als je iets racistisch zegt, dan kan een ander dat niet af doen als "goh, interessante mening, vertel daar eens wat meer over". Dan is dat gewoon racistisch, punt. En dat Marco Borsato-topic, waar ik nogal vaak aanwezig ben geweest, is ook een plek waar mensen continu hun mening verkondigen terwijl dat juridisch gewoon geen stand houdt. Leuk dat je een mening hebt, maar die doet op sommige punten gewoon niet ter zake en is dus echt niet altijd, bij elk onderwerp, interessant discussiemateriaal. Dus als mensen het bijvoorbeeld opnemen voor Marco en de moeder van het meisje nagelen, dan zal ik inderdaad niet nalaten te blijven zeggen dat het juridisch niet zo werkt en dat "die mening" er dus niet toe doet. En ik blijf het doen, juist ook omdat het tegenwoordig steeds normaler wordt om bijvoorbeeld uitspraken van rechters af te doen als "mening". Daar komen verkeerde dingen van. Er hoeft echt niet over alles gediscussieerd te worden, iedereen hoeft echt niet over ieder onderwerp een mening te hebben en iedereen hoeft echt niet over ieder onderwerp gehoord te worden.
Nu ben ik niet geheel bekend met de zaak Borsato, en het topic interesseert me ook niet veel. Maarrrr mocht het zo zijn, dat mensen op welke manier dan ook het kind deels de schuld geven van wat er gebeurd is... Dan mag je van mij met pek&veren de stad uit gejaagd. Van kinderen blijf je af, al worden ze op een presenteerblaadje voor je neergelegd
En als je de dader verdedigt, ben je onderdeel van de kindermisbruik-problemen die er zijn in Nederland.
canis-felis schreef:
03-12-2025 08:43
En dat zie ik meestal. NN e.d. tonen ander gedrag dat irritatie oproept, en ja, dan wordt er al dan niet terecht ook eerder door meerdere mensen fel gereageerd op hun "afwijkende" mening. Het is m.i. wat dat type forummers met name komt doen hier: het contrast zetten door áltijd een uitgesproken en afwijkende mening neer te zetten. Daar wordt nu eenmaal sterker op gereageerd, omdat het bij veel mensen irritatie oproept. Dat is ook gewoon hun eigen keuze, om met dat gedrag door te gaan.
NN kreeg bannen voor hele, hele, hele rare opmerkingen hoor
Of ze ze bewust maakte? geen idee, maar in dat brein gebeurde rare dingen. En ze liet zich niet bijsturen.
Lori schreef:
03-12-2025 08:57
Ik denk dat er vooral ook vaak - als ik het positief formuleer - verwarring is over het feit dat iets wordt geponeerd als "dat is gewoon mijn mening" terwijl sommige onderwerpen niks met meningen te maken hebben. Als je iets racistisch zegt, dan kan een ander dat niet af doen als "goh, interessante mening, vertel daar eens wat meer over". Dan is dat gewoon racistisch, punt. En dat Marco Borsato-topic, waar ik nogal vaak aanwezig ben geweest, is ook een plek waar mensen continu hun mening verkondigen terwijl dat juridisch gewoon geen stand houdt. Leuk dat je een mening hebt, maar die doet op sommige punten gewoon niet ter zake en is dus echt niet altijd, bij elk onderwerp, interessant discussiemateriaal. Dus als mensen het bijvoorbeeld opnemen voor Marco en de moeder van het meisje nagelen, dan zal ik inderdaad niet nalaten te blijven zeggen dat het juridisch niet zo werkt en dat "die mening" er dus niet toe doet. En ik blijf het doen, juist ook omdat het tegenwoordig steeds normaler wordt om bijvoorbeeld uitspraken van rechters af te doen als "mening". Daar komen verkeerde dingen van. Er hoeft echt niet over alles gediscussieerd te worden, iedereen hoeft echt niet over ieder onderwerp een mening te hebben en iedereen hoeft echt niet over ieder onderwerp gehoord te worden.
:worship:

David Dunning
Renske schreef:
03-12-2025 08:50
Het grappige is dat reacties hier het vooral bevestigen ('hoe groot is het bord voor jouw kop' of 'kreeg je teveel weerwoord oo napraat?'). Dat is geen gesprek of discussie met argumenten, dat is mensen (niet eens meningen) wegzetten met een sneer. En dat gebeurt al langer natuurlijk en hoort een beetje bij de mores van dit forum, het is alleen jammer dat er inmiddels zoveel weggemodereerd en geband is dat er weinig meer overblijft.
En dit is dan weer opmerkingen uit hun verband rukken.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven