Terugbetaling gedeelte welkomstbonus gas en licht?
woensdag 3 december 2025 om 10:38
Hee allen,
Ik kreeg vandaag het vervelende nieuws van mijn vorige energieleverancier ( ik ben er al 4 maanden weg) dat ik een gedeelte van de loyaliteits/welkomst bonus moet terugbetalen omdat ik minder verbruikt had dan verrekend was? Dit kwam nogal rauw op mijn dak omdat ik daar nergens over gelezen heb. Ik heb elke maand netjes mijn facturen betaald en mijn jaarcontract uitgezeten dus ik vind dit wel erg slecht van hun.
Heeft iemand van jullie daar wel eens mee te maken gehad?
Ik kreeg vandaag het vervelende nieuws van mijn vorige energieleverancier ( ik ben er al 4 maanden weg) dat ik een gedeelte van de loyaliteits/welkomst bonus moet terugbetalen omdat ik minder verbruikt had dan verrekend was? Dit kwam nogal rauw op mijn dak omdat ik daar nergens over gelezen heb. Ik heb elke maand netjes mijn facturen betaald en mijn jaarcontract uitgezeten dus ik vind dit wel erg slecht van hun.
Heeft iemand van jullie daar wel eens mee te maken gehad?
woensdag 3 december 2025 om 11:45
Ze hebben blijkbaar weer een nieuw soort bonus bedacht. Bij overstappen moet je op veel meer zaken letten dan een jaar of wat geleden. Steeds meer verschillen niet alleen de kale energieprijzen, maar ook de vaste kosten (meterhuur bijv.) kan behoorlijk wat verschillen per leverancier en per soort contract. Geen klus om te doen zonder eerst een paar bakken koffie.
woensdag 3 december 2025 om 11:51
Daar staat het ook:
De hoogte van de loyaliteitsbonus is afhankelijk van het door u opgegeven ingeschatte jaarafname en
jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas bij uw aanmelding.
Als uw daadwerkelijke jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas afwijkt van
het door u opgegeven ingeschatte jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas,
dan kan dit gevolgen hebben per product voor de hoogte van de loyaliteitsbonus op uw jaar- of
eindnota, en heeft Innova het recht om per product de loyaliteitsbonus evenredig te korten op uw jaar-
of eindnota.
woensdag 3 december 2025 om 11:57
Maar je verbruik had je toch uit eerdere jaarnota’s kunnen halen?MevrouwDeBok schreef: ↑03-12-2025 11:21Ik heb in het verleden ook vaak een welkomstbonus gehad van andere energie leveranciers en ik hoefde nooit iets terug te betalen vandaar mijn verwarring. En ik heb zelf mijn verbruik niet ingevuld, dat werd berekend op basis van mijn gegevens en het gebruik van zonnepanelen want ik wist mijn verbruik niet eens.
Als je dik 200 euro moet terugbetalen, hoe hoog was die bonus dan wel niet.
woensdag 3 december 2025 om 13:00
Bij TO heb ik geen idee over de hoogte. Als ik nu een nieuw contract daar zou afsluiten is de bonus € 420. Met de rare / opmerkelijke voorwaarde:
"De hoogte van de loyaliteitsbonus vindt u terug in het aanbod en onze bevestigingsbrief. Als de loyaliteitsbonus
voor stroom én gas niet afzonderlijk is gespecificeerd, dan wordt de loyaliteitsbonus over de producten stroom en
gas verdeeld en verstrekt op basis van de volgende percentages:
a. 0% voor stroom;
b. 100% voor gas. "
Met een zachte winter heb je dus grotere kans om je bonus terug te moeten betalen.
woensdag 3 december 2025 om 13:05
Maar dan moet ze dus minimaal de helft terugbetalen. Dan is haar verbruik wel heel bijzonder geschat.margreetder schreef: ↑03-12-2025 13:00Bij TO heb ik geen idee over de hoogte. Als ik nu een nieuw contract daar zou afsluiten is de bonus € 420. Met de rare / opmerkelijke voorwaarde:
"De hoogte van de loyaliteitsbonus vindt u terug in het aanbod en onze bevestigingsbrief. Als de loyaliteitsbonus
voor stroom én gas niet afzonderlijk is gespecificeerd, dan wordt de loyaliteitsbonus over de producten stroom en
gas verdeeld en verstrekt op basis van de volgende percentages:
a. 0% voor stroom;
b. 100% voor gas. "
Met een zachte winter heb je dus grotere kans om je bonus terug te moeten betalen.
En ook wel aan haar om te checken of dat wel reëel was. Ik had ook nog nooit van deze constructie gehoord overigens. Maar ik vind een bonus van 420,- wel erg hoog voor een jaarcontract en was waarschijnlijk wel op zoek gegaan naar de addertjes.
woensdag 3 december 2025 om 13:27
Precies, bij GasLicht, moet je echt in de voorwaarden duiken om te zien dat die bonus van je ingeschatte vs daadwerkelijk verbruik afhankelijk is.Pelle schreef: ↑03-12-2025 13:05Maar dan moet ze dus minimaal de helft terugbetalen. Dan is haar verbruik wel heel bijzonder geschat.
En ook wel aan haar om te checken of dat wel reëel was. Ik had ook nog nooit van deze constructie gehoord overigens. Maar ik vind een bonus van 420,- wel erg hoog voor een jaarcontract en was waarschijnlijk wel op zoek gegaan naar de addertjes.
woensdag 3 december 2025 om 13:41
Dat is niet altijd mogelijk in bepaalde situaties. Als ik mijn eigen situatie als voorbeeld neem: verhuisd van een label E woning met c.v. naar een label AA+ all-electric woning met warmtepomp en vloerverwarming. Ik had werkelijk geen idee wat mijn verbruik zou worden. Ook vergelijkingssites had ik weinig tot niets aan, want als je daar aangeeft dat je alleen een contract voor stroom af wilt sluiten, krijg ik een geschat verbruik niet gebaseerd op aanwezigheid van een warmtepomp.
woensdag 3 december 2025 om 15:25
Ik heb dus een paar jaar geleden een warmtepomp en zonnepanelen laten installeren. Waardoor mijn maandbedrag negatief zou worden. Ik kreeg dat maar niet aan het verstand gepeuterd en heb hemel en aarde moeten bewegen om het zo laag mogelijk te krijgen om vervolgens 1200 euro terug te krijgen en een nieuw maandtarief van 100 euro te krijgen. Ik ben toen overgestapt naar Essent omdat je daar zelf je maandbedrag mag opgeven. Je krijgt wel een waarschuwing dat je dan waarschijnlijk moet bijbetalen maar het mag wel. Ik hoef geen spaarpot bij mijn energieleverancier dus ik betaal liever bij indien nodig.Carola_456 schreef: ↑03-12-2025 13:41Dat is niet altijd mogelijk in bepaalde situaties. Als ik mijn eigen situatie als voorbeeld neem: verhuisd van een label E woning met c.v. naar een label AA+ all-electric woning met warmtepomp en vloerverwarming. Ik had werkelijk geen idee wat mijn verbruik zou worden. Ook vergelijkingssites had ik weinig tot niets aan, want als je daar aangeeft dat je alleen een contract voor stroom af wilt sluiten, krijg ik een geschat verbruik niet gebaseerd op aanwezigheid van een warmtepomp.
woensdag 3 december 2025 om 16:27
Groot gelijk, betaal zelf ook zo weinig mogelijk voorschot. Ik zit al enkele jaren bij Essent en het 1e jaarverbruik heb ik via de app goed in de gaten kunnen houden en mijn voorschot daarop aan kunnen passen (naar beneden). Van waarschuwingen over eventuele tekorten trek ik me niets aan, vaak wordt dat trouwens weer vanzelf gecorrigeerd door gebruik in lente/zomer.EefjeEverzwijn schreef: ↑03-12-2025 15:25Ik heb dus een paar jaar geleden een warmtepomp en zonnepanelen laten installeren. Waardoor mijn maandbedrag negatief zou worden. Ik kreeg dat maar niet aan het verstand gepeuterd en heb hemel en aarde moeten bewegen om het zo laag mogelijk te krijgen om vervolgens 1200 euro terug te krijgen en een nieuw maandtarief van 100 euro te krijgen. Ik ben toen overgestapt naar Essent omdat je daar zelf je maandbedrag mag opgeven. Je krijgt wel een waarschuwing dat je dan waarschijnlijk moet bijbetalen maar het mag wel. Ik hoef geen spaarpot bij mijn energieleverancier dus ik betaal liever bij indien nodig.
Ik vind het wel eens tijd worden dat vergelijkingssites ook rekening gaan houden met warmtepompen.
vrijdag 5 december 2025 om 01:59
Hoi allemaal ,ik heb ook net een mooie rekening gekregen net
als mevr.debok. van 171euro !!
lekker in je december-maandje.
Gemeene kleine regeltjes en ik vind het eigenlijk valse voorwendselen.
Als ik meer had gebruikt had was dan mijn LOYALITEIT hoger geweest ?
Wij hebben onze uiterste best gedaan om groen bezig te zijn en een koude
douche te nemen , nou die is dus extra koud geworden.
Hier de nota van Gewoon energie en is hetzelfde als innova energie.
Nog mooier ; heb de lagere energiewaarde opnieuw even
ingevuld op hun site en dan blijkt de LOYALITEIT zelfs nog hoger uit te vallen.
Hoe zit dat met hun rekensommetje ? Verder is de nota zonder extra info ,
u heeft minder verbruikt dus hierbij uw faktuur 171,- thats it.
duidelijker kan het niet toch ?
Nog wat anders , ze stellen in hun voorwaarde (zoals eerder genoemd) ; "Als uw
verbruik anders is dan opgegeven ( ?dus dan kan dat ook bij hoger zijn?)
dan hebben wij het recht om de LOYALITEITsbonus aan te passen op uw jaar nota/afrekening."
Oke die hebben we dus al weken terug thuis gekregen vereffend en voltrokken maar
nu komen ze nadat ik zelfs al bij een ander energie contract zit,
(helaas ook innova met weer LOYALITEIT) ,
op de weken geleden voltrokken jaarafrekening terug met
een nota betreft terughalen van LOYALITEIT.
kan dat zomaar buiten hun eigen regeltjes om?
dus nog eens na de laatste afrekening?
Lijkt wel een aflevering van "ook dat nog'.
ik heb in ieder geval hun machtiging voor nu even ingetrokken.
Zou het een Verbruikskorting zijn dan ben ik het met een aantal mensen hier
volledig eens maar aan mijn LOYALITEIT ligt het in deze echt niet.
Ik zit niet meer onder hun contract die is al bijna 2 maanden verlopen ,ik
neem aan dat ze mij dan ook niet kunnen afsluiten van energie
en een bkr registratie kan dacht ik ook niet door een energie maatschap.
Onder aan de streep vind ik dit misleiding en ik weet zeker dat mevr.debok en
ikzelf zeker niet de enige zullen zijn.
Hoe gaat dit dan met de mensen die een 3jarig contract afsluiten met LOYALITEIT?
die zouden wel eens de kans kunnen hebben op een negatieve bonus.
Nota contra voor je te betalen bonus ?
Dit klopt toch van geen kanten.
Wel erg jammer dat ik wederom dezelfde
bonus heb gepakt en ,zoals ik altijd doe, de inschatting iets ruimer zet zodat
ik niet voor onverwachte bijbetalingen hoef te komen te staan
door een strengere winter of een koelkast die een tweede leven is gaan leiden.
Arie
als mevr.debok. van 171euro !!
lekker in je december-maandje.
Gemeene kleine regeltjes en ik vind het eigenlijk valse voorwendselen.
Als ik meer had gebruikt had was dan mijn LOYALITEIT hoger geweest ?
Wij hebben onze uiterste best gedaan om groen bezig te zijn en een koude
douche te nemen , nou die is dus extra koud geworden.
Hier de nota van Gewoon energie en is hetzelfde als innova energie.
Nog mooier ; heb de lagere energiewaarde opnieuw even
ingevuld op hun site en dan blijkt de LOYALITEIT zelfs nog hoger uit te vallen.
Hoe zit dat met hun rekensommetje ? Verder is de nota zonder extra info ,
u heeft minder verbruikt dus hierbij uw faktuur 171,- thats it.
duidelijker kan het niet toch ?
Nog wat anders , ze stellen in hun voorwaarde (zoals eerder genoemd) ; "Als uw
verbruik anders is dan opgegeven ( ?dus dan kan dat ook bij hoger zijn?)
dan hebben wij het recht om de LOYALITEITsbonus aan te passen op uw jaar nota/afrekening."
Oke die hebben we dus al weken terug thuis gekregen vereffend en voltrokken maar
nu komen ze nadat ik zelfs al bij een ander energie contract zit,
(helaas ook innova met weer LOYALITEIT) ,
op de weken geleden voltrokken jaarafrekening terug met
een nota betreft terughalen van LOYALITEIT.
kan dat zomaar buiten hun eigen regeltjes om?
dus nog eens na de laatste afrekening?
Lijkt wel een aflevering van "ook dat nog'.
ik heb in ieder geval hun machtiging voor nu even ingetrokken.
Zou het een Verbruikskorting zijn dan ben ik het met een aantal mensen hier
volledig eens maar aan mijn LOYALITEIT ligt het in deze echt niet.
Ik zit niet meer onder hun contract die is al bijna 2 maanden verlopen ,ik
neem aan dat ze mij dan ook niet kunnen afsluiten van energie
en een bkr registratie kan dacht ik ook niet door een energie maatschap.
Onder aan de streep vind ik dit misleiding en ik weet zeker dat mevr.debok en
ikzelf zeker niet de enige zullen zijn.
Hoe gaat dit dan met de mensen die een 3jarig contract afsluiten met LOYALITEIT?
die zouden wel eens de kans kunnen hebben op een negatieve bonus.
Nota contra voor je te betalen bonus ?
Dit klopt toch van geen kanten.
Wel erg jammer dat ik wederom dezelfde
bonus heb gepakt en ,zoals ik altijd doe, de inschatting iets ruimer zet zodat
ik niet voor onverwachte bijbetalingen hoef te komen te staan
door een strengere winter of een koelkast die een tweede leven is gaan leiden.
Arie
ariegt wijzigde dit bericht op 05-12-2025 02:10
Reden: dt
Reden: dt
1.19% gewijzigd
vrijdag 5 december 2025 om 08:24
Nee hoor, toen ik eerder dit jaar een nieuw jaarcontract wilde afsluiten ontkwam in niet aan zo'n hoge bonus. Ik heb nu een (vaste) "welkoms" bonus van € 390, ondanks mijn erg lage verbruik. Een bonus die ik zelf voorfinancier, want mijn maandelijkse voorschot is daardoor geen 60 maar 85 euro. En nee, dat kan ik niet aanpassen.Pelle schreef: ↑03-12-2025 13:05Maar dan moet ze dus minimaal de helft terugbetalen. Dan is haar verbruik wel heel bijzonder geschat.
En ook wel aan haar om te checken of dat wel reëel was. Ik had ook nog nooit van deze constructie gehoord overigens. Maar ik vind een bonus van 420,- wel erg hoog voor een jaarcontract en was waarschijnlijk wel op zoek gegaan naar de addertjes.
Het addertje is waarschijnlijk dat de nieuwe klanten de cashflow van de leverancier aan het bufferen zijn. Maar ze doen het dus (bijna) allemaal tegenwoordig.
vrijdag 5 december 2025 om 08:33
Nu vind ik de loyaliteitsregeling een raar iets, ik kende het ook niet, maar volgens mij staat er wel duidelijk dat ze verrekenen aan het einde van het jaar. En dat het dus kan zijn dat je moet betalen indien je schatting hoger was dan verbruik. Dus ik snap dat het zuur is zo’n rekening maar het is niet dat dit compleet uit de lucht komt vallen toch? Dus de boosheid lijkt me niet helemaal terecht.ariegt schreef: ↑05-12-2025 01:59Hoi allemaal ,ik heb ook net een mooie rekening gekregen net
als mevr.debok. van 171euro !!
lekker in je december-maandje.
Gemeene kleine regeltjes en ik vind het eigenlijk valse voorwendselen.
Als ik meer had gebruikt had was dan mijn LOYALITEIT hoger geweest ?
Wij hebben onze uiterste best gedaan om groen bezig te zijn en een koude
douche te nemen , nou die is dus extra koud geworden.
Hier de nota van Gewoon energie en is hetzelfde als innova energie.
Nog mooier ; heb de lagere energiewaarde opnieuw even
ingevuld op hun site en dan blijkt de LOYALITEIT zelfs nog hoger uit te vallen.
Hoe zit dat met hun rekensommetje ? Verder is de nota zonder extra info ,
u heeft minder verbruikt dus hierbij uw faktuur 171,- thats it.
duidelijker kan het niet toch ?
Nog wat anders , ze stellen in hun voorwaarde (zoals eerder genoemd) ; "Als uw
verbruik anders is dan opgegeven ( ?dus dan kan dat ook bij hoger zijn?)
dan hebben wij het recht om de LOYALITEITsbonus aan te passen op uw jaar nota/afrekening."
Oke die hebben we dus al weken terug thuis gekregen vereffend en voltrokken maar
nu komen ze nadat ik zelfs al bij een ander energie contract zit,
(helaas ook innova met weer LOYALITEIT) ,
op de weken geleden voltrokken jaarafrekening terug met
een nota betreft terughalen van LOYALITEIT.
kan dat zomaar buiten hun eigen regeltjes om?
dus nog eens na de laatste afrekening?
Lijkt wel een aflevering van "ook dat nog'.
ik heb in ieder geval hun machtiging voor nu even ingetrokken.
Zou het een Verbruikskorting zijn dan ben ik het met een aantal mensen hier
volledig eens maar aan mijn LOYALITEIT ligt het in deze echt niet.
Ik zit niet meer onder hun contract die is al bijna 2 maanden verlopen ,ik
neem aan dat ze mij dan ook niet kunnen afsluiten van energie
en een bkr registratie kan dacht ik ook niet door een energie maatschap.
Onder aan de streep vind ik dit misleiding en ik weet zeker dat mevr.debok en
ikzelf zeker niet de enige zullen zijn.
Hoe gaat dit dan met de mensen die een 3jarig contract afsluiten met LOYALITEIT?
die zouden wel eens de kans kunnen hebben op een negatieve bonus.
Nota contra voor je te betalen bonus ?
Dit klopt toch van geen kanten.
Wel erg jammer dat ik wederom dezelfde
bonus heb gepakt en ,zoals ik altijd doe, de inschatting iets ruimer zet zodat
ik niet voor onverwachte bijbetalingen hoef te komen te staan
door een strengere winter of een koelkast die een tweede leven is gaan leiden.
Arie
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in