Geld & Recht alle pijlers

Terugbetaling gedeelte welkomstbonus gas en licht?

03-12-2025 10:38 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee allen,
Ik kreeg vandaag het vervelende nieuws van mijn vorige energieleverancier ( ik ben er al 4 maanden weg) dat ik een gedeelte van de loyaliteits/welkomst bonus moet terugbetalen omdat ik minder verbruikt had dan verrekend was? Dit kwam nogal rauw op mijn dak omdat ik daar nergens over gelezen heb. Ik heb elke maand netjes mijn facturen betaald en mijn jaarcontract uitgezeten dus ik vind dit wel erg slecht van hun.
Heeft iemand van jullie daar wel eens mee te maken gehad?
dianaf schreef:
03-12-2025 11:38
Eens. Maar ik denk dat hij al snel verward wordt met de vast bonus die je vaak krijgt.

Hopelijk is het te overzien TO. Ik ben alleen bekend met de vaste bonussen, dus ik was ook even verbaasd.
Ze hebben blijkbaar weer een nieuw soort bonus bedacht. Bij overstappen moet je op veel meer zaken letten dan een jaar of wat geleden. Steeds meer verschillen niet alleen de kale energieprijzen, maar ook de vaste kosten (meterhuur bijv.) kan behoorlijk wat verschillen per leverancier en per soort contract. Geen klus om te doen zonder eerst een paar bakken koffie.
Goede reden om niet met dit soort energieleveranciers in zee te gaan.
MevrouwDeBok schreef:
03-12-2025 11:17
Ik zat bij Innova.
Daar staat het ook:

De hoogte van de loyaliteitsbonus is afhankelijk van het door u opgegeven ingeschatte jaarafname en
jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas bij uw aanmelding.
Als uw daadwerkelijke jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas afwijkt van
het door u opgegeven ingeschatte jaarafname en jaarinvoeding van stroom en/of jaarverbruik van gas,
dan kan dit gevolgen hebben per product voor de hoogte van de loyaliteitsbonus op uw jaar- of
eindnota, en heeft Innova het recht om per product de loyaliteitsbonus evenredig te korten op uw jaar-
of eindnota.
Sorry, mosterd
@Pelle, daar waren we al achter.😉
MevrouwDeBok schreef:
03-12-2025 11:21
Ik heb in het verleden ook vaak een welkomstbonus gehad van andere energie leveranciers en ik hoefde nooit iets terug te betalen vandaar mijn verwarring. En ik heb zelf mijn verbruik niet ingevuld, dat werd berekend op basis van mijn gegevens en het gebruik van zonnepanelen want ik wist mijn verbruik niet eens.
Maar je verbruik had je toch uit eerdere jaarnota’s kunnen halen?
Als je dik 200 euro moet terugbetalen, hoe hoog was die bonus dan wel niet.
Pelle schreef:
03-12-2025 11:57
Bij TO heb ik geen idee over de hoogte. Als ik nu een nieuw contract daar zou afsluiten is de bonus € 420. Met de rare / opmerkelijke voorwaarde:

"De hoogte van de loyaliteitsbonus vindt u terug in het aanbod en onze bevestigingsbrief. Als de loyaliteitsbonus
voor stroom én gas niet afzonderlijk is gespecificeerd, dan wordt de loyaliteitsbonus over de producten stroom en
gas verdeeld en verstrekt op basis van de volgende percentages:
a. 0% voor stroom;
b. 100% voor gas. "

Met een zachte winter heb je dus grotere kans om je bonus terug te moeten betalen.
margreetder schreef:
03-12-2025 13:00
Bij TO heb ik geen idee over de hoogte. Als ik nu een nieuw contract daar zou afsluiten is de bonus € 420. Met de rare / opmerkelijke voorwaarde:

"De hoogte van de loyaliteitsbonus vindt u terug in het aanbod en onze bevestigingsbrief. Als de loyaliteitsbonus
voor stroom én gas niet afzonderlijk is gespecificeerd, dan wordt de loyaliteitsbonus over de producten stroom en
gas verdeeld en verstrekt op basis van de volgende percentages:
a. 0% voor stroom;
b. 100% voor gas. "

Met een zachte winter heb je dus grotere kans om je bonus terug te moeten betalen.
Maar dan moet ze dus minimaal de helft terugbetalen. Dan is haar verbruik wel heel bijzonder geschat.
En ook wel aan haar om te checken of dat wel reëel was. Ik had ook nog nooit van deze constructie gehoord overigens. Maar ik vind een bonus van 420,- wel erg hoog voor een jaarcontract en was waarschijnlijk wel op zoek gegaan naar de addertjes.
Pelle schreef:
03-12-2025 13:05
Maar dan moet ze dus minimaal de helft terugbetalen. Dan is haar verbruik wel heel bijzonder geschat.
En ook wel aan haar om te checken of dat wel reëel was. Ik had ook nog nooit van deze constructie gehoord overigens. Maar ik vind een bonus van 420,- wel erg hoog voor een jaarcontract en was waarschijnlijk wel op zoek gegaan naar de addertjes.
Precies, bij GasLicht, moet je echt in de voorwaarden duiken om te zien dat die bonus van je ingeschatte vs daadwerkelijk verbruik afhankelijk is.
Ben je net verhuisd, TO, dat je je verbruik niet weet? Anders kan je het altijd makkelijk opzoeken in je vorige jaarafrekening natuurlijk.
Pelle schreef:
03-12-2025 11:57
Dat is niet altijd mogelijk in bepaalde situaties. Als ik mijn eigen situatie als voorbeeld neem: verhuisd van een label E woning met c.v. naar een label AA+ all-electric woning met warmtepomp en vloerverwarming. Ik had werkelijk geen idee wat mijn verbruik zou worden. Ook vergelijkingssites had ik weinig tot niets aan, want als je daar aangeeft dat je alleen een contract voor stroom af wilt sluiten, krijg ik een geschat verbruik niet gebaseerd op aanwezigheid van een warmtepomp.
Carola_456 schreef:
03-12-2025 13:41
Dat is niet altijd mogelijk in bepaalde situaties. Als ik mijn eigen situatie als voorbeeld neem: verhuisd van een label E woning met c.v. naar een label AA+ all-electric woning met warmtepomp en vloerverwarming. Ik had werkelijk geen idee wat mijn verbruik zou worden. Ook vergelijkingssites had ik weinig tot niets aan, want als je daar aangeeft dat je alleen een contract voor stroom af wilt sluiten, krijg ik een geschat verbruik niet gebaseerd op aanwezigheid van een warmtepomp.
Ik heb dus een paar jaar geleden een warmtepomp en zonnepanelen laten installeren. Waardoor mijn maandbedrag negatief zou worden. Ik kreeg dat maar niet aan het verstand gepeuterd en heb hemel en aarde moeten bewegen om het zo laag mogelijk te krijgen om vervolgens 1200 euro terug te krijgen en een nieuw maandtarief van 100 euro te krijgen. Ik ben toen overgestapt naar Essent omdat je daar zelf je maandbedrag mag opgeven. Je krijgt wel een waarschuwing dat je dan waarschijnlijk moet bijbetalen maar het mag wel. Ik hoef geen spaarpot bij mijn energieleverancier dus ik betaal liever bij indien nodig.
EefjeEverzwijn schreef:
03-12-2025 15:25
Ik heb dus een paar jaar geleden een warmtepomp en zonnepanelen laten installeren. Waardoor mijn maandbedrag negatief zou worden. Ik kreeg dat maar niet aan het verstand gepeuterd en heb hemel en aarde moeten bewegen om het zo laag mogelijk te krijgen om vervolgens 1200 euro terug te krijgen en een nieuw maandtarief van 100 euro te krijgen. Ik ben toen overgestapt naar Essent omdat je daar zelf je maandbedrag mag opgeven. Je krijgt wel een waarschuwing dat je dan waarschijnlijk moet bijbetalen maar het mag wel. Ik hoef geen spaarpot bij mijn energieleverancier dus ik betaal liever bij indien nodig.
Groot gelijk, betaal zelf ook zo weinig mogelijk voorschot. Ik zit al enkele jaren bij Essent en het 1e jaarverbruik heb ik via de app goed in de gaten kunnen houden en mijn voorschot daarop aan kunnen passen (naar beneden). Van waarschuwingen over eventuele tekorten trek ik me niets aan, vaak wordt dat trouwens weer vanzelf gecorrigeerd door gebruik in lente/zomer.

Ik vind het wel eens tijd worden dat vergelijkingssites ook rekening gaan houden met warmtepompen.
Tja, over een tijdje mag je toch niet meer salderen en dan moet je gewoon weer gaan betalen voor je verbruik in de winter.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven