Dilemma vriendin

03-12-2025 16:16 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet het einde van de wereld maar ik ben benieuwd wat men hier van vind, aangezien ik wat wordt gepusht en ik me een slechte vriendin begin te voelen.

Een paar dagen geleden kreeg ik van een kennis van mij een bericht dat ze een feestje wil organiseren voor een goede vriendin. Wij zijn beide met haar bevriend. Het gaat om een verrassing en het is op een zondag ergens in december.

Alleen heb ik voor die zaterdagnacht al een plan, namelijk een feest waar ik al heel lang naartoe ‘leef’, 45 euro voor het kaartje heb betaald en er wordt ook op me gerekend met dat mensen blijven slapen.

Vriendin vroeg of ik om zondag om 16 uur aanwezig kon zijn en ik heb gezegd ‘oh als het later op de dag is lukt het me wel, maar heb een feest tot diep in de nacht’

Nu blijkt achteraf dat de tijd terug schuift naar 14 uur en is de locatie ook een uur verder dan wat gezegd is. Leuk, maar dan red ik het dus niet meer (ik ga met het ov) en dat heb ik ook gezegd.

Kennis blijft proberen mij te pushen om toch te komen, ik kan toch ook wat eerder weg van dat feestje etc. en het zou voor mijn vriendin belangrijk zijn dat ik er ook ben. Misschien kan ik een ander feestje plannen en mijn kaartje verkopen, vriendin wordt maar 1x deze leeftijd (het gaat wel om een ‘speciale’ leeftijd ja)

Nou kan ik zeker niet eerder weg, er gaat in de groep ook door sommigen (waaronder ik) xtc gebruikt worden, dus vind het niet realistisch…

En zelf leef ik al een tijdje toe naar dit moment, mijn kind gaat met ex partner op vakantie en ik heb maar weinig momenten om even ‘uit’ te schakelen en daar wat langer bij van te moeten komen met mijn fulltime baan en zorg voor kind. Daarbij is het feest niet uitverkocht en staan de kaartjes op swap voor aanzienlijk minder te koop. Dit heb ik allemaal niet gezegd, want ik vind niet dat ik me hoef te verantwoorden.

Ze blijft echter maar aandringen of ik echt niet toch iets kan regelen of in ieder geval dat ik er gedeeltelijk bij kan zijn. En ook echt op een manier dat ik me een slechte vriendin ga voelen. Terwijl, als ik gewoon een geplande activiteit had op de dag zelf, had ik daar geen last van gehad. Ik weet ook dat deze kennis heel erg anti feesten, of eigenlijk alles wat niet vroom is, gezien haar religie (ook de reden dat ik uiteindelijk kennissen ben geworden ipv vriendinnen, ze pushte me om lange broeken te dragen in de zomer). Hierom heb ik ook wat aversie tegen dit gepush en voel ik me absoluut niet vrij om mijn redenen uit te leggen.

Al met al, ben ik van plan mijn vriendin een dagje mee naar de spa te nemen voor het vieren van haar verjaardag, 1 op 1, omdat ik er niet bij kan zijn.

Ik wil van jullie weten:

- hoe kap ik deze vrouw af in haar gepush

En ben benieuwd naar de poll :)

Wat zouden jullie doen

Totaal aantal stemmen: 153

Naar vriendin’s feest gaan en ticket verkopen (1%)
Naar feest gaan en prive activiteit met vriendin (80%)
Allebei proberen deels (19%)
Wat een waterval aan onzindetails (xtc, religie). Is het nodig om je punt te maken?
Je kan niet, klaar.
Stop met je willen verantwoorden.

Je hebt de uitnodiging te laat ontvangen en je kan niet.

Klaar.

Je bent geen slechte vriendin.
Je bent een vriendin die niet op het laatste moment op een surprisetoestand, wat door een ander georganiseerd en veel te laat doorgegeven is, kan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb gestemd op 'Naar feest gaan en privé-activiteit met vriendin'.

Je hebt aangegeven dat je later op de middag eventueel kan deelnemen aan het feestje voor jullie vriendin. Dus niet eerder. Ik zou dus tegen kennis zeggen dat, omdat feestje voor jullie vriendin nu én eerder begint én verder weg is dan aangekondigt, je er niet bij zal zijn. Over het hoe & waarom hoef je echt niets te zeggen. Hou het bij: 'Helaas, dit tijdstip & deze locatie zijn voor mij niet haalbaar. Maar ik wens jullie veel plezier.'
Het is geen dilemma want je hebt heel duidelijk wat je wil. Enige wat je hoeft te doen is echt duidelijk zijn naar de kennis en daarna van je af laten glijden
Het is zoals het is
BrutaImmaculata schreef:
03-12-2025 16:22
Wat een waterval aan onzindetails (xtc, religie). Is het nodig om je punt te maken?
Je kan niet, klaar.
Zo hee, moet het zo bits? Wel fijn dat jij geen last hebt van dit soort dingen. Ik heb dat wel, dus voor mij is het zeker wel relevant.

Bij een persoon die wat minder judgy is zou ik dit wel gaan uitleggen waarom ik dit niet kan. Bij haar voel ik me geïntimideerd en gepusht. En voel me vanbinnen schuldig om een belangrijk moment te missen. En omdat ze zo hamert voel me ik wel geroepen om iets van uitleg te geven.
Het is toch niet per se op het laatste moment? Het is ergens in december en de maand is net begonnen.
Ik heb op optie 1 gestemd, maar ik vind als ruim volwassene harddrugs gebruiken (en daarom een dag later niet op het feest van een goede vriendin kunnen zijn) eigenlijk ook gewoon vrij sneu.
Goede leer voor de volgende keer: zeg direct "ik kan niet eerder dan tijd x" geen uitleg, geen reden. En daarna alleen nog maar nee zeggen. Ik zou het nu zelfs zo ver laten komen dat je nog één keer je standpunt herhaald en daarna de berichten negeert.
Tja, dat is het risico als iemamd op het laatste moment een feestje organiseert, dat er dan mensen niet kunnen omdat ze al wat anders hebben gepland. Ik zou me er verder niet druk over maken.
Graftak!
LolplusLolisHiHi schreef:
03-12-2025 16:26
Het is toch niet per se op het laatste moment? Het is ergens in december en de maand is net begonnen.
Ik heb op optie 1 gestemd, maar ik vind als ruim volwassene harddrugs gebruiken (en daarom een dag later niet op het feest van een goede vriendin kunnen zijn) eigenlijk ook gewoon vrij sneu.
En als TO nou had geschreven dat ze tijdens dat feestje naar klankschalen ging luisteren en kruidenthee ging drinken, wat had je dan gestemd?
Graftak!
WoolOverMyEyes schreef:
03-12-2025 16:16
Ik wil van jullie weten:

- hoe kap ik deze vrouw af in haar gepush

Door te staan voor wat je wil. Want je zégt wel dat je je niet hoeft te verantwoorden maar hebt wel last van schuldgevoel, daarom kom je hier ook met een zeer lange gedetailleerde uitleg waarom jij toch echt wel zou moeten mogen kiezen wat je wil kiezen.

Als jij dat eenmaal losgelaten hebt weet je het antwoord. Ik zeg het alvast voor: Nee, ik kom niet.
Als de jarige een goede vriendin is zou ik toch proberen allebei te doen. Kun je niet later aanschuiven, moet dat perse om 14.00?
Jeetje, ja dan kan je dus gewoon niet.
Dat heb je ook al eerder aangegeven toch? Dat je eventueel in de avond wel kan maar daarvoor niet.
Dan houd het op. Ik heb mijn decembermaand al maanden dicht gepland.
Ik zou gewoon aangeven dat het nu niet gaat lukken en apart met die vriendin afspreken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 16:30
En als TO nou had geschreven dat ze tijdens dat feestje naar klankschalen ging luisteren en kruidenthee ging drinken, wat had je dan gestemd?
Allebei deels proberen. Al kan ik me dan ook weer voorstellen dat je van klankschalen een dag later nog zoveel koppijn hebt dat je dan ook niet naar een verrassingsfeest kan.
Ik zou half met haar mee praten, zo van: 'ja ik had het ook zoooo fijn gevonden om erbij te kunnen zijn, daarom was ik zo blij dat het om 16.00 uur in plaats A was. Ik snap helemaal dat het nu om 14.00 uur in plaats B is, maar ontzettend jammer dat ik eerder op de dag niet kan omdat dat weekend al zo volgepland is bij mij.'
Als ze dramt kan je dan elke keer zeggen: 'ja helemaal eens hoor, ik vind het ook zo jammer dat ik al andere plannen heb en het mis'. 'nee ik kan echt niet, echt balen'. Na een tijdje kan ze dan niet anders dan het gedram staken lijkt me. En tot die tijd moet jij leren haar teleurstelling te verdragen.
'Het tijdstip icm de gekozen locatie zijn voor mij niet haalbaar'.

Verder geen woorden aan vuil maken en een gezellig 1 op 1 uitje plannen met vriendin.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
LolplusLolisHiHi schreef:
03-12-2025 16:33
Allebei deels proberen. Al kan ik me dan ook weer voorstellen dat je van klankschalen een dag later nog zoveel koppijn hebt dat je dan ook niet naar een verrassingsfeest kan.
Dus omdat TO een pilletje gaat bikken mag ze van jou niet naar haar feest. :lol:
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 16:35
Dus omdat TO een pilletje gaat bikken mag ze van jou niet naar haar feest. :lol:
Haha, ik ben natuurlijk supersneu dat ik een keer per jaar/twee jaar een pilletje gebruik.
Je kunt niet. Daar hoef je geen redenen voor op te noemen.

Ik vind je alternatief om samen met je vriendin naar de Spa te gaan heel mooi. Ik zou daar als vriendin heel blij van worden. En ik zou ook niemand kwalijk nemen die niet op een suprise party van mij kon komen.
WoolOverMyEyes schreef:
03-12-2025 16:25
Zo hee, moet het zo bits? Wel fijn dat jij geen last hebt van dit soort dingen. Ik heb dat wel, dus voor mij is het zeker wel relevant.

Bij een persoon die wat minder judgy is zou ik dit wel gaan uitleggen waarom ik dit niet kan. Bij haar voel ik me geïntimideerd en gepusht. En voel me vanbinnen schuldig om een belangrijk moment te missen. En omdat ze zo hamert voel me ik wel geroepen om iets van uitleg te geven.
Maar dat héb je toch al gedaan aan haar? Ze weet dat je een ander feest hebt. Verder geen woorden aan vuil maken, echt haar probleem dat ze het niet accepteert.
S-Groot schreef:
03-12-2025 16:30
Door te staan voor wat je wil. Want je zégt wel dat je je niet hoeft te verantwoorden maar hebt wel last van schuldgevoel, daarom kom je hier ook met een zeer lange gedetailleerde uitleg waarom jij toch echt wel zou moeten mogen kiezen wat je wil kiezen.

Als jij dat eenmaal losgelaten hebt weet je het antwoord. Ik zeg het alvast voor: Nee, ik kom niet.
Ja je hebt gelijk hoor. Ik heb er last van en voel die neiging wel heel erg, zeker bij mensen die pushen. Helaas van mijn moeder overgenomen, het people pleasen.

Maar ja, hoe laat je dat los
WoolOverMyEyes schreef:
03-12-2025 16:39
Ja je hebt gelijk hoor. Ik heb er last van en voel die neiging wel heel erg, zeker bij mensen die pushen. Helaas van mijn moeder overgenomen, het people pleasen.

Oxazepam ;)

Ik kan over zulke dingen ook last houden. Maar als ik het voor mezelf duidelijk heb en een andere activiteit met vriendin gepland heb, verdwijnt het schuldgevoel.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
WoolOverMyEyes schreef:

Ik denk dat het al begint met de beslissing nemen dat je jezelf best (weleens) prioriteit mag maken/geven. Daarna is de rest eigenlijk een logisch gevolg (en dan ook accepteren dat niet iedereen dat leuk vindt).
WoolOverMyEyes schreef:

Door te beseffen dat je uiteindelijk niemand een plezier doet als je drammers gaat pleasen.
De belangrijkste persoon in jouw leven, jijzelf, niet,
De drammer niet, want die bevestig je in het afstotelijke gedram,
De rest van de mensheid die met een bevestigde drammer te maken gaat krijgen niet.

Dus doe de mensheid, jezelf én de drammer een plezier en zeg: “tot hier”
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven