Twijfels over hoogte hypotheek
maandag 30 maart 2026 om 15:57
Allereerst ben ik me bewust van de luxepositie die we hebben, maar alsnog ben ik benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.
Mijn vriend en ik (begin 30) gaan samen een huis kopen. We kunnen een maximale hypotheek krijgen van ruim een miljoen. Nu zitten we in dubio over hoe duur huis we willen. Onze zoekrange is nu tussen de 6 en 9 ton dus dat is nogal breed. We hebben een leuk huis gezien van 650.000 en ons droomhuis van 900.000 en we worden een beetje tussen beide opties heen en weer geslingerd. In het droomhuis zouden we bij wijze van spreken tot onze dood kunnen wonen. In het andere huis zouden we als we kinderen krijgen wel binnen een aantal jaar willen verhuizen. Het dure huis heeft netto maandlasten van ongeveer €2900. Dit klinkt als ontzettend veel geld maar tegelijkertijd kunnen we het wel makkelijk betalen. Het voelt alleen zo heftig en een beetje overdreven om nu al in zo’n huis te gaan en met name andere mensen hebben veel commentaar op hoe duur het is. Tegelijkertijd verdienen zij ook niet zoveel als wij dus is hun referentiekader anders.
Heeft iemand hier ervaringen in een vergelijkbare situatie?
We hebben beide heel baanzekere beroepen en hebben spaargeld voor onderhoud etc dus daar maak ik me niet per se druk om.
Mijn vriend en ik (begin 30) gaan samen een huis kopen. We kunnen een maximale hypotheek krijgen van ruim een miljoen. Nu zitten we in dubio over hoe duur huis we willen. Onze zoekrange is nu tussen de 6 en 9 ton dus dat is nogal breed. We hebben een leuk huis gezien van 650.000 en ons droomhuis van 900.000 en we worden een beetje tussen beide opties heen en weer geslingerd. In het droomhuis zouden we bij wijze van spreken tot onze dood kunnen wonen. In het andere huis zouden we als we kinderen krijgen wel binnen een aantal jaar willen verhuizen. Het dure huis heeft netto maandlasten van ongeveer €2900. Dit klinkt als ontzettend veel geld maar tegelijkertijd kunnen we het wel makkelijk betalen. Het voelt alleen zo heftig en een beetje overdreven om nu al in zo’n huis te gaan en met name andere mensen hebben veel commentaar op hoe duur het is. Tegelijkertijd verdienen zij ook niet zoveel als wij dus is hun referentiekader anders.
Heeft iemand hier ervaringen in een vergelijkbare situatie?
We hebben beide heel baanzekere beroepen en hebben spaargeld voor onderhoud etc dus daar maak ik me niet per se druk om.
maandag 30 maart 2026 om 16:08
Je bent nu 30 en als je kinderen zou willen dan komen die er denk ik binnen een paar jaar en dan denk je dat je bij het goedkopere huis wel redelijk snel moet verhuizen?
Kortom langer dan 10 jaar ga je er niet wonen, eerder korter. Dat zou ik teveel gedoe vinden en zonde van het geld. Dan maar gelijk goed, hoewel ik het wel echt bizar veel geld vind voor een huis.
Kortom langer dan 10 jaar ga je er niet wonen, eerder korter. Dat zou ik teveel gedoe vinden en zonde van het geld. Dan maar gelijk goed, hoewel ik het wel echt bizar veel geld vind voor een huis.
maandag 30 maart 2026 om 16:12
In principe zou ik zeggen dat je het huis moet kopen waar je het langste in kan en wil blijven wonen.
Maar ik zou in je berekeningen wel mee laten wegen of je dat dure huis ook nog makkelijk kan betalen als jullie allebei minder gaan werken als er kinderen komen.
Maar ik zou in je berekeningen wel mee laten wegen of je dat dure huis ook nog makkelijk kan betalen als jullie allebei minder gaan werken als er kinderen komen.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
maandag 30 maart 2026 om 16:12
Als je het makkelijk kan betalen is het een no-brainer toch, dan ga je voor je droomhuis. Zeker als je bij het andere huis binnen een aantal jaar weer zou moeten verhuizen, dat kost ook nogal wat geld. Houd bij een duur huis wel rekening met ook duur onderhoud en andere lasten (belastingen gebaseerd op woz, hogere energierekening bij verwarmen veel vierkante meters, tuinman bij grote tuin etc.) Daarom is de richtlijn ook om de hypotheek ongeveer 1/3 van het netto salaris te laten zijn. Als jullie 9000 euro netto per maand binnenkrijgen, kun je het dus makkelijk betalen.
maandag 30 maart 2026 om 16:13
Het hangt ook wel erg van de regio af. In de Randstad heb ik rijtjeshuizen voorbij zien komen die al bijna zoveel kosten. Dus dan zou ik voor het dure huis gaan. Bij mij in de regio koop je daar een kast van een huis voor; wat dus ook veel poets en onderhoud werk is. Dus dan zou ik zelf voor iets bescheideners gaan. Maar je moet sowieso lak hebben aan wat andere vinden.
maandag 30 maart 2026 om 16:13
Kan je de boel ook nog betalen als jullie minder willen gaan werken door de komst van kinderen? Als één van de twee langdurig ziek wordt? Of zijn job / sector beu is?
Kan je nog een beetje een leven leiden met reizen, sparen, ... als je dat grote dure huis koopt? Of worden het dan de komende 20 jaar boterhammen met pindakaas en 1 keer om de 5 jaar een keer een Waddeneiland?
Als je binnen de 5 jaar toch weer wil verkassen zou ik voor het duurdere huis gaan.
Maar ik zou zelf doodsangsten uitstaan dat zo'n giga som geld er dan wel elke maand de komende 30 jaar altijd moet liggen.
Ook als iemand ziek wordt, werkloos of als we toch niet zo goed matchen en op de rand van een scheiding staan.
Kan je nog een beetje een leven leiden met reizen, sparen, ... als je dat grote dure huis koopt? Of worden het dan de komende 20 jaar boterhammen met pindakaas en 1 keer om de 5 jaar een keer een Waddeneiland?
Als je binnen de 5 jaar toch weer wil verkassen zou ik voor het duurdere huis gaan.
Maar ik zou zelf doodsangsten uitstaan dat zo'n giga som geld er dan wel elke maand de komende 30 jaar altijd moet liggen.
Ook als iemand ziek wordt, werkloos of als we toch niet zo goed matchen en op de rand van een scheiding staan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 30 maart 2026 om 16:15
Wat anderen ervan vinden, zou ik niet laten meewegen.
Wat ik wel zou laten meewegen is of jullie het ook nog makkelijk kunnen betalen als er kinderen zijn. Misschien gaan jullie dan minder werken. Kosten kinderopvang. Kosten kinderen (en nee, kinderen kosten niet alleen luiers, zoals ik hier wel eens lees).
Als jullie het echt makkelijk kunnen betalen, zou ik voor het dure huis gaan.
Huizen worden voorlopig alleen nog maar duurder. Over een paar jaar weer verhuizen, betekent twee keer verhuiskosten, inrichting, kosten koper.
Wat ik wel zou laten meewegen is of jullie het ook nog makkelijk kunnen betalen als er kinderen zijn. Misschien gaan jullie dan minder werken. Kosten kinderopvang. Kosten kinderen (en nee, kinderen kosten niet alleen luiers, zoals ik hier wel eens lees).
Als jullie het echt makkelijk kunnen betalen, zou ik voor het dure huis gaan.
Huizen worden voorlopig alleen nog maar duurder. Over een paar jaar weer verhuizen, betekent twee keer verhuiskosten, inrichting, kosten koper.
maandag 30 maart 2026 om 16:16
Jullie zijn lekker eensgezind. Vrienden en familie hebben commentaar, wat me toch ook een beetje aan het twijfelen bracht over of we onszelf niet te rijk rekenen of misschien achteraf spijt gaan krijgen. Tegelijkertijd zitten we nog ruim anderhalve ton onder onze maximale hypotheek en de bank staat er nou ook niet bekend om te ruim te rekenen.
Het is ook pas kort geleden dat we een grote sprong in salaris gemaakt hebben dus dit nieuwe inkomen ben ik nog niet zo gewend.
Het is ook pas kort geleden dat we een grote sprong in salaris gemaakt hebben dus dit nieuwe inkomen ben ik nog niet zo gewend.
maandag 30 maart 2026 om 16:18
Dit idd en of je er kan blijven wonen mocht 1 van de twee wegvallen door overlijden . Daar kun je je natuurlijk tegen verzekeren maar het moet qua onderhoud en huishouden ook nog te doen zijn.NightNurse schreef: ↑30-03-2026 16:12In principe zou ik zeggen dat je het huis moet kopen waar je het langste in kan en wil blijven wonen.
Is er geen tussenweg?
maandag 30 maart 2026 om 16:19
Koop de woning waar jullie nu t liefste willen wonen. ( je hoeft nog niet te bedenken of je er over 30 jaar ook nog wil wonen)
Maar bedenk wel van tevoren of de hypotheeklast ook te dragen is als een van jullie iets overkomt.
Ziekte, werkloosheid, overlijden..
Zorg voor een goede verzekering.
Of als jullie minder willen werken.
Bijvoorbeeld als jullie kinderen krijgen.
Maar bedenk wel van tevoren of de hypotheeklast ook te dragen is als een van jullie iets overkomt.
maandag 30 maart 2026 om 16:21
Dat duurt echt nog wel een tijd.
En er zijn minder huizen van 900.000 dan van 650.000, dus of die van 650.000 echt makkelijker te verkopen is..
maandag 30 maart 2026 om 16:21
Ik zou overigens ook wel rekening houden met de verkoopbaarheid.
Is het een doorsnee huis / villa?
Of is het een speciale architectenvilla waar iemand echt verliefd op moet worden vooraleer je er zo'n budget aan geeft?
Je zit bij een scheiding of overlijden niet te wachten op dat je huis 2 jaar in de verkoop staat omdat hij te speciaal is.
Is het een doorsnee huis / villa?
Of is het een speciale architectenvilla waar iemand echt verliefd op moet worden vooraleer je er zo'n budget aan geeft?
Je zit bij een scheiding of overlijden niet te wachten op dat je huis 2 jaar in de verkoop staat omdat hij te speciaal is.
Is dit nu later?
maandag 30 maart 2026 om 16:22
Wissewis schreef: ↑30-03-2026 16:13Kan je de boel ook nog betalen als jullie minder willen gaan werken door de komst van kinderen? Als één van de twee langdurig ziek wordt? Of zijn job / sector beu is?
Ja dit soort vragen stel ik mezelf ook. Ons bruto maandinkomen is nu iets van 20 duizend en netto rond de 11 duizend. Ik werk vijf dagen en mijn vriend vier dagen. Ik zou denken dat we dan ruim over houden, ook als we minder gaan werken, maar helemaal voorspellen kan ik het ook niet.
maandag 30 maart 2026 om 16:23
Wissewis schreef: ↑30-03-2026 16:13Kan je de boel ook nog betalen als jullie minder willen gaan werken door de komst van kinderen? Als één van de twee langdurig ziek wordt? Of zijn job / sector beu is?
Ja dit soort vragen stel ik mezelf ook. Ons bruto maandinkomen is nu iets van 20 duizend en netto rond de 11 duizend. Ik werk vijf dagen en mijn vriend vier dagen. Ik zou denken dat we dan ruim over houden, ook als we minder gaan werken, maar helemaal voorspellen kan ik het ook niet.
maandag 30 maart 2026 om 16:24
Het is inderdaad centrum Randstad. Dat speelt ook wel mee bij het oordeel wat we van onze ouders krijgen, die in the middle of nowhere wonen en deze prijzen sowieso bizar vinden.Badeendje92 schreef: ↑30-03-2026 16:13Het hangt ook wel erg van de regio af. In de Randstad heb ik rijtjeshuizen voorbij zien komen die al bijna zoveel kosten. Dus dan zou ik voor het dure huis gaan. Bij mij in de regio koop je daar een kast van een huis voor; wat dus ook veel poets en onderhoud werk is. Dus dan zou ik zelf voor iets bescheideners gaan. Maar je moet sowieso lak hebben aan wat andere vinden.
maandag 30 maart 2026 om 16:25
Hier ook een schoonfamilie die commentaar hadden over het dure huis wat we kochten.
Wij hebben ons er niets van aangetrokken. We kunnen het makkelijk betalen, zijn goed verzekerd en zijn bankpas hier de rest van ons leven te wonen.
Bovendien: zij weten niets van onze financiele zaken dus die mening vind ik onbelangrijk. Fijner dat de financieel adviseur een gedegen plaatje voorspiegelt.
Wij hebben ons er niets van aangetrokken. We kunnen het makkelijk betalen, zijn goed verzekerd en zijn bankpas hier de rest van ons leven te wonen.
Bovendien: zij weten niets van onze financiele zaken dus die mening vind ik onbelangrijk. Fijner dat de financieel adviseur een gedegen plaatje voorspiegelt.
maandag 30 maart 2026 om 16:26
We kunnen het huis niet betalen op 1 inkomen maar ik denk dat veruit de meeste starters dit tegenwoordig hebben toch? Anders zou iedereen ruim onder zijn maximale hypotheekbudget moeten gaan zitten.Ballon schreef: ↑30-03-2026 16:19Koop de woning waar jullie nu t liefste willen wonen. ( je hoeft nog niet te bedenken of je er over 30 jaar ook nog wil wonen)
maandag 30 maart 2026 om 16:27
Wonen jullie nu samen?Pipsterrr schreef: ↑30-03-2026 16:22Ja dit soort vragen stel ik mezelf ook. Ons bruto maandinkomen is nu iets van 20 duizend en netto rond de 11 duizend. Ik werk vijf dagen en mijn vriend vier dagen. Ik zou denken dat we dan ruim over houden, ook als we minder gaan werken, maar helemaal voorspellen kan ik het ook niet.
Met jullie inkomen zou ik het wel aandurven.
En niks hoeft voor altijd te zijn. Ook dat dure huis kun je weer verkopen als de toekomst anders wordt.
Ik zou overigens wel uitgaan van de bruto hypotheeklasten.
maandag 30 maart 2026 om 16:28
Ja we wonen nu samen. Bruto maandlasten is ongeveer 1000€ meer. Dan zou je zitten op iets minder dan €4000 bruto hypotheeklasten en €11000 netto maandinkomen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in