Presentje voor kankerpatient
vrijdag 5 december 2025 om 20:50
Heeft iemand tips voor een presentje aan een kankerpatient? Het gaat om een collega die midden in de kuur zit. Ik heb begrepen dat bloemen bijvoorbeeld niet zo geschikt zijn omdat de kamer vaak volledig moet worden gedesinfecteerd en bloemen dan dus weg moeten.
Een ander team heeft al een boekenbon gegeven. Kunnen wij ook doen, maar iets anders is misschien ook wel mooi.
Collega is trouwens zeer gelovig (christendom), misschien levert dat nog inspiratie op.
Een ander team heeft al een boekenbon gegeven. Kunnen wij ook doen, maar iets anders is misschien ook wel mooi.
Collega is trouwens zeer gelovig (christendom), misschien levert dat nog inspiratie op.
zaterdag 6 december 2025 om 00:04
https://www.bryonly-webshop.nl/a-519439 ... escription
https://beatcancer.eu/nl/bronnen/kwalit ... dierbaren/
https://beatcancer.eu/nl/bronnen/kwalit ... dierbaren/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 6 december 2025 om 01:40
Dat zal per persoon/situatie verschillen en ik bedoelde uiteraard ook niet om dat zonder overleg zomaar te gaan doen.MissNuada schreef: ↑05-12-2025 23:53Zit er echt iemand te wachten op elke dag contact met een team van collega's?
Dit is iets voor vrienden en familie en zelfs dan is misschien wel echt te veel, dat moet je met de patient bespreken, vragen wat die persoon prettig vindt en al helemaal niet met een heel team collega's gaan doen.
Toen ik er zelf plots ziek uit lag vond ik contact met collega’s (klein hecht team) wel fijn, ook om nog wat over werk te kletsen omdat ik dat niet direct kon loslaten, dat kwam later pas. Het was fijn om zo nog even wat van mijn “normale leven” mee te krijgen in een tijd dat mijn wereld overhoop lag. Paar jaar later in een ander team viel ik weer langdurig ziek uit en hoorde ik heel weinig, op een kaartje en cadeautje in het begin na. Daar was de band ook minder, maar toch voelde ik me wel wat vergeten ofzo. Als werk en collega’s een groot onderdeel van je leven zijn kan het ook raar/verdrietig zijn als dat opeens wegvalt.
Maar ik kan me inderdaad ook voorstellen dat er mensen zijn die daar totaal niet op zitten te wachten. Of er geen energie of ruimte voor hebben. Of dat het gewoon echt niet haalbaar/wenselijk is ivm de gezondheidstoestand of behandeling. Dus uiteraard niet zonder overleg inderdaad.
zaterdag 6 december 2025 om 07:49
Wat is de titel?Appletje schreef: ↑05-12-2025 22:41Dacht ik ook meteen toen ik boekenbon zag. Koop dan gewoon een boek. En dan niet iets heel speciaals maar iets wat je gewoon makkelijk in het ziekenhuis kan lezen. Ik heb pas een boekje gekregen met historische urban myths en dan lichtvoetig geschreven. Zo'n soort boekje lijkt me dan een aardig cadeautje.
zaterdag 6 december 2025 om 09:50
Toen ik in het ziekenhuis lag, heb ik veel eenpersoonssmartgames gespeeld xoals deze:
https://www.smartgames.eu/nl/1-speler-spellen/iq-fit
Heel fijn om je handen maar ook je hoofd mee af te leiden.
https://www.smartgames.eu/nl/1-speler-spellen/iq-fit
Heel fijn om je handen maar ook je hoofd mee af te leiden.
zaterdag 6 december 2025 om 09:58
Zoiets koop je toch alleen voor iemand waarvan je weet dat diegene van Lego houdt?Tovergieter schreef: ↑06-12-2025 07:59Lego botanicus inderdaad; heeft ie meteen ook wat afleiding tijdens het maakproces.
Ik vind het echt een stom cadeau namelijk
Look me in the eyes and tell me what you see.
zaterdag 6 december 2025 om 10:06
Hier zou je mijn gelovige schoonouders absoluut een plezier mee doen. Het kost iemand geen moeite om uit te voeren en kan wel steunend zijn. Let er wel even op dat je voor een gereformeerd persoon iets anders kiest dan voor katholiek. Ik weet niet waar je woont, maar op de bible belt zitten in sommige plaatsen wel een christelijke boekhandel. Sommige hebben ook een webshop. Je zou daar misschien even contact mee kunnen opnemen wat zij aanraden (of kunnen versturen)Koffiezetapparaat schreef: ↑05-12-2025 22:15Scheurkalender met Bijbelteksten en/of een doosje met mooie Christelijke spreuken.
zaterdag 6 december 2025 om 10:34
zaterdag 6 december 2025 om 13:13
Alhoewel heel lief bedoeld zou ik dit ook niet doen. Toen mijn man ziek was kon hij dat helemaal niet hebben. Hij vond het al een hele opgave om zijn kinderen te zien ( jong volwassen) omdat hij dan toch “ gezellig” wilde doen maar eigenlijk was dat al veel te veel. Dus uiteindelijk ging ik er alleen naartoe en zagen ze hem wel weer als hij thuis was.ollie-ollie schreef: ↑05-12-2025 21:10Mag hij wel bezoek ontvangen? Misschien is dat dan het beste cadeau. Dat jullie samen een schemaatje maken op welke dag ieder uit het team een keer langs komt. Gewoon 10/15 minuten, niks te belastend. Maar zoiets kan je dag al enorm breken als je de hele dag ziek ligt te zijn.
Maar kan me ook voorstellen dat dit geen optie is en hij juist daardoor eenzaam is. Misschien dan elke dag even iemand hem bellen, gewoon voor een kort kletspraatje?
De dagen in het ziekenhuis was hij gewoon veel te ziek.
Thuis sliep hij overigens ook heel de dag, lezen was hij ook niet toe in staat.
Waar hij het meest blij van werd waren alle kaarten die ik door de hele kamer heb opgehangen. En dat waren er echt veel. Op een moment waar hij zich iets beter voelde ging hij die dan lezen. Soms kwamen de kaarten uit hele onverwachte hoeken. En door alle kaarten voelde hij zich heel geliefd. Ik denk dat dat het allergrootste kado is geweest wat mensen hem konden geven.
Misschien kan je zoiets regelen met mensen ?
ik denk dat je voor een fysiek kado idd het beste gewoon kan informeren waar hij evt behoefte aan heeft.
zaterdag 6 december 2025 om 13:38
Na een stevige operatie heb ik een paar weken lang elke dag een kaartje gekregen van iemand uit ons team. Mensen hadden echt hun best gedaan om er iets persoonlijks van te maken, een lieve tekst, een grappig verhaaltje over een random onderwerp, soms met een klein cadeautje. Een collega had zijn dochtertje de kaart speciaal voor me laten tekenen. Heb net de kerstboomhanger die iemand had meegestuurd in de boom gehangen 
Wat love2dance ook zegt, vooral de aandacht en moeite die iedereen erin stak was bijzonder, voelde me heel erg gezien en nog steeds onderdeel van het team. Wat mensen echt specifiek aan spullen willen hebben die fijn voor hen zelf zijn, kopen ze zelf wel over het algemeen. Maar de echter aandacht die je krijgt op zo'n moment kun je niet zelf regelen.
Wat love2dance ook zegt, vooral de aandacht en moeite die iedereen erin stak was bijzonder, voelde me heel erg gezien en nog steeds onderdeel van het team. Wat mensen echt specifiek aan spullen willen hebben die fijn voor hen zelf zijn, kopen ze zelf wel over het algemeen. Maar de echter aandacht die je krijgt op zo'n moment kun je niet zelf regelen.
Tjezus, wat vals
zaterdag 6 december 2025 om 13:41
Ik weet niet hoe ziek collega is, maar dan kan zo'n scheurkalender misschien best confronterend zijn. Ik zie ook niet in waarom het geloof ineens een rol zou moeten spelen in het cadeau. Ik zou het vragen aan een eventuele partner. Als dat geen optie is, dan zou ik het zelf meer zoeken in een abonnement voor luisterboeken, of een aantal e-books. Of iets om het verblijf in het ziekenhuis wat aangenamer te maken: een fijne grote drinkbeker, een warmtekussen etc.
zaterdag 6 december 2025 om 13:44
Ohja, ik herinner me ineens dat wij ook eens een soort slinger hebben gemaakt voor een zieke collega. Iedereen maakte een "vlaggetje" (er lagen allemaal knutselspullen op een centrale plek) en schreef er een boodschap of verhaaltje op. Of een mop, of wat dan ook.MevrouwJack schreef: ↑06-12-2025 13:38Na een stevige operatie heb ik een paar weken lang elke dag een kaartje gekregen van iemand uit ons team. Mensen hadden echt hun best gedaan om er iets persoonlijks van te maken, een lieve tekst, een grappig verhaaltje over een random onderwerp, soms met een klein cadeautje. Een collega had zijn dochtertje de kaart speciaal voor me laten tekenen. Heb net de kerstboomhanger die iemand had meegestuurd in de boom gehangen
zaterdag 6 december 2025 om 13:54
Graggig, dit zeggen mensen nooitnover echte bloemen.
En ik heb daar echt een gruwelijke hekel aan om te krijgen.
Vind ze vervuilend, veel werk en na een week mag je de zooi weer opruimen, zonde geld.
(Ik zeg dit meestal niet, alleen ecbte familie en vrienden weet dat ze me er geen plezier mee doen)
Maar ziek kreeg ik echte bloemen vam collegas, vreselijk.
zaterdag 6 december 2025 om 14:00
Ik ook en die gaf ik weer door.Catsruletheworld schreef: ↑06-12-2025 13:54Graggig, dit zeggen mensen nooitnover echte bloemen.
En ik heb daar echt een gruwelijke hekel aan om te krijgen.
Vind ze vervuilend, veel werk en na een week mag je de zooi weer opruimen, zonde geld.
(Ik zeg dit meestal niet, alleen ecbte familie en vrienden weet dat ze me er geen plezier mee doen)
Maar ziek kreeg ik echte bloemen vam collegas, vreselijk.
Echt zonde geld. Helemaal als het plastic blokjes zijn die je zelf in elkaar moet knutselen als een kleuter en dan ook nog eens naar iets levenloos aankijken.
Net als een puzzel van 150 stukjes, dat is niveau 7 jaar. Daar zou ik echt niet blij van worden.
Ik begrijp ook niet dat je je collega zo slecht kent dat je niet weet wat diegene leuk zou vinden.
Ik zou het bij kaartjes houden en dan niet de maandelijkse Sterkte-kaart met wat namen, maar kaartjes met inhoud.
zaterdag 6 december 2025 om 14:00
Leuk! En als hij het niets vindt kan het zo de papierbak in.
zaterdag 6 december 2025 om 14:11
Een boekenbon is toch ook digitaal? Dus online noek bestellen en laten bezorgen of voor de instant fix een ebook of luisterboek ermee aanschaffen.toulouse_74 schreef: ↑05-12-2025 21:01Als hij zich verveelt en eenzaam is, zou ik eerder denken aan een Netflix cadeaubon oid.
En een boekenbon, sorry hoor, maar hoe moet hij een boek regelen dan? Iemand die doodziek in het ziekenhuis ligt... Ik zou iets geven waar hij meteen iets mee kan, op een manier die hem zo min mogelijk energie kost.
Where is my mind?
zaterdag 6 december 2025 om 14:13
Een boekenbon is toch ook digitaal? Dus online noek bestellen en laten bezorgen of voor de instant fix een ebook of luisterboek ermee aanschaffen.toulouse_74 schreef: ↑05-12-2025 21:01Als hij zich verveelt en eenzaam is, zou ik eerder denken aan een Netflix cadeaubon oid.
En een boekenbon, sorry hoor, maar hoe moet hij een boek regelen dan? Iemand die doodziek in het ziekenhuis ligt... Ik zou iets geven waar hij meteen iets mee kan, op een manier die hem zo min mogelijk energie kost.
Where is my mind?
zaterdag 6 december 2025 om 15:02
Hoe oud is je collega?
Want misschien zijn oortjes of juist een noise cancelling koptelefoon wel een fantastische gatget waar diegene nooit aan gedacht zou hebben.
Voor een luisterboek, of tegen ziekenhuislawaai.
Want misschien zijn oortjes of juist een noise cancelling koptelefoon wel een fantastische gatget waar diegene nooit aan gedacht zou hebben.
Voor een luisterboek, of tegen ziekenhuislawaai.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 6 december 2025 om 15:19
zaterdag 6 december 2025 om 15:41
Mijn niet-gelovige ouder had je ook absoluut geen plezier gedaan met bijbelteksten, maar mijn gelovige schoonouders lezen dit wel graag.
En aangezien deze zieke wel erg gelovig is, zou dit misschien wel passen.
Wel de positieve variant (dus niet over ziektes, dat is heel persoonlijk hoe iemand daarmee omgaat), maar meer dat 'de Heer bij je is' enzo.
Een christelijke boekhandel kan je vast helpen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in