Reis Andalusie
dinsdag 9 december 2025 om 13:24
Wij willen volgend jaar een rondreis maken door Andalusië en eindigen met een weekje strand. Alhoewel we redelijk veel reizen zijn we daar niet eerder geweest. We willen geen groepsreis, dus losse vliegtickets, een huurauto, 2 steden bezoeken (en onderweg evt. wat bezienswaardigheden) en eindigen in een gezellige badplaats. Wat betreft het laatste: we houden van authentiek, knus, fijn hotel met zwembad en lekker strand. We gaan graag uit eten en houden niet van nieuwbouw/hoogbouw/hele grote hotels. Hotels bij voorkeur logies/ontbijt. Het mag ook een appartement zijn.
Totale reisduur is 2 weken. Reisperiode begin september. Budget rond de 5000.
Wat zijn mooie en interessante steden?
Wat is er nog meer te zien in de omgeving?
Wat is een leuke badplaats met fijne restaurants?
Totale reisduur is 2 weken. Reisperiode begin september. Budget rond de 5000.
Wat zijn mooie en interessante steden?
Wat is er nog meer te zien in de omgeving?
Wat is een leuke badplaats met fijne restaurants?
woensdag 10 december 2025 om 12:16
Drie nachten per stad is vrij lang en twee steden is weinig voor Andalusië want er is zoveel moois te zien.
Maar als je niet meer dan twee steden wil, zou ik Sevilla en Granada kiezen, want het Alhambra mag je niet missen.
Op Malaga vliegen als je er niet wil verblijven begrijp ik niet. Afgezien daarvan, Malaga is hartstikke gezellig.
Voor een strandverblijf heb ik geen tips, sorry.
woensdag 10 december 2025 om 12:20
Oja widm altijd goed. Zo toevallig in Pendleton ergens geweest waar ze nog een heel boekwerk hadden liggen.Taskmaster schreef: ↑10-12-2025 10:47Ik vond de rondreis echt super tof. Gewoon zelf samengesteld. Losjes gebaseerd op de Wie is de Mol uit die tijd. En je kunt heel makkelijk een rondje maken.
Ik boek ook vaak alles los.
woensdag 10 december 2025 om 12:21
woensdag 10 december 2025 om 12:22
Waren daar ook veel leuke (tapas)restaurantjes?Pink-Freud schreef: ↑10-12-2025 11:46Ik zou zeker de Costa de la Luz aanraden, en Cadiz en Huelva aandoen. Wij waren er begin juni dit jaar en eindigde een weekje in Chipiona, een heerlijk kneuterig stadje (waar we vrijwel alleen Spanjaarden troffen) Wij zaten in een appartementje in het centrum met het strand op 2 min lopen.
woensdag 10 december 2025 om 13:06
emkee schreef: ↑10-12-2025 12:21Houd er wel rekening mee dat je vooraf tickets moet kopen voor bv Alhambra en Caminito del Rey. Dat haalt de spontaniteit wel wat weg als je rondreist maar wel noodzakelijk. Torcal nat park is gratis toegankelijk en een enorme aanrader, zeer bijzondere steenformaties waar je 2,5 km doorheen loopt.
Een rondreis hoeft dan ook niet spontaan te zijn. Ik zou zeker alles van tevoren boeken.
Ik vond Caminito del Rey een héle pittige wandeling, maar wel echt prachtig. Het laatste stuk zonder schaduw.... oef. Heel veel water meenemen en misschien zelfs een grote hoed of parasol.
woensdag 10 december 2025 om 13:08
Zeker! zeker op de boulevard struikel je erover, maar ook in het centrum (wat aan elkaar grenst). Voornamelijk authentieke gerechten/tapas. De verse vis die zowat regelrecht uit de zee komt maakt zo'n vakantie al een feestje op zich voor mij.
Vraag me niet om specifieke namen, dat onthoud ik nooit, maar op het web zijn veel reviews te vinden om een indruk te krijgen.
Vanity of vanities; all is vanity
woensdag 10 december 2025 om 16:41
Ik vond de Mezquita in Cordoba veel indrukwekkender dan het AlhambraNova schreef: ↑10-12-2025 12:16Drie nachten per stad is vrij lang en twee steden is weinig voor Andalusië want er is zoveel moois te zien.
Maar als je niet meer dan twee steden wil, zou ik Sevilla en Granada kiezen, want het Alhambra mag je niet missen.
Op Malaga vliegen als je er niet wil verblijven begrijp ik niet. Afgezien daarvan, Malaga is hartstikke gezellig.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 10 december 2025 om 16:48
Omdat wij de route vanaf de kust naar de 1e stad ook leuk vinden.Nova schreef: ↑10-12-2025 12:16Drie nachten per stad is vrij lang en twee steden is weinig voor Andalusië want er is zoveel moois te zien.
woensdag 10 december 2025 om 19:10
Maar of dat handig is ligt toch ook aan de steden die je gaat bezoeken? En aangezien je dat nog niet besloten hebt?
Anyway, als je persé op Malaga wil vliegen zou ik daar dan de eerste nacht verblijven. Het centrum is erg gezellig voor een middagje slenteren en daarna uit eten.
donderdag 11 december 2025 om 09:44
Oh, ik zou niet kunnen kiezen denk ik. Alle steden in Andalusië zijn prachtig, en allemaal op een eigen manier. Sevilla, Cordoba, Cadiz, Ronda, Grenada en ook Malaga super. Wandelen in de Alpujarras. Nerja was destijds ook echt wel leuk, weet niet hoe het nu is. Vond alleen Marbella (vol protserige villa's van Britse criminelen) niet leuk. Ik zou misschien ook eerder 3x2 dagen in een stad doen dan 2x3, het zijn geen metropolen en de belangrijkste dingen kun je echt wel in anderhalve dag zien.
Weet je heel zeker dat je niet wat meer wilt rondreizen? Het is er echt zo mooi
Weet je heel zeker dat je niet wat meer wilt rondreizen? Het is er echt zo mooi
donderdag 11 december 2025 om 09:49
Wellicht is vliegen op Sevilla dan inderdaad beter. We hebben gisteren gebrainstormd en denken dat het rondje Sevilla, Cordoba, Ronda leuk kan zijn en dan eindigen aan de Costa de la Luz. Dan zouden we voor Cadiz en Chipiona gaan als kustplaatsen. We missen dan Granada maar dat geeft nietNova schreef: ↑10-12-2025 19:10Maar of dat handig is ligt toch ook aan de steden die je gaat bezoeken? En aangezien je dat nog niet besloten hebt?
Anyway, als je persé op Malaga wil vliegen zou ik daar dan de eerste nacht verblijven. Het centrum is erg gezellig voor een middagje slenteren en daarna uit eten.
donderdag 11 december 2025 om 13:15
Mooie route. Maar goed, ik vind alles leuk in Andalucía. Ik zou alleen persoonlijk niet gaan voor Sevilla begin september. Dan is het vaak bloedheet in de stad, temperaturen zijn begin september doorgaans rond de 35 C. Het is dan ook een van de warmste steden van Europa. In Granada is het mede door de ligging in de bergen doorgaans iets koeler.Bergje65 schreef: ↑11-12-2025 09:49Wellicht is vliegen op Sevilla dan inderdaad beter. We hebben gisteren gebrainstormd en denken dat het rondje Sevilla, Cordoba, Ronda leuk kan zijn en dan eindigen aan de Costa de la Luz. Dan zouden we voor Cadiz en Chipiona gaan als kustplaatsen. We missen dan Granada maar dat geeft niet
Where is my mind?
donderdag 11 december 2025 om 20:06
Zooo nu heb ik ook weer zin om die kant op te gaan!
Wij zijn er een paar keer geweest. Maar de twee weekse rondreis die mij het beste is bevallen half september:
Start: nacht Malaga; paar jaar geleden en niets gemerkt van criminaliteit of me onveilig gevoeld. Fijne stad, heerlijk gegeten en geslenterd langs de boulevard.
Week: prachtig huisje in een wit Andalusisch dorpje met eigen zwembad(je), heel idyllisch en gezellig op het kleine dorpsplein. Heerlijk gewandeld in de mooie omgeving en dagtripjes gemaakt naar Grenada (uiteraard Al Hambra) en de kust (Nerja en ander badplaatsje tussen Nerja en Malaga). Nerja vond ik heel leuk en heerlijk vis eten.
Paar nachten Cordoba: wat een fijne stad!
Meerdere nachten in een Finca bij El Chorro, veel gewandeld. o.a. de al eerder genoemde caminito del Rey. Prachtig natuurgebied!
Ik vond het er toen half september nog steeds echt erg warm en ik was blij dat we qua locaties het langst verbleven in ons huisje in het witte dorpje (met zwembad) en op de Finca in Bergen/bossen en vandaaruit uitstapjes maken. Maar ik hou dan ook niet zo van de hitte in een stad. De steden vond ik wel echt prachtig en alles op prima reisafstand van elkaar! Fantastisch stukje Spanje met een combinatie van stad/cultuur, strand en prachtige afwisselende natuur binnen een paar uur rijden!
Wij zijn er een paar keer geweest. Maar de twee weekse rondreis die mij het beste is bevallen half september:
Start: nacht Malaga; paar jaar geleden en niets gemerkt van criminaliteit of me onveilig gevoeld. Fijne stad, heerlijk gegeten en geslenterd langs de boulevard.
Week: prachtig huisje in een wit Andalusisch dorpje met eigen zwembad(je), heel idyllisch en gezellig op het kleine dorpsplein. Heerlijk gewandeld in de mooie omgeving en dagtripjes gemaakt naar Grenada (uiteraard Al Hambra) en de kust (Nerja en ander badplaatsje tussen Nerja en Malaga). Nerja vond ik heel leuk en heerlijk vis eten.
Meerdere nachten in een Finca bij El Chorro, veel gewandeld. o.a. de al eerder genoemde caminito del Rey. Prachtig natuurgebied!
Ik vond het er toen half september nog steeds echt erg warm en ik was blij dat we qua locaties het langst verbleven in ons huisje in het witte dorpje (met zwembad) en op de Finca in Bergen/bossen en vandaaruit uitstapjes maken. Maar ik hou dan ook niet zo van de hitte in een stad. De steden vond ik wel echt prachtig en alles op prima reisafstand van elkaar! Fantastisch stukje Spanje met een combinatie van stad/cultuur, strand en prachtige afwisselende natuur binnen een paar uur rijden!
donderdag 11 december 2025 om 22:06
Klinkt goed!Bergje65 schreef: ↑11-12-2025 09:49Wellicht is vliegen op Sevilla dan inderdaad beter. We hebben gisteren gebrainstormd en denken dat het rondje Sevilla, Cordoba, Ronda leuk kan zijn en dan eindigen aan de Costa de la Luz. Dan zouden we voor Cadiz en Chipiona gaan als kustplaatsen. We missen dan Granada maar dat geeft niet
vrijdag 12 december 2025 om 09:08
Wij vinden (lang) zoeken naar mooie plekjes heel leuk om te doen. We hebben de locaties gevonden deels door de grote welbekende sites als Booking en AirBnB. Maar ook met Google zoekopdracht: “huisjes zwembad Andalusië” en dan krijg je meerdere websites waarop huisjes aangeboden worden. En ook gewoon op Google Maps inzoomen (als we een gebied weten waar we graag heen willen) en dan zoeken op hotel of b&b of specifiek in Spanje: finca. En dan kijken welke ons leuk lijkt en hoe de recensies zijn. De zoektocht vinden we al een groot deel van de voorpret, maar ik weet dat er ook veel mensen zijn die dit niets vinden en gewoon liever alles in 1 keer in een pakket reis willen boeken.
maandag 15 december 2025 om 21:08
GriebusDus schreef: ↑11-12-2025 09:44Oh, ik zou niet kunnen kiezen denk ik. Alle steden in Andalusië zijn prachtig, en allemaal op een eigen manier. Sevilla, Cordoba, Cadiz, Ronda, Grenada en ook Malaga super. Wandelen in de Alpujarras. Nerja was destijds ook echt wel leuk, weet niet hoe het nu is. Vond alleen Marbella (vol protserige villa's van Britse criminelen) niet leuk. Ik zou misschien ook eerder 3x2 dagen in een stad doen dan 2x3, het zijn geen metropolen en de belangrijkste dingen kun je echt wel in anderhalve dag zien.
Weet je heel zeker dat je niet wat meer wilt rondreizen? Het is er echt zo mooi![]()
Wij hebben een keer in de buurt van Marbella gezeten, dus toch een paar keer daarheen geweest. Het oude deel van Marbella vond ik wel leuk. Leuke straatjes en pleintjes en hele leuke kleine restaurantjes met lekker eten.

maandag 15 december 2025 om 21:12
Wij vonden appartementen via Novasol. Het is wel al een aantal jaar geleden, dus ik weet niet hoe dat nu is, maar we hadden beide keren luxe appartementen voor weinig geld. Vlucht los geboekt en auto gehuurd.
maandag 15 december 2025 om 21:20
maandag 15 december 2025 om 21:51
Taskmaster schreef: ↑10-12-2025 13:06Ik vond Caminito del Rey een héle pittige wandeling, maar wel echt prachtig.
Wanneer ben jij geweest? Ik vond het namelijk enorm meevallen (qua inspanning) & tegenvallen (qua ervaring). Leuk zeker, maar ik heb echt wel mooiere uitzichten gezien. En het in kolonne lopen was best irritant.
Ik was er in 2022 en had achteraf mijn dag en geld liever anders besteed.
dinsdag 16 december 2025 om 09:34
Bedankt voor deze post. Ik ben wel benieuwd naar de naam van dat witte dorpjeBaBaLou schreef: ↑11-12-2025 20:06Zooo nu heb ik ook weer zin om die kant op te gaan!
woensdag 17 december 2025 om 12:27
Ik ook, het lijkt erg op Puerto de Mogan:
https://emigrerengrancanaria.com/doen-i ... -de-mogan/
Maar dat ligt dus op Gran Canaria...
https://emigrerengrancanaria.com/doen-i ... -de-mogan/
Maar dat ligt dus op Gran Canaria...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in