Werk & Studie alle pijlers

Verplichte cursussen

15-12-2025 15:06 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand hier enig idee in hoeverre een werkgever trainingen verplicht mag stellen? Het zijn geen trainingen die werkinhoudelijk nodig zijn, maar veel meer over samenwerken en het persoonlijk vlak.
Appletje schreef:
15-12-2025 18:15
Waarom zou je het niet doen als de werkgever het betaalt? Je wordt nooit slechter van cursussen en andere trainingen. En als je doordat je geen trainingen wil volgen bepaalde (nieuwe) competenties niet hebt geef je de werkgever argumenten om van je af te komen als er reorganisaties nodig zijn.
Ja wel hoor. Dat kan zeker wel. Dat jij dat wellicht anders ervaart, wil niet zeggen dat het voor een ander niet anders kan zijn.....

En voor ontslagen bij reorganisaties zijn gewoon wettelijke regelingen die bepalen wie er uit moet.
Appletje schreef:
Waarom zou je het niet doen als de werkgever het betaalt? Je wordt nooit slechter van cursussen en andere trainingen. En als je doordat je geen trainingen wil volgen bepaalde (nieuwe) competenties niet hebt geef je de werkgever argumenten om van je af te komen als er reorganisaties nodig zijn.
Misschien even beter lezen waarom TO moeite heeft met deze cursus?
Badeendje92 schreef:
15-12-2025 18:22
Omdat er dus mensen bestaan die daar wel slechter van worden. En als ik puur voor mezelf spreek, mijn ritme en structuur word doorbroken, ik moet de hele dag sociaal wenselijk gedrag vertonen, mee doen aan opdrachten waar ik me niet comfortabel bij voel, en anders me weer verdedigen waarom ik me daar niet prettig bij voel. Ik kom dus uitgeput thuis na zo’n dag. Om de volgende dag op het werk weer een gemiste dag echt werk in te moeten halen, en vervolgens in het weekend dus om te vallen en niet aan mijn eigen privé leven toe kom.

Nou jippie.
Je bent vast de enige niet. Weet je hoe je collega's hierover denken? Wellicht kunnen / mogen jullie een eigen invulling geven aan deze verplichte training.
Een aantal hebben het al geschreven: als je mee moet doen dan zo oppervlakkig mogelijk en werk gerelateerd houden. Voorbeelden uit je privé leven kunnen een voedingsbodem zijn voor roddel en achterklap.
Badeendje92 schreef:
15-12-2025 15:54
Ik weet dat dat het beste zou zijn, maar daar zit tegelijkertijd ook een groot deel van mijn irritatie. Dan ben je al autistisch en je (onbewust) continue aan het aanpassen naar de “norm”. En dan moet je ook nog eens jezelf anders voor gaan doen op een training die nou juist zou moeten gaan over wie jij bent. Ik raak daarin de logica kwijt van wat daar dan het nut van is.
Voor mij zit er wel verschil in 'je anders voordoen dan wie je bent' en 'informatie delen binnen de context'. Stel dat je heel gevoelig bent voor stemverheffing omdat er vroeger veel ruzies waren thuis en je je daardoor snel laat ontmoedigen als iemand in een werksetting fel is. Dan is: "Ik klap dicht van stemverheffing en." nuttige informatie en zegt nog steeds iets over mij, zonder dat ik hoef te zeggen waar dat zijn oorsprong in heeft. Dus ik zie het meer als zinvol selectief informatie delen dan je anders voordoen. Het gaat niemand iets aan dat je in je jeugd gepest bent, als jij dat niet wilt delen, bijvoorbeeld. Maar dat je heel hard je best doet om anderen tevreden te houden, is wel iets wat binnen de werkcontext zinvol is om te delen, zonder dat je dan ook hoeft te vertellen over je privé.
Appletje schreef:
.
Ik pik hier even op in: ik denk dat je zeker wel slechter af kan zijn als je op je werk veel van jezelf laat zien en eerlijk bent over wat situaties al dan niet met je doen. "Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden", is m'n motto dus ik probeer oppervlakkig te blijven. Werk is voor vaardigheden en kennis en mn emoties houd ik voor m'n privéleven. Lukt niet altijd, hoor, maar TO: zou als ik jou was zo weinig mogelijk bespreken, een beetje meedeinen en niet 1op1 gaan doen.
Fiorah schreef:
15-12-2025 19:05
Voor mij zit er wel verschil in 'je anders voordoen dan wie je bent' en 'informatie delen binnen de context'. Stel dat je heel gevoelig bent voor stemverheffing omdat er vroeger veel ruzies waren thuis en je je daardoor snel laat ontmoedigen als iemand in een werksetting fel is. Dan is: "Ik klap dicht van stemverheffing en." nuttige informatie en zegt nog steeds iets over mij, zonder dat ik hoef te zeggen waar dat zijn oorsprong in heeft. Dus ik zie het meer als zinvol selectief informatie delen dan je anders voordoen. Het gaat niemand iets aan dat je in je jeugd gepest bent, als jij dat niet wilt delen, bijvoorbeeld. Maar dat je heel hard je best doet om anderen tevreden te houden, is wel iets wat binnen de werkcontext zinvol is om te delen, zonder dat je dan ook hoeft te vertellen over je privé.
Precies dit! Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om privédingen te bespreken, maar dat lijkt me ook niet nodig bij zo'n cursus toch? Eerder zoals wat Fiorah hierboven aangeeft, dat je iets persoonlijks deelt wat relevant is voor de samenwerking op je werk. Dat er collega's zijn die vervolgens met tranen vertellen waar hun gevoelens of gedachten vandaan komen wil niet zeggen dat jij dat verplicht ook moet doen toch? Misschien kun je zelfs de cursus zelf als aanleiding gebruiken, door een van de zaken die je hier beschrijft als voorbeeld te nemen

Wel heel vervelend TO, dat de cursus bij jou veel emoties oproepen en je je niet gehoord voelt door je leidinggevende en de cursusleider.

Als 'niet meedoen' geen optie is, kun je misschien het gesprek met je leidinggevende ombuigen naar wat je nodig hebt om mee te kunnen doen. Zeker als er nog meer van dit soort trainingen volgen. Helpt het als je een time-out kan nemen als het teveel wordt? Of als eerste je verhaal doen, zodat de druk eraf is en je gewoon je eigen voorbeeld kan geven zonder dat te spiegelen aan hoe anderen het deden? Een afspraak om de grens bij de werkvloer te leggen lijkt me ook niet gek. Dan wordt je ook niet geconfronteerd met collega's die heftige verhalen of trauma's uit de privé-sfeer de groep in gooien. Misschien kan de cursusleider duidelijker aangeven wat het doel en de verwachting is bij een sessie, zodat jij niet hoeft te gissen wat 'de norm' is om daaraan proberen te voldoen. Ik roep ook maar wat he, geen idee wat jij nodig hebt, maar je leidinggevende en de cursusleider duidelijk ook niet en jij hopelijk wel.

Bovenstaande wel alleen als je vertrouwen hebt in goede intenties van je collega's en coach, anders zou ik ook gaan voor een beetje meedoen en uitzitten. Succes!
Oh zeker lekker oppervlakkig houden. Alles op need to know basis.
Zarah schreef:
15-12-2025 18:34
Ja wel hoor. Dat kan zeker wel. Dat jij dat wellicht anders ervaart, wil niet zeggen dat het voor een ander niet anders kan zijn.....

En voor ontslagen bij reorganisaties zijn gewoon wettelijke regelingen die bepalen wie er uit moet.
Dat laatste klopt helemaal. Maar binnen die wettelijke regelingen is heel veel mogelijk.
Jullie tips ga ik sowieso proberen mee te nemen. Ik vind het interessant om te horen hoe jullie met dit soort trainingen omgaan. Ik haal daar vooral uit dat je ook een grens kan aangeven zonder dat je dat toe hoeft te lichten. Ik vind het soms lastig om hoofdzaak van bijzaak te scheiden.
In mijn vorige werk waren dit soort trainingen schering en inslag. Na een kwart eeuw kon ik de goede trainingen waar ik echt iets van heb geleerd op één hand tellen. Het mocht natuurlijk ook niets kosten dus tsja, dan haal je ook geen kwaliteit naar binnen zeg maar.

De meeste van mijn collega’s en ikzelf vonden zo’n dag (of nog vaker: dagdeel aansluitend aan volledige werkdag) slopend. Omdat er meer dan genoeg werk bleef liggen voor in het weekend om de verloren tijd weer in te lopen en je je daar al over zat op te vreten tijdens de 104e ‘effectief timemanagement’ training, om je tong af te moeten bijten en steeds bewust zijn van hoe je erbij zit zodat je net actief genoeg lijkt of om gewoonweg niet hardop te gapen of de slappe lach te krijgen (risico van eerdergenoemde bullshitbingo)

Mijn tips om het zo gemakkelijk mogelijk voor jezelf te maken:
- zoek een collega die zo neutraal is als mogelijk en spiegel deze. Ga er desnoods naast zitten en knik instemmend bij (afgedwongen) bijdrages van deze persoon.
- investeer in nietszeggende bullshit oneliners zoals: ‘Ik moet het nog even laten bezinken/op mij inwerken’, ‘Ja dat is wel een andere invalshoek ja’. Ook heel effectief om de hele bla bla riedel te herhalen door te zeggen ‘Begrijp ik je goed als je zegt dat *hier hele verhaal*?’. Een collega was een meester in dat laatste maar ik had er zelf de aandachtsspanne niet voor.
- als je toch de slappe lach dreigt te krijgen of collega’s bezorgd gaan kijken omdat je ‘neutrale glimlach’ meer een demonische grijns is geworden, mededelen dat ‘je het zo fijn vindt om het hier samen over te kunnen hebben’ want dat wilde je dan ‘gewoon even kwijt’.
- neem het feedbackformulier NIET serieus. Houd je ten alle tijden op de vlakte.

En als iemand echt meent de psycholoog uit te kunnen hangen, mag je ze daar best op aanspreken. Ik heb ook eens zo’n LOI-psycholoog aangesproken op het feit dat we daar niet zaten om een rondje traumadumping te doen* waarna zij weer vrolijk door kon fladderen met haar PowerPointhand-outs waarna wij betreffende collega weer bijeen konden rapen. Die lui weten niet wat ze aanboren en naar boven halen en zijn helemaal niet in staat tot noch geïnteresseerd in nazorg.

* Een bizarre poging tot een soort ‘over de streep’ zoals het gelijknamige programma.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Jammer dat nog steeds niet, ook hier weer begrepen wordt dat dit soort dagen voor sommige mensen echt net te veel kan zijn.
Mensen die vaak al hele dagen, weken en jaren zich aanpassen en al strontmoe/overprikkeld zijn van een werkweek.

En daarna ook echt met de gebakken peren zitten omdat mensen zeggen dat zogenaamd best begrijpen waarom iemand met beperkingen (op welk vlak dan ook) misschien wat aanpassingen nodig heeft... totdat ze ook echt nodig zijn.

Dan pagina's vol met redenen om vooral wel te gaan doen wat waarschijnlijk (en ja dat kunnen ze vaak beter inschatten dan jullie) niets positiefs gaat toevoegen. Irritant.

TO, ik zou of me ziek melden die dag. Of van te voren bespreken wat je eventueel wel kan, bijvoorbeeld wat tijd thuis steken in de materie als die zo cruciaal is voor je werk.
Gewoon alleen.
Vreselijk, dit soort dingen. De enige die lacht zijn de bedrijven die dit soort onzinnige dingen uitvoeren. Want zij verdienen er goed mee.

Volgens mij is er nog nooit samenwerking of iets bevorderd door dit onzinnig gedoe.

Ooit deed ik iets over kleuren, welke kleur ben je en welk type mens. En dan moest je ter voorbereiding ook persoonlijke dingen en waar je tegen aan liep mailen. Kom op, zeg. Ik heb wel meegedaan, niemand protesteerde, maar heb alles oppervlakkig gehouden. Er ging een zeer uitgebreide test aan vooraf. Vreselijk.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik vind het zelf ook heel irritant, die verplichte cursussen. Komt niet zo vaak voor maar af en toe wel. Het is allemaal op drijfzand gebaseerd, die coachingsonzin.

Ja, het is onder werktijd. Maar het is niet zo dat er iets van je verdere werklast af gaat. Dus uiteindelijk komt het er gewoon bovenop.
Wombat schreef:
16-12-2025 10:17
Ik vind het zelf ook heel irritant, die verplichte cursussen. Komt niet zo vaak voor maar af en toe wel. Het is allemaal op drijfzand gebaseerd, die coachingsonzin.

Ja, het is onder werktijd. Maar het is niet zo dat er iets van je verdere werklast af gaat. Dus uiteindelijk komt het er gewoon bovenop.
Dat was voor mij vaak de reden dat ik er een hekel aan had. Zo'n suffe training zorgde ervoor dat ik ergens anders harder moest lopen. Vaak waren ze dan ook nog eens in de drukste perioden...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Badeendje92 schreef:
15-12-2025 21:28
Jullie tips ga ik sowieso proberen mee te nemen. Ik vind het interessant om te horen hoe jullie met dit soort trainingen omgaan. Ik haal daar vooral uit dat je ook een grens kan aangeven zonder dat je dat toe hoeft te lichten. Ik vind het soms lastig om hoofdzaak van bijzaak te scheiden.
Dat is voor veel mensen lastig hoor.
Maar het is helemaal prima om aan te geven dat je ergens geen antwoord op wilt geven. In principe is 'Nee' een volledige zin. Maar de toevoeging: dat houd ik liever privé. Is een prima toevoeging. Of: Ik heb daar eigenlijk geen bijzondere ideeën over. Of: ik heb daar geen bijzondere gevoelens bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sierlijk schreef:
16-12-2025 07:29

Volgens mij is er nog nooit samenwerking of iets bevorderd door dit onzinnig gedoe.
Precies. Hier ook heel veel van dat soort dingen moeten doen door de jaren heen.
Nog nooit iets zien veranderen.
Ik heb gister een paniek aanval gehad op het werk doordat ik letterlijk niet meer wist hoe ik die training gecombineerd ging krijgen, met het af hebben van bepaalde werkzaamheden voor Kerst.

Natuurlijk zag mijn leidinggevende me precies zitten en wilde met me praten. Wat totaal de verkeerde kant op is gegaan na de woorden “we kunnen niet de wereld om jou heen bouwen”. En toen ik aangaf dat ik dat niet bepaald een vriendelijke opmerking vond gezien waar het nu echt over ging. Zou dat liggen aan hoe ik het ontving, en niet de woorden die hij zei. Ik vond het zelfs tegen het manipulatieve aanzitten toen er dingen gezegd werden als “je zou toch moeten weten dat we goede intenties met je hebben, dat hebben we de laatste jaren toch laten merken”. Toen ik andersom terug gaf dat hij dan ondertussen toch ook zou moeten weten dat ik altijd ontzettend mijn best doe en dit niet aangeef omdat ik er gewoon geen zin in had, kwam daar geen enkele zinnige reactie op terug.

Ik heb daarna nog een vervelend gesprek gehad met degene die de trainingen organiseert en bedenkt. En een heel verhaal te horen gekregen dat echt IEDEREEN moet. Omdat ze willen dat iedereen volgens dezelfde normen en waardes gaat werken; en die G schema’s daarbij heel nuttig zijn om elkaar te begrijpen. Er bleef maar gepusht worden over manieren dat ik het toch zou gaan doen.

Wat ik eigenlijk nog wel het meest teleurstellend vind is dat er niemand is die denkt “goh misschien is de werkdruk wel echt zo hoog, dat ze hier nu zo heftig op reageert”. Maar dat het gesprek alleen maar gaat over “hoe krijgen we haar naar die cursus”.

En wat ik nog triester vind, is dat ik weet dat mijn halve afdeling alleen maar mee zit te doen om de baas tevreden te houden, maar ondertussen achter zijn rug om lopen te lullen hoe een onzin ze het vinden. Blijkbaar word toneelspelen meer gewaardeerd.
Ik heb een man en zoon met ASS dus ik herken wel wat van jouw denkwijze. Helaas is het inderdaad zo dat toneelspelen soms meer gewaardeerd wordt dan eerlijkheid. Mijn man worstelt daar ook enorm mee in zijn werk. Zoals je hier leest zijn er heel weinig mensen die enthousiast zo’n cursus ingaan. Het merendeel speelt inderdaad (een beetje) toneel omdat dat de makkelijkste manier is en ook de meest sociaal gewenste manier.

Heel naar dat je leidinggevende zo doet en dat het enige doel lijkt om jou naar die cursus te krijgen.
Nou ja, je leidinggevende is duidelijk. Dit moet, en vindt hij belangrijker dan je werk afkrijgen.
Dan ga je gewoon en als je werk niet af is, geef je de cursus als reden.
Hij heeft de prioriteiten bepaalt, de cursus gaat voor.
Zo simpel kan het ook zijn he.

Je voelt je superverantwoordelijk voor je werk, maar je hebt het aangegeven bij je leidinggevende, gevolgen bij hem neerleggen.
toulouse_74 schreef:
17-12-2025 10:04
Nou ja, je leidinggevende is duidelijk. Dit moet, en vindt hij belangrijker dan je werk afkrijgen.
Dan ga je gewoon en als je werk niet af is, geef je de cursus als reden.
Hij heeft de prioriteiten bepaalt, de cursus gaat voor.
Zo simpel kan het ook zijn he.

Je voelt je superverantwoordelijk voor je werk, maar je hebt het aangegeven bij je leidinggevende, gevolgen bij hem neerleggen.
Dat zegt hij inderdaad ook. Dat het werk dan maar niet af is. Maar als ik dan uitleg waarom dat problematisch is, heeft hij wederom geen zinnig antwoord. En hij is ook niet degene die de opgebouwde teringbende weer op komt ruimen. En dat heeft een domino effect op veel meer aspecten.
Ik zou het niet zo groot maken. Die training moet, dat het je dan energie kost is even jammer.
Badeendje92 schreef:
17-12-2025 09:50
Ik heb gister een paniek aanval gehad op het werk doordat ik letterlijk niet meer wist hoe ik die training gecombineerd ging krijgen, met het af hebben van bepaalde werkzaamheden voor Kerst.

Natuurlijk zag mijn leidinggevende me precies zitten en wilde met me praten. Wat totaal de verkeerde kant op is gegaan na de woorden “we kunnen niet de wereld om jou heen bouwen”. En toen ik aangaf dat ik dat niet bepaald een vriendelijke opmerking vond gezien waar het nu echt over ging. Zou dat liggen aan hoe ik het ontving, en niet de woorden die hij zei. Ik vond het zelfs tegen het manipulatieve aanzitten toen er dingen gezegd werden als “je zou toch moeten weten dat we goede intenties met je hebben, dat hebben we de laatste jaren toch laten merken”. Toen ik andersom terug gaf dat hij dan ondertussen toch ook zou moeten weten dat ik altijd ontzettend mijn best doe en dit niet aangeef omdat ik er gewoon geen zin in had, kwam daar geen enkele zinnige reactie op terug.

Ik heb daarna nog een vervelend gesprek gehad met degene die de trainingen organiseert en bedenkt. En een heel verhaal te horen gekregen dat echt IEDEREEN moet. Omdat ze willen dat iedereen volgens dezelfde normen en waardes gaat werken; en die G schema’s daarbij heel nuttig zijn om elkaar te begrijpen. Er bleef maar gepusht worden over manieren dat ik het toch zou gaan doen.

Wat ik eigenlijk nog wel het meest teleurstellend vind is dat er niemand is die denkt “goh misschien is de werkdruk wel echt zo hoog, dat ze hier nu zo heftig op reageert”. Maar dat het gesprek alleen maar gaat over “hoe krijgen we haar naar die cursus”.

En wat ik nog triester vind, is dat ik weet dat mijn halve afdeling alleen maar mee zit te doen om de baas tevreden te houden, maar ondertussen achter zijn rug om lopen te lullen hoe een onzin ze het vinden. Blijkbaar word toneelspelen meer gewaardeerd.
Tijd om iets anders te zoeken.
Badeendje92 schreef:
17-12-2025 10:11
Dat zegt hij inderdaad ook. Dat het werk dan maar niet af is. Maar als ik dan uitleg waarom dat problematisch is, heeft hij wederom geen zinnig antwoord. En hij is ook niet degene die de opgebouwde teringbende weer op komt ruimen. En dat heeft een domino effect op veel meer aspecten.
Ben jij verantwoordelijk voor de cijfers / doelstellingen / targets? Zo ja, dan heb je een punt. Zo nee, als dat de keuze van het management is en jij / jullie er voor de rest niet op afgerekend worden, hun keuze.
Badeendje92 schreef:
17-12-2025 10:11
En dat domino effect is zijn probleem, niet die van jou. Dan duurt alles dus langer en dan is de uitleg dat het door die cursus kwam. Enige wat je kan doen is straks aangeven wat er in welke tijd wel gedaan kan worden en dan mag de baas daar prioriteiten aan verbinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven