3 jaar verder, toch knoop doorgehakt.

16-12-2025 11:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee allemaal!

Daar ben ik weer.
Ik zie dat het bijna 3 jaar geleden is dat ik het eerste topic over mijn huwelijk/partner opende.
Anderhalf jaar later nog een keer over het besef dat het niet beter ging worden en ik me er maar bij neer had gelegd.
Nu 100 podcasts, 20 therapiesessies en weer heel wat ruzies verder, heb ik toch de knoop doorgehakt.
Het is klaar. Ik ben dood ongelukkig. Hij ook denk ik, al zegt ie van niet.

Nog even in het kort het verhaal.
17 jaar bij elkaar. 2 kinderen van basisschool leeftijd.
Al vrij in het begin, besefte ik dat hij behoorlijk manipulatief is, alles zo draait dat het mijn schuld is, ruzies heel persoonlijk maakt. Mij kleineert en vernedert. Ik was nog jong en had het niet zo in de gaten, vond hem leuk genoeg, om het allemaal te accepteren.
De manipulatie, vernedering, werd steeds een beetje erger, hij ging steeds een stapje verder.
Ik gaf nooit grenzen aan, maar als ik dat wel deed, was het huis te klein.
Op een gegeven moment belandde ik in podcasts over manipulatie en toxische relaties.
Ik merkte zoveel herkenning. Pas toen kwam ik erachter dat hij manipuleert en dat ik echt duidelijke grenzen moet aangeven.
Sindsdien is het er niet gezelliger op thuis.
We hebben het echt 80% van de tijd wel leuk! Dat maakt het ook zo moeilijk.
Er gaat zoveel in mij om. Kan ik die 20% niet voor lief nemen? Doe ik dit mijn kinderen aan, etc.
Maar die 20% is zo heftig, dat ik steeds meer lichamelijke klachten ervaar.
Ik ben al minder gaan werken zelfs, op advies van hem, 'want het gaat echt niet goed met jou'.
Ik begin mijzelf een beetje kwijt te raken.
Ik was altijd een stabiel persoon die veel kon hebben en niet zo snel bij de pakken neer ging zitten.
Dus nu toch besloten, die 20% is zeker genoeg om toch te stoppen.

We hebben bedacht om eerst bird nesting te doen. HIj ging best makkelijk akkoord, maar stelde voor om nog wel de feestdagen met z'n allen te vieren.
Niemand in de families weet het nog.
Ik ben eigenlijk bang dat hij denkt, o ik laat het verwateren, we hebben het er niet meer over en dan gaan we weer op dezelfde voet verder in het nieuwe jaar.
Ik wil nu wel echt voet bij stuk houden, ben bang dat ik me toch weer laat overhalen...

Hebben jullie tips hoe ik dit aanpak?
Ook wilde ik dit toch graag delen, omdat ik hier altijd veel steun heb ervaren en het fijn vindt om er niet alleen voor te staan voor mijn gevoel.
Wat goed dat je die keuze nu gemaakt hebt. Vooral voor je kinderen is dat echt heel fijn. Hopelijk is dat een goede motivatie voor je om nu voet bij stuk te houden.

Het beste is dat je open en eerlijk bent naar de kinderen, je vrienden en familie. Dus vertel ze dat je gaat scheiden en ga niet de schijn ophouden omdat het kerst is. Wees ook eerlijk na je x dat je het de kinderen en andere belangrijke personen gaat vertellen.

Ik snap de keuze voor birdnesting, maar vraag af of dat wel werkt met deze man. Het lijkt mij iemand die de kinderen inzet om jou te manipuleren.

Ga op zoek naar een goede familierecht advocaat, ga niet voor mediation of gezamenlijke advocaat.

Voor nu, maak kopieën van alle belangrijke papieren en stel paspoorten e.d. veilig.

Het is een dappere beslissing, sterkte.
Sterkte. Nu volhouden, ik sluit me aan bij Phlox.

80% goed en 20% narigheid is gewoon narigheid. Als je 80% wijn met 20% azijn mengt krijg je een zuur en niet te genieten geheel.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
Phlox24 schreef:
16-12-2025 12:25

Ga op zoek naar een goede familierecht advocaat, ga niet voor mediation of gezamenlijke advocaat.
Vanwaar dit stellige advies? Met een beetje procederen zijn zij zo ieder 50.000 euro verder. Een goede mediator die ook haar belangen in het oog houdt, zou toch niet zo slecht zijn?
Phlox24 schreef:
Ik snap de keuze voor birdnesting, maar vraag af of dat wel werkt met deze man. Het lijkt mij iemand die de kinderen inzet om jou te manipuleren.

Ik niet. Tenzij TO hier heel bewust voor kiest om op die manier alles wat haar ex niet gebolwerkt krijgt te regelen, te herstellen en op te ruimen zodat hun kinderen daar geen last van hebben. Maar zo klinkt het niet, want TO is nu al helemaal zat van alles regelen en dat wordt natuurlijk alleen maar erger als je de helft van de tijd niet in het huis bent waar ex dan de boel op 'orde' moet houden.

De tip van advocaat snap ik trouwens heel goed. TO laat zich aan alle kanten manipuleren door haar zwakbegaafde (en agressieve) ex, ze is gewoon niet tegen hem opgewassen. Dan is de keuze voor een mediator (en birdnesting) gewoon echt heel onverstandig.
ZaphodBeeblebrox schreef:
16-12-2025 12:47
Vanwaar dit stellige advies? Met een beetje procederen zijn zij zo ieder 50.000 euro verder. Een goede mediator die ook haar belangen in het oog houdt, zou toch niet zo slecht zijn?
Met een manipulerende ex die zeer waarschijnlijk alleen het beste voor heeft met zichzelf zou ik mediation niet als advies geven. Ook de kosten van mediation kunnen flink oplopen, zonder dat resultaat gegarandeerd is. En mediator heeft zeker niet het beste voor met TO, een eigen advocaat wel.
Phlox24 schreef:

Het beste is dat je open en eerlijk bent naar de kinderen, je vrienden en familie. Dus vertel ze dat je gaat scheiden en ga niet de schijn ophouden omdat het kerst is. Wees ook eerlijk na je x dat je het de kinderen en andere belangrijke personen gaat vertellen.
Dit ja!
Maakt het minder ingewikkeld en he kan erover praten met je familie en vrienden. Support die je verdient!
Birdnesting snap ik vanuit krapte op de woningmarkt. TO of ex heeft natuurlijk niet zomaar een woning gevonden waar ze kan leven met haar kinderen. Daarnaast schrijf ik dat ik in deze situatie mijn twijfels heeft of dat wel gaat werken.
Bedankt voor jullie reacties!
Heftig maar waar S-Groot. Alhoewel ik zeker veel beter tegen hem opgewassen ben dan een paar jaar geleden.
Ik heb wel het idee dat we het kunnen met een mediator.
Ik zie voor nu eigenlijk ook even geen andere optie dan birdnesten.
Dit omdat we ons huis te koop moeten gaan zetten en allebei iets nieuws moeten gaan kopen.
Daar gaat even tijd overheen.
Ik kan wel bij mijn ouders verblijven, maar dat is niet ruim genoeg voor ook de kinderen. En als ik weet dat het maar voor een paar maand is, prima, maar je weet gewoon niet voor hoe lang het is.
Als je toch naar een mediator wil zorg dan dat je een eigen advocaat hebt die zowel het echtscheidingsconvenant als ouderschapsplan doorneemt voordat het getekend gaat worden. Zorg goed voor jezelf en de kinderen. Ik heb te vaak gehoord en gelezen dat een van de partijen (meestal de minst verdienende partner) er toch niet zo goed af komt bij een mediator.
phlox24 wijzigde dit bericht op 16-12-2025 13:44
28.65% gewijzigd
Phlox24 schreef:
16-12-2025 13:31
Met een manipulerende ex die zeer waarschijnlijk alleen het beste voor heeft met zichzelf zou ik mediation niet als advies geven. Ook de kosten van mediation kunnen flink oplopen, zonder dat resultaat gegarandeerd is. En mediator heeft zeker niet het beste voor met TO, een eigen advocaat wel.
Aan de andere kant, hij zal dan ook een eigen advocaat nemen. Als die ex met zijn advocaat gaat lopen doorzieken, dan wordt het wel een eindeloos ge-procedeer. Mogelijk zou TO een advocaat kunnen inschakelen voor alleen advies aan haar, terwijl een andere jurist optreedt als mediator.
Ah, dat heb je net zelf ook genoemd als mogelijkheid.
Goed om te weten, wat de mogelijkheden allemaal zijn.
Ik dacht aan mediation, omdat ik om mij heen positieve verhalen hoor en dat natuurlijk wat goedkoper is dan een advocaat.
Ik durf nog niet te zeggen welke kant het met hem opgaat.
Hij doet nu voorkomen alsof ie prima met alles mee gaat werken.
Maar in een boze bui, dreigt ie wel met: ga jij maar lekker in een flatje op 10 hoog, ik zorg dat ik hier kan blijven! Want het is natuurlijk MIJN keus en ik doe dit HEM aan.
ZaphodBeeblebrox schreef:
16-12-2025 13:43
Aan de andere kant, hij zal dan ook een eigen advocaat nemen. Als die ex met zijn advocaat gaat lopen doorzieken, dan wordt het wel een eindeloos ge-procedeer. Mogelijk zou TO een advocaat kunnen inschakelen voor alleen advies aan haar, terwijl een andere jurist optreedt als mediator.
Nee hoor, daar heb je nu rechters voor.
En maximale termijnen om bepaalde zaken te beslissen of aan te leveren ect.

Echt neem sowieso een eigen advocaat.
Trees85 schreef:
16-12-2025 13:58
Goed om te weten, wat de mogelijkheden allemaal zijn.
Ik dacht aan mediation, omdat ik om mij heen positieve verhalen hoor en dat natuurlijk wat goedkoper is dan een advocaat.
Ik durf nog niet te zeggen welke kant het met hem opgaat.
Hij doet nu voorkomen alsof ie prima met alles mee gaat werken.
Maar in een boze bui, dreigt ie wel met: ga jij maar lekker in een flatje op 10 hoog, ik zorg dat ik hier kan blijven! Want het is natuurlijk MIJN keus en ik doe dit HEM aan.
Mijn advies zou een advocaat zijn. Wat denk je dat hij gaat doen bij een mediator als hij doorkrijgt dat niet alles volgens zijn wil gaat?
Ik heb geen goede ervaringen met mediators, maar iemand die alleen naar zijn eigen gewin kijkt zal niet open staan voor mediation.

Ik wil je veel succes wensen met het hele scheidingstraject. Het is niet niks.
Heb je steun in je omgeving? Mensen waarbij je terecht kunt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven