contact opnemen met verkoper huis?

18-12-2025 13:51 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een advies vraag en ben benieuwd wat jullie zouden doen/adviseren.

We hebben een bod gedaan op een huis en waren vrij ver in de onderhandeling. We zaten nog € 10.000,- uit elkaar en hebben een laatse bod gedaan waarbij wij €5000,- meer bieden en zij € 5000,- zouden moeten zakken. Het duurde vrij lang voordat we een reactie kregen en het bod is afgewezen. Niet omdat het te laag was, maar omdat de omgevingsvergunning voor hun nieuwe huis nog niet rond is en de gecommuniceerde opleverdatum van 1 maart dan te snel is. Voor de context, de vraagprijs was 7 ton en stond al 3 maanden te koop. Het huis is ondertussen van Funda gehaald.

De verkopers hebben een self service online makelaar en hebben alles dus zelf gedaan, de bezichtigingen en het onderhandelen. Ik denk dat ze daarmee een stuk (onafhankelijk?) advies zijn misgelopen. Wij denken namelijk dat niet alle opties en mogelijkheden zijn besproken.

Wij zitten namelijk niet vast aan de opleverdatum van 1 maart. We zitten niet op de schopstoel, hebben geen haast, ons huidige huis verkoopt waarschijnlijk heel snel èn we zijn een beetje verliefd geworden op dit huis (ook niet onbelangrijk).

Nu heeft de verkoper ons na het plannen van de tweede bezichtiging een appje gestuurd van 'leuk dat jullie weer komen en nu hebben jullie onze contactgegevens ook'. We hebben daar kort op gereageerd dat wij het ook leuk vinden en uitkijken naar de tweede bezichtiging met onze aankoopmakelaar. We heben dus een telefoonnummer van de verkoper. Na dat appje is er geen app contact meer geweest en hebben we de biedingen via onze makelaar en de self service makelaar laten lopen. Dat gaat dan via een platform waarbij geen persoonlijk contact is.

Nu concreet de vraag. Ik wil eigenlijk graag contact opnemen met de verkoper om aan te geven dat voor ons uitstel van de opleverdatum geen probleem is en dat we toch graag willen kijken of we tot een overeenstemming kunnen komen. Dat geeft hun dan ook zekerheid dat hun huis verkocht is en ze niet opnieuw door het hele proces moeten en wij hebben een fantastisch huis gekocht. En zou je dan bellen of app? Of voorstellen om een bak koffie te doen?

contact opnemen met verkopers

Totaal aantal stemmen: 132

ja (95%)
nee (5%)
mirmic schreef:
18-12-2025 16:49
ze wachten op een omgevingsvergunning voor een huis wat al gekocht is. Ik kan me voorstellen (maar ja, dat is preken voor eigen parochie) dat het voor hun lekker is om te weten dat hun eigen huis al verkocht is èn dat ze tijd hebben om te wachten op de vergunning. En ook voor ons is het dan prettig om zekerheid te hebben dat het huis van ons is. Anders gaan we toch verder kijken.

We zijn er wel uit, we gaan cotact opnemen. Eerst via de app met een korte toelichting en dan de vraag of ze open staan voor een gesprek. Bedankt voor jullie reacties. Fingers crossed :cheer2:
Maar hoe lang gaan jullie zitten wachten? Wat als die omgevingsvergunning nog maanden op zich laat wachten? Wat als jullie in de tussentijd toch wat anders vinden?
Baggal schreef:
18-12-2025 18:42
Da’s waar, maar nee heb je, ja kun je krijgen. Een voorzichtig appje lijkt mij echt geen probleem. Mijn huis is ook (tijdelijk) van de Engelse Funda af (strategie). Als iemand een passend bod zou doen, dan zou ik dat het onderzoeken waard vinden.
TO heeft een passend bod gedaan.
mirmic schreef:
18-12-2025 14:35
ik wil voorkomen dat ons enthousiasme door hun wordt ervaren als te opdringerig. Ik weet zeker dat er geen andere kopers zijn. Het is geen standaard huis, zeker niet voor iedereen en als dat het geval zou zijn geweest, dan was het huis niet direct van Funda af geweest denk ik. Ik hoop dat ze er niet aan gedacht hebben om de oplevertermijn uit te stellen.
zij zijn begonnen met jullie appen dus dat communicatiemiddel staat open.

toen ik je titel las keek ik vies en zei: nee, natuurlijk neem je geen contact op!
maar toen las ik je bericht en zag ik dat ze je actief aangeschreven hebben dus zou ik direct een appje "hee, jammer dat het bod afgewezen is. die datum staat voor ons niet vast hoor, zullen we samen eens kijken waar we kunnen komen?" ofzo sturen.
En doooooor!
Pelle schreef:
18-12-2025 19:30
TO heeft een passend bod gedaan.
Ze heeft echt niets te verliezen met een appje. Nogmaals, “nee heb je, ja kun je krijgen”. Voor mij is dit een no-brainer als je een pand heel graag wil hebben. En als het niet gaat vliegen dan weet je dat ook weer en kun je door.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
19-12-2025 09:20
Ze heeft echt niets te verliezen met een appje. Nogmaals, “nee heb je, ja kun je krijgen”. Voor mij is dit een no-brainer als je een pand heel graag wil hebben. En als het niet gaat vliegen dan weet je dat ook weer en kun je door.
Ik heb allang gezegd dat een appje geen kwaad kan.

Maar ik reageer op het stukje: als ik een passend bod zou krijgen, zou ik dat het onderzoeken waard vinden.
Dat bod lag er al en ze lagen nog maar 5.000 uit elkaar op een prijs van rond de 700.000. Het bod is niet de reden dat het van Funda gehaald is.
Je komt steeds met argumenten uit je eigen situatie die niet van toepassing zijn op de situatie van TO.
broadway schreef:
19-12-2025 08:02
zij zijn begonnen met jullie appen dus dat communicatiemiddel staat open.

toen ik je titel las keek ik vies en zei: nee, natuurlijk neem je geen contact op!
maar toen las ik je bericht en zag ik dat ze je actief aangeschreven hebben dus zou ik direct een appje "hee, jammer dat het bod afgewezen is. die datum staat voor ons niet vast hoor, zullen we samen eens kijken waar we kunnen komen?" ofzo sturen.
Ja, zoiets zou ik ook sturen. Jammer dat ons bod is afgewezen. Heeft het met de opleverdatum te maken? Wij zijn daar heel flexibel in.

Misschien heeft het wel een andere reden, gaat de de koop van hun nieuwe huis niet door.
Tuurlijk, niet geschoten is altijd mis! Je merkt dan vanzelf of ze hier voor open staan. Succes!🤞🏻
Als je contact opneemt met de verkoper houdt dan wel je eigen makelaar in de loop.
Pelle schreef:
19-12-2025 10:27
Ja, zoiets zou ik ook sturen. Jammer dat ons bod is afgewezen. Heeft het met de opleverdatum te maken? Wij zijn daar heel flexibel in.

Misschien heeft het wel een andere reden, gaat de de koop van hun nieuwe huis niet door.
Het bod is niet afgewezen, dus dat zou ik sowieso niet benoemen. Ze zien van de verkoop af vanwege andere omstandigheden.
Pelle schreef:
19-12-2025 10:23
Ik heb allang gezegd dat een appje geen kwaad kan.

Maar ik reageer op het stukje: als ik een passend bod zou krijgen, zou ik dat het onderzoeken waard vinden.
Dat bod lag er al en ze lagen nog maar 5.000 uit elkaar op een prijs van rond de 700.000. Het bod is niet de reden dat het van Funda gehaald is.
Je komt steeds met argumenten uit je eigen situatie die niet van toepassing zijn op de situatie van TO.
TO weet niet waarom het van Funda is gehaald. Het lijkt mij dat het op die €5K niet is stukgelopen, want dat is niets. Maar dan nog is het de moeite om zoiets te onderzoeken.

TO vroeg of ze wel of niet zou moeten appen. Ik zeg doen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Irregular_Choice schreef:
19-12-2025 12:44
Het bod is niet afgewezen, dus dat zou ik sowieso niet benoemen. Ze zien van de verkoop af vanwege andere omstandigheden.
Uit de OP:
Het duurde vrij lang voordat we een reactie kregen en het bod is afgewezen.
Oke, hun huis is nog niet rond en ze hadden bieders die nog net niet aan hun minimumprijs voldeden. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen, met hopelijk meer bieders. Zo rond de feestdagen is toch wat ingewikkeld voor sommige mensen.

Die gedachte zit er denk ik in.
Such fun!1
Pelle schreef:
19-12-2025 12:54
Uit de OP:
Het duurde vrij lang voordat we een reactie kregen en het bod is afgewezen.
Niet omdat het te laag was. In andere omstandigheden zou dit bod dus prima geweest zijn en daarom zou ik het zo dus niet benoemen. Dat bod gaf niet de doorslag voor het niet accepteren ervan.
Irregular_Choice schreef:
19-12-2025 13:31
Niet omdat het te laag was. In andere omstandigheden zou dit bod dus prima geweest zijn en daarom zou ik het zo dus niet benoemen. Dat bod gaf niet de doorslag voor het niet accepteren ervan.
Ik stelde voor:
Jammer dat ons bod is afgewezen. Heeft het met de opleverdatum te maken? Wij zijn daar heel flexibel in.

Dan vraag je toch naar de reden? Het is wel degelijk afgewezen.
Wat is hier verkeerd aan?
MarindaH schreef:
19-12-2025 13:01
Oke, hun huis is nog niet rond en ze hadden bieders die nog net niet aan hun minimumprijs voldeden. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen, met hopelijk meer bieders. Zo rond de feestdagen is toch wat ingewikkeld voor sommige mensen.

Die gedachte zit er denk ik in.
Ik denk ook zoiets. De omgevingsvergunning laat langer op zich wachten en dus stellen ze de verkoop wat langer uit. Tot ze meer zicht hebben op een datum voor hun nieuwe huis.

Ondertussen stijgen de huizenprijzen lekker door en gooien ze hem in de lente opnieuw in de verkoop.
3 maanden in de verkoop is ook niet echt lang voor een huis in die prijsklasse.
Pelle schreef:
19-12-2025 14:29
Ik stelde voor:
Jammer dat ons bod is afgewezen. Heeft het met de opleverdatum te maken? Wij zijn daar heel flexibel in.

Dan vraag je toch naar de reden? Het is wel degelijk afgewezen.
Wat is hier verkeerd aan?
Dan zou “jammer dat we er niet samen uitgekomen zijn” misschien beter zijn dan “afgewezen”. Dat eerste klinkt wat vriendelijker denk ik.
Ik zou chatgpt er even op loslaten voor een tekst waar ook de waardering voor het huis uit blijkt. Dat je zeg maat de gunfactor krijgt.
Dan is "niet geaccepteerd" neutraler dan "afgewezen". En zeker beter dan het melodramatische "jammer dat we er niet samen uitgekomen zijn".

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven