Trauma dumping en grenzen aangeven

19-12-2025 15:54 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit momenteel in een hele vervelende situatie met een vriendin. Als ik haar zie en spreek (paar keer per jaar) is het altijd leuk en gezellig. Echter, wanneer we elkaar online spreken is er sprake van eenrichtingsverkeer.

Ze deelt veel dingen en verwacht dan ook je reactie, maar andersom reageert ze vaak erg kort en niet erg geïnteresseerd.

Nu is haar onlangs echt iets naars overkomen. Iets waar ik ook erg van geschrokken ben. Zij heeft dat via een bericht met veel ontvangers gedeeld op een werkdag. Vervolgens gaf ze aan er niet meer over te willen praten. Ik heb mijn medeleven getoond en aangeven haar wens te respecteren, maar ook dat ik het er nog graag over heb als we elkaar zien.

Ik merkte dat ik er door van slag was. Het voelde als een intiem bericht, maar het was met veel mensen gedeeld. Daarnaast gingen alle deuren dicht. Ik wist niet wat er van mij verwacht werd na het delen van dit bericht. Ik kreeg het, maar mocht er niets mee. Er volgden echter al snel updates over de situatie. Dat bracht me in verwarring, want er werd nu wel weer een reactie verwacht.

Zelf heb ik best een pittig jaar achter de rug. Onder andere omdat ik steeds over mijn grenzen ga. Daar ben ik ook mee aan de slag gegaan. Ik wil mezelf niet steeds wegcijferen voor de goede vrede. Ik merkte dat mijn zenuwstelsel door deze situatie weer helemaal van de leg was. Daarom heb ik aangegeven dat ik haar wil steunen, maar niet op deze manier. Dat ik er graag een-op-een over praat, maar niet via algemene updates.

Ik kreeg een vervelende reactie terug, waarin ze alleen inging op haar eigen slachtofferschap. Ik merk twee dingen:
- ik voel me schuldig dat ik haar aanspreek op een moment dat ze in een stresssituatie zit. Ben ik geen goede vriendin?
- ik ben geïrriteerd, omdat mijn grenzen niet geaccepteerd worden. Het voelt alsof de relatie op knappen staat nu ik een keer niet helemaal meebeweeg.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.
Door haar te zeggen dat je haar wil steunen maar dat ze zichzelf daar anders voor moet gedragen (namelijk één op één naar jou toe komen en dit soort onderwerpen in een apart gesprek op tafel leggen ipv via een groepsapp) stel je een eis aan haar. Dat is iets anders dan een grens aangeven. Een grens zou kunnen zijn "wanneer heftig nieuws waar niet over gepraat mag worden alleen in een appgroep wordt gedeeld dan neem ik dat voor kennisgeving aan en leg het verder naast me neer". Dat is dan jou grens en die zegt alleen maar dingen over jou en vraagt alleen een bepaalde inspanning van jou.

Weet je waarom je haar zo graag wilde steunen dat je tegen haar expliciete wens het er verder niet over te hebben in op haar af bent gestapt om te zeggen dat jij haar juist graag wel wil steunen?
Als het voor haar prettig is om alleen te zenden naar iedereen in die app-groep hoef jij dus alleen sterkte/succes/en andere rituele zinnen te gebruiken. Net als in de rij bij een condoleance of bruiloft, dan zeg je ook kort wat passends ipv een gesprek te beginnen. Het lijkt mij verder dat haar 1 op 1 steunen meer over jouw grenzen gaat dan even het ritueel doen bij een update.
Het klinkt alsof jij je niet serieus genomen voelt door de algemene updates; dat je als goede vriendin eigenlijk liever persoonlijk geïnformeerd wordt. Wat mag, maar dan zou ik dat tegen haar zeggen. En anders inderdaad de gebruikelijke sterkte-wensen in de appgroep gooien en eventueel daarna nog eens persoonlijk contact met haar opnemen.
Even nadenkend: toen ik recent iets naars meemaakte vond ik het ook handig dat ik iedereen in een op de hoogte kon stellen. Het er met elk contact individueel over moeten hebben had me telkens weer dat nare laten herbeleven. Als ik niks had gezegd waren er indianenverhalen rondgegaan. Dus ik moest er iets mee. Dankzij die appgroep was ik er met een paar app's (een over wat er was gebeurd en de ander hoe ik ermee omging) vanaf.
SinPermiso schreef:
20-12-2025 00:31
Weet je waarom je haar zo graag wilde steunen dat je tegen haar expliciete wens het er verder niet over te hebben in op haar af bent gestapt om te zeggen dat jij haar juist graag wel wil steunen?
Ja, dat komt omdat er daarna toch steeds contact gezocht wordt, waardoor ik twijfel aan de wens. Volgens mij wil ze juist wel blijven delen. Anders zou ze niet steeds blijven updaten.
Claire45 schreef:
20-12-2025 01:27
Het klinkt alsof jij je niet serieus genomen voelt door de algemene updates; dat je als goede vriendin eigenlijk liever persoonlijk geïnformeerd wordt. Wat mag, maar dan zou ik dat tegen haar zeggen. En anders inderdaad de gebruikelijke sterkte-wensen in de appgroep gooien en eventueel daarna nog eens persoonlijk contact met haar opnemen.
Ik denk dat hier een belangrijk deel van mijn ongemak zit. Uiteraard heb ik medeleven getoond en sterkte gewenst.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven