Zorg op afstand: welke tablet/app?
maandag 22 december 2025 om 15:34
Voor een oud familielid die ver weg woont zoek ik een mogelijkheid voor onder andere videocontact op afstand.
Probleem is dat er geen digitale vaardigheden zijn en deze zijn ook maar beperkt aan te leren denk ik.
Een mobiele telefoon is tot nu toe niet gelukt bijvoorbeeld, te klein denk ik.
Met een groot toestel en grote knoppen lukt bellen wel.
Nu kom ik een aantal zorgtablets tegen (Compaan, Simtab, Seniorentablet..)
Ook lees ik over apps waarmee je vooraf een interface met een beperkt aantal mogelijkheden kan bepalen.
Het gaat om een paar functies:
contact over en weer via videobellen, misschien op afstand mee kijken als iets niet lukt
Datum, tijd, afsprakenfunctie is handig
Foto's kunnen sturen is leuk maar niet noodzakelijk
Nu geen zorgfuncties nodig maar wie weet verandert dat in de toekomst.
Iemand ervaring?
Tips zijn welkom!
Probleem is dat er geen digitale vaardigheden zijn en deze zijn ook maar beperkt aan te leren denk ik.
Een mobiele telefoon is tot nu toe niet gelukt bijvoorbeeld, te klein denk ik.
Met een groot toestel en grote knoppen lukt bellen wel.
Nu kom ik een aantal zorgtablets tegen (Compaan, Simtab, Seniorentablet..)
Ook lees ik over apps waarmee je vooraf een interface met een beperkt aantal mogelijkheden kan bepalen.
Het gaat om een paar functies:
contact over en weer via videobellen, misschien op afstand mee kijken als iets niet lukt
Datum, tijd, afsprakenfunctie is handig
Foto's kunnen sturen is leuk maar niet noodzakelijk
Nu geen zorgfuncties nodig maar wie weet verandert dat in de toekomst.
Iemand ervaring?
Tips zijn welkom!
maandag 22 december 2025 om 17:14
Woont je familielid zelfstandig of in een zorginstelling?
Is hij/zij handig en al bekend met telefoon, computer, tablet?
Wil hij/zij ook graag videobellen. Voor de één is dat leuk voor een ander gedoe.
Mijn ervaring met pakweg 80+ ouderen is dat het vooral veel oefenen is, ernaast zitten en toets1 dan toets 2 indrukken. Geluid dempen of juist harder.
Vaak gaat het bij het inloggen al fout, mijn vader had Compaan, zoals hij het noemde een kleuterklas. Kortom welk apparaat je kiest, het gaat om leren, zien, er plezier in hebben en dat is niet met een gebruiksaanwijzing op afstand.
Een fotomonitor is trouwens wel heel leuk, staat gewoon aan, en ineens kindjes in het bos, verjaardagsfeestje, even zwaaien.
Is hij/zij handig en al bekend met telefoon, computer, tablet?
Wil hij/zij ook graag videobellen. Voor de één is dat leuk voor een ander gedoe.
Mijn ervaring met pakweg 80+ ouderen is dat het vooral veel oefenen is, ernaast zitten en toets1 dan toets 2 indrukken. Geluid dempen of juist harder.
Vaak gaat het bij het inloggen al fout, mijn vader had Compaan, zoals hij het noemde een kleuterklas. Kortom welk apparaat je kiest, het gaat om leren, zien, er plezier in hebben en dat is niet met een gebruiksaanwijzing op afstand.
Een fotomonitor is trouwens wel heel leuk, staat gewoon aan, en ineens kindjes in het bos, verjaardagsfeestje, even zwaaien.
Alles sal reg kom
maandag 22 december 2025 om 17:16
Wij hebben laatst een tablet klaar gemaakt voor een dementerend familielid. We hebben een gewone Samsung tablet gekocht en er parental control van Android/Google op gezet en daarmee vrijwel alles dicht gezet. Als familielid de hoes van de tablet opent gaat deze gelijk aan (geen wachtwoord oid) en er staat maar 1 icoontje op, namelijk de app van de kerk. Meer kan hij er ook niet mee doen. En ook anderen kunnen er geen gekke dingen mee doen. Uiteraard kan je meer dingen aanzetten, maar voor hem is dit nu voldoende. Openklappen, 'de kerk aanzetten' (klikken op het icoontje) en klaar.
maandag 22 december 2025 om 17:24
Ik heb dit een paar jaar geleden gekocht voor een niet zo digitale ouder. Was totaal geen succes en zorgde alleen maar voor stress. En dat hoor ik vaker.
Videobellen lukte niet, ondanks instructie in grote letters. Ik gebruikte het uiteindelijk alleen om afspraken in te zetten, wat vooral handig was voor thuiszorg.
Ouderen zijn vaak lang niet goed leerbaar. Voor ons lijkt het eenvoudig, voor hun is het ingewikkeld en stressvol.
Videobellen lukte niet, ondanks instructie in grote letters. Ik gebruikte het uiteindelijk alleen om afspraken in te zetten, wat vooral handig was voor thuiszorg.
Ouderen zijn vaak lang niet goed leerbaar. Voor ons lijkt het eenvoudig, voor hun is het ingewikkeld en stressvol.
maandag 22 december 2025 om 17:24
Wellicht een iPad? Mijn moeder is niet zo technisch maar red zich prima met een ipad. Ipad toevoegen aan je gezin zodat oudere niet zomaar alles kunne installeren of iets. Voor meekijken of afstand zou je teamviewer kunnen gebruiken maar dan moet de oudere wel snappen dat je niet zomaar aan iedereen die link geeft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in