Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering beugel <18

23-12-2025 08:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer overstaptijd voor de zorgverzekering, maar ik kom er dit jaar niet goed uit. Situatie: kind 1 is bijna klaar met haar beugel, kind 2 zal aan een beugel beginnen in 2026 of 2027. Mijn tanden zijn slecht en ik maak gebruik van de s-ggz.

Ik kan geen goede match vinden die een aantrekkelijke beugelvergoeding heeft, de tandarts voor ten minste 80% vergoed tot 750 euro, due mijn therapie in de vrije sector vergoed en enigzins aantrekkelijk geprijsd is.

Voor de ouders van beugelbekkies: waar ben je verzekerd, en hoeveel vergoeding krijgt je voor de beugel? Is er wachttijd? Welk aanvullend pakket heb je gekozen?
Hier andere situatie, want tandarts was even vergeten aan te geven dat kind volgend jaar een beugel moet.

Ik ben wat gaan rekenen, maar gezien de wachttijd is een aanvullende verzekering niet goedkoper, dus ik denk dat we alles zelf gaan betalen (zo'n 2000 euro).
Wij hebben de aanvullende verzekering bij cz: € 2.045 maximaal, 80% per behandeling zolang u bij ons deze aanvullende verzekering heeft na een wachttijd van 365 dagen. Het is de tandarts verzekering met orthodontie.

Dus ja, een wachttijd. Het is alleen aantrekkelijk doordat mijn beiden kinderen soort van tegelijk een beugel hebben. Overstappen is eigenlijk nooit handig volgens mij, want overal is een jaar wachttijd.
De kosten voor de beugel komen in een aantal grote rekeningen (intake/foto’s, plaatsen en verwijderen) en dan een stuk of twintig+ maandelijkse van circa 50 euro. De premie voor de verzekering is ook vaak enkele tientjes per maand, waardoor het per saldo niet veel scheelt.
Juliëtte schreef:
23-12-2025 08:08

Ik kan geen goede match vinden die een aantrekkelijke beugelvergoeding heeft, de tandarts voor ten minste 80% vergoed tot 750 euro, due mijn therapie in de vrije sector vergoed en enigzins aantrekkelijk geprijsd is.
Dit is een vraag in de categorie ‘bestaat de kerstman?’ in mijn ogen.

Veel vergoeding voor een aantrekkelijke premie is al jaren nergens meer te vinden.
Presto schreef:
23-12-2025 08:33
Ik ben wat gaan rekenen, maar gezien de wachttijd is een aanvullende verzekering niet goedkoper, dus ik denk dat we alles zelf gaan betalen (zo'n 2000 euro).
Dit inderdaad. Hier hadden we 2 jaar wachttijd, dus de aanvullende verzekering en alle bijkomende kosten daarvoor waren uiteindelijk duurder dan wat we vergoed kregen. Hier zou het hele traject ook rond de €2000,- gaan kosten, dat betalen we gewoon zelf. Het is ook niet dat dat hele bedrag in 1 keer betaald moet worden natuurlijk. Dochter is begonnen met een blokbeugel en dat was bij elkaar (inclusief scan en afdruk) zo’n €500,-. Dat was eind 2024 en in september kwam er een slotjesbeugel onderin a €625,-. Tussendoor alleen controles van zo’n €35,- steeds. In januari komen er slotjes bovenin en dat is de laatste grote rekening. Nieuw draadje er steeds in is €40,- en dat is een afspraak om de 6 weken ongeveer.
Dus het verspreid zich prima qua kosten voor ons.
Moeten de kinderen op jouw polis, of kunnen ze ook op de polis van de vader? Je kan dan kiezen voor verschillende verzekeringen. Je bent trouwens niet verplicht om de aanvullende verzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeraar als je basisverzekering.

Reken trouwens ook uit hoeveel premie je gaat betalen de jaren dat je aanvullend verzekerd is. En kijk dan naar de totalen van premie en vergoedingen.
WaterGirl schreef:
23-12-2025 08:57
.Je bent trouwens niet verplicht om de aanvullende verzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeraar als je basisverzekering.
In theorie, in de praktijk niet mogelijk.
girasole3 schreef:
23-12-2025 08:53

Veel vergoeding voor een aantrekkelijke premie is al jaren nergens meer te vinden.
Zorgverzekeraars zijn geen filantropische instellingen, dus te begrijpen.
Ik vraag me af of overstappen in jouw situatie wel zo verstandig is. Je begint sws weer met een jaar wachttijd voor orthodontie en voor tandartsverzekeringen met een hogere vergoeding wordt een tandartsverklaring gevraagd. Worden binnen 1-2 jaar hoge kosten verwacht, wordt je geweigerd voor die verzekering.

Dus, wat is de reden waarom je wilt overstappen.
margreetder schreef:
23-12-2025 09:13
Zorgverzekeraars zijn geen filantropische instellingen, dus te begrijpen.
Sterker nog, geen enkele verzekeraar is een filantropische organisatie. Je hoeft ook niet te proberen een boedelverzekering af te sluiten op het moment dat je huis in de fik staat. Die vergelijking maak ik altijd met een tandartsverzekering. En zeker de tandartsverzekering is meer een betalen in termijnen regeling geworden.
Irregular_Choice schreef:
23-12-2025 08:56
Dit inderdaad. Hier hadden we 2 jaar wachttijd, dus de aanvullende verzekering en alle bijkomende kosten daarvoor waren uiteindelijk duurder dan wat we vergoed kregen. Hier zou het hele traject ook rond de €2000,- gaan kosten, dat betalen we gewoon zelf. Het is ook niet dat dat hele bedrag in 1 keer betaald moet worden natuurlijk. Dochter is begonnen met een blokbeugel en dat was bij elkaar (inclusief scan en afdruk) zo’n €500,-. Dat was eind 2024 en in september kwam er een slotjesbeugel onderin a €625,-. Tussendoor alleen controles van zo’n €35,- steeds. In januari komen er slotjes bovenin en dat is de laatste grote rekening. Nieuw draadje er steeds in is €40,- en dat is een afspraak om de 6 weken ongeveer.
Dus het verspreid zich prima qua kosten voor ons.
Precies ja, we hebben normaal geen aanvullende verzekering, dus een aanvullende verzekering voor orthodontie is echt niet gunstig en dat is ook logisch, want mensen sluiten die verzekering alleen af als ze weten dat hun kind een beugel moet. Ik heb ooit 1 jaar een aantrekkelijke deal gehad met een kind, maar bij de andere 2 kinderen was zelf betalen uiteindelijk gunstiger.
We hadden er leuk van op vakantie kunnen gaan, van alle orthodontiekosten 😁.
Dubbel
Bij iedere verzekeraar heb je een jaar wachttijd. Zelfs bij jouw eigen verzekeraar zal dat gelden als je naar een hoog pakket gaat vanwege de beugel. Vaak zitten die alleen in de hoogste pakketten (met een vergoeding van 1500 of 2000). Vraag een offerte op bij de tandarts. En kijk welke verzekeraar nog meer zaken in dat dure pakketten heeft zitten dat voor jou van belang is (bijvoorbeeld fysio, een bril, vergoeding van bepaalde behandelingen etc). Bij meerdere kinderen kan het zeker lonen om op te hogen.
evelien2010 schreef:
23-12-2025 09:47
Bij iedere verzekeraar heb je een jaar wachttijd. Zelfs bij jouw eigen verzekeraar zal dat gelden als je naar een hoog pakket gaat vanwege de beugel. Vaak zitten die alleen in de hoogste pakketten (met een vergoeding van 1500 of 2000). Vraag een offerte op bij de tandarts. En kijk welke verzekeraar nog meer zaken in dat dure pakketten heeft zitten dat voor jou van belang is (bijvoorbeeld fysio, een bril, vergoeding van bepaalde behandelingen etc). Bij meerdere kinderen kan het zeker lonen om op te hogen.
Vlg mij zijn er al jaren geen verzekeraars meer die een tandartsverzekering aanbieden met zo'n hoge vergoeding als jij noemt.
Carola_456 schreef:
23-12-2025 09:54
Vlg mij zijn er al jaren geen verzekeraars meer die een tandartsverzekering aanbieden met zo'n hoge vergoeding als jij noemt.
Die van mij dus wel (cz: zie berichtje ergens boven). Maar ook dan betaal je het grotendeels zelf met de extra premie. Doordat er 2 kinderen tegelijk beugelen is het wel de moeite (en ik krijg mijn tandartskosten ook vergoed zolang ik verzekerd ben, dat scheelt ook wel).
Wij hebben net op mijn man en de kinderen een vgz best tandpakket genomen a 58 euro in de maand. Niet direct goedkoop dus en een jaar wachttijd voor orthodontie en kronen/bruggen. Zij dekken tot 2500 euro beugel 100 procent. Ik ben met mijn twee oudsten op consult geweest bij de ortho en de oudste gaat dan 1 januari 2027 beginnen, bij hem is het simpel en de kosten zijn geschat op 2700 euro, bij de middelste zal het wat duurder worden nog ben ik bang. Tandarts kosten voor volwassen worden gedekt tot 1000 euro per jaar en dan 100 procent voor standaard behandelingen en 80 procent voor andere ingrepen plus 1500 ortho voor volwassenen. Wij halen dat er wel uit met de tandarts en ortho kosten maar echt een koopje krijg je nergens. Bij menzis heb je voor 20 euro per maand alleen ortho voor je kind, daar hoef je zelf niet aanvullend verzekerd te zijn maar je hebt zelf ook aanvullend nodig dus dan wordt het duurder.
Socie schreef:
23-12-2025 09:56
Die van mij dus wel (cz: zie berichtje ergens boven). Maar ook dan betaal je het grotendeels zelf met de extra premie. Doordat er 2 kinderen tegelijk beugelen is het wel de moeite (en ik krijg mijn tandartskosten ook vergoed zolang ik verzekerd ben, dat scheelt ook wel).
Oh, sorry ik heb het over tandartskosten, niet over orthodontie. Ik heb even op CZ gekeken https://www.cz.nl/zorgverzekering/tandartsverzekering maar je betaalt dus p.m. bijna 50 euro voor de uitgebreide. Moet voor TO nog een tandartsverklaring verstrekt worden en dan nog die wachttijd erbij voor orthodontie.
Daarnaast zijn tandarts- en orthodontiekosten aftrekbaar van de inkomstenbelasting, mits je wel over de inkomensafhankelijke drempel komt.
Als je nu al een orthodontievergoeding hebt (ivm beugel van andere kind), hebben sommige verzekeringsmaatschappijen een regeling dat de wachttijd vervalt.
Wel is het zo dat bij bijna alle tandartsvergoedingen een medische vragenlijst ingevuld moet worden bij vergoedingen hoger dan 500.

Maar bv de aanvullende tandartsverzekering van VGZ vergoed 1500,- orth en 500,- tandartskosten, en de wachttijd voor ortho vervalt als je nu al een vergoeding hebt van 1500,- of meer.
Presto schreef:
23-12-2025 09:25
Precies ja, we hebben normaal geen aanvullende verzekering, dus een aanvullende verzekering voor orthodontie is echt niet gunstig en dat is ook logisch, want mensen sluiten die verzekering alleen af als ze weten dat hun kind een beugel moet. Ik heb ooit 1 jaar een aantrekkelijke deal gehad met een kind, maar bij de andere 2 kinderen was zelf betalen uiteindelijk gunstiger.
We hadden er leuk van op vakantie kunnen gaan, van alle orthodontiekosten 😁.
Hier gelukkig maar 1 kind, dat scheelt weer 🤣
Carola_456 schreef:
23-12-2025 10:05
Oh, sorry ik heb het over tandartskosten, niet over orthodontie. Ik heb even op CZ gekeken https://www.cz.nl/zorgverzekering/tandartsverzekering maar je betaalt dus p.m. bijna 50 euro voor de uitgebreide. Moet voor TO nog een tandartsverklaring verstrekt worden en dan nog die wachttijd erbij voor orthodontie.
Daarnaast zijn tandarts- en orthodontiekosten aftrekbaar van de inkomstenbelasting, mits je wel over de inkomensafhankelijke drempel komt.
Klopt, wij hebben het inderdaad bij de inkomstenbelasting meegenomen ook.
Bij vgz tandbest is geen medische selectie
Je moet kijken naar verzekeringen zonder tandheelkundige selectie in jouw geval als je gebit slecht is. Een beugel alleen voor een kind is geen reden voor afwijzen maar als een ouder een slecht gebit hebt waardoor je wellicht al meerdere wortelkanaalbehandelingen, kronen en of implantaten hebt (of in de lijn der verwachting zit) dan wordt je daarop afgewezen.
Ik heb voor komend jaar gekozen voor DSW AV-Top. Voornamelijk vanwege de fysio (27 behandelingen) en de hoge vergoedingen rondom zwanger zijn / bevallen / de periode daarna, waardoor het voor mij komend jaar uit kan.

Hier zit ook meteen veel tandartsvergoeding in: 2 consulten, 50 minuten gebitsreiniging, €350 vullingen, €63 röntgenfoto's, €450 kronen

Orthodontie vergoeden ze 75% tot €2000 onder de 18, wel een wachttijd van 1 jaar.

Heeft jouw s-ggz met niemand een contract? Ik zit mede bij DSW omdat zij heel veel contracten hebben in mijn omgeving, dus mijn s-ggz wordt gewoon 100% vergoed door DSW (op basis van de basisverzekering).
girasole3 schreef:
23-12-2025 08:53

Wij hadden via het werk een aanvullende verzekering die 100% van de beugelmosten dekte, en iedereen stopte met die verzekering toen hun kinderen heen beugel meer nodig had. Dan gaat het verzekeringsprincipe niet meer op.

Nu zijn verzekeringen eigenlijk bedacht om risico af te dekken die een normaal mens niet kan betalen. Maar een beugel is tegenwoordig eerder een gegeven dan een risico.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven