Relatie, middelengebruik en machteloosheid

25-12-2025 13:39 6 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Om een beginnend beeld te schetsen van de situatie; Ik ben een vrouw, 23 jaar en heb zit in een 'relatie' met een man van 36. Ik ken hem al vanaf mijn negentiende en wist in die tijd geen richting te geven aan mijn leven. Ik was al meerdere keren gestopt met een opleiding, gebruikte zelf frequent middelen en wist mijzelf geen houding te geven in de maatschappij. Ondanks had ik een fijn netwerk rondom mij, was bezig mijn Havo te halen en had stabiel werk. Toen leerde ik hem kennen. De eerste interactie was toen ik daar kwam om middelen te halen. Na deze ontmoeting volgde er meerdere. Ik bleef steeds langer hangen en we praatten veel. Het nam een andere afslag toen ik een avond te veel gebruikt had, niet in staat was mijn grenzen meer te geven. Jong als ik was, vertelde ik mijzelf dat ik de controle zou hebben over de situatie wanneer ik er op stond dat we sindsdien een relatie hadden. Dit vond hij overigs geen probleem. Hoewel de relatie al niet goed van start ging, werd het van kwaad tot erger. Ik begon door zijn introductie andere middelen te gebruiken en de voorgaande situatie, waarbij geen consent was gegeven en smeekbedes niet werden verhoord, gebeurde nog vele keren. Langzaam werd ik afgezonderd van familie, vrienden en de maatschappij, want 'zij zouden mij toch niet beter willen zien' en 'zij hebben een slechte invloed op jou'. Wanneer ik opkwam tegen deze laster, was de ruimte te klein. Ik ging onder angst gebukt. Rustig praten was er niet bij, waar hij emotionele uitbarstingen had, werd ik non-verbaal. Het gegeven dat hij in die tijd steevast onder invloed was hielp er ook niet aan bij. Uiteindelijk, met veel praten met vrienden en zelf stoppen met middelengebruik, gaf voor mij de doorslag om voorgoed een punt achter de relatie te zetten toen ik de zeilen bij zette en ervoor koos om mijzelf voorop te zetten. Ik blokkeerde hem op alles, zette al mijn sociale media op prive en vermeed plekken waar de kans groot was hem tegen te komen.

Voor ongeveer een jaar werkte dit. Ik kreeg mijn leven weer op orde, voelde mij gelukkig, haalde mijn propedeuse en had rust en regelmaat. Ik ging ook weer mijn vrienden meer zien, beleefde prachtige momenten met hun en kwam weer dichter bij mijn familie te staan. Tot een half jaar geleden. Opeens stond hij bij mij op werk. In eerste instantie weigerde ik hem te woord te staan, maar toen hij niet weg ging, gevraagd wat hij kwam doen. Vanaf dat moment zat ik eigenlijk alweer in mijn oude situatie. Hij heeft enorme overmacht op mij en is zich daar uitermate van bewust. Hierna hadden we het contact vrij snel weer opgepakt en ik begon hem weer te zien. Ik had hem wel verteld dat ik grenzen had. Ik wou niet dat hij nog gebruikte, dat hij aan zichzelf ging werken en professionele hulp ging zoeken. Daarnaast wou ik het oppervlakkig houden, geen intieme relatie. Alleen vrienden/kennissen. Dat laatste was vanaf mijn kant naïef, ik had kunnen weten dat dat er niet inzat. Desondanks vond hij het allemaal prima en beloofde hij deze grenzen te respecteren. De eerste maanden ging het goed. We gingen zo nu en dan samen sporten en het was oprecht gezellig. Totdat hij weer vaak naar alcohol begon te ruiken en daarop volgde een keer dat ik hem betrapte met GHB en speed op. Daarna zag ik vaker dat hij onder invloed was en kwam ik tot de conclusie dat hij nooit gestopt was. Hij had het alleen verborgen voor mij.
Vervolgens begon hij dat intimiteit en afhankelijkheid van mij te verlangen. Ik zou moeten blijven slapen, meer tijd met hem doorbrengen en hem moeten geven wat hij wilde, 'want dat doen mensen die om elkaar geven'. Begrijp mij niet verkeerd, ik gun hem het beste, maar niet ten koste van mijzelf. Daarbij zie ik ook zeker dat hij sprongen vooruit maakt, zoals de expressie van emoties en normaal verbaal communiceren wanneer miscommunicatie is.
Gister was ik even bij hem voor zijn verjaardag en kerst. Een paar dagen had ik hem niet gezien. Wederom was hij onder invloed en hij vertelde mij, wat ik wel eerlijk van hem vond, dat hij al meerdere dagen wakker was en aan de speed zat. Hij rechtvaardigde zichzelf hiervoor en vertelde dat hij het allemaal in de hand heeft......

Ik deze situatie niet langer aan. Ik ben extreem bang van hem en voel mij rondom hem machteloos en gevangen. Ik haat mijzelf niet, behalve rondom hem. Ik voel mij dan miserabel en onzeker en ver verwijderd van de maatschappij. Je dient er op je tenen te lopen. Een ondoordachte uitspraak en de spanning vliegt omhoog.

Je zou nu denken, 'waarom blijf je in godsnaam met hem om gaan?'. Het is ook tamelijk absurt en wanneer ik dit allemaal opschrijf zie ik dat zelf ook in. Het grootste euvel is; Ik weet niet hoe ik het contact voorgoed kan verbreken. Het voelt net alsof er doorzichtige kettingen rondom mij zitten. Het werkt ook niet mee dat zijn uitspraak was, 'nu ik eenmaal weer mij tanden in jou heb gezet, laat ik je nooit meer gaan'. Hij houdt daad bij het woord, want hij weet mij steeds weer terug te trekken wanneer ik afstand probeer te nemen. Daarnaast ben ik ook bang dat hij zichzelf iets gaat aandoen zijn uitspraken; 'Als er vanavond iets met mij gebeurt of ik doe mijzelf pijn, dan is het jou schuld.''Vind je het leuk om mij zo geëmotioneerd te zien? Kick jij daarop?' 'Dankzij jou, omdat jij mijn aan mijn lot over liet, ben ik in een GHB verslaving beland'. 'Je bent egoïstisch, je kiest alleen maar voor jezelf en laat mij stikken.'

Mijn vraag is nu, wie heeft er in soortgelijke situaties gezeten en hoe ging je hiermee om? Ben ik dan echt zo egoïstisch dat ik er niet voor hem wil/kan zijn? Hoe kom ik van die onzichtbare kettingen af? Ik hoop dat het verhaal nog een beetje navolgbaar is gebleven. Bedankt alvast.
Kom eens even met je beide beentjes terug op aarde jongedame.

Het is echt ZIJN KEUZE om weer met GHB te beginnen, dat kan nooit jouw schuld zijn.
Wanneer hij van mening is dat het een goed idee is om zichzelf iets aan te doen dan is dat echt ZIJN KEUZE, dit kan jou nooit kwalijk genomen worden.

Bedenk even dat er heel veel ZIJN KEUZE is en dat dat jou nooit te verwijten is.

Is het echt niet mogelijk om helemaal uit zijn omgeving weg te gaan zodat hij geen contact meer kan zoeken met je ? Werk je in een winkel of in ee publieke functie of zo dat hij je zo gemakkelijk op je werk kan bezoeken ?
Dan zou ik in jouw geval zelfs overwegen ander werk te zoeken waar je minder bereikbaar bent.
Het grootste probleem zal zijn dat hij je weet te wonen maar je bent uiteraard niet verplicht hem binnen te laten of hem te woord te staan.
Plaats indien nodig wel even een ander slot in je deur.

Kom op meid, ga voor jezelf vechten en neem heel ver afstand van deze persoon die zo slecht voor je is.
Niet geschoten is altijd mis
Hij stalkt jou en misbruikt je. Aangifte doen en mogelijk naar een blijf van mijn lijf huis zouden logische stappen zijn in deze situatie
Het lijkt mij dat je hier meer hulp bij nodig gaat hebben dan wat adviezen op een forum.

Mijn advies: Jij bent niet verantwoordelijk voor wat iemand anders doet, dus dat dreigen is zijn eigen keuze. Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen keuzes, zoals in deze situatie blijven en je naar beneden laten trekken.
Het is ook heel erg moeilijk om uit zo’n type relatie te komen, dat is niet jouw schuld. Dit heet intieme terreur en dit kan iedereen overkomen. Er bestaat ook professionele hulp voor. Ik zou je ten zeerste aanraden om die in te schakelen om je te helpen om veilig en definitief uit deze relatie te komen en daarna te verwerken wat je binnen deze relatie hebt meegemaakt.

Je kan bijvoorbeeld beginnen met eens Veilig Thuis te bellen. Veel mensen denken dat zij er alleen voor kinderen zijn maar dat klopt niet, ze zijn er ook voor volwassenen die in een onveilige relatie zitten. Zij kunnen met je meedenken en je helpen of in contact brengen met instanties in jouw buurt.

Veel sterkte!
Ik ben allergisch voor mensen die anderen verantwoordelijk maken voor hun geluk én hun gedrag (“dat ik gebruik, komt door jou” , “als ik mezelf iets aandoe, komt dat door jou” etc). Ik gun je dat je, hoe moeilijk ook, de banden met deze man kan verbreken.

Verder snap ik niet dat mensen (nuchter) tijd willen doorbrengen met mensen die onder invloed zijn. Als ik ergens zou komen en die persoon heeft GHB/speed, whatever op dan zou het contact zo nep voelen, met wie praat je dan? Met iemand onder invloed. Ik zou maken dat ik weg kom. Totaal onaantrekkelijk.

Knap dat je al meerdere stappen hebt gezet, weg van hem. Ik hoop dat het laatste stukje ook nog lukt. En een man van 36 die dit soort middelen gebruikt is echt geen man waar je een relatie mee moet willen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven