Gezondheid alle pijlers

Chronische sinusitis

02-01-2026 20:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na eerder al driekwart jaar gesukkeld te hebben met (blijkbaar chronische) sinusitis is het helaas weer terug :"-(

Ik kan wel huilen, en dat heb ik ook al gedaan. Ik heb druk op mijn voorhoofd en hoofdpijn van (vaak redelijk met paracetamol te bestrijden), maar vooral hele zware vermoeidheid. Ik moet maandag weer gaan werken, maar ik weet écht niet hoe ik thuis draaiende moet houden en moet werken met de opspelende sinusitis. Ik weet nog dat ik de vorige periode huilend naar huis reed uit mijn werk niet wetende hoe ik tot 20.00 uur voor mijn kinderen moest zorgen en het huis aan kant moest krijgen. En dat maanden achter elkaar.....

Ik herinner me van de vorige keer dat ik me ook erg onbegrepen voelde. Ik ben niet doodziek, maar moest wel keuzes maken of consequenties aanvaarden (die niemand verder ziet). Ik ben vandaag bijvoorbeeld een dag weg geweest met de kinderen. De dag geef ik sowieso een zesje omdat het zoveel energie kost, maar ik ben om 1800 uur ook doodop, laat mijn man alles thuis doen en lig zelf om 1900 op bed. Terwijl ik normaal een soort rups-nooit-genoeg ben, nooit zit en altijd tot 23.00 uur door kan gaan, nog tijd te kort heb, maar juist energie krijg van 1001 plannen.... Of zoals de vorige keer. Als ik met moeite een werkdag vol maak en maar half efficiënt ben, ziet niemand dat ik 's avonds thuis de boel niet draaiende kan houden. Of mijn vrije dag met de kinderen op offer om bij te komen...

Ik ben van plan om maandag weer te bellen voor een afspraak bij de KNO-arts. Maar de vorige zei hij dat het alleen over kon gaan door een operatie. Ik hoor daar wisselende verhalen over en hij garandeerde ook geen (blijvend) succes. Maar het was de enige optie. Nu ben ik sowieso geen voorstander van een operatie. Dus ben naarstig op zoek naar andere tips, trucs en ideeën.

De vorige keer is het na driekwart jaar over gegaan. Ik heb toen, na antibiotica en prednison, aangedrongen op een lange antibioticakuur van 6 weken omdat ik in Amerikaanse onderzoeken las dat dat ook nog wel eens hielp. Ik weet niet of het echt daardoor over is gegaan. Misschien was het toeval na driekwart jaar, het betere weer (juni) of toch langdurig neusspoelen/neusspray... werkelijk waar geen idee! :-?

Dus iemand tips, trucs of gewoon ervaringen van lotgenoten. Want hoe moet ik dit in hemelsnaam weer gaan doen... :-(
Ik zou voor de operatie gaan heeft mij in elk geval goed geholpen en na jaren sukkelen fijn van de klachten af te zijn
Voor mij was de oplossing ook de OK! Ooit nog wel eens last gehad maar na jaren kuur na kuur na de OK nooit meer AB hiervoor nodig gehad!
Nummer24 schreef:
02-01-2026 20:39
Voor mij was de oplossing ook de OK! Ooit nog wel eens last gehad maar na jaren kuur na kuur na de OK nooit meer AB hiervoor nodig gehad!

Als ik lees dat het bij TO een half jaar na een zeer lange kuur alweer terug is dan klinkt dat aardig de kant op van een toekomst van 'kuur na kuur'. Lijkt me ook niet iets wat je moet willen (en ivm resistentie ook niet wenselijk is).

Goed dat je weer naar de KNO-arts gaat TO, misschien nog maar eens heel goed uitvragen hoe het zit met die operatie.
Het is na 1,5 jaar terug. Niet na een half jaar. Nog snel, daar niet van...

Wat waren jullie klachten? En waarom toch de operatie gekozen of helemaal niet getwijfeld?
Mijn vader heeft die operatie gehad, jaren geleden, en was toen volledig van zijn klachten af.
Ik heb die operatie gehad en het heeft mij wel goed geholpen. Ik had het zo erg dat het niet meer wegging, ik had ook poliepen en kon niet meer ruiken. De arts zei achteraf dat het zonder operatie nooit meer was weggegaan.

Ik heb nog steeds vaak bijholteontsteking, maar het gaat meestal na 1-2 weken weer over (afgelopen jaar heb ik er maar eentje gehad die echt heftig was). Heeft iets te maken met mijn holtes die te smal zijn ofzo, maar dat verhelpen is best een risicovolle operatie en daar zijn ze niet zo happig op. Ik heb ook familieleden waarbij het helemaal over is gegaan door de operatie.

Ik zou het zo weer doen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven