Ben ik racistisch?
maandag 5 januari 2026 om 11:05
Hoi allemaal,
Ik merk dat ik laatst bij mijn provider een paar keer contact had met de klantenservice en het viel me op dat meerdere mensen duidelijk een accent uit het buitenland hadden. Ik kon dat meteen herkennen.
Ik heb meerdere malen contact gehad en mijn ervaring was dat de antwoorden vaak niet helemaal klopten of elkaar tegenspraken. Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar ik merkte dat ik me tijdens de gesprekken best snel begon te irriteren.
Nu vraag ik me af tot in hoeverre speelt het mee dat ik hoor dat iemand een bepaald accent heeft? Is het normaal dat ik geïrriteerd raakte en dat ik op een gegeven moment hoopte dat er een keer iemand opnam zonder zo’n accent? Is dat racistisch of ergens wel te verklaren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten hierover.
Ik merk dat ik laatst bij mijn provider een paar keer contact had met de klantenservice en het viel me op dat meerdere mensen duidelijk een accent uit het buitenland hadden. Ik kon dat meteen herkennen.
Ik heb meerdere malen contact gehad en mijn ervaring was dat de antwoorden vaak niet helemaal klopten of elkaar tegenspraken. Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar ik merkte dat ik me tijdens de gesprekken best snel begon te irriteren.
Nu vraag ik me af tot in hoeverre speelt het mee dat ik hoor dat iemand een bepaald accent heeft? Is het normaal dat ik geïrriteerd raakte en dat ik op een gegeven moment hoopte dat er een keer iemand opnam zonder zo’n accent? Is dat racistisch of ergens wel te verklaren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten hierover.
maandag 5 januari 2026 om 12:33
Overigens is goed Engels spreken tegenwoordig ook bijna een vereiste, gezien het aantal mensen in Nederland dat het Nederlands niet voldoende beheerst.
Ik denk dus dat het belang en de nodige vaardigheden voor goede klantenservice onderschat wordt en de medewerkers over het algemeen onderbetaald.
Ik denk dus dat het belang en de nodige vaardigheden voor goede klantenservice onderschat wordt en de medewerkers over het algemeen onderbetaald.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
maandag 5 januari 2026 om 12:37
Ja pff dat heb ik ook wel eens gehad toen ik een probleem had met mijn e-reader. Ik kreeg door een vertaalmachine gehaald Nederlands in de chat, en af en toe zelfs Duits zonder dat de medewerker het door leek te hebben. Het ging wel een stuk sneller en beter toen ik maar in het Engels ging antwoorden.Frizz schreef: ↑05-01-2026 12:18Ik heb 'gedoe' met een bedrijf dat de klantenservice blijkbaar heeft uitbesteed aan India. Het zorgt er écht voor dat ik niet goed wordt geholpen, want er wordt gecommuniceerd middels vertaal-apps en AI en ik werd daardoor meermaals niet goed begrepen.
Maar ik denk dan niet; "Goh die Indiers zijn ook incompetente mensen zeg!", wel: "Wat een gehannes dat dit bedrijf het op deze manier uitbesteed".
maandag 5 januari 2026 om 12:44
helemaal mee eens
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
maandag 5 januari 2026 om 12:58
Dit inderdaad. Als je een paar keer duidelijk een call-center in India aan de telefoon krijgt, die je voor geen meter helpen, is de connectie die je hersens maken: oh nee, weer zo’n indier, dat schiet steeds niet op. Niet omdat je er uit racisme van overtuigd bent dat mensen uit die regio hun werk nooit goed doen, maar omdat je inmiddels ervaren hebt dat het lokale callcenter daar dat verbonden is met het bedrijf waar je voor belt niet goed is. Dat kan komen door een taalbarrière, of omdat het bedrijf daar zijn mensen gewoon niet goed opleidt, of wat dan ook. Dan niet zo blij zijn dat je duidelijk weer dat call centrum aan de lijn krijgt is niet racistisch. Er vanuit gaan dat iemand niet behulpzaam of capabel zal zijn puur alleen op basis van afkomst wel.Frizz schreef: ↑05-01-2026 12:18Ik heb 'gedoe' met een bedrijf dat de klantenservice blijkbaar heeft uitbesteed aan India. Het zorgt er écht voor dat ik niet goed wordt geholpen, want er wordt gecommuniceerd middels vertaal-apps en AI en ik werd daardoor meermaals niet goed begrepen.
Maar ik denk dan niet; "Goh die Indiers zijn ook incompetente mensen zeg!", wel: "Wat een gehannes dat dit bedrijf het op deze manier uitbesteed".
maandag 5 januari 2026 om 13:01
maandag 5 januari 2026 om 13:01
Mensen hun observaties zijn niet neutraal.
To koppelt een accent aan slecht geholpen worden, maar ze heeft al vooroordelen waardoor ze die situaties beter onthoudt.
Ik heb zelf ook een accent en ik moet mezelf soms echt extra bewijzen, omdat mensen geïrriteerd zijn dat ze met een buitenlander te maken hebben.
Ik ben gewoon hier geboren trouwens.
Ik vind wat ze doet hartstikke racistisch
maandag 5 januari 2026 om 13:17
maandag 5 januari 2026 om 13:20
De term ABN wordt al tig jaren niet meer gebruikt, het is AN. Dat gezegd hebbende, bijna niemand spreekt accentloos Nederlands, hoe grammaticaal correct ook, je hoort bijna altijd wel een tongval, of iemand moet uitgebreide logopedie hebben gehad. Zelfs onze nieuwslezers spreken niet accentloos Nederlands.
Where is my mind?
maandag 5 januari 2026 om 13:25
Een accent heb ik geen moeite mee, maar ik vind het wel irritant wanneer iemand zo slecht de Nederlandse taal beheerst dat een normaal (zakelijk) telefoongesprek haast onmogelijk is. Dat zegt niets over iemands intelligentie, want die persoon zal er heus meer verstand van hebben dan ik, maar als je elkaar niet begrijpt wordt het wel heel lastig allemaal.
maandag 5 januari 2026 om 13:31
Nee, precies. Het accent zelf was het primaire probleem voor mij ook niet, wel het gehakkel, gemompel, verkeerd advies etc. en mijn brein linkte dat vervolgens wel aan het accent met als conclusie: medewerkers met dit accent kunnen mij (nu) niet goed helpen.SirDidymus schreef: ↑05-01-2026 13:25Een accent heb ik geen moeite mee, maar ik vind het wel irritant wanneer iemand zo slecht de Nederlandse taal beheerst dat een normaal (zakelijk) telefoongesprek haast onmogelijk is. Dat zegt niets over iemands intelligentie, want die persoon zal er heus meer verstand van hebben dan ik, maar als je elkaar niet begrijpt wordt het wel heel lastig allemaal.
larosa wijzigde dit bericht op 05-01-2026 13:46
0.87% gewijzigd
maandag 5 januari 2026 om 13:39
Heel veel bedrijven werken met klantenservices in Suriname en consorten. Want de arbeid is daar goedkoop.
Ik heb zelf op een klantenservice hier in NL gewerkt en wij gingen op een gegeven moment samenwerken met zo'n bedrijf in Suriname. Ik was ook niet echt onder de indruk van de kwaliteit van die dienstverlening, maar die mensen zaten ook niet IN het bedrijf, zoals wij dat wel zaten. Maar eerlijk is eerlijk, je kunt ze ook gewoon minder goed verstaan.
Heb toen wel heeeeeeeeeel veel racistische opmerkingen gehoord van klanten die door Suriname naar ons werden doorverbonden.... Dus je bent niet alleen.
Ik heb zelf op een klantenservice hier in NL gewerkt en wij gingen op een gegeven moment samenwerken met zo'n bedrijf in Suriname. Ik was ook niet echt onder de indruk van de kwaliteit van die dienstverlening, maar die mensen zaten ook niet IN het bedrijf, zoals wij dat wel zaten. Maar eerlijk is eerlijk, je kunt ze ook gewoon minder goed verstaan.
Heb toen wel heeeeeeeeeel veel racistische opmerkingen gehoord van klanten die door Suriname naar ons werden doorverbonden.... Dus je bent niet alleen.
maandag 5 januari 2026 om 13:50
en dat is dus een racistische gedachte.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 5 januari 2026 om 13:59
Nou, ik weet niet of ik me hier beter of slechter door voel.Taskmaster schreef: ↑05-01-2026 13:39Heel veel bedrijven werken met klantenservices in Suriname en consorten. Want de arbeid is daar goedkoop.
maandag 5 januari 2026 om 14:01
Nou eigenlijk dus wel slecht om te doen.dianaf schreef: ↑05-01-2026 11:24Je koppelt nu het hebben van een accent aan het krijgen van slechter advies. Het is niet perse slecht om dat te doen. Het is een observatie. Hoe je er verder naar handelt, dat is leidend voor al of niet racistisch zijn. (Denk ik.)
Afhankelijk van wie ik bel, maakt voor mij vaak meer uit of iemand 'oud' of 'jong' klinkt. Degenen die oud zijn, begrepen gemiddeld gezien vaker wat ik bedoelde. Ik denk, omdat ze het werk al langer doen dan iemand die jong is. Aan de andere kant heb ik gemerkt dat iemand die jonger is, vaker flexibeler is qua oplossingen.
Dat is gewoon racistisch, of minstens nogal discriminerend denken.
maandag 5 januari 2026 om 14:11
ook mee eens. sterker nog: een klantenservice van ene groot bedrijf is een recept voor slecht werk, is mijn rvaring. plemp maar een aantal jongens en meisjes neer, geef ze een basistraining en als je se aan de lijn krijgt weten ze niets en lossen ze niets op. en de volgende keer krijg je een ander aan de oin die ook niets weet en weer een ander advies geeft.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
maandag 5 januari 2026 om 14:24
Wat een flauwekul.
In de eerste plaats moeten bedrijven dat zelf bepalen.
Maar vooral omdat Nederland wemelt van de bedrijven die mensen in dienst hebben die niet accentloos spreken, maar toch uitstekend in staat zijn om mensen te helpen.
Of doe jij nooit zaken met bedrijven uit de andere kant van de land? Of kom je nooit in de Albert Heijn? Ga je nooit met het openbaar vervoer? Bestel je nooit een taxi? Nooit een loodgieter over de vloer? Nooit bij een viskraam?
Eens wat Solomio zegt dat racisme in de mens zit gebakken. Maar wat jij zegt is andere koek. Eigenlijk wil je mensen uitsluiten. Kwalijk.
maandag 5 januari 2026 om 14:32
Daar staat in dit geval tegenover dat TO zich heel goed realiseert wat ze doet, en dat dat niet in de haak is. En daar gaat het vooral om. De eerste mens die werkelijk nooit een racistische gedachte heeft moet nog geboren worden, dat is het probleem dus niet. Wat je vervolgens doet met die gedachten is een stuk belangrijker.
Graftak!
maandag 5 januari 2026 om 14:44
Ik volg met interesse deze discussie. In mijn beleving praat iedereen in andere delen van Nederland wat anders. Dat is soms lastig te volgen qua luisteren. De een slikt klanken in, de ander zingt wat, harde g zachte g, maar de taal is hetzelfde. Zo ook in het Engels en Spaans.
Kundigheid staat m.i. los van taal.
Kundigheid staat m.i. los van taal.
Afkoelen heeft gewerkt
maandag 5 januari 2026 om 14:49
Dit precies. We zijn eigenlijk net muizen die een muis met andere nestgeur niet motten.Lady*Voldemort schreef: ↑05-01-2026 14:32Daar staat in dit geval tegenover dat TO zich heel goed realiseert wat ze doet, en dat dat niet in de haak is. En daar gaat het vooral om. De eerste mens die werkelijk nooit een racistische gedachte heeft moet nog geboren worden, dat is het probleem dus niet. Wat je vervolgens doet met die gedachten is een stuk belangrijker.
Het verschil tussen ons en muizen is dat wij onszelf gelukkig kunnen bijsturen. Precies waar TO mee bezig is. En daarmee meteen een reminder voor ons allen.
maandag 5 januari 2026 om 14:57
Nieuwslezers werden tot enkele jaren terug wel degelijk getraind om ABN te spreken (en met tongpunt r), dat weet ik omdat dezelfde logopedist/spraaktherapeut verbonden was aan mijn acteeropleiding (en ons daarin ook trainde).SurferRosa schreef: ↑05-01-2026 13:20De term ABN wordt al tig jaren niet meer gebruikt, het is AN. Dat gezegd hebbende, bijna niemand spreekt accentloos Nederlands, hoe grammaticaal correct ook, je hoort bijna altijd wel een tongval, of iemand moet uitgebreide logopedie hebben gehad. Zelfs onze nieuwslezers spreken niet accentloos Nederlands.
maandag 5 januari 2026 om 14:57
Hoezo versta je daar geen bal van? Ze spreken toch niet ineens een andere taal?Carola_456 schreef: ↑05-01-2026 11:19Ik irriteer me ook aan een medewerker met een Vlaams accent, de met zachte g medewerkers enz. Versta er geen bal van. En ja, ik irriteer me om dezelfde reden dus ook aan medewerkers met een buitenlands accent. Met racisme heeft dat niks te maken.
Het is trouwens bekend dat als je bijv. 3x met de Belastingtelefoon belt over hetzelfde, je daar ook verschillende antwoorden krijgt. Als ik wat wil weten van internet/telecom zaken gebruik ik daarvoor altijd de Community om mijn vraag te stellen. Staat het ook meteen zwart-op-wit.
Als irritatie de boventoon gaat voeren moet je jezelf achter de oren krabben.
maandag 5 januari 2026 om 15:01
Ze worden ook getraind (krijgen o.a. logopedie) in AN, maar dat is bijna nooit accentloos. Dat nieuwslezers geen AN spreken heb ik niet beweerd. je kunt bijna altijd wel een zweempje horen van een accent/tongval.
Where is my mind?
maandag 5 januari 2026 om 15:06
Lijkt mij toch overduidelijk wat ik schrijf: ik versta er geen bal van en ik zie geen enkele reden om achter mijn oren te krabben.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in