Ben ik racistisch?
maandag 5 januari 2026 om 11:05
Hoi allemaal,
Ik merk dat ik laatst bij mijn provider een paar keer contact had met de klantenservice en het viel me op dat meerdere mensen duidelijk een accent uit het buitenland hadden. Ik kon dat meteen herkennen.
Ik heb meerdere malen contact gehad en mijn ervaring was dat de antwoorden vaak niet helemaal klopten of elkaar tegenspraken. Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar ik merkte dat ik me tijdens de gesprekken best snel begon te irriteren.
Nu vraag ik me af tot in hoeverre speelt het mee dat ik hoor dat iemand een bepaald accent heeft? Is het normaal dat ik geïrriteerd raakte en dat ik op een gegeven moment hoopte dat er een keer iemand opnam zonder zo’n accent? Is dat racistisch of ergens wel te verklaren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten hierover.
Ik merk dat ik laatst bij mijn provider een paar keer contact had met de klantenservice en het viel me op dat meerdere mensen duidelijk een accent uit het buitenland hadden. Ik kon dat meteen herkennen.
Ik heb meerdere malen contact gehad en mijn ervaring was dat de antwoorden vaak niet helemaal klopten of elkaar tegenspraken. Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar ik merkte dat ik me tijdens de gesprekken best snel begon te irriteren.
Nu vraag ik me af tot in hoeverre speelt het mee dat ik hoor dat iemand een bepaald accent heeft? Is het normaal dat ik geïrriteerd raakte en dat ik op een gegeven moment hoopte dat er een keer iemand opnam zonder zo’n accent? Is dat racistisch of ergens wel te verklaren?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten hierover.
maandag 5 januari 2026 om 18:17
Als voormalig klantenservice-medewerkster wil ik graag ook even 'de andere kant' toelichten. Normaal gesproken lees ik alleen mee, maar ik maak nu dus even een uitzondering.
Ik spreek goed Nederlands, maar niet accentloos. Ik heb nooit klanten aan de lijn gehad die zeiden dat ze een probleem hadden met mijn zachte g. Wel klanten die vroegen of ik uit het zuiden kom, ze hoorden dat dus wel. Ik had collega's met een Turkse of Marokkaanse achtergrond, en soms was dat ook wel hoorbaar.
Het gaat hier in dit topic niet alleen over de accenten, maar ook over de kwaliteit van de antwoorden. En als dan 'accent' en 'niet het antwoord dat je verder helpt' bij elkaar komen, dan zal een klant misschien geneigd zijn om die twee aan elkaar te koppelen. Niet terecht. Tenminste, niet wat betreft mijn afdeling. Daar waren de collega's met een niet-Nederlandse achtergrond net zo bekwaam als de autochtone Nederlanders.
Larosa, ik denk net zoals Solomio dat iedereen wel eens gevoelens heeft die als racistisch worden beschouwd. Ik snap jouw gevoel wel, zeker na een paar vervelende ervaringen. Maar je bent je ervan bewust, en je bent vast niet uitgevallen tegen die medewerkers. Mijn collega's zijn echt wel door klanten heel kleinerend toegesproken, puur vanwege hun buitenlandse accent. En dán ben je in mijn ogen een foute racist.
Ook nog even over de kwaliteit van de antwoorden, daarop komt hier in dit topic ook nogal wat commentaar. Omdat ik 'de andere kant' heb ervaren weet ik dat dat commentaar vaak niet terecht is. Ik heb klanten met exact dezelfde vraag hetzelfde antwoord gegeven, klant 1 was blij en bedankte me voor de duidelijke uitleg, klant 2 was boos en zei dat er niks van klopte. Het zijn echt niet altijd de medewerkers die 'niet goed luisteren', zoals iemand hier schreef, maar vaak ook de klant zelf.
En ja, het werk wordt slecht betaald. En de doorstroming is groot, daardoor gaat ook veel kennis verloren. Dus ik kan niet anders dan erkennen dat dat soms ook gevolgen heeft voor de kwaliteit van de antwoorden. Maar het accent heeft daar m.i. vrijwel niets mee te maken.
Ik spreek goed Nederlands, maar niet accentloos. Ik heb nooit klanten aan de lijn gehad die zeiden dat ze een probleem hadden met mijn zachte g. Wel klanten die vroegen of ik uit het zuiden kom, ze hoorden dat dus wel. Ik had collega's met een Turkse of Marokkaanse achtergrond, en soms was dat ook wel hoorbaar.
Het gaat hier in dit topic niet alleen over de accenten, maar ook over de kwaliteit van de antwoorden. En als dan 'accent' en 'niet het antwoord dat je verder helpt' bij elkaar komen, dan zal een klant misschien geneigd zijn om die twee aan elkaar te koppelen. Niet terecht. Tenminste, niet wat betreft mijn afdeling. Daar waren de collega's met een niet-Nederlandse achtergrond net zo bekwaam als de autochtone Nederlanders.
Larosa, ik denk net zoals Solomio dat iedereen wel eens gevoelens heeft die als racistisch worden beschouwd. Ik snap jouw gevoel wel, zeker na een paar vervelende ervaringen. Maar je bent je ervan bewust, en je bent vast niet uitgevallen tegen die medewerkers. Mijn collega's zijn echt wel door klanten heel kleinerend toegesproken, puur vanwege hun buitenlandse accent. En dán ben je in mijn ogen een foute racist.
Ook nog even over de kwaliteit van de antwoorden, daarop komt hier in dit topic ook nogal wat commentaar. Omdat ik 'de andere kant' heb ervaren weet ik dat dat commentaar vaak niet terecht is. Ik heb klanten met exact dezelfde vraag hetzelfde antwoord gegeven, klant 1 was blij en bedankte me voor de duidelijke uitleg, klant 2 was boos en zei dat er niks van klopte. Het zijn echt niet altijd de medewerkers die 'niet goed luisteren', zoals iemand hier schreef, maar vaak ook de klant zelf.
En ja, het werk wordt slecht betaald. En de doorstroming is groot, daardoor gaat ook veel kennis verloren. Dus ik kan niet anders dan erkennen dat dat soms ook gevolgen heeft voor de kwaliteit van de antwoorden. Maar het accent heeft daar m.i. vrijwel niets mee te maken.
maandag 5 januari 2026 om 19:00
Nee hoor. Nogmaals: heel normale gedachte.Larosa schreef: ↑05-01-2026 17:29Om eerlijk te zijn, na drie keer een ander persoon met hetzelfde accent aan de lijn te hebben gehad die echt onkundig overkwamen, merkte ik dat ik op een gegeven moment ook dingen dacht als; waarom werken hier eigenlijk alleen maar mensen met dit accent? Dat vind ik geen fijne gedachte van mezelf, maar ik had ’m wel.
Het gekke is dat ik genoeg capabele mensen ken uit diezelfde bevolkingsgroep, dus in het algemeen heb ik daar helemaal geen negatief beeld van. Het voelde meer als, binnen dit specifieke bedrijf lijkt het alsof mensen met dit accent niet weten waar ze het over hebben.
Na het gesprek wist ik ook meteen dat die gedachte onbehoorlijk was. Maar toch confronterend dat zoiets überhaupt bij me opkwam.
Ik denk dat het grootste probleem (in iig in Nederland) is dat racisme niet gezien worst als iets wat erbij hoort, maar als verderfelijk.
Daardoor krijg je het idee dat dat soort gedachtes Heel Erg Slecht zijn.
Het is juist goed om je bewust te zijn van die gedachtes en jezelf daarin kritisch te blijven bekijken.
New year, new problems. And yep, the old ones didn't go anywhere either.
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 5 januari 2026 om 19:06
maandag 5 januari 2026 om 19:18
Een accent en dialect zijn niet hetzelfde, eisen dat mensen accentloos Nederlands spreken is wel discriminerend omdat iemand met accent gewoon prima verstaanbaar kan zijn (zoals jouw Friese voorbeeld), en dus uitgesloten wordt om onzinnige redenen.merano schreef: ↑05-01-2026 15:07Nou, over onzin gesproken. Het is geen discriminatie als je mensen niet op een functie aanneemt waarvoor ze niet aan de kwalificaties voldoen.
Je zou trouwens omgekeerd evengoed kunnen stellen dat je klanten buitensluit die het Nederlands maar nauwelijks beheersen en dan ook nog het accent van de klantenservice moeten proberen te verstaan.
Ik heb in verschillende regio's in Nederland gewoond en er is m.i. echt verschil tussen Afke Boven, waaraan je kunt horen dat ze uit Friesland komt, maar die keurig Nederlands spreekt (dat is ook gewoon een andere taal) en mensen die denken dat hun eigen dialect gewoon fatsoenlijk Nederlands ís.
Die laatste categorie zou ik persoonlijk niet aannemen op de klantenservice.
maandag 5 januari 2026 om 19:18
Precies, net als het stuk van de tekst van Dianaf wat voor het gemak maar niet dikgedrukt wordt': Het is een observatie. Hoe je er verder naar handelt, dat is leidend voor al of niet racistisch zijn. (Denk ik.)Lady*Voldemort schreef: ↑05-01-2026 14:32Daar staat in dit geval tegenover dat TO zich heel goed realiseert wat ze doet, en dat dat niet in de haak is. En daar gaat het vooral om. De eerste mens die werkelijk nooit een racistische gedachte heeft moet nog geboren worden, dat is het probleem dus niet. Wat je vervolgens doet met die gedachten is een stuk belangrijker.
maandag 5 januari 2026 om 19:25
Iedereen discrimineert.
Dat is evolutionair zo ‘geregeld’.
En allang aangetoond. Zijn online leuke testen te vinden bij een Amerikaanse universiteit (ik dacht yale) en dan kun je zien waarop en in welke mate jij zelf discrimineert.
Dat gezegd hebbende, mijn kind studeert en heeft een bijbaan bij een call center. Als je die verhalen hoort over hoe mensen tekeer gaan… mijn kind heeft inmiddels een hekel aan bejaarden gekregen.
Ook een vorm van discriminatie …
Dat is evolutionair zo ‘geregeld’.
En allang aangetoond. Zijn online leuke testen te vinden bij een Amerikaanse universiteit (ik dacht yale) en dan kun je zien waarop en in welke mate jij zelf discrimineert.
Dat gezegd hebbende, mijn kind studeert en heeft een bijbaan bij een call center. Als je die verhalen hoort over hoe mensen tekeer gaan… mijn kind heeft inmiddels een hekel aan bejaarden gekregen.
Ook een vorm van discriminatie …
maandag 5 januari 2026 om 20:18
Inderdaad Smorre, hoe klanten soms te keer gaan tegen de klantservicemedewerkers, dat is echt vreselijk. Gelukkig reageren de meeste mensen normaal hoor, maar soms.....
Een hekel aan bejaarden heb ik dit door dit werk niet gekregen, het is niet mijn ervaring dat zij per definitie lastiger waren dan jongere mensen. Lastige mensen kom je in alle groepen tegen. Het gebeurde bij oudere mensen wel vaker dat ik supergeduldig moest zijn in mijn uitleg, dat werd dan vaak ook echt wel gewaardeerd dat ik de tijd voor hen nam. Misschien niet altijd door mijn baas, als mijn gesprekstijd daardoor te lang werd. Maar dat kon me nu toevallig helemaal niets schelen.
Een hekel aan bejaarden heb ik dit door dit werk niet gekregen, het is niet mijn ervaring dat zij per definitie lastiger waren dan jongere mensen. Lastige mensen kom je in alle groepen tegen. Het gebeurde bij oudere mensen wel vaker dat ik supergeduldig moest zijn in mijn uitleg, dat werd dan vaak ook echt wel gewaardeerd dat ik de tijd voor hen nam. Misschien niet altijd door mijn baas, als mijn gesprekstijd daardoor te lang werd. Maar dat kon me nu toevallig helemaal niets schelen.
maandag 5 januari 2026 om 23:29
Larosa schreef: ↑05-01-2026 17:29Om eerlijk te zijn, na drie keer een ander persoon met hetzelfde accent aan de lijn te hebben gehad die echt onkundig overkwamen, merkte ik dat ik op een gegeven moment ook dingen dacht als; waarom werken hier eigenlijk alleen maar mensen met dit accent? Dat vind ik geen fijne gedachte van mezelf, maar ik had ’m wel.
Het gekke is dat ik genoeg capabele mensen ken uit diezelfde bevolkingsgroep, dus in het algemeen heb ik daar helemaal geen negatief beeld van. Het voelde meer als, binnen dit specifieke bedrijf lijkt het alsof mensen met dit accent niet weten waar ze het over hebben.
Na het gesprek wist ik ook meteen dat die gedachte onbehoorlijk was. Maar toch confronterend dat zoiets überhaupt bij me opkwam.
Nogmaals: dat komt omdat die centra in het buitenland zitten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in