Airbnb boeking niet zoals geadverteerd, wat nu?
donderdag 8 januari 2026 om 13:24
Wij zijn momenteel op vakantie in de USA en hebben een Airbnb geboekt op een resort met gigantisch waterpark erbij. Op het resort zijn via Airbnb (particulieren met vakantiewoningen) verschillende boekingen beschikbaar, met en zonder toegang tot het waterpark. Wij hebben expres er een gekozen met waterparktoegang ivm onze kinderen (deze waren een stuk duurder dan zonder entree tot het waterpark, losse entree was 80 dollar pppd). Maar, komen we hier aan, en blijkt het waterpark gesloten voor renovaties tijdens ons gehele verblijf. Kinderen mega teleurgesteld natuurlijk. De verhuurder zegt alleen 'excuses dat wist ik niet'.
Wat nu? Kan ik hier iets mee? Ik baal zo, had ik maar n ander resort in de buurt gekozen.
Wat nu? Kan ik hier iets mee? Ik baal zo, had ik maar n ander resort in de buurt gekozen.
donderdag 8 januari 2026 om 13:32
Dan lijkt me het in mindering brengen van de meerprijs voor gebruik maken van het waterpark een goede oplossing. Waar je extra voor betaald hebt is er niet dus geld
terug. Een renovatie die bij de verhuurder niet bekend is lijkt me niet logisch. Een keer een dag door omstandigheden gesloten zou ik nog kunnen begrijpen, dat je van een renovatie niets weet maken ze mij niet wijs.
terug. Een renovatie die bij de verhuurder niet bekend is lijkt me niet logisch. Een keer een dag door omstandigheden gesloten zou ik nog kunnen begrijpen, dat je van een renovatie niets weet maken ze mij niet wijs.
donderdag 8 januari 2026 om 16:42
donderdag 8 januari 2026 om 18:48
Tenzij die andere opties zonder waterparktoegang echt exact hetzelfde zijn, is het vaak lastig om de toegevoegde kosten daarvan precies te bepalen. Stel dit huis is 500 dollar duurder dan dat twee straten verderop zonder toegang. Is dat dan puur die toegang, of is het huis ook iets anders (groter, meer badkamers, mooier uitzicht, andere faciliteiten etc). Het is niet zoals bij een hotelkamer dat er 1 standaardprijs is of zo. Je kunt dus niet simpelweg zeggen ‘de meerprijs voor de toegang terug’. Daar moet je zelf ook een beetje een suggestie doen van hoeveel dat dan zou zijn.
Of het mogelijk is dat de eigenaar het echt niet wist, hangt echt van het resort af. Ik ken wel situaties waar dat echt zo zou kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat het ‘product’ niet is zoals afgesproken. En dan zijn er dus twee opties: een gedeeltelijke terugbetaling (waarbij je een suggestie kunt doen hoeveel dat dan zou moeten zijn), of annulering van de rest van de boeking en iets anders boeken. Of dat laatste mogelijk is, hangt van de voorwaarden van airbnb af, en natuurlijk of er iets anders te boeken is wat jullie überhaupt zouden willen.
Toevoeging: ik lees net dat als je iets via Airbnb zelf wilt regelen, je dat heel snel bij hen moet melden. Er staat binnen 24h na inchecken, maar ik neem aan dat het bij dingen die je niet direct kunt weten, die termijn wellicht iets verschuift. Maar dus niet wachten tot je terug bent en dan pas gaan klagen of zo, dan doen ze waarschijnlijk niks meer.
Of het mogelijk is dat de eigenaar het echt niet wist, hangt echt van het resort af. Ik ken wel situaties waar dat echt zo zou kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat het ‘product’ niet is zoals afgesproken. En dan zijn er dus twee opties: een gedeeltelijke terugbetaling (waarbij je een suggestie kunt doen hoeveel dat dan zou moeten zijn), of annulering van de rest van de boeking en iets anders boeken. Of dat laatste mogelijk is, hangt van de voorwaarden van airbnb af, en natuurlijk of er iets anders te boeken is wat jullie überhaupt zouden willen.
Toevoeging: ik lees net dat als je iets via Airbnb zelf wilt regelen, je dat heel snel bij hen moet melden. Er staat binnen 24h na inchecken, maar ik neem aan dat het bij dingen die je niet direct kunt weten, die termijn wellicht iets verschuift. Maar dus niet wachten tot je terug bent en dan pas gaan klagen of zo, dan doen ze waarschijnlijk niks meer.
donderdag 8 januari 2026 om 22:10
Wij hebben dit ook wel eens gehad in het buitenland. Destijds direct gebeld met Airbnb. De host vond dat verschrikkelijk, want ze zijn erg strikt met dit soort zaken. Wij kregen ons bedrag volledig terug van Airbnb (verbleven daar dan ook niet). De host verloor haar status van Superhost, maar er waren meer consequenties dacht ik. Vaker gehoord dat ze erg streng zijn en je echt eerlijk moet zijn in je advertentie, dus ik zou absoluut contact opnemen.
donderdag 8 januari 2026 om 22:29
Ik ben ook host en je moet idd als host echt eerlijk zijn in hetgeen wat je aanbiedt.
Volgens mij is er voor gasten een optie om aan te geven wat er niet goed is en kun je ook foto's toevoegen (zoals een bordje of screenshot dat het park gesloten was).
Inderdaad meteen ter plaatse een melding maken is de beste optie.
Volgens mij is er voor gasten een optie om aan te geven wat er niet goed is en kun je ook foto's toevoegen (zoals een bordje of screenshot dat het park gesloten was).
Inderdaad meteen ter plaatse een melding maken is de beste optie.
donderdag 8 januari 2026 om 22:36
Het staat bij Airbnb wel duidelijk uitgelegd:
Problemen oplossen tijdens je verblijf
Je host is je beste aanspreekpunt als er iets is. Je kunt je host rechtstreeks een bericht sturen om te laten weten wat er aan de hand is. Als er tijdens je verblijf een probleem optreedt:
Leg het probleem vast: maak foto's of video's als bewijs.
Neem contact op met je host: stel je host binnen 72 uur na ontdekking op de hoogte, beschrijf het probleem en zoek naar een oplossing.
Neem contact met ons op: als je host niet reageert of het probleem niet kan oplossen, neem dan onmiddellijk contact met ons op.
AirCover voor gasten: Als het probleem onder AirCover voor gasten valt en je wilt vertrekken, helpen we je bij het vinden van vergelijkbare accommodaties op basis van beschikbaarheid en tarieven. Als een vergelijkbare ruimte niet beschikbaar is of als je liever niet omboekt, krijg je een volledige of gedeeltelijke restitutie.
Problemen oplossen tijdens je verblijf
Je host is je beste aanspreekpunt als er iets is. Je kunt je host rechtstreeks een bericht sturen om te laten weten wat er aan de hand is. Als er tijdens je verblijf een probleem optreedt:
Leg het probleem vast: maak foto's of video's als bewijs.
Neem contact op met je host: stel je host binnen 72 uur na ontdekking op de hoogte, beschrijf het probleem en zoek naar een oplossing.
Neem contact met ons op: als je host niet reageert of het probleem niet kan oplossen, neem dan onmiddellijk contact met ons op.
AirCover voor gasten: Als het probleem onder AirCover voor gasten valt en je wilt vertrekken, helpen we je bij het vinden van vergelijkbare accommodaties op basis van beschikbaarheid en tarieven. Als een vergelijkbare ruimte niet beschikbaar is of als je liever niet omboekt, krijg je een volledige of gedeeltelijke restitutie.
donderdag 8 januari 2026 om 22:39
In dit geval zou ik bij de host aangeven wat je wil (bijv een vergoeding voor de prijs van ticketprijs x aantal personen, of annuleren). En dat je bij geen reactie contact opneemt met airbnb om het voorval voor te leggen. Dan geef je ze nog “een way out” voor het geval ze echt niet op de hoogte waren van de renovatie.Winteriscoming schreef: ↑08-01-2026 22:10Wij hebben dit ook wel eens gehad in het buitenland. Destijds direct gebeld met Airbnb. De host vond dat verschrikkelijk, want ze zijn erg strikt met dit soort zaken. Wij kregen ons bedrag volledig terug van Airbnb (verbleven daar dan ook niet). De host verloor haar status van Superhost, maar er waren meer consequenties dacht ik. Vaker gehoord dat ze erg streng zijn en je echt eerlijk moet zijn in je advertentie, dus ik zou absoluut contact opnemen.
vrijdag 9 januari 2026 om 03:38
Dank jullie wel voor de reacties, wat vinden jullie een schappelijke vergoeding? Ik vind dat echt lastig want hadden we het geweten hadden we simpelweg een ander resort gekozen, het waterpark was (is..) van heel groot belang voor ons.
We hebben €880 betaald voor 4 nachten, de appartementen zonder toegang tot het waterpark waren rond de €500-550. De host heeft vandaag aangeboden dat we vroeg konden uitchecken en een andere accommodatie zoeken, maar we hebben nog maar 2 nachten te gaan, moeten dan iets nieuws zoeken en ik vind het ook niet echt realistisch met 1 nog behoorlijk klein kind die dan weer moet wennen aan een nieuwe slaapplek.
We hebben €880 betaald voor 4 nachten, de appartementen zonder toegang tot het waterpark waren rond de €500-550. De host heeft vandaag aangeboden dat we vroeg konden uitchecken en een andere accommodatie zoeken, maar we hebben nog maar 2 nachten te gaan, moeten dan iets nieuws zoeken en ik vind het ook niet echt realistisch met 1 nog behoorlijk klein kind die dan weer moet wennen aan een nieuwe slaapplek.
zeeschelp wijzigde dit bericht op 31-01-2026 11:24
1.86% gewijzigd
vrijdag 9 januari 2026 om 09:32
Ik vind het aanbod van eerder vertrekken heel netjes. Twee nachten is de helft van jullie verblijf, dat zou ik zeker de moeite vinden. Want met geld terug heb je nog geen waterpark, en dat is wat je graag wilde.
Maar als je dat niet wil, dan lijkt bv 200 euro me een redelijke vergoeding. Zet eventueel in op 300 euro.
Maar als je dat niet wil, dan lijkt bv 200 euro me een redelijke vergoeding. Zet eventueel in op 300 euro.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:07
Als ze eerder vertrekken krijgen ze natuurlijk het geld van die nachten terug, waarmee ze nieuwe accommodatie kunnen betalen.
En ze zouden kunnen proberen nog een vergoeding voor de eerste twee nachten kunnen krijgen.
Niet ideaal, dat snap ik. Maar wel de beste oplossing als je een waterpark wil.
vrijdag 9 januari 2026 om 16:51
Zeeschelp: het is gewoon ontzettend balen voor jullie. Eigenlijk kan hier geen enkele vergoeding tegenop. Jullie hebben dit resort geboekt om het waterpark, toch een grote domper dat het gesloten is. En dat de host het niet wist geloof ik helemaal niet, slap excuus.
Ik zou contact opnemen met Airbnb.
Wij zelf hebben ooit eens een Airbnb geboekt waar werkzaamheden waren, wij hebben hier zelf geen last van gehad. En kregen voor een volgend bezoek 3 gratis overnachtingen. Dit was voor ons een leuke optie om hier nog eens naar toe gegaan.
Maar niet te vergelijken met jullie ervaring.
Ik zou contact opnemen met Airbnb.
Wij zelf hebben ooit eens een Airbnb geboekt waar werkzaamheden waren, wij hebben hier zelf geen last van gehad. En kregen voor een volgend bezoek 3 gratis overnachtingen. Dit was voor ons een leuke optie om hier nog eens naar toe gegaan.
Maar niet te vergelijken met jullie ervaring.
vrijdag 9 januari 2026 om 18:14
Het verschil dus.Zeeschelp schreef: ↑09-01-2026 03:38Dank jullie wel voor de reacties, wat vinden jullie een schappelijke vergoeding? Ik vind dat echt lastig want hadden we het geweten hadden we simpelweg een ander resort gekozen, het waterpark was (is..) van heel groot belang voor ons.
We hebben €880 betaald voor 4 nachten, de appartementen zonder toegang tot het waterpark waren rond de €500-550. De host heeft vandaag aangeboden dat we vroeg konden uitchecken en een andere accommodatie zoeken, maar we hebben nog maar 2 nachten te gaan, moeten dan iets nieuws zoeken en ik vind het ook niet echt realistisch met 2 kleine kinderen die dan weer moeten wennen aan een nieuwe slaapplek.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in