Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?
vrijdag 9 januari 2026 om 09:41
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.
Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.
Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.
Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
vrijdag 9 januari 2026 om 09:46
Als het je eigen bedrijf is, heb je iets meer mogelijkheden, als in: te bepalen wat er gebeurt. Dus kun jij bepalen dat je dit jaar, zeker omdat het de afgelopen jaren niet is gelukt, toch dat weekje weg te pakken voor jezelf.
Extra, dus de gezinsvakanties blijven gewoon zoals ze zijn.
Probeer het zo te plooien dat het kan, vooruit werken, vervanging zoeken, etc.
Ik zou het echt doen als ik jou was, want even bijtanken is zo belangrijk!
(In dit soort gevallen denk ik altijd: wat zou ik mijn vriendin adviseren als die met deze vraag bij mij kwam).
Extra, dus de gezinsvakanties blijven gewoon zoals ze zijn.
Probeer het zo te plooien dat het kan, vooruit werken, vervanging zoeken, etc.
Ik zou het echt doen als ik jou was, want even bijtanken is zo belangrijk!
(In dit soort gevallen denk ik altijd: wat zou ik mijn vriendin adviseren als die met deze vraag bij mij kwam).
vrijdag 9 januari 2026 om 09:47
vrijdag 9 januari 2026 om 09:48
Jarenlang minstens 3+1 week samen op vakantie gaan is meer dan een gemiddeld gezin doet/kan. En dan gaan man en kinderen vaak nog eerder. Dat is gewoon heel veel op vakantie.
Natuurlijk heel fijn dat het kan en zo te lezen hebben je man en kinderen er ook geen probleem mee samen (eerder) te gaan.
Dus waarom zou je niet die week voor jezelf plannen? Er blijven dan nog steeds 3-4 weken over om met je gezin weg te gaan.
Mijn mening is dus ja, doen!
Natuurlijk heel fijn dat het kan en zo te lezen hebben je man en kinderen er ook geen probleem mee samen (eerder) te gaan.
Dus waarom zou je niet die week voor jezelf plannen? Er blijven dan nog steeds 3-4 weken over om met je gezin weg te gaan.
Mijn mening is dus ja, doen!
vrijdag 9 januari 2026 om 09:50
Allereerst is 4-5 weken vakantie niet weinig, maar vrij standaard. Ik heb in loondienst ook 23 vakantiedagen (+5 die ik evt kan bijkopen).
Gaan jullie pubers / jongvolwassen kinderen ook nog zelf met vrienden (of vriendje/vriendinnetje) op vakantie? Hoezo zouden zij dan wat missen als ze niet vijf, maar vier (!) weken weg kunnen met pa en ma?
Als je man het zelfs aanmoedigt, dan bestaat dit probleem alleen maar in jouw hoofd. Gewoon doen dus. Geniet ervan!
Gaan jullie pubers / jongvolwassen kinderen ook nog zelf met vrienden (of vriendje/vriendinnetje) op vakantie? Hoezo zouden zij dan wat missen als ze niet vijf, maar vier (!) weken weg kunnen met pa en ma?
Als je man het zelfs aanmoedigt, dan bestaat dit probleem alleen maar in jouw hoofd. Gewoon doen dus. Geniet ervan!
ravintola wijzigde dit bericht op 09-01-2026 09:52
1.41% gewijzigd
vrijdag 9 januari 2026 om 09:52
Dit.Ravintola schreef: ↑09-01-2026 09:50Allereerst is 4-5 weken vakantie niet weinig, maar vrij standaard. Ik heb in loondienst ook 23 vakantiedagen (+5 die ik evt kan bijkopen).
Gaan jullie pubers / jongvolwassen kinderen ook nog zelf met vrienden (of vriendje/vriendinnetje) op vakantie? Hoezo zouden zij dan wat missen als ze niet wel vier (!) weken weg kunnen met pa en ma?
Ik snap niet waarom TO het vergelijkt met de 12 weken in het onderwijs. Dat heeft daarbuiten niemand. Haar eigen personeel heeft ook gewoon 5 weken.
nova wijzigde dit bericht op 09-01-2026 09:52
3.50% gewijzigd
Dat is echt te kort door de bocht hoor. Hier eigen bedrijf met dienstverlening in sterk deadlinegedreven business. In de zomer vallen deadlines standaard in periode die voor kind en man net handig zijn om met vakantie te gaan. Aangezien dat een grote klant betreft is dat voor mij dus helemaal niet handig. En aangezien er zo nog weer veel andere opdrachtgevers zijn met eigen (totaal andere) schema's is het helemaal niet makkelijk vrij te plannen. Mensen denken altijd 'eigen bedrijf, zelf tijd indelen, je bepaalt zelf je vakanties.' Dat gaat niet altijd op.BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 09:48Je hebt je eigen bedrijf. Waarom zou je niet een week extra kunnen?
Dat bepaal je zelf.
vrijdag 9 januari 2026 om 09:54
Homuncula schreef: ↑09-01-2026 09:52Dat is echt te kort door de bocht hoor. Hier eigen bedrijf met dienstverlening in sterk deadlinegedreven business. In de zomer vallen deadlines standaard in periode die voor kind en man net handig zijn om met vakantie te gaan. Aangezien dat een grote klant betreft is dat voor mij dus helemaal niet handig. En aangezien er zo nog weer veel andere opdrachtgevers zijn met eigen (totaal andere) schema's is het helemaal niet makkelijk vrij te plannen. Mensen denken altijd 'eigen bedrijf, zelf tijd indelen, je bepaalt zelf je vakanties.' Dat gaat niet altijd op.
Ik heb door de OP meer het idee dat het door de zakenpartner komt. Omdat ze benoemt dat diegene een workaholic is en weinig vakantie neemt.
Maar ik hoop dat de TO de vraag komt beantwoorden, niet jij.
vrijdag 9 januari 2026 om 09:55
Daar heb je eigenlijk wel een punt. Ik ben vanuit school zo dit bedrijf in gerold, dus hiervoor had ik altijd ook 12 weken (is al wel 25 jaar geleden natuurlijk). De eerste jaren was het ook nog niet zo druk en kon ik makkelijk 6-8 weken per jaar vrij nemen. Mijn man heeft ook altijd eerst op school gezeten en daarna in het onderwijs gewerkt. Hij is dus altijd al gewend zijn hele leven om heel veel vakantie te hebben. We hebben ook best veel vrienden die in het onderwijs werken, dus in mijn hoofd is 12 weken wel een beetje de norm geworden, haha. Terwijl mijn eigen weken natuurlijk meer de norm zijn en zij de uitzondering. Alleen in onze omgeving dus niet.
persdottir123 wijzigde dit bericht op 09-01-2026 09:56
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
5.58% gewijzigd
vrijdag 9 januari 2026 om 09:57
Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 09:52Nou ja, ik bepaal dat natuurlijk niet helemaal zelf. We hebben klanten, een planning, wettelijke deadlines voor onze klanten, bepaalde capaciteit en ik heb de pech met een compagnon die zelf helemaal niks om vakantie geeft en mij altijd het gevoel geeft dat ik toch al veel te vaak vrij neem.
En dan kun je nog steeds plannen toch. Als je ziek wordt ben je er ook niet.
En nog steeds de indruk dat je je erg last leiden door je compagnon. Dat diegene de maatstaf is. En dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:03
Zo te lezen is de grote hoeveelheid vakantie van de rest van jouw gezin een beetje de norm geworden maar jij hebt niet (extreem) weinig vakantie maar hun gewoon veel.
Ff bot gezegd je kinderen moeten zich maar aanpassen aan jullie en je man vindt het prima. Dan zie ik het probleem gewoonweg niet.
Je houdt nog genoeg vakantie over als gezin en bovendien hun gaan ook vaak op vakantie zonder jou dus waarom jij niet zonder hun?
Een heerlijk luxe probleem! Ga lekker kijken wie, wanneer en waar enboek!
Ff bot gezegd je kinderen moeten zich maar aanpassen aan jullie en je man vindt het prima. Dan zie ik het probleem gewoonweg niet.
Je houdt nog genoeg vakantie over als gezin en bovendien hun gaan ook vaak op vakantie zonder jou dus waarom jij niet zonder hun?
Een heerlijk luxe probleem! Ga lekker kijken wie, wanneer en waar enboek!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 9 januari 2026 om 10:04
Een compagnon die vrijwel nooit vrij neemt zou inderdaad niet de maatstaf moeten zijn.BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 09:57En dan kun je nog steeds plannen toch. Als je ziek wordt ben je er ook niet.
En nog steeds de indruk dat je je erg last leiden door je compagnon. Dat diegene de maatstaf is. En dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Maar 8-12 weken vakantie natuurlijk ook niet.
Ik zou zeggen: personeel 5 weken, TO ook.
Als je gisteren een been had gebroken, of je man was door wat dan ook uitgevallen, zijn je klanten, planning en zo dan nog op nr, 1? Jij en jij en je compagnon hebben het gewoon niet goed genoeg geregeld. Klinkt niet leuk maar is wel zo.Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 09:52Nou ja, ik bepaal dat natuurlijk niet helemaal zelf. We hebben klanten, een planning, wettelijke deadlines voor onze klanten, bepaalde capaciteit en ik heb de pech met een compagnon die zelf helemaal niks om vakantie geeft en mij altijd het gevoel geeft dat ik toch al veel te vaak vrij neem.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:06
Dat is het mooie van eigen baas zijn. Je bent eigen baas.
En dan hoeft het niet perse gelijk 8-12 weken, dat maak jij ervan.
Maar een weekje extra (in een rustigere periode?) zou gewoon moeten kunnen.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:08
wie stel je liever teleur? je gezin of je compagnon?Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 09:52Nou ja, ik bepaal dat natuurlijk niet helemaal zelf. We hebben klanten, een planning, wettelijke deadlines voor onze klanten, bepaalde capaciteit en ik heb de pech met een compagnon die zelf helemaal niks om vakantie geeft en mij altijd het gevoel geeft dat ik toch al veel te vaak vrij neem.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:09
To zelf had het over 8-12 weken, die ze/haar gezin gewend zijn.BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 10:06Dat is het mooie van eigen baas zijn. Je bent eigen baas.
En dan hoeft het niet perse gelijk 8-12 weken, dat maak jij ervan.
Maar een weekje extra (in een rustigere periode?) zou gewoon moeten kunnen.
En we zijn het eens hoor, want ook ik zeg dat ze zonder schuldgevoel een (extra) week weg moet kunnen.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:11
Veel mensen (waaronder ik) gaan 2 weken per jaar op vakantie, dus ik vind dat je al vrij veel gaat. Als je een week weg wilt, zou ik gewoon gaan. Ik denk serieus niet dat je gezin er onder gaat lijden als je 1 week minder bij de vakantie bent. Sowieso zal het kind dat op de Hogeschool zit ook niet meer eindeloos meegaan.
Zomervakantie is mijn hoogseizoen qua werk, dus ik ben vorig jaar helemaal niet meegegaan. Man is een week met de kinderen geweest en ze hebben het prima gehad (de oudere kinderen gingen ook zelf op vakantie en de jongste ging op kamp).
Nou ja, kortom, ik zou gewoon gaan als je wil.
Zomervakantie is mijn hoogseizoen qua werk, dus ik ben vorig jaar helemaal niet meegegaan. Man is een week met de kinderen geweest en ze hebben het prima gehad (de oudere kinderen gingen ook zelf op vakantie en de jongste ging op kamp).
Nou ja, kortom, ik zou gewoon gaan als je wil.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:14
Je bent eigenaar.
Je spiegelt jezelf aan de andere eigenaar, de enige persoon in je omgeving die bijna geen vakantie neemt.
Dit is echt voor jezelf opkomen. Wil de workaholic geen vakantie? Prima, die heeft de afgelopen 3-4-5 jaar zijn zin gehad.
Iedereen om jou heen gaat wél met vakantie. Zelfs je personeel. Maar jij niet.
Doe het en geniet van je eigen verbazing als je merkt dat alles er nog staat en iedereen nog leeft als je terugkomt.
Oh en ga gewoon tussen de vakanties door en niet samen met heel Nederland voor de hoofdprijs in een overvol resort.
Je spiegelt jezelf aan de andere eigenaar, de enige persoon in je omgeving die bijna geen vakantie neemt.
Dit is echt voor jezelf opkomen. Wil de workaholic geen vakantie? Prima, die heeft de afgelopen 3-4-5 jaar zijn zin gehad.
Iedereen om jou heen gaat wél met vakantie. Zelfs je personeel. Maar jij niet.
Doe het en geniet van je eigen verbazing als je merkt dat alles er nog staat en iedereen nog leeft als je terugkomt.
Oh en ga gewoon tussen de vakanties door en niet samen met heel Nederland voor de hoofdprijs in een overvol resort.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
vrijdag 9 januari 2026 om 10:19
vrijdag 9 januari 2026 om 10:20
De vraag is ook een beetje, wat vind jij vakantie? Is dat minimaal een week weg naar een bestemming in het buitenland? Of is een weekendje in een hotel/huisje op de Veluwe ook vakantie? Want ik ben groot voorstander van af en toe lekker weg van mijn gezin. Even inderdaad geen verantwoordelijk en gewoon lekker Penny zijn. Als je een keer een lang weekend weg kan met je vriendinnen of moeder kan dat toch ook fijn zijn? Of zelfs vrijdag na het eten gaan rijden, en zondagavond weer terug. Heb je 2 nachten en bijna 2 hele dagen om leuke dingen te doen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in