Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?

09-01-2026 09:41 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.

Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.

Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).

Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.

Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Overigens in die weken dat je partner en kinderen vakantie hebben leveren ze dan geen extra bijdrage aan het huishouden? Zodat jij ook eens weekend leuke dingen kunt doen ipv het huishouden.
Los van alleen op vakantie snap ik ook niet waarom jij alleen verantwoordelijk bent voor het huishouden. Je wil niet dat je partner dat een keer over moet nemen? Het lijkt mij niet meer dan reëel dat hij, vakantie of geen vakantie, gewoon structureel zijn deel gaat doen. En dan maakt het niet uit of jij de bloemetjes buiten zet, op je werk bent, zelf op dat moment jouw deel doet of met een boek op de bank zit. Het klinkt alsof jij meer werkt dan hij. Waarom hoeft hij thuis niks te doen? En vindt hij dat zelf ook normaal?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
To ik denk dat jij een omslag moet maken in je denken. Dit probleem zit niet in je man, je kinderen of je bedrijf. Het zit in jouw denkbeelden over jezelf en je omgeving! Jij lijkt niet los te kunnen laten. Ziet jezelf als hoofd van het gezin en bedrijf en onmisbaar. Daarmee hou je anderen klein (geen verantwoordelijkheid afgeven).

Als jij echt zelf op vakantie zou willen dan kan dat ook. Die belemmeringen zitten in jouw hoofd. En dat loslaten is waarschijnlijk een enorm leerzame ervaring. Nog meer dan die hele vakantie.
Echt, ik weet niet wat ik lees; een weekend weg gaat eigenlijk niet want vrijdag en zaterdag doe ik mijn huishouden..

Ik ben zelf een enorme miep met het huishouden, naast dat ik fulltime werk, maar ik laat echt met een gerust hart het huishouden over aan mijn 17 jarige als ik een weekje weg ben hoor. Dit kan toch geen belemmering zijn om weg te gaan?

Daarnaast vind ik dat je als eigenaar van het bedrijf ook de voordelen moet hebben om je werktijd flexibel in te richten. Als ondernemer gaat je werk 24/7 door (vooral ook ingedachten), dus ik zou me geen seconde schuldig voelen om een week extra vakantiedagen op te nemen.
Wat jammer dat jij je dit zelf niet gunt! Jouw man gunt jou het in ieder geval wel! En ik neem aan dat de kinderen jou dit ook wel gunnen, al zie ik je dit nergens schrijven.

Hij redt zich prima met de kinderen, al hebben de kinderen zelf waarschijnlijk ook de leeftijd om zichzelf wel te kunnen redden.

Zij hebben 12 weken per jaar vakantie. Dat zijn er dus 7 meer dan dat jij hebt. Ik neem aan dat zij in die 7 weken ook jouw werkzaamheden thuis ook overnemen. Dus wat houd je tegen? Alleen het feit dat dit ten koste gaat van een vakantie met het gezin? Wat is er mis om eens een jaar 2 weken met het gezin op (zomer-)vakantie te zijn? Ik lees dat jouw man normaalgesproken vaak met de kinderen vooruit reist en jij later aansluit, nou dan sluit je eens een keer een weekje later aan.

Probeer het gewoon eens een jaar uit en ga er eens een keer lekker tussenuit met vriendinnen of moeder!
Huh?
Je bent eigen baas, dus baas over je eigen agenda, je kunt je week vrij plannen wanneer dat ook maar werktechnisch het beste uitkomt.
Man gaat regelmatig zelf weg en zegt tegen jou dat ook te doen.
De kinderen zijn groot, en kunnen prima hun steentje bijdragen in het huishouden.

Volgens mij zitten de problemen alleen in jouw hoofd! Je maakt jezelf veel te onmisbaar joh.
Of je doet een midweek, van maandag tot vrijdag. Kun je mooi vooraf je huishouden doen😬

Nee, joh. Probeer het los te laten en plan een weekje. Kijk eens of het bevalt.
Natuurlijk kun jij het als moeder maken om een keer zonder de kinderen en je man op vakantie te gaan. Waarom zou dat niet mogen? Boek die reis! Helemaal als je man het je ook gunt. Kun je lekker even opladen en dan kom je als herboren weer thuis wat je partner en kinderen ook weer ten goede komt. Je man en de kinderen redden zich echt wel.
Stel je voor dat het huishouden een week wordt overgeslagen of dat het door iemand anders slechter wordt gedaan. De hell! De burgeroorlog in Jemen is er niets bij.
Man en kinderen mankeren allemaal iets aan hun handen dat het jouw huishouden is?
Poeh, ik snap je wel een beetje. Hier ook een eigen onderneming en in de beginjaren had ik ook moeite om een vakantie op te nemen. Dat moest dan helemaal passen binnen de rustige periodes (hoogseizoen dus) en maximaal 2 weken in de zomer en 2 weken kerst. De rest van het jaar was allemaal moeilijk moeilijk in mijn hoofd.

Nu ben ik alweer een aantal jaren 4 weken vrij in september, 2 weken kerst en 2 weken meivakantie, plus de brugdagen met Hemelvaart, goede vrijdag en de zaterdag erna, koningsdag maar ook de ochtend erna...

Als je alleen de lasten neemt voor eigen onderneming wat is er dan nog leuk aan? Juist die vrijheid van vrij nemen zonder op je dagen te moeten letten vind ik een heel groot voordeel van eigen baas zijn.

Kortom; gewoon doen dus! Pak die extra week vrij! Je leeft maar 1 keer en de rest van het jaar werk je vaak al een stuk meer dan de gemiddelde persoon in loondienst. (Even gechargeerd.)
Ik ga sinds een paar jaar een week weg en dat gaat ook thuis helemaal prima. Of niet, maar dat laat ik inmiddels helemaal los.
Onkruit schreef:
09-01-2026 13:51
Maar TO kan sowieso niet een paar dagen weg want dan moet het gezin zélf het huishouden doen. Terwijl zij lekker lui op vakantie gaat!

Háár huishouden he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het huishouden, doe jij dat altijd alleen TO? Man en kinderen doen niets?
Nimue schreef:
09-01-2026 15:02
Het huishouden, doe jij dat altijd alleen TO? Man en kinderen doen niets?
Nee, die zijn altijd op vakantie.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
09-01-2026 15:12
Nee, die zijn altijd op vakantie.

:D
himalaya schreef:
09-01-2026 14:57
Háár huishouden he?
Sorry, idd háár huishouden.
Terwijl dat gezin gewoon van háár centen op vakantie wil!
Maar dat kan niet want TO wil zelf op vakantie. Wat echt super asociaal is naar de rest van het gezin.
Lila-Linda schreef:
09-01-2026 10:08
wie stel je liever teleur? je gezin of je compagnon?
Hou op hoor. Die kinderen zitten op VO en HBO, die kunnen echt wel een weekje zonder hun moeder. Sterker nog: ze gaan nu al regelmatig op vakantie zonder hun moeder.
Graftak!
Onkruit schreef:
09-01-2026 15:39
Sorry, idd háár huishouden.
Terwijl dat gezin gewoon van háár centen op vakantie wil!
Maar dat kan niet want TO wil zelf op vakantie. Wat echt super asociaal is naar de rest van het gezin.
Ja? Want die man werkt vrijwillig in het onderwijs?
Graftak!
Twee weken met gezin kan toch ook?
Of anderhalve week?

Ik ben echt nog NOOIT langer dan twee weken op vakantie geweest.
Hoezo de drie weken als standaard houden?

En af en toe een nachtje weg of twee nachtjes, tussendoor met je man of een vriendin of je kids/gezin kan daar bovenop ook (hoef je niet eens vrij te nemen!).

Volgens mij ben je veel in niet mogen en kunnen aan het denken, gun jezelf meer!
Qua huishouden ben je ook allemaal verantwoordelijk toch?
Ik heb als kind ook altijd taken gehad. Ze moeten het namelijk ook kunnen als ze het huis uit gaan.

Ik was chef tafel afruimen of chef afwas uitpakken, dat verschilde door de jaren.
En ik had vaak als taak de badkamer schoonmaken. Stofzuigen moest ook wel eens. Aardappels schillen. Maar bleven nog genoeg taken voor mijn sibling en ouders over hoor ;)
dolfje schreef:
09-01-2026 12:28
Er gaat niemand dood als er eens een weekend niks aan het huishouden gedaan wordt want dan lag ik al lang onder de groene zoden :P.
Dus gewoon gaan.

En anders zou ik een baan in loondienst gaan zoeken want wat is dan het voordeel van een eigen bedrijf en eigen baas zijn als je niet eens wat vaker op vakantie kunt gaan?
Dit inderdaad. Dat huishouden kan de week er op ook, of man en kids doen het. Daar wordt echt niemand slechter van.
Ik ga elk jaar een lang weekend met mijn beste vriendin weg. Binnenkort weer, vrijdag tot maandagavond. Echt zo lekker! Even geen kinderen, geen gezeur, niks moeten, alleen maar lekker eten, kletsen en genieten. Dus ik snap het probleem van TO ook echt niet. Ze voelt zich schuldig naar iedereen toe en bedenkt allerlei excuses waarom iets niet zou kunnen. Naar mijn idee kan het prima :)
Ja hoor, gewoon doen!
ik zou rekening houden met jouw eigen beperking. Jouw beperking om te kunnen genieten zonder de aanwezigheid van de kinderen. Als je nu al weet dat je zult overspoeld zijn door schuldgevoel dan zul je ook niet kunnen genieten van de reis.
Zokanhetook schreef:
09-01-2026 17:38
ik zou rekening houden met jouw eigen beperking. Jouw beperking om te kunnen genieten zonder de aanwezigheid van de kinderen. Als je nu al weet dat je zult overspoeld zijn door schuldgevoel dan zul je ook niet kunnen genieten van de reis.
Haar schuldgevoel is dat ze een week vakantie met kinderen moet inleveren. Terwijl ze ook kan kijken of ze niet gewoon een week extra vakantie kan opnemen. Hoeft ze geen vakantie met de bijna volwassen kinderen in te leveren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven