Gezondheid alle pijlers

Kat blijft dun

12-01-2026 14:54 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kat van drie jaar is altijd al dun geweest maar nu is het wel erg dun.(2,9 kilo) Ik ben met hem bij de da geweest. Bloed geprikt en daar kwam weinig uit. Ja, dat zijn ontstekingsreacties iets verhoogd waren. Dus ontstekingsremmers meegekregen. 10 dagen mee doorgaan. En nog een x ontwormen. (Dit doe ik al, ong 2x per jaar) Verder kwam er niks uit de bloedtesten. Ik geef hem nu naast zijn gewone brokken (ik voer iams) ook nog kittenbrokken want daar zitten meer voedingsstoffen in. Zijn gebit is ook in orde. Kat eet en drinkt goed. Merk eigelijk verder weinig aan hem. Hij kwam gisteren nog met een muis thuis.

Iemand tips wat ik verder nog kan doen of geven waardoor hij wat dikker word?
Wat iemand zei, het kan een maag-darm probleem zijn. Kunnen ze overigens wel testen vaak. Dan moet je ontlasting inleveren en kijken ze of daar een parasiet of ontsteking o.i.d in te vinden is.
Komt je kat ook buiten ? En jaagt/eet hij daar dan ?
Mijn kat viel ook wat af toen ze een periode op hagedissen jaagde. Dat is heel taai en het buikje zit dan gelijk vol en is stukken minder calorierijk als brokjes
Ik had een kat die van 4,9 kilo naar 3,7 kilo afviel, bleek helaas lymfoom te hebben. Maar dit zag je uiteindelijk ook aan een mottige vacht, nagels die op de vloer tikte en veel dronk. Helaas heb ik hem op een leeftijd van 1,5 jaar in moeten laten slapen. Was pure pech….
Kennis van mij heeft ook zo'n schriele kat. Al vaak laten checken maar hij is inmiddels 10. En nog steeds een mager scharminkel. Vooral in de winter kijk je er zowat doorheen. Hij is wel gezond en actief. (en de schrik van de buurt)

Hij moet letterlijk met z'n kopje in de wind lopen anders waait hij weg, zo zigzagt hij over de straat.
Wat voor wormenspul heb je, dat maar twee keer per jaar hoeft? De pilletjes van mjjn dierenarts (milbactor) moeten eigenlijk om de drie maanden, maar voor mijn muizeneter heeft de DA gezegd dat ik er elke maand eentje moet geven, omdat hij dus ook de wormen in die muizen opeet. Nu is die van mij niet mager dus daarover geen tips…
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Razzmatazz schreef:
12-01-2026 19:15
Mijn kat viel ook wat af toen ze een periode op hagedissen jaagde. Dat is heel taai en het buikje zit dan gelijk vol en is stukken minder calorierijk als brokjes

Ja hij komt buiten. Gisteren kwam hij met een muis thuis.
Zonnebloem1996 schreef:
12-01-2026 18:06
Wat iemand zei, het kan een maag-darm probleem zijn. Kunnen ze overigens wel testen vaak. Dan moet je ontlasting inleveren en kijken ze of daar een parasiet of ontsteking o.i.d in te vinden is.
Heb met da afgesproken over een week of 4 weer terug te komen.
CaroMamaVanMaik schreef:
12-01-2026 20:24
Wat voor wormenspul heb je, dat maar twee keer per jaar hoeft? De pilletjes van mjjn dierenarts (milbactor) moeten eigenlijk om de drie maanden, maar voor mijn muizeneter heeft de DA gezegd dat ik er elke maand eentje moet geven, omdat hij dus ook de wormen in die muizen opeet. Nu is die van mij niet mager dus daarover geen tips…

Milbamax
Lisa2022 schreef:
12-01-2026 20:39
Milbamax
Als ik dat opzoek staat daarbij ook: binnenkatten 1-2x per jaar, buitenkatten 4x per jaar en jagers vaker.

(Maar ik heb natuurlijk geen idee of dat ermee te maken zou kunnen hebben, ben geen dierenarts!)
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Mijn kat is veel afgevallen toen zijn gebit pijn deed. We hadden hem net weer opgelapt toen hij wederom veel afviel, diabetes. Kater was ooit 4,8 kilo en nu zeker een kilo minder.
KamilleT schreef:
12-01-2026 22:20
Mijn kat is veel afgevallen toen zijn gebit pijn deed. We hadden hem net weer opgelapt toen hij wederom veel afviel, diabetes. Kater was ooit 4,8 kilo en nu zeker een kilo minder.

Zijn gebit is nagekeken. En hij eet ook gewoon brokjes. Dat eet hij haast nog liever als vlees. Diabetes is hij op getest. Was goed.

Heb vanavond het vlees wat opgewarmd, dat vond ik wel lekker
CaroMamaVanMaik schreef:
12-01-2026 21:27
Als ik dat opzoek staat daarbij ook: binnenkatten 1-2x per jaar, buitenkatten 4x per jaar en jagers vaker.

(Maar ik heb natuurlijk geen idee of dat ermee te maken zou kunnen hebben, ben geen dierenarts!)
Oké, misschien dan toch vaker ontwormen, ga ik proberen.
Razzmatazz schreef:
12-01-2026 19:15
Niet in Nederland toch? Hagedissen?
TO, ik gaf mijn poes, toen ze was afgevallen vanwege gebitsproblemen, zakjes natvoer van mon petit, intnense.
Binnen een half jaar een kilo erbij.
Maar goed, je weet niet wat je diertje mankeert. Sterkte.
majadeb wijzigde dit bericht op 13-01-2026 09:05
0.19% gewijzigd
Lisa2022 schreef:
12-01-2026 22:41

Heb vanavond het vlees wat opgewarmd, dat vond ik wel lekker
Ja, als jij zijn eten opeet is het niet zo gek he... |-) (ja ja, flauw grapje)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MajadeB schreef:
12-01-2026 23:05
Niet in Nederland toch? Hagedissen?
TO, ik gaf mijn poes, toen ze was afgevallen vanwege gebidsproblemen, zakjes natvoer van mon petit, intnense.
Binnen een half jaar een kilo erbij.
Maar goed, je weet niet wat je diertje mankeert. Sterkte.
Oh sorry, nee ik woon niet in Nederland, maar in Frankrijk. Maar misschien zijn er wel andere kleine taaie diertjes die hij eet en waardoor hij geen trek in brokjes meer heeft (of wormen)?
Sterkte TO, ik hoop dat je beestje snel weer wat dikker wordt !
Wat bij mijn schielkipje werkt is niet een keer per dag natvoer aanbieden en de rest van de dag brokjes. (overigens moet het wel een goed merk brokken zijn met veel voedingswaarden). Maar ik heb haar natvoer veranderd. ipv een keer per dag krijgt ze nu meermaals over de dag een beetje. Dus niet een keer natvoer, maar elke keer wat aanbieden. Bij een keer ging het bakje ook niet leeg.
Yella78 schreef:
12-01-2026 23:08
Ja, als jij zijn eten opeet is het niet zo gek he... |-) (ja ja, flauw grapje)
Haha Oops moet er niet aan denken haha
Mijn dierenarts zei dat droge brokjes wel beter aanzetten dan vlees.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja, dat klopt, droogvoer bevat veel meer calorieën dan natvoer, omdat het eten uit blikjes/kuipjes/sachets veel meer vocht bevat. Dus het is verstandig het grootste deel van het dieet uit brokjes te laten bestaan en natvoer als lekker extraatje, als je een kat hebt die te mager is. Bij een te dikke kat is het logischerwijs net andersom.
Bij een kat die niet zo van brokjes houdt maar wel van natvoer, kun je om het brokjes-eten te stimuleren een klein beetje natvoer door de droge brokjes mengen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven