Werken bij klantenservice Belastingdienst
dinsdag 13 januari 2026 om 07:18
Ik werkte vroeger bij een grote verzekeraar. Na een reorganisatie stonden we met 300 man buiten en veel collega's hebben toen bij de Belastingdienst gesolliciteerd. Dit is een jaar of 6 geleden.
Misschien dat er dingen veranderd zijn, maar toentertijd was dit geen baan met vaste uitzichten. Veel detacheringscontracten en een cultuur van "voor jou 100 anderen".
Misschien dat er dingen veranderd zijn, maar toentertijd was dit geen baan met vaste uitzichten. Veel detacheringscontracten en een cultuur van "voor jou 100 anderen".
dinsdag 13 januari 2026 om 10:17
Of alles gemonitord weet ik niet, maar er zijn wel targets die je moet halen. Het is niet zo dat je uitgebreid de tijd hebt om bij lastige situaties dingen goed uit te zoeken. Volgens mij wordt het meeste dan doorgezet naar andere afdelingen. En is het verder echt alleen maar vragen beantwoorden ja.
Ik heb zelf op een andere afdeling gewerkt van het ministerie, waarbij minimaal een HBO-opleiding vereist was. Maar er werkte genoeg MBO'ers en zij waren allemaal binnen de dienst gestart bij de klantenservice. Dus klantenservice biedt wel een mogelijkheid om binnen te komen en als je voldoende kennis hebt, te kijken naar een functie met wat meer vrijheden en minder bellen.
Ik heb zelf op een andere afdeling gewerkt van het ministerie, waarbij minimaal een HBO-opleiding vereist was. Maar er werkte genoeg MBO'ers en zij waren allemaal binnen de dienst gestart bij de klantenservice. Dus klantenservice biedt wel een mogelijkheid om binnen te komen en als je voldoende kennis hebt, te kijken naar een functie met wat meer vrijheden en minder bellen.
dinsdag 13 januari 2026 om 10:54
Ik heb er gewerkt op de afdeling omzetbelasting en het was verschrikkelijk.
Alle antwoorden kwamen uit een script dat je openklikte en hardop moest voorlezen.
Als je er niet uitkwam, mocht je doorverbinden naar de 2e lijn.
Je had maar een bepaald aantal minuten voor je calls en ook de pauze werd tot op de seconde bijgehouden.
Nooit meer.
Alle antwoorden kwamen uit een script dat je openklikte en hardop moest voorlezen.
Je had maar een bepaald aantal minuten voor je calls en ook de pauze werd tot op de seconde bijgehouden.
Nooit meer.
dinsdag 13 januari 2026 om 11:43
Mijn vriendin had er gewerkt En haar verhaal is hetzelfde als dat van 'PickingUpThePieces'. Elke seconde werd bijna bijgehouden. Je hebt nooit blije mensen aan de telefoon en oplezen van een script. En ondanks dat ze enorm tevreden waren met haar mocht ze na een jaar wat anders gaan zoeken.
Ook een interim ZZP concullega/vriendin daar werkend binnen het portfoliomanagement. De werksfeer is beneden peil. Ze is verlengd maar heeft de verlenging afgewezen zelf. Ging elke dag met kramp in haar maag haar laptop openen. Het is een groot zooitje daar.
Ook een interim ZZP concullega/vriendin daar werkend binnen het portfoliomanagement. De werksfeer is beneden peil. Ze is verlengd maar heeft de verlenging afgewezen zelf. Ging elke dag met kramp in haar maag haar laptop openen. Het is een groot zooitje daar.
dinsdag 13 januari 2026 om 11:56
Dat is volgens mij zo bij alle call centers, dat was al toen ik 25 jaar geleden een bijbaantje had in een call center (monitoring, pauzes, diensten, scripts) en is vaak ook mijn ervaring als ik met een klantenservice bel.PickingUpThePieces schreef: ↑13-01-2026 10:54Ik heb er gewerkt op de afdeling omzetbelasting en het was verschrikkelijk.
Nooit meer.
dinsdag 13 januari 2026 om 12:15
Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb bij veel callcenters gewerkt en eigenlijk is het overal zo.
Geen ervaring bij de belastingdienst maar ik vermoed dat het een redelijk generiek callcenter is.
dinsdag 13 januari 2026 om 12:25
Ik heb er ook gewerkt. Ik herken deels wat PickingUpthePieces en BuzzieBee schrijven, maar zeker niet alles. Ja, bij de 1e lijn moest ik me inderdaad aan een script houden. En kreeg je regelmatig boze mensen aan de lijn. Maar toch ook heel vaak leuke en vriendelijke mensen.
Ik ben vrij snel doorgestroomd naar 2e lijn. Minder boze mensen aan de lijn, inhoudelijk veel fijner om te doen. En ook vanuit daar veel doorstroommogelijkheden, ik heb veel collega's naar andere functies binnen de belastingdienst zien gaan. We hadden een fijn team, ik kijk met veel plezier op deze periode terug.
Ik ben vrij snel doorgestroomd naar 2e lijn. Minder boze mensen aan de lijn, inhoudelijk veel fijner om te doen. En ook vanuit daar veel doorstroommogelijkheden, ik heb veel collega's naar andere functies binnen de belastingdienst zien gaan. We hadden een fijn team, ik kijk met veel plezier op deze periode terug.
dinsdag 13 januari 2026 om 13:06
PickingUpThePieces schreef: ↑13-01-2026 10:54Ik heb er gewerkt op de afdeling omzetbelasting en het was verschrikkelijk.
Nooit meer.
Dit idee heb ik ook. Bij de meeste klantenservices trouwens. Gister belde ik met de klantenservice van een vervoersbedrijf. Ik heb een week geleden een pakje besteld, koerier was onderweg maar niet geleverd. Snap ik met de sneeuw. Intussen krijg ik geen update, niks.
Ik bel na een dikke week. Krijg ik te horen van de medewerker die ik amper kon verstaan, dat mijn pakje nog niet geleverd is. Nee, daarom bel ik ook. Het enige dat de medewerker kon antwoorden, was dat hij dacht dat het binnen een aantal dagen geleverd zou worden.
Nou, daar heb ik dus niks aan.
dinsdag 13 januari 2026 om 13:09
Ik werk zo nu en dan voor een beroepsvereniging van belastingadviseurs (RB in dit geval). De aangesloten adviseurs en kantoren staan te springen om gemotiveerde mensen, er zijn heel veel mogelijkheden om gedurende het werk een opleiding te doen. De vereniging heeft ook een goed curriculum. Sinds enige tijd zijn er daarbinnen ook goede mogelijkheden voor mbo'ers. Onder de kantoren zijn eenpitters en kleine kantoren, maar ook grote met veel medewerkers. Net wat bij je past. Zoek eens naar vacatures op websites van belastingadviseurs, belastingconsulenten etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 13 januari 2026 om 17:03
Als je binnen de belastingdienst een andere functie wil, dan moet je daarvoor wel intern solliciteren. Dus doorstromen is niet 100% zeker, je moet uiteraard wel de juiste kwalificatie hebben voor de functie waar je naartoe wil, en dan hangt het er ook vanaf hoeveel mensen er solliciteren. Tien jaar geleden (toen ik vanuit 1e lijn solliciteerde naar 2e lijn) waren er meestal vrij veel kandidaten. Dus dan was je blij als je op gesprek mocht komen. De laatste jaren is er, net zoals op zoveel plekken, sprake van personeelsgebrek. Dus minder kandidaten, en dat betekent meer kans op doorstromen.
Zelf ben ik vanuit de 2e lijn niet doorgestroomd, omdat ik dat niet kon combineren met mijn mantelzorgtaken. Ik had het ook goed naar mijn zin daar, dus ik vond het prima om op mijn plek te blijven zitten. Veel collega's, vooral de jonge collega's, wilden na een paar jaar bellen wel iets anders en bij hen was het verloop dus wel groot. Veel van hen zijn binnen de belastingdienst verder gegaan.
Zelf ben ik inmiddels met pensioen. Ook heerlijk!
Zelf ben ik vanuit de 2e lijn niet doorgestroomd, omdat ik dat niet kon combineren met mijn mantelzorgtaken. Ik had het ook goed naar mijn zin daar, dus ik vond het prima om op mijn plek te blijven zitten. Veel collega's, vooral de jonge collega's, wilden na een paar jaar bellen wel iets anders en bij hen was het verloop dus wel groot. Veel van hen zijn binnen de belastingdienst verder gegaan.
Zelf ben ik inmiddels met pensioen. Ook heerlijk!
dinsdag 13 januari 2026 om 22:14
Ik heb verschillende collega’s die bij de Belastingtelefoon hebben gewerkt. Voor een callcenter is het een ‘goede’. Doorstroommogelijkheden zijn er legio. Momenteel is er even een vacaturestop (nieuwe regering), maar met de huidige arbeidsmarkt komen er regelmatig mbo’ers op hbo-functies. De diploma-eis is vervallen en er wordt nu meestal werk-/denkniveau gevraagd.
De interne opleidingen zijn gewoon betaald, tegen je reguliere salaris dus en dat is helemaal niet slecht. Al heb ik in vacatures voor uitzendbanen wel gezien dat ze onder de CAO-lonen zitten, wat volgens mij niet volgens de regels is.
De interne opleidingen zijn gewoon betaald, tegen je reguliere salaris dus en dat is helemaal niet slecht. Al heb ik in vacatures voor uitzendbanen wel gezien dat ze onder de CAO-lonen zitten, wat volgens mij niet volgens de regels is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in