3 dagen BSO

30-04-2026 20:36 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Gisteren scrolde ik door Facebook en kwam ik een artikel tegen waarin een moeder vertelde dat haar kinderen vijf dagen per week naar de BSO gaan. De reacties daarop waren verdeeld: sommigen vonden het geen probleem, maar veel reacties waren niet mals...

Dat zette me aan het denken. Over drie jaar gaat onze dochter naar school en dan zal zij waarschijnlijk ook drie dagen per week naar de BSO gaan, zowel voor- als naschools. Ik werk zelf 24 uur (maandag, dinsdag en vrijdag van 8:00/8:30 tot 16:30/17:00) en mijn man werkt vijf dagen van 7:00 tot 16:00.

Eerlijk gezegd voelt dat voor mij als best veel: drie dagen zowel voor als na school naar de BSO. Tegelijkertijd hebben we weinig flexibiliteit in onze werktijden. Mijn man heeft een fulltime functie en kan niet in die functie minder werken, en binnen mijn werk in de zorg (ziekenhuis) is flexibiliteit ook beperkt.

Het duurt nog drie jaar, dus er kan natuurlijk nog van alles veranderen. Toch merk ik dat het me nu al bezighoudt. Mijn man heeft zich binnen zijn werk opgewerkt zonder specifieke opleiding, waardoor het lastig is om iets anders te vinden met een vergelijkbaar salaris. En in mijn sector zijn de mogelijkheden ook niet zo ruim qua flexibiliteit als bijvoorbeeld bij kantoorbanen. Los van dat wij qua salaris niet veel kunnen zakken in verband met onze vaste lasten.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Vinden jullie drie dagen BSO veel? Hoe vaak gaan jullie kinderen, en hoe ervaren zij dat?
Wat maakt het uit wat wij ervan vinden. Dit is wat voor jullie werkt.
Prima dan toch?

Ik vind het niet per se veel.
Ik vind het ook niet per se veel. Wel jammer dat het altijd de vrouw is die minder werkt, ipv allebei 4 dagen.
Mijn kind gaat ook 3 dagen naar de BSO. Ik vind het zelf niet veel. Mijn kind vindt het wel veel. Hij gaat nu 1 jaar naar school, maar heb niet het idee dat het nog gaat veranderen. Het zijn lange dagen daar icm school en wel echt een andere vibe dan kvd (bij ons). Hij is er af en toe echt verdrietit om. We gaan daarom nu toch naar 2 dagen BSO toe dmv opnemen ouderschapsverlof. Kortom, je zal ook moet kijken hoe je kind er zelf mee omgaat, los van wat men er wel of niet van vindt. Er is altijd wel iemand met een mening, maar uiteindelijk gaat het om hoe je kind zich voelt.
Het gaat er vooral om of het veel is voor jullie kind. Mijn kind vond het leuk op de bso (alleen naschools) en dat ging goed vanaf de start op school, maar er zijn ook kleuters voor wie 5 dagen school zonder bso al teveel is of kinderen die na school echt moeten ontprikkelen.

De meeste functies zijn echt wel part-time in te vullen als dat nodig mocht zijn. Bijv een halve dag per week minder werken voor je man, betekent al 1 dag minder naschoolse bso. Misschien kan dat wel met (deels) doorbetaald ouderschapsverlof. Maar kijk naar wat voor jullie en jullie ki d past.

Andere moeder van een kleuter klasgenoot toen ik zei dat ik full-time werkte: Oh jij bent die moeder die zoveel werkt. Die vergat even dat mijn man part-time werkt. Ik ben juist minder gaan werken toen kind wat ouder was en geen zin meer had in bso.
Bedenk dat al die kritiek op die moeder van 5 dagen geen kritiek is op haar.

Ze gebruiken alleen dat platform om zichzelf op de (moeder)borst te kloppen: Kijk naar mij! Kijk eens wat een goede moeder ik ben! Halloo! Hier ben ik! Ik ben beter dan iedereen!

Die vrouw interesseert die mensen niks en of haar kinderen gelukkig zijn boeit ze geen snars!
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Eens dat het vooral per kind verschilt.
Mijn kinderen gaan drie dagen, en dat is ok. Beide hebben het over het algemeen leuk, spelen met kinderen uit hun klas en vriendjes, doen lekker waar ze zin in hebben of doen mee met het georganiseerde programma. Voor hun is het prima, en biedt het structuur.

Wat ik zelf vooral ingewikkelder vind is de combinatie met hobby's en afspreken. Gelukkig zien ze een aantal (goede) vrienden een of meerdere dagen op de bso. Maar wij zijn niet echt in de gelegenheid om die hobby op een bso-dag te plannen, dat lukt met werk niet. Dus dan zijn we aangewezen op een andere vrije middag. En ze willen ook nog wel eens afspreken, dus dan is de week wel vol.
Drie dagen bso is wat mij betreft echt prima, maar samen met andere dingen soms wel veel. Maar de kinderen doen het er tot nu toe goed op, dus houden we het lekker zoals het is.
Het ligt aan het kind en wat de BSO inhoudt. Mijn kind gaat 4 dagen van 8-16 naar school (2 BSO) en dat gaat heel goed. BSO vindt ze erg leuk maar het is met vriendinnen en wat georganiseerd. Se spelen buiten en doen spelletjes. Het is dus niet per se een moetje.
Onze kinderen hebben 3 dagen voorschoolse opvang en 2 middagen bso en 1 middag opa en oma.

En dat vinden ze soms veel maar vooral omdat ze gewoon het liefste thuis bij ons zouden zijn. Maar oudste is vanaf volgend schooljaar 1 middag thuis zonder bso en jaar erna gaat misschien hele bso er af voor hem.
You can only succeed when there is room to fail.
Mijn vier kinderen vonden het allemaal prima om drie dagen per week naar de BSO te gaan, tot aan groep 6 ongeveer.

Zie dat je man werkdagen heeft tot 16 uur, dan hoeven ze toch maar heel kort op de BSO te zijn?
Hier is drie dagen bso nooit een probleem geweest voor de kinderen.

Bovendien, als jouw man van 7:00 tot 16:00 werkt (werkt hij echt 45 uur per week?), kan hij jullie kind lekker op tijd ophalen.

Bedenk je ook dat parttime werkende moeders een typisch Nederlands fenomeen is. In de rest van de wereld gaan kinderen gewoon 5 dagen per week naar de opvang.
Ik vond het ook veel. Zeker in combinatie (bij ons) met 4x voorschools, 4x tussentijds en dan 3x naschools. Wij hebben toch met wat uren kunnen schuiven. Mijn man was flexibeler dan ik en kon daardoor 1 ochtend later beginnen (en dan ook langer doorwerken) en ik kon mijn ouderschapsverlof opnemen, zodat ik haar in de kleuterklassen om half 4 kon ophalen. Zo werd het 3x voorschools, niet meer tussentijds en 2x naschools door de inzet van een gastouder voor voorschools en tussentijdse opvang.

En we zijn gaan kijken naar een gastouder voor voorschools en tussentijds. Zo voelde het voor haar (en ons) minder als opvang. Ze ging lekker mee in het gezin en ze kon daar ook terecht als ze zich even niet zo lekker voelde of eerder opgehaald moest worden op school.
lois wijzigde dit bericht op 30-04-2026 21:21
9.98% gewijzigd
Het is belangrijk om een dikke huid te kweken. Er zullen altijd mensen zijn met commentaar. En deze zijn vooral gericht op de vrouw helaas. Doe wat bij je past. Mijn kinderen gingen 5 dagen omdat ik ging studeren. Man haalde ze op, omdat hij net als jouw partner vroeg begint. Ze leven nog steeds. En ze deden leukere dingen op de bso dan bij ons thuis, want ik ben niet zo creatief als de leiding op de bso.
hvm wijzigde dit bericht op 30-04-2026 21:29
27.22% gewijzigd
Ik vind dat we moeten stoppen met het accepteren dat er banen zijn die blijkbaar altijd maar in 5 dagen moeten. Ook jouw man kan parttime werken en ook jouw man heeft recht op ouderschapsverlof welke niet geweigerd kan worden als deze volgens de standaardregeling aangevraagd wordt.

Je man kan eventueel 2 middagen tot 14 uur werken als de boel in brand vliegt als hij er niet elke dag is of eventueel fulltime door de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen te werken. Waarom gunnen we die vaders toch niet wat meer tijd met hun kinderen?
Als het 3x 7.00 brengen en 19.00 halen vind ik het veel. Maar voor genoeg ouders zal het niet anders kunnen en het is wat het is.

Ik kijk daarbij ook echt naar hoe m’n eigen basisschoolkinderen zijn en zeker vanaf groep 3 is de behoefte aan rust er wel. Op school en opvang zijn er natuurlijk meer prikkels en moet een kind meer aan staan (rekening houden met anderen, sociaal doen).

Als het 3 lange dagen zijn zou ik zoeken naar een BSO die rust hoog in het vaandel hebben en ook de ruimte bieden voor kinderen om zich echt terug te trekken. Een BSO op de school zelf kan ook fijn zijn, minder verplaatsingen.

En wat andere ouders vinden lekker naast je neerleggen, iedereen heeft overal een mening over. Zou kijken naar je kind en hoe die het doet, als het echt niet lekker gaat kun je altijd nog keuzes maken op werkgebied.
Mijn kinderen gingen ook 3 dagen naar de bso.
En ik werkte niet eens.

Wat wordt er toch gedaan alsof het voor kinderen vreselijk naar is daar.
Is leuk, bso. Lekker met andere kinderen spelen zonder dat je eerst de agenda's moet trekken.
Ook mogelijkheid om juist ff een rustig plekje op te zoeken.

5x per week is ook prima.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Het bleek voor onze zoon wel wat veel de eerste jaren. Ik kon mijn tijden iets veranderen dmv ouderschapsverlof en man kon 1 dag tot 14 u werken door de andere dagen te verlengen met een half uur.

Het is persoonlijk. Kijk wat je kind nodig is.
smorre schreef:
30-04-2026 21:15
Mijn vier kinderen vonden het allemaal prima om drie dagen per week naar de BSO te gaan, tot aan groep 6 ongeveer.

Zie dat je man werkdagen heeft tot 16 uur, dan hoeven ze toch maar heel kort op de BSO te zijn?
Was het alleen na school of ook ervoor?

Hij is dan 16:45 thuis dus ongeveer 2 uurtjes (school tot 14:45).
jojojo schreef:
30-04-2026 21:23
Ik vind dat we moeten stoppen met het accepteren dat er banen zijn die blijkbaar altijd maar in 5 dagen moeten. Ook jouw man kan parttime werken en ook jouw man heeft recht op ouderschapsverlof welke niet geweigerd kan worden als deze volgens de standaardregeling aangevraagd wordt.

Je man kan eventueel 2 middagen tot 14 uur werken als de boel in brand vliegt als hij er niet elke dag is of eventueel fulltime door de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen te werken. Waarom gunnen we die vaders toch niet wat meer tijd met hun kinderen?
Waarom? Ik vind vooral dat we moeten stoppen met doen alsof het voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn.
Ik heb een vriendin die altijd (veel meer dan) fulltime heeft gewerkt. 3 kinderen gekregen, zwangerschapsverlof vond ze veel te lang.
En zij zou het fijn vinden als anderen haar daarover niet de maat nemen, zoals zij ook geen oordeel heeft over mensen die wel parttime werken.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb op een paar BSO’s gewerkt en 3 dagen is heel gemiddeld, hoor! Ik heb ook op een BSO gewerkt waar zelfs 2 dagen het minimum was, met de redenering dat kinderen anders een beetje “vreemden” blijven en niet lekker kunnen ontspannen alsof ze thuis zijn.

Of het teveel is hangt denk ik ook helemaal van je kind en de BSO af, dat kan je nu nog niet voorspellen. Ik heb zelf een zeer prikkelgevoelig kind dat op een kleine, maar vrij volle BSO zat en voor haar was één middag zelfs al teveel. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Misschien wel goed om te weten dat veel BSO’s maar kinderen van enkele scholen opvangen, je kan dus niet elke school met elke BSO naar keuze combineren. Dus in jullie geval bij de schoolkeuze misschien handig om óók de BSO-opties in de overweging mee te nemen.
Onze zoon is nooit naar bso gegaan, wel drie dagen kdv en dat was voor ons alledrie prima. Alleen op dinsdag werkte ik buiten schooltijden, dus dinsdag regelde mijn man. Hij kon vaak thuiswerken of vrij nemen en dan in de avond nog wat doen. De rest van de middagen was ik er.
Ik denk niet dat ik drie dagen bso veel gevonden had. Zoon nam regelmatig vriendjes mee naar ons huis, die gingen dan een middag niet naar de bso. Op een gegeven moment wilden al die kinderen niet meer naar de bso en zaten ze vaak bij ons...
Solomio schreef:
30-04-2026 21:38
Waarom? Ik vind vooral dat we moeten stoppen met doen alsof het voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn.
Ik heb een vriendin die altijd (veel meer dan) fulltime heeft gewerkt. 3 kinderen gekregen, zwangerschapsverlof vond ze veel te lang.
En zij zou het fijn vinden als anderen haar daarover niet de maat nemen, zoals zij ook geen oordeel heeft over mensen die wel parttime werken.
Ik neem haar niet de maat. Zij moet vooral doen waar zij zich goed bij voelt. Ik val over het feit dat ook in de relatie van TO de man weer de baan heeft die niet parttime kan. Er zijn heus wel een aantal uitzonderingen te bedenken waarin parttime werken heel lastig is, maar in de meeste functies moet het gewoon kunnen.
En het is wel echt een probleem met de instroom in de WIA dat de combinatie werken en zorgen toch vooral bij vrouwen terecht komt:
https://nvab-online.nl/actueel/uwv-zorg ... in-de-wia/
Is er echt niks mogelijk met werktijden ? 3 dagen BSO is op zich niet veel, maar het aantal uren dat jullie werken zou minder moeten kunnen als de werktijden flexibel zijn.
Als het voor jullie werkt is dat prima. Ik werk op een bso, en 3 middagen is zeker niet vreemd of veel. Icm vso kan het wel zijn dat het voor jullie kind de eerste jaren te vermoeiend is. Daarvoor zou ik wel een plan B bedenken voor de zekerheid.
Eerlijk? Zelf zou ik het niet willen omdat ik het teveel vind.
Maar het maakt niet uit wat ik vind. Bij ons is het nooit nooit aan de orde geweest omdat we oma’s hebben die oppasten, en vooral man erg flexibel met zijn werktijden, en ik heb geluk met een hele flexibele werkgever.

Wat vooral belangrijk is, is hoe je kind er uiteindelijk op reageert. Sommige gaan er prima op, voor anderen is 3 dagen voor- én na school gewoon teveel.
Je hebt nog even de tijd. Misschien kan je in de tussentijd iets ‘regelen’. Bijv op je werk je dagen/uren anders indelen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven