Geld & Recht alle pijlers

Bankafschrift van 16 jaar geleden opvragen

14-01-2026 11:29 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen

Ivm een bewijslast die bij mij ligt, moet ik een afschrift hebben met mijn saldo erop van 16 jaar geleden van mijn bank, maar ik lees dat ze maar tot 10 jaar terug kunnen gaan

Heeft iemand ervaring met een bankafschrift opvragen van langer dan 10 jaar geleden?
Laura1992 schreef:
14-01-2026 14:05
Dit gaat vermoedelijk om een zaak in het familierecht, bijvoorbeeld een echtscheiding.
Over de aankoop zou je misschien nog iets kunnen terugvinden in je e-mailgeschiedenis.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Grobbekuiken_ schreef:
14-01-2026 14:54
Zou goed kunnen hoor, heb er geen verstand van.
Iets met een langslepende kwestie waar nu pas iets mee gebeurt of zo dan?
Iets met boedelverdeling gok ik.
Graftak!
Wie eist bewijst.

Wat eis je dan dat je nu wil bewijzen dat je 16 jaar terug iets hebt betaald?

Je hebt een boot gekocht en nu gaan jij en je partner uit elkaar, jij wil bewijzen dat die boot xx heeft gekost, zodat je slechts x hoeft te betalen om hem te houden en je ex zegt dat die boot wel xxxx heeft gekost?

Heb je de aankoopbon niet meer?
DG2015 schreef:
14-01-2026 15:03
Over de aankoop zou je misschien nog iets kunnen terugvinden in je e-mailgeschiedenis.
Zo vindt ik idd geregeld iets terug
Froezel2 schreef:
14-01-2026 17:49
Zo vindt ik idd geregeld iets terug
Ook van 16 jaar terug?
ladadieladieda schreef:
14-01-2026 17:35
Wie eist bewijst.

Wat eis je dan dat je nu wil bewijzen dat je 16 jaar terug iets hebt betaald?

Je hebt een boot gekocht en nu gaan jij en je partner uit elkaar, jij wil bewijzen dat die boot xx heeft gekost, zodat je slechts x hoeft te betalen om hem te houden en je ex zegt dat die boot wel xxxx heeft gekost?

Heb je de aankoopbon niet meer?
Waarom is dan een bankafschrift met saldo nodig? TO heeft het niet over bankafschrift met de transactie erop.
Phlox24 schreef:
14-01-2026 18:21
Waarom is dan een bankafschrift met saldo nodig? TO heeft het niet over bankafschrift met de transactie erop.
Ze heeft het wel degelijk over bewijs van aankopen.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
14-01-2026 18:23
Ze heeft het wel degelijk over bewijs van aankopen.
Saldo van die maand en bewijs van aankoop. Ze heeft het niet over transactie overzicht.
Phlox24 schreef:
14-01-2026 18:26
Saldo van die maand en bewijs van aankoop. Ze heeft het niet over transactie overzicht.
Transactie is aankoop toch?
Graftak!
Saldo van een bepaalde maand (bestaat niet, saldo fluctueert continu) is iets heel anders dan bewijs van aankoop.

Bewijs van betaling bedoelt ze denk ik.
Aankoop is niet te bewijzen via de bank, betaling wel. Maar je kan het betaald hebben voor iemand anders. Aankoop kan alleen via factuur op jouw naam.
Speculeren naar de reden waarom helpt TO niet echt.

De tip hierboven om je mailgeschiedenis langs te gaan, is een goede optie. Misschien kan dat dienen als ondersteunend bewijs. Soms hoef je iets niet te bewijzen, maar hooguit "aannemelijk" te maken.

Als de onderneming failliet is gegaan, dan draagt de curator (die het faillissement afwikkelt) de boekhouding na opheffing van het faillissement vaak weer over aan de (voormalige eigenaar). Die heeft nog steeds 7-10 jaar bewaarplicht, afhankelijk van het soort stukken. Bij het handelsregister van de Kamer van koophandel kun je voor een paar euro achterhalen wie de eigenaar was.
Opheffing van het faillissement kan jaren duren. Vaak 2 jaar, tot wel 10 jaar als er geprocedeerd wordt). Hier maak je een klein kansje mee.

En in hetzelfde handelsregister kun je ook de curator achterhalen. Het is mogelijk dat hij de stukken in een bewaararchiefplaats heeft moeten deponeren in opdracht van de faillissementsrechter. Die opdracht kun je misschien achterhalen in het laatste faillissementsverslag. Zie rechtspraak.nl

Maar de grootste kans maak je in ondersteunend bewijs vanuit je e-mail of zo. En lijkt me het eenvoudigst.
kwistigverlangen wijzigde dit bericht op 14-01-2026 19:05
Reden: zpelfauten
3.29% gewijzigd
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
Phlox24 schreef:
14-01-2026 18:19
Ook van 16 jaar terug?
Hmmm mijn mail gaat terug tot 2016, mss op de backup van oude laptop wel
Je speculeert zelf ook Kwistig Verlangen, aangezien TO niet duidelijk wordt en de woorden maandsaldo en aankoopbewijs in 1 zin gebruikt, is onduidelijk wat ze nou moet bewijzen en vooral, welke documenten ze nodig heeft.
En aan 7-10 jaar bewaarplicht heeft TO toch ook niets?

En ze is op zoek naar haar banksaldo van een bepaalde maand.
pelle wijzigde dit bericht op 14-01-2026 23:25
Reden: Toevoeging
36.47% gewijzigd
Pelle schreef:
14-01-2026 23:22
En aan 7-10 jaar bewaarplicht heeft TO toch ook niets?

En ze is op zoek naar haar banksaldo van een bepaalde maand.
Bewaarplicht is wat anders dan wat mensen werkelijk aanhouden,
Het komt van de curator terug in een doos. In die tijd was er nog veel papieren materiaal. Misschien is het ergens weggezet? Zonder geluk vaart niemand wel.
Hey, ze vroeg om tips hè. Niet wat niet mogelijk is.
Maar, toegegeven Pelle, het is een longshot.
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
toulouse_74 schreef:
14-01-2026 20:09
Je speculeert zelf ook Kwistig Verlangen, aangezien TO niet duidelijk wordt en de woorden maandsaldo en aankoopbewijs in 1 zin gebruikt, is onduidelijk wat ze nou moet bewijzen en vooral, welke documenten ze nodig heeft.
Daar heb je wel een beetje gelijk in, Toulouse. Ik speculeer vooral dat er misschien nog iets is.
Maar ik speculeer niet over wat of waarom.

Ze is vrij om niet te zeggen wat ze waarom precies zoekt.
Bankafschriften worden vaak lang bewaard.
Merkwaardig, zeker omdat het over een saldo gaat inderdaad. Moeten ze exact van een bepaalde dag 16 jaar geleden weten wat op die dag je saldo was? Waarom?

Dit is overigens wel de reden waarom ik altijd als ik aangifte doe een excelfile download met de inkomsten en uitgaven van het hele jaar. Dat zou misschien ook niet voldoende bewijs zijn in deze overigens, maar dan heb ik zelf wel alle gegevens.
KwistigVerlangen schreef:
14-01-2026 23:47
Bewaarplicht is wat anders dan wat mensen werkelijk aanhouden,
Het komt van de curator terug in een doos. In die tijd was er nog veel papieren materiaal. Misschien is het ergens weggezet? Zonder geluk vaart niemand wel.
Hey, ze vroeg om tips hè. Niet wat niet mogelijk is.
Maar, toegegeven Pelle, het is een longshot.
Maar alsnog heeft ze blijkbaar ook een banksaldo nodig uit die periode.
Dus een factuur of bankbijschrijving volstaat niet. En haar bank heeft al aangegeven haar niet te kunnen helpen.
Ooit hoorde ik van een IT-er die voor een bank werkte dat hij altijd zijn afschriften downloadde en in zijn eigen cloudomgeving opsloeg. Uit voorzorg.
15-01-2026 17:29
Ooit hoorde ik van een IT-er die voor een bank werkte dat hij altijd zijn afschriften downloadde en in zijn eigen cloudomgeving opsloeg. Uit voorzorg.
Jeetje. Nou. Het is wat.

Weet je, als TO al haar bankafschriften had bewaard vanaf 1998 of zo zou ze dat zelf ook wel weten denk ik. Gekker nog: dan had ze dit topic waarschijnlijk niet geopend. Dus ik snap niet zo waarom je hier zo over blijft doorzeuren eigenlijk.
Graftak!
Waar het voor dient kan ik ivm privacy helaas niet delen, maar het liefst het gaat om een paar overzicht van een hele maand (daar staan diverse inkopen op) en dan het saldo van de rekening in die maand.
Maar als ik het zo allemaal lees zal het dus niet gaan lukken.
Baal er wel van, want nu kan ik iets niet bewijzen. Het is wat het is.

Ik vraag me wel het volgende af: waarom is een bewaartermijn maar tot 10 jaar. Worden gegevens dan met 1 druk op de knop allemaal vernietigd?
En waarom kunnen gegevens en afschriften niet langer bewaard worden? We leven toch niet meer in een tijd dat alles in papieren mapjes en archieven bewaard wordt?
(Ik heb het niet alleen over bewaartermijnen bij een bank, maar ook bij andere organisaties)
elinas schreef:
15-01-2026 19:20

Ik vraag me wel het volgende af: waarom is een bewaartermijn maar tot 10 jaar. Worden gegevens dan met 1 druk op de knop allemaal vernietigd?
En waarom kunnen gegevens en afschriften niet langer bewaard worden? We leven toch niet meer in een tijd dat alles in papieren mapjes en archieven bewaard wordt?
(Ik heb het niet alleen over bewaartermijnen bij een bank, maar ook bij andere organisaties)
Omdat opslag geld kost.

En omdat je dan als organisatie waarschijnlijk regelmatig vragen krijgt van mensen die dingen van 20 jaar geleden willen zien. Omdat het format waarmee dingen opgeslagen zijn verandert met de tijd, kun je als organisatie ook niet oude informatie makkelijk met 1 druk op de knop tevoorschijn halen.
Dat gaat dus mankracht kosten als mensen gaan bellen voor oude informatie.

Plus dat je dus verantwoordelijk blijft voor informatie als bedrijf. Ongeacht hoe lang geleden het is. Dat zou ik gek vinden.

En wat stel je voor? Een 20-jarige bewaartermijn? Of eeuwigdurend?

Het is ook de verantwoordelijk van mensen zelf. Bedrijven en organisaties zijn geen nationale archieven.
elinas schreef:
Waar het voor dient kan ik ivm privacy helaas niet delen, maar het liefst het gaat om een paar overzicht van een hele maand (daar staan diverse inkopen op) en dan het saldo van de rekening in die maand.

Je kunt ze toch makkelijk zelf bewaren? Neemt inderdaad geen enkele fysieke ruimte in. Voor een bank wordt het wel een heel gedoe om alles eindeloos van miljoenen mensen op te slaan en toegankelijk te houden. Voor jezelf een kleine moeite.
15-01-2026 17:29
Uit voorzorg voor wat?
En ik snap het verband met de OP niet.
elinas schreef:

Om dezelfde redenen dat je het zelf niet 16 jaar bewaard hebt?
Toevallig werken we op mijn werk al 16 jaar met ons huidige ERP pakket. Dus we kunnen het meeste wel van 16 jaar geleden terughalen.
Maar het papieren archief wordt na 7 jaar vernietigd. En sommige gegevens mag je juist niet bewaren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven