Wat is tegenwoordig normaal?

19-01-2026 06:35 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteraard hangt het antwoord op onderstaande af dingen van je kind, maar ik benieuwd!

Nu mijn kinderen ouders worden merk dat ik redelijk makkelijk denk over dingen dus ik wilde eens checken of ik wellicht te naïef ben. Wij wonen in rustige wijk waar veel ouders elkaar kennen in een dorp in de Randstad.

Mijn oudste van ruim 6 :
mag bij klasgenootjes logeren (ook als ik beide ouders niet goed ken)
Meerijden met zijn sport met andere ouders (vaak van een klasgenoten), doen wij ook andersom. Meestal gaan we dan wel even bij de wedstrijd kijken.
Zelf buiten spelen in de wijk
Een kleine boodschap doen op 250 meter bij de bakker (geen grote wegen)

Het idee was dat hij volgend jaar als hij 7,5 is, hij zelf van de BSO naar training kan en naar huis (ongeveer 800/900 meter), ik vertelde dat een aantal moeders waren in shock, dat deed je toch niet?

Denk ik dan te makkelijk?
Waarom zou dat niet kunnen? Jij kent je kind het beste toch? Ik zou hem wel een telefoon meegeven zodat hij een bericht ksn sturen of jij hem kunt volgen.

En de bso begint hier in groep 6 af te bouwen. Bovenbouw kinderen zijn een uitzondering. Die gaan dus zelfstandig van school naar huisben kunnen ook zelf naar een training. Of even thuisblijven.
Zonnigzonnetje schreef:
19-01-2026 06:35
een aantal moeders waren in shock, dat deed je toch niet?
Dit krijg je er sowieso gratis bij als je kinderen hebt geloof ik? Zal de komende 20 jaar nog wel blijven gebeuren.
Hier mochten kinderen pas vanaf groep 6 alleen weg van de bso. En daar moest je dan een formulier voor ondertekenen als ouder dat je er toestemming voor gaf.

Verder vind ik een aantal dingen wel ook van de omgeving afhangen. Hier was alleen spelen in de wijk pas op wat latere leeftijd ivm veel water om de hele wijk heen. Alleen naar de supermarkt pas vanaf groep 8, maar moet 2 drukke straten zonder stoplichten over. Logeren, ik wil wel de ouders kennen, maar goed kennen is hier ook niet altijd van toepassing. Net als met meerijden bij sportwedstrijden, ik ken echt niet alle ouders even goed. Maar dat gebeurde hier ook wel ja.
In mijn ogen allemaal normale dingen, maar zou er idd vanuit gaan dat veel van wat je normaal vindt, in de ogen van andere moeders echt niet kan. (denk dat alleen vrouwen zo over elkaar lopen te oordelen)

Doen wat past bij jou/jullie en je kind, dan zit je gauw goed.
Onze zoon fietste afgelopen zomer met 7,5 alleen 3km naar school. Ik kon hem met de kleuter op z'n fietsje niet bijhouden. Ook ging hij zelf naar het zwembad en kwam zelf weer terug. Hij fietst het liefst naar de bso, zodat hij daar rond kan racen. Dus hij rijdt (nu, net 8) in het donker zelf de 2km naar de bso heen en terug.
Een dorp, geen gevaarlijke oversteken en een oplettend kind maken dat dit kan en is redelijk gemeengoed bij de kinderen in groep 5. De school vraagt de ouders om kinderen vanaf groep 5 zelf naar school te laten komen. Bij de bso moesten we wel tekenen, maar dat lijkt me overal zo i.v.m. de overdracht van de verantwoordelijkheid.
Ik denk niet dat er 1 normaal is. Kijk naar je eigen kind, wat bij hem of haar past en hang er geen waardeoordeel (normaal) aan.
In mijn ogen ook normale dingen, maar hangt van het kind af (en de ouders).
Mijn kinderen ging niet logeren als ik de ouders niet heel goed kende.

Sportwedstrijden deed ik zelf of alleen met 1 specifieke ouder die ik heel goed kende. Bso zo snel mogelijk mee gestopt in groep 6, vond het verschrikkelijk dat mijn kinderen daarheen moesten.
Wanneer ze alleen een boodschap deden weet ik niet meer.

Maar mijn kinderen wilden zelf ook niet logeren of meerijden als ze de ouders amper kenden.

Ik heb me ook nooit iets aangetrokken van de mening van anderen. Als man en ik het maar eens waren.
In mijn buurt zou ik 6 jarige kind niet naar de winkels mogen alleen. Maar ik woon in een slechte buurt in drukke stad.
En zelfde mbt sport, nope. Maar met 8 zouden mijn kinderen wel weer alleen naar de voetbal kunnen, veld is dichtbij en dat zou prima kunnen.
Tennis is dan weer veel te ver om alleen te laten fietsen in de avonden, dus dat zou hier gewoon niet veilige genoeg kunnen helaas hebben we aantal fatbikegangs en die ook kinderen lastigvallen.

En logeren mag alleen bij kinderen en ouders die ik echt heel goed kende en vertrouwde, met 6 jaar waren dat er maar 2 btw. Dus hoe vaak komt dat ook voor op die leeftijd?
Heb ook wel eens nee gezegd, ouders vond ik totaal niet geschikt als ouders, dus echt niet.

Ik vind meeste van jouw dingen niet normaal, zeker niet icm de leeftijd. Maar ik heb totaal andere leefomgeving en zat gekke en nare ervaringen met 2 grotere kinderen in die omgeving.
missnuada wijzigde dit bericht op 19-01-2026 08:56
20.64% gewijzigd
Ik ben zoals jij, en denk: een beetje risico hoort nou eenmaal bij het leven en is niet te vermijden + van een kind vrijheid geven wordt het uiteindelijk alleen maar beter. Zelfvertrouwen, probleemoplossend vermogen, zelfredzaamheid etc worden er niet beter op als de ouders altijd het handje vasthouden. Hoe vroeg je sommige zelfstandigheden kan geven verschilt natuurlijk wel per kind en omgeving.

Maar je vraagt niet wat ík vind, maar wat normaal is… En ik heb het idee dat dit steeds minder normaal is en je kind continu in de gaten houden meer de norm wordt onder jonge ouders: Kinderen die alleen maar buiten mogen spelen met smartwatch om of tracker mee, kinderen die pas laat goed leren fietsen omdat ze altijd in de bakfiets zitten, ouders die eigenlijk perse bij sportlessen willen kijken, camera’s op kinderkamers om een oogje in het zeil te kunnen houden… Daar kijk ik heel raar van op. En andersom reageren die ouders dus geshockeerd als ik vertel dat mijn dochter al sinds 3 jaar zonder toezicht buiten speelt.
Mabel schreef:
19-01-2026 08:41
Mijn kinderen ging niet logeren als ik de ouders niet heel goed kende.

Sportwedstrijden deed ik zelf of alleen met 1 specifieke ouder die ik heel goed kende. Bso zo snel mogelijk mee gestopt in groep 6, vond het verschrikkelijk dat mijn kinderen daarheen moesten.
Wanneer ze alleen een boodschap deden weet ik niet meer.

Maar mijn kinderen wilden zelf ook niet logeren of meerijden als ze de ouders amper kenden.

Ik heb me ook nooit iets aangetrokken van de mening van anderen. Als man en ik het maar eens waren.

Zelfs daar kan ik soms gewoon maling aan hebben, ik ben degene die meeste meekrijg van de genoemde zaken en het kind zelf.
Ben nu eenmaal meer (onvrijwillig want ziek) thuis dan hij. Mijn mening is doorslaggevend in deze zaken.
Ik zie mijzelf niet als overbezorgd.
Maar, mijn kind mocht van z`n never nooit niet op 7,5 leeftijd alleen van bso naar sport, een kleine kilometer lopen, heen en terug.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Dit lijkt mij inderdaad heel normaal! En tegelijkertijd vind ik het ook heel logisch als er ouders zijn die dit nog niet doen en er dus verbaasd over zijn, al is "dat doe je toch niet?!" wel een beetje een heftige reactie.

Ik ging zelf met 8 jaar alleen met de bus van mijn hobby naar huis, wel met een telefoon mee om mijn moeder te kunnen bellen als er iets mis zou gaan. Dan moet je met 7 ook wel een stukje zelf kunnen lopen/fietsen.
Hahaha, ik heb net een podcast geluisterd over een jongetje van toen 10 jaar oud dat in de jaren zeventig in drie dagen tijd 360 kilometer ging fietsen naar zijn oom toe. Drie dagen onderweg, zelf eten, slapen in motels.
En nog iets ouder, ik herinner me een boek over Maya Angelou waar zij (5 jaar oud?) in de jaren dertig samen met een broertje of zusje op de trein gezet werd, 1500 kilometer dwars door het land reizen op weg naar oma.

Oftewel de mores verandert steeds. Ik kijk vooral naar wat het kind kan en zelf wil. In groep 5 wilde/durfde kind nog niet zelf een boodschap doen, niet eens als ik buiten de supermarkt bleef staan. Maar in groep 7 wel. Nu maak ik er misbruik van als we op zaterdag zin hebben in lekkere broodjes, gaan de kinderen ze maar halen :lol:
Veel hangt ook wel af van waar en hoe je woont. Bij deze vragen kijk je ook vaak naar je eigen situatie en je eigen woonomgeving.

Het logeren met ruim 6 jaar bij klasgenoten en ouders die ik niet goed ken zou denk ik hier niet zijn voorgekomen. Met 6 waren de meeste vriendjes van mijn dochter nog niet toe aan logeren anders dan bij opa en oma. Ik denk wel dat ik het had toegestaan als ze het hadden gewild.

Zelf buitenspelen in de wijk. Dat hangt voor mij ook enorm af van of er veel water in de buurt in en of ze al zwemdiploma's hebben. Daarnaast natuurlijk hoe verkeersveilig het is. Hier woonde ik toen ze die leeftijd had in een woonerf met her en der speeltuintjes en dan vond ik prima. Zo'n GPS horloge om en dan kon ik haar bellen als ze naar huis moest komen.

Kleine boodschap in de wijk had zeker gemogen met de route van ons huis naar de winkel in mijn hoofd. Dat vind ik veilig genoeg.

Meerijden met andere ouders en sport had ik ook wel toegestaan. Is hier niet aan de orde geweest, maar als je bijvoorbeeld meerdere kinderen op sport hebt en de ene speelt thuis en de ander uit dan lijkt mij zoiets soms onoverkomelijk als je geen partner hebt om te splitsen. Of beide een uitwedstrijd en maar 1 auto.
Onze oudste van 8 mag alleen van bso naar huis. De grens die ze bij bso aanhouden is 7 dus jongste mag dat nog niet.

Spelen in de wijk mogen ze allebei. Als oudste naar vriendjes in ander wijk gaat doet hij zijn belhorloge om.

De weg waaraan ons sportpark ligt is niet het veiligste en ongeveer km fietsen langs drukke wegen. Dat mogen ze nog niet zelf.

Logeren willen ze beiden niet.

Oudste is paar maanden terug voor het eerst alleen naar supermarkt geweest. Wel met belhorloge maar dat was op zijn initiatief. Ik zag hier van de week groep 4 leerlingen snoep kopen in supermarkt, dat wil ik nog niet hebben.
You can only succeed when there is room to fail.
Ik herken wel dat zelfstandig van en naar dingen fietsen tegenwoordig meestal later plaatsvindt dan toen ik kind was, maar dat gaat meestal ook gepaard met een omgeving die sterk is veranderd op het gebied van verkeersdrukte.

Tegenwoordig zijn er daardoor steeds meer kinderen die weinig ervaring hebben met zelfstandig fietsen/lopen, maar als ze naar de middelbare school gaan moeten ze dat vrij plotseling wel.

Als het even kan is het inderdaad aangenamer als ze al op jonge leeftijd daarin ervaring in opdoen. Dus mijn inziens zijn jullie op dat vlak heel goed bezig.
Zonnigzonnetje schreef:
19-01-2026 06:35
Nu mijn kinderen ouders worden merk dat ik redelijk makkelijk denk over dingen
Door deze zin dacht ik dat jij de oma in het verhaal bent...

On topic: wij wonen in een vergelijkbaar dorp dus ik lees niks geks. Op het logeren na, maar mijn kinderen hielden nooit van logeren dus ik heb er niet mee te maken gehad.
Hangt totaal af van je kind en omgeving toch? Ieder ouder probeert een goede balans te vinden tussen je kind de vrijheid geven om de wereld te ontdekken en ze te beschermen tegen de boze aspecten van die wereld…. Logeren bij ouders die ik niet ken zou ik niet snel doen. Zelf naar school kan hier ook echt nog niet. Maar fijn toch dat het bij jou wel gaat?
vivapimpelmees schreef:
19-01-2026 10:49
Door deze zin dacht ik dat jij de oma in het verhaal bent...

On topic: wij wonen in een vergelijkbaar dorp dus ik lees niks geks. Op het logeren na, maar mijn kinderen hielden nooit van logeren dus ik heb er niet mee te maken gehad.
Haha, ik ook!

Verder, alles uit de OP mocht mijn kind ook. In mijn omgeving vond ik dat verantwoord. Verder mag iedere ouder zelf bepalen of het in hun omstandigheden verantwoord is.
Ik vind 6 jaar echt wel héél jong bij hetgeen jij opsomt.
Mijn kind bleef met 6 slapen in de kantine van sport. Kleintjes gingen niet mee op kamp. Kende wel de leiding en kind vond het leuk. Logeren bij klasgenootjes kwam pas later.
Alleen naar school/sport kwam pas later ivm afstand en route (door bos naar sport). Naar uitwedstrijden meerijden met andere ouders, altijd gedaan.
Winkels waren hier dan weer verderweg.
Prei schreef:
19-01-2026 10:47
Ik herken wel dat zelfstandig van en naar dingen fietsen tegenwoordig meestal later plaatsvindt dan toen ik kind was, maar dat gaat meestal ook gepaard met een omgeving die sterk is veranderd op het gebied van verkeersdrukte.

Tegenwoordig zijn er daardoor steeds meer kinderen die weinig ervaring hebben met zelfstandig fietsen/lopen, maar als ze naar de middelbare school gaan moeten ze dat vrij plotseling wel.

Als het even kan is het inderdaad aangenamer als ze al op jonge leeftijd daarin ervaring in opdoen. Dus mijn inziens zijn jullie op dat vlak heel goed bezig.
Kind moest hier 3 km naar school fietsen. Vaak halen/brengen met de auto. Later samen fietsen en uiteindelijk zelfstandig fietsen. Dat gaat ook in fases. Nu met ov naar stad en daar fietsen naar school. In de zomer voor start in de brugklas samen route gefietst.

Naar sport in de winter door niet bewoond deel, mag ze nu ook nog niet alleen. Zeker niet als het donker is. Deel van de route is ook nog eens slecht verlicht. Ik zou daar zelf ook niet alleen willen fietsen (teamgenoten wonen andere kant op).
Als jij denkt dat jou kind het kan is het geen punt toch?

Nog wel iets om over na te denken; Bij mijn kinderen zijn de reisafstanden niet zozeer het probleem, echter de verantwoordelijkheid om tijdig te vertrekken van de bso en alle spulletjes en tijdig aan te komen op de training is best een ding. Ik weet niet in hoeverre de bso in dit plan ondersteunend kan en wil zijn.

Voor perspectief; wat je omschrijft bij 6 jaar mochten mijn kinderen ook rond die leeftijd. Dit soort 'ketentrips' echter zie ik mijn neurodiverse oudste van 10,5 nog niet maken. Mijn jongste van 8,5 zou het wel kunnen, die is meer georganiseerd. Maar omdat mijn oudste dit niet doet gaan we met haar ook mee.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven