Honden op straat
dinsdag 20 januari 2026 om 10:03
Goedemorgen,
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
dinsdag 20 januari 2026 om 18:26
Maar het is natuurlijk soms ook nog werk in uitvoering. Honden moeten ook leren te luisteren en juist een losloop gebied is ook mooi om bepaalde dingen te leren en in de praktijk te brengen. Zeker bij een jonge hond gaat het af en toe nog even mis. Plus het blijven levende wezens dus soms zullen ze ook gewoon even niet luisteren. Er zijn maar weinig honden die 100% van de tijd altijd perfect luisteren. Net zoals kinderen. Mijn kinderen leer ik ook dat ze naar mij moeten luisteren. Maar ze doen het helaas niet altijd. Ook kinderen veroorzaken wel eens overlast in het openbaar, zeker als ze nog heel klein zijn omdat ze het nog moeten leren. En zelfs nadat ze het wel hebben geleerd hoe je netjes te gedragen doen ze het nog wel eens verkeerd. Mijn kinderen vaker eigenlijk dan mijn honden, die zijn een stuk braver
dinsdag 20 januari 2026 om 18:27
Die van mij zeker 4x per dag. Gezellig toch?
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:28
Inderdaad, hier is een voorbeeld van: het mag ook wel een beetje van twee kanten komen.BrutaImmaculata schreef: ↑20-01-2026 17:44Ook een mooi voorbeeld inderdaad. Als ik poep aan het opruimen ben, loop dan gewoon even om me heen in plaats van zo ongeveer door mij en hond.
Poep opruimen is geen enorme klus; je staat vier seconden gebogen om het met je zakje op te pakken en hebt dan nog een paar seconden nodig om het zakje dicht te knopen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die betreffende teckel in die tijd ver van de eigenaar verwijderd is geraakt. Dus dat lijkt me een situatie waarin je misschien zelf ook even een paar seconden had kunnen wachten met zo dichtbij komen.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:35
Mijn ervaring is dat mensen die aangesproken moeten worden, zich nergens wat van aantrekken.
Man voert pony. VIER borden waarop staat 'niet voeren'. Ik heb het zelfs nog heel vriendelijk genoemd dat hij vast hart heeft voor het dier maar dat die bordjes er staan. Hij had natuurlijk commentaar dat hij ervaring met pony's had.
Wegstuivende chihuahua rent ver voor baas uit precies voor fietsende kennis. Kennis schrikt, gevallen. Baasje wou nog bijna de dierenartskosten verhalen terwijl het beestje geen letsel had. Toen ze door had dat kennis hersenschudding had is ze wel afgedropen.
Ik ben een keer, op 4-5 m afstand fietsende, aangevallen door een hond. Dat was echt een vechthond en het was heel eng. Aanspreken kan niet, want dan plaats je jezelf in direct gevaar.
Als hardloper ook al meermalen aangevallen. 1x begreep ik het, we kwamen allebei precies de hoek om. Andere keren had ik gewoon afstand van de hond. Ik heb bijna nooit bewust oogcontact.
En ja ik loop al heel lang hard, dus dit gaat om 0,01 procent van de honden, maar ik snap dus echt niet dat er geen verplichte cursus is waarop je hard moet kunnen aantonen dat je hond luistert voordat je de hond überhaupt na leeftijd x nog in huis mag nemen.
Man voert pony. VIER borden waarop staat 'niet voeren'. Ik heb het zelfs nog heel vriendelijk genoemd dat hij vast hart heeft voor het dier maar dat die bordjes er staan. Hij had natuurlijk commentaar dat hij ervaring met pony's had.
Wegstuivende chihuahua rent ver voor baas uit precies voor fietsende kennis. Kennis schrikt, gevallen. Baasje wou nog bijna de dierenartskosten verhalen terwijl het beestje geen letsel had. Toen ze door had dat kennis hersenschudding had is ze wel afgedropen.
Ik ben een keer, op 4-5 m afstand fietsende, aangevallen door een hond. Dat was echt een vechthond en het was heel eng. Aanspreken kan niet, want dan plaats je jezelf in direct gevaar.
Als hardloper ook al meermalen aangevallen. 1x begreep ik het, we kwamen allebei precies de hoek om. Andere keren had ik gewoon afstand van de hond. Ik heb bijna nooit bewust oogcontact.
En ja ik loop al heel lang hard, dus dit gaat om 0,01 procent van de honden, maar ik snap dus echt niet dat er geen verplichte cursus is waarop je hard moet kunnen aantonen dat je hond luistert voordat je de hond überhaupt na leeftijd x nog in huis mag nemen.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:49
Ik weet niet of een cursus een gebrek aan gezond verstand oplost. Heel naar, de situaties die jij noemt. Allemaal verwijtbaar aan de eigenaar van de hond. In alle genoemde situaties was de eigenaar fout. Gaat een cursus daartegen helpen? Ik weet het niet. Mensen moeten hun verstand gebruiken en alert zijn.It-is-joysjuhhh schreef: ↑20-01-2026 18:35Mijn ervaring is dat mensen die aangesproken moeten worden, zich nergens wat van aantrekken.
Ik laat zelf bijvoorbeeld mijn hond niet weet-ik-hoe-ver voor me uit rennen, of zelfs maar lopen, waar ook fietsers mogen zijn. Honden letten niet op verkeersregels, dat hoort het baasje te doen.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:53
Ook vaak ik doe gewoon wat ik wil!!!Itsnojoke schreef: ↑20-01-2026 18:49Ik weet niet of een cursus een gebrek aan gezond verstand oplost. Heel naar, de situaties die jij noemt. Allemaal verwijtbaar aan de eigenaar van de hond. In alle genoemde situaties was de eigenaar fout. Gaat een cursus daartegen helpen? Ik weet het niet. Mensen moeten hun verstand gebruiken en alert zijn.
Ik laat zelf bijvoorbeeld mijn hond niet weet-ik-hoe-ver voor me uit rennen, of zelfs maar lopen, waar ook fietsers mogen zijn. Honden letten niet op verkeersregels, dat hoort het baasje te doen.
En dan toch met je tengels aan mijn hond zitten.
Of (als mens) gaan grommen en blaffen als mijn hond rustig langs loopt of zit.
Je kind lekker met uitgestoken handje op mijn hond af laten lopen, want “laat het hondje maar aan je ruiken”. Werkelijk, waarom zou mijn hond jou of jouw kind willen ruiken?
dinsdag 20 januari 2026 om 19:19
Dat bedoel ik. Te weinig mensen met gezond verstand.Nyx• schreef: ↑20-01-2026 18:53Ook vaak ik doe gewoon wat ik wil!!!
En dan toch met je tengels aan mijn hond zitten.
Of (als mens) gaan grommen en blaffen als mijn hond rustig langs loopt of zit.
Je kind lekker met uitgestoken handje op mijn hond af laten lopen, want “laat het hondje maar aan je ruiken”. Werkelijk, waarom zou mijn hond jou of jouw kind willen ruiken?
Ik heb een hondje met een hoog schattigheidsgehalte. Een kindermagneet. Nou is het beestje heel goed met kinderen: ze gaat bij hun voeten zitten en laat zich uitgebreid kriebelen en aaien. Maar ik kom eigenlijk alleen maar mensen tegen (de ouders van die kinderen dus, of de kinderen zelf) die eerst vragen of ze de hond mogen aaien. Ik tref eigenlijk nooit dat iemand zonder eerst te vragen mijn hond gaat aaien.
dinsdag 20 januari 2026 om 19:41
Itsnojoke schreef: ↑20-01-2026 19:19Dat bedoel ik. Te weinig mensen met gezond verstand.
Ik heb een hondje met een hoog schattigheidsgehalte. Een kindermagneet. Nou is het beestje heel goed met kinderen: ze gaat bij hun voeten zitten en laat zich uitgebreid kriebelen en aaien. Maar ik kom eigenlijk alleen maar mensen tegen (de ouders van die kinderen dus, of de kinderen zelf) die eerst vragen of ze de hond mogen aaien. Ik tref eigenlijk nooit dat iemand zonder eerst te vragen mijn hond gaat aaien.
Ik helaas dus wel. En mijn hond vindt dat alleen maar geweldig, die gaat er helemaal voor. Maar ja, het zorgt er wel voor dat ik het hem veel lastiger afgeleerd krijg.
Overigens ben ik altijd heel verontschuldigend naar mensen als ik vindt dat de hond een grens over gaat. En dat vind ik vaak al eerder dan de persoon zelf.
Ouders van kinderen heb ik zich trouwens nog nooit horen verontschuldigen voor de overlast die hun kinderen veroorzaken. Volgens mij is daar veel meer begrip voor.
dinsdag 20 januari 2026 om 19:42
Ik bijna dagelijks. Vooral volwassenen of volwassenen die hun kind pushen het handje uit te steken.
Mijn hond heeft een zeer hoog aaibaarheidsgehalte, maar wil niet geaaid worden.
Kinderen is ze niet gewend, dus ik heb geen idee hoe ze op ze reageert en dus hou ik haar bij me.
Dus hou die handjes lekker thuis, tenzij je zelf de eventuele consequenties ervaart. Maar als ik dãt zeg heb ik ook weer ruzie
Mijn hond heeft een zeer hoog aaibaarheidsgehalte, maar wil niet geaaid worden.
Kinderen is ze niet gewend, dus ik heb geen idee hoe ze op ze reageert en dus hou ik haar bij me.
Dus hou die handjes lekker thuis, tenzij je zelf de eventuele consequenties ervaart. Maar als ik dãt zeg heb ik ook weer ruzie
dinsdag 20 januari 2026 om 20:27
Waarom zou je wat moeten doen of zeggen?
Voorbijgangers zeg ik ook niet allemaal gedag, dus hun honden ook niet.
De honden die ik ken zeg ik wel gedag, maar ik aai ze niet. Geen behoefte aan, ik vind alleen mijn eigen hond leuk
dinsdag 20 januari 2026 om 20:36
dinsdag 20 januari 2026 om 20:38
dinsdag 20 januari 2026 om 21:29
Het komt van beide kanten denk ik. Wij hebben een hond van twee jaar die door een aanval tijdens vakantieverblijf heel angstig is geworden. Hij is niet agressief, maar door angst kan hij springen of met z’n voortandjes knabbelen. We zijn hiervoor in training en ik doe alles om mensen/honden uit de weg te gaan. Waar ik kan loop ik van het pad af, of loop even de straat op als mensen ons naderen en waar er geen ruimte tot uitwijken is hou ik hem dicht bij me en onder controle. Maar sommige mensen…… Duidelijk aangeven niet te aaien en toch willen aaien (en het ook doen), Terwijl er geen ruimte is voor mij om afstand te nemen, heel dichtbij langs fietsen (terwijl de fietser wel iets verder af kon fietsen) en op moment van langszij gaan fluiten naar de hond, terwijl ik en hond kenbaar maken dat we wat afstand wensen, toch achter ons aan blijven lopen ook al zijn er wel vier mogelijkheden om af te slaan. `Kinderen die op hond afstuiven en wanneer je geschrokken hond wegtrekt en aangeeft dat ze dit nooit zomaar mogen doen, worden de ouders boos op mij….En klap op de vuurpijl ik loop in bos (geen losloop gebied) zie een hond naderen, loop met mijn hond ver van het pad af het veld in en geef aan dat hij angstig is. Eigenaresse laat haar hond los en zegt ga maar spelen. Ik roep nog of ze hem terug wil halen maar nee, mevrouw had bedacht dat ze wel konden spelen en dus moest het maar. Gevolg hond over de zeik en ik half onderuit. Ik roep nu vaak maar dat hij agressief is want dan luisteren mensen iets meer. Wat wel tot hilariteit leidt bij buren die hond kennen en weten dat hij zeer zeker niet agressief is. Maar ja je moet toch wat..Vooropgesteld mijn hond mag niet springen of happen of wat dan ook. Maar als niet honden eigenaar mag je best een beetje om je heen kijken dat doe je tenslotte ook in het verkeer en in de omgang met anderen. Een beetje geven en nemen.
dinsdag 20 januari 2026 om 22:40
Ik denk dat hier het probleem zit. De categorie drinking beschrijft zijn domme mensen.gizz schreef: ↑20-01-2026 21:29Het komt van beide kanten denk ik. Wij hebben een hond van twee jaar die door een aanval tijdens vakantieverblijf heel angstig is geworden. Hij is niet agressief, maar door angst kan hij springen of met z’n voortandjes knabbelen. We zijn hiervoor in training en ik doe alles om mensen/honden uit de weg te gaan. Waar ik kan loop ik van het pad af, of loop even de straat op als mensen ons naderen en waar er geen ruimte tot uitwijken is hou ik hem dicht bij me en onder controle. Maar sommige mensen…… Duidelijk aangeven niet te aaien en toch willen aaien (en het ook doen), Terwijl er geen ruimte is voor mij om afstand te nemen, heel dichtbij langs fietsen (terwijl de fietser wel iets verder af kon fietsen) en op moment van langszij gaan fluiten naar de hond, terwijl ik en hond kenbaar maken dat we wat afstand wensen, toch achter ons aan blijven lopen ook al zijn er wel vier mogelijkheden om af te slaan. `Kinderen die op hond afstuiven en wanneer je geschrokken hond wegtrekt en aangeeft dat ze dit nooit zomaar mogen doen, worden de ouders boos op mij….En klap op de vuurpijl ik loop in bos (geen losloop gebied) zie een hond naderen, loop met mijn hond ver van het pad af het veld in en geef aan dat hij angstig is. Eigenaresse laat haar hond los en zegt ga maar spelen. Ik roep nog of ze hem terug wil halen maar nee, mevrouw had bedacht dat ze wel konden spelen en dus moest het maar. Gevolg hond over de zeik en ik half onderuit. Ik roep nu vaak maar dat hij agressief is want dan luisteren mensen iets meer. Wat wel tot hilariteit leidt bij buren die hond kennen en weten dat hij zeer zeker niet agressief is. Maar ja je moet toch wat..Vooropgesteld mijn hond mag niet springen of happen of wat dan ook. Maar als niet honden eigenaar mag je best een beetje om je heen kijken dat doe je tenslotte ook in het verkeer en in de omgang met anderen. Een beetje geven en nemen.
Er zijn echter ook mensen die vinden dat honden niet als huisdier gehouden zouden moeten worden. Die gaan er als het ware van uit dat een hond bij de boerderij is of aan de ketting ligt. En zijn daarom niet ‘ingesteld’ op honden in het openbaar.
woensdag 21 januari 2026 om 01:46
Ik denk dat het gros van die lui het gewoon verdomt omdat het ze teveel moeite is om rekening te houden met anderen en hun hond te begeleiden.Itsnojoke schreef: ↑20-01-2026 18:49Ik weet niet of een cursus een gebrek aan gezond verstand oplost. Heel naar, de situaties die jij noemt. Allemaal verwijtbaar aan de eigenaar van de hond. In alle genoemde situaties was de eigenaar fout. Gaat een cursus daartegen helpen? Ik weet het niet. Mensen moeten hun verstand gebruiken en alert zijn.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 21 januari 2026 om 05:21
Hoe het hier is, weet ik nog niet, want woon er tekort, maar in m’n oude woonplaats vond men het niet nodig om hondenpoep op te ruimen.
Plantsoenen lagen vaak vol.
Een ergernis hier is ook als honden - al dan niet aangelijnd, naar me toe komen om te snuffelen.
Ik keer me altijd een beetje af/loop weg.
En dan zegt het baasje: hij doet niks hoor.
Eh. Hij doet wel wat. Hij komt naar me toe. En dat wil ik niet.
Sowieso zijn veel mensen geen goede hondenopvoeders en hebben hun hond niet in de hand.
Plantsoenen lagen vaak vol.
Een ergernis hier is ook als honden - al dan niet aangelijnd, naar me toe komen om te snuffelen.
Ik keer me altijd een beetje af/loop weg.
En dan zegt het baasje: hij doet niks hoor.
Eh. Hij doet wel wat. Hij komt naar me toe. En dat wil ik niet.
Sowieso zijn veel mensen geen goede hondenopvoeders en hebben hun hond niet in de hand.
woensdag 21 januari 2026 om 06:38
Ja, dat had ik er niet bij gezet maar hij had de riem nogal lang gelaten, ik ging er al ruim omheen, door mensen heen lopen is niet mijn stijl.BrutaImmaculata schreef: ↑20-01-2026 17:44Ook een mooi voorbeeld inderdaad. Als ik poep aan het opruimen ben, loop dan gewoon even om me heen in plaats van zo ongeveer door mij en hond.
woensdag 21 januari 2026 om 06:40
het spontane gedrag van honden op straat vind ik vreselijk. met name het zinnetje ze doen niks..... ze doen wel wat.... ze lopem langs mijn zwarte broek, ze snuffelen.... of erger nog een lik aan mijn kind die in de wagen zit..... die nooit bang was voor dieren tot ze hier bijns omver werd gelopen door een hond die dus 'niks' doet.
en nu dus voor bijna elke hond angstig is en wegduikt..... en niet graag mee wil op visite met mensen met honden zo jammer....
verder erger ik mij vooral aan de mensen die zich niet houden aan regels waar honden niet mogen komen. voor de deur een speeltuin. staan inmiddels 3 borden met honden verboden.... mijn kids komen steeds thuis onder de hondenpoep.... als ik mensen aanspreek dat ze hun hond uitlaten waar het niet mag...... ze doen niks..... ze snuffelen alleen....... maar ze mogen niet snuffelen, genoeg uitlaatmogelujkheden hier en dan moeten ze perse 'snuffelen' in de speeltuin?
en nu dus voor bijna elke hond angstig is en wegduikt..... en niet graag mee wil op visite met mensen met honden zo jammer....
verder erger ik mij vooral aan de mensen die zich niet houden aan regels waar honden niet mogen komen. voor de deur een speeltuin. staan inmiddels 3 borden met honden verboden.... mijn kids komen steeds thuis onder de hondenpoep.... als ik mensen aanspreek dat ze hun hond uitlaten waar het niet mag...... ze doen niks..... ze snuffelen alleen....... maar ze mogen niet snuffelen, genoeg uitlaatmogelujkheden hier en dan moeten ze perse 'snuffelen' in de speeltuin?
woensdag 21 januari 2026 om 11:31
Ik snap echt niet dat dit allemaal aan de lopende band gebeurd. Echt super vervelend!Evilove1989 schreef: ↑21-01-2026 06:40het spontane gedrag van honden op straat vind ik vreselijk. met name het zinnetje ze doen niks..... ze doen wel wat.... ze lopem langs mijn zwarte broek, ze snuffelen.... of erger nog een lik aan mijn kind die in de wagen zit..... die nooit bang was voor dieren tot ze hier bijns omver werd gelopen door een hond die dus 'niks' doet.
Zelf zie ik dit echt nauwelijks. Mijn eigen hond doet helemaal niets van wat je noemt, maar ik zie het eigenlijk ook heel zelden andere honden doen. Een hond die spontaan een kind in een kinderwagen likt? Heb ik echt nog nooit zien gebeuren. Een hond die gewoon uitgelaten wordt maar wel tegen je broek aan loopt? Dat zie ik ook echt nooit. Hoe dan?
Het zal wel een plaatselijk verschillend ding zijn, want ik zie de dingen die hier genoemd worden, ook elders in dit topic, maar heel weinig.
woensdag 21 januari 2026 om 11:38
Ik vroeg me ook al af waar dit allemaal zo op straat gebeurde dat er dagelijks witte jassen en zwarte broeken besmeurd worden en kinderen in hun gezicht gelikt.Itsnojoke schreef: ↑21-01-2026 11:31Ik snap echt niet dat dit allemaal aan de lopende band gebeurd. Echt super vervelend!
Zelf zie ik dit echt nauwelijks. Mijn eigen hond doet helemaal niets van wat je noemt, maar ik zie het eigenlijk ook heel zelden andere honden doen. Een hond die spontaan een kind in een kinderwagen likt? Heb ik echt nog nooit zien gebeuren. Een hond die gewoon uitgelaten wordt maar wel tegen je broek aan loopt? Dat zie ik ook echt nooit. Hoe dan?
Het zal wel een plaatselijk verschillend ding zijn, want ik zie de dingen die hier genoemd worden, ook elders in dit topic, maar heel weinig.
Poep laten liggen herken ik dan weer wel.
woensdag 21 januari 2026 om 11:53
Ik vind honden zelf heel leuk, maar als een onbekende hond zo tegen me aan zou springen dan vind ik dat ook niet heel fijn.
M’n oudste kind is ook gek op honden maar heeft altijd geleerd dat ze er niet zomaar naar toe mag gaan. En als ze een hond zou willen aaien dat moet vragen. Mag het niet dan is dat ook prima. In praktijk doet ze het niet vaak behalve als ze het baasje herkent.
M’n jongste is heel bang voor honden. Er is nooit iets gebeurd dus hoe dat komt weet ik niet. Ze vindt een rustige Duitse herder daarentegen oké, maar een drukke kleine poedel niet. We willen graag een hond en het gaat nu al een stuk beter dus ik zou het bij haar helemaal niet fijn vinden als er ineens een hond tegen haar aanspringt en ze daardoor weer heel bang wordt. Het heeft namelijk lang geduurd om haar rustig te houden.
M’n oudste kind is ook gek op honden maar heeft altijd geleerd dat ze er niet zomaar naar toe mag gaan. En als ze een hond zou willen aaien dat moet vragen. Mag het niet dan is dat ook prima. In praktijk doet ze het niet vaak behalve als ze het baasje herkent.
M’n jongste is heel bang voor honden. Er is nooit iets gebeurd dus hoe dat komt weet ik niet. Ze vindt een rustige Duitse herder daarentegen oké, maar een drukke kleine poedel niet. We willen graag een hond en het gaat nu al een stuk beter dus ik zou het bij haar helemaal niet fijn vinden als er ineens een hond tegen haar aanspringt en ze daardoor weer heel bang wordt. Het heeft namelijk lang geduurd om haar rustig te houden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in