60 jaar, wat te doen?

20-01-2026 09:30 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag medeforummers,

Dit onderwerp zet ik maar bij overig neer.
September word ik 60.
Mijn hoofd breek ik erover wat te doen, hoe te vieren, of ik het wil vieren.

Het liefst zou ik met mijn partner en mijn 2 volwassen dochters, en puberdochter naar de plek willen gaan in een warm klimaat waar ik in het verleden heb gewoond.
Qua kosten is het niet haalbaar, ik heb dat berekend, dus dat wordt m niet.
Opties die ik zelf heb bedacht is om met z'n allen een weekend weg te gaan naar een eenvoudig hotel of huisje of whatever, maar het liefst naar de zee.
Op een andere dag klein feestje geven voor mijn familie(ouders, zus, 2 vriendinnen alles met aanhang en bijna volwassen kinderen,) in totaal 18 personen.
Of op de dag zelf een feest geven en daarna met partner 10 dagen weg.
Ja ik maak het lastig, want ik vind alles leuk.
Budget technisch wil ik de kosten proberen laag te houden.

Ik vind het zo lastig en maak het mijzelf lastig.
Hebben jullie tips/ideeen/adviezen?
Ik heb gewoon niets gedaan, dat is ook een optie.

Het is JOUW verjaardag, dus vier het op een manier dat voor jouw belangrijk is. Je bent niet verplicht om een feest te gaven. Kan over een aantal jaar ook, "samen 135" of zoveel jaar getrouwd, of zo maar.

Wat wil jij graag tijdens een vakantie, bedenk dit eerst, en bepaal dan of dat het haalbaar is om je kinderen daarbij uit te nodigen. Vinden ze de locatie wel leuk, de activiteiten, is het financieel haalbaar, etc

Je wordt maar 1x 60 en vier het op een manier die voor jouw de grootste vreugde geeft.
Ik zou doen wat het meeste lijkt op je droomwens. Dus weg met je gezin, naar een plek die wel haalbaar is.

Maar ja, voor mij zou het heel makkelijk kiezen zijn, want ik vind de meeste feestjes niet zo'n feest.
Mabel schreef:
21-01-2026 13:53
Ik zou doen wat het meeste lijkt op je droomwens. Dus weg met je gezin, naar een plek die wel haalbaar is.

Maar ja, voor mij zou het heel makkelijk kiezen zijn, want ik vind de meeste feestjes niet zo'n feest.
Eens.

Vooral luisteren naar wat JIJ zelf echt zou willen.

Vier lang niet al mijn verjaardagen, maar mijn 50e verjaardag wel gedaan. Niets groots, daar had ik door omstandigheden geen behoefte aan.

Een ander zet een partytent met catering in de tuin en weer een andere huurt een horecagelegenheid af. Ieder z'n ding. Het ligt óók aan je budget.

Ik ga zelf liever een keer fijn uiteten of dagje weg met degenen die mij het liefst zijn, dan een groter feest waar ik zelf dan lang niet iedereen kan spreken. Maar goed, ik ben ook minder van de 'ditjes en datjes' :)
Mabel schreef:
21-01-2026 13:53

Ook eens.

Ik weet niet hoe volwassen de kinderen zijn en wat hun inkomsten zijn, maar ik zou graag bijvoorbeeld mijn eigen ticket betaald hebben als dat mijn moeders wens was.
BrutaImmaculata schreef:
21-01-2026 14:27
Ook eens.

Ik weet niet hoe volwassen de kinderen zijn en wat hun inkomsten zijn, maar ik zou graag bijvoorbeeld mijn eigen ticket betaald hebben als dat mijn moeders wens was.
Ja, als het op die manier wel zou kunnen zou dat natuurlijk geweldig zijn.
Als er volwassen dochters mee zijn gemoeid zou ik het houden bij een weekendje zee. Tenzij ze écht reikhalzend uitkijken naar een vakantie en willen meebetalen.

Sowieso is iedereen samenbrengen op hetzelfde moment voor meerdere dagen in de meeste gezinnen al een crime. Als de financiën er niet echt naar zijn zou ik dan liever 3 dagen aan de kust zitten en de kinderen trakteren dan een week op Honolulu waarbij ik de kinderen op kosten jaag. (En waarschijnlijk alsnog mag betalen voor de jongste wat ook weer maar half eerlijk is voor de oudste 2.)

Is daarna "taart en koffie op de bank" voor je familie ook een optie ipv een tent, het afhuren van een zaal, ...?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
WaterGirl schreef:
21-01-2026 13:15
Ik heb gewoon niets gedaan, dat is ook een optie.

Het is JOUW verjaardag, dus vier het op een manier dat voor jouw belangrijk is. Je bent niet verplicht om een feest te gaven. Kan over een aantal jaar ook, "samen 135" of zoveel jaar getrouwd, of zo maar.

Wat wil jij graag tijdens een vakantie, bedenk dit eerst, en bepaal dan of dat het haalbaar is om je kinderen daarbij uit te nodigen. Vinden ze de locatie wel leuk, de activiteiten, is het financieel haalbaar, etc

Je wordt maar 1x 60 en vier het op een manier die voor jouw de grootste vreugde geeft.
Je raakt mij hiermee.
Wat ik echt zou willen is naar het land gaan waar we ooit gewoond hebben, voor een week of 10 dagen.
Daar hebben we mooie herinneringen liggen, fijn klimaat.
Met partner, met mijn kinderen, ook met bonus puberdochter.
Wat mij soort van tegenhoudt of doet twijfelen is het volgende.
Bonusdochter kan niet mee ivm school.
Haar ouders willen liever geen bijzonder verlof aanvragen omdat haar schoolprestaties niet oke zijn, en dat snap ik ook en verlang ik ook niet van ze.
Dus..moet ik dan wel gaan of dat uitstellen in een schoolvakantie waarvan de prijzen vele malen hoger liggen en wat ik niet kan betalen.
En dat is ook niet op of rond de dag zelf.

Twijfel 2, ik weet dat mijn ouders graag bij mij willen zijn die dag, maar ik ben een volwassen vrouw die haar eigen keuzes wil en kan maken, en toch met hen rekening wil houden.
Allemaal onder het mom van, ze zijn oud, ze zijn er nog, blabla.
En dus hou ik "weer" geen rekening met mijzelf en denk weer aan een ander, en dat stoort zo aan mijzelf.
Mijn ouders kunnen nogal opdringerig zijn, en komen gewoon, want dat is leuk.
Ik heb ze al duidelijk gemaakt dat niet te doen, en mijn wensen moeten respecteren.

Ik heb mijn verjaardag al lange tijd niet gevierd, ja binnen het gezin wel.
Mochten we met z'n allen weggaan, dan betalen de kinderen de tickets zelf, het verblijf is voor mij.
De tickets zijn rond die tijd goed betaalbaar.
ZIj zijn ruim volwassen, hebben goede banen en kunnen het zich permiteren.

Gisteravond met oudste ge-brainstormd, en het is een goede optie om een partytent te huren en de familie/vriendinnen bij ons thuis uit te nodigen voor een close feestje.
We zijn uiteindelijk "maar" met ong 18 personen, als iedereen aanwezig is.
Libre0 schreef:
22-01-2026 08:29
Je raakt mij hiermee.
Wat ik echt zou willen is naar het land gaan waar we ooit gewoond hebben, voor een week of 10 dagen.
Daar hebben we mooie herinneringen liggen, fijn klimaat.
Met partner, met mijn kinderen, ook met bonus puberdochter.
Wat mij soort van tegenhoudt of doet twijfelen is het volgende.
Bonusdochter kan niet mee ivm school.
Haar ouders willen liever geen bijzonder verlof aanvragen omdat haar schoolprestaties niet oke zijn, en dat snap ik ook en verlang ik ook niet van ze.
Dus..moet ik dan wel gaan of dat uitstellen in een schoolvakantie waarvan de prijzen vele malen hoger liggen en wat ik niet kan betalen.
En dat is ook niet op of rond de dag zelf.

Twijfel 2, ik weet dat mijn ouders graag bij mij willen zijn die dag, maar ik ben een volwassen vrouw die haar eigen keuzes wil en kan maken, en toch met hen rekening wil houden.
Allemaal onder het mom van, ze zijn oud, ze zijn er nog, blabla.
En dus hou ik "weer" geen rekening met mijzelf en denk weer aan een ander, en dat stoort zo aan mijzelf.
Mijn ouders kunnen nogal opdringerig zijn, en komen gewoon, want dat is leuk.
Ik heb ze al duidelijk gemaakt dat niet te doen, en mijn wensen moeten respecteren.

Ik heb mijn verjaardag al lange tijd niet gevierd, ja binnen het gezin wel.

Wat een mooi idee om met je gezin naar het land te gaan waar je ooit gewoond hebt. Heel gaaf om een keer terug te gaan

Ik zou deze droom/wens los koppelen van je 60ste verjaardag.

Maak een plan
- bespreek dit met iedereen, willen ze mee?
- wanneer? Beste maand. Nu of pas in 2027, een tijdstip dat iedereen kan en financieel haalbaar is
- plan de financiën. Hoeveel gaat dit kosten, wie betaalt wat, maak een spaarplan, etc
- maak ook een plan B en eventueel C. Stel dat de kinderen niet mee willen of kunnen gaan? Maak dan een plan dat je samen met jet man gaat
- geniet van het plannen en het maken van een mooi reisplan

Veel plezier om je wens te realiseren.
Dank je wel WaterGirl,
Ik denk dat wat jij voorstelt een goed...plan..is.
En dat ik/wij het idd zo gaan doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven