Honden op straat
dinsdag 20 januari 2026 om 10:03
Goedemorgen,
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
donderdag 22 januari 2026 om 10:38
sorry, maar er zijn genoeg kinderen en volwassenen die een hele goeie reden hebben om bang te zijn voor honden. Dus hoezo niet nodig?patchouli_ schreef: ↑21-01-2026 23:39Als jouw kind nieuwgek is en bang wordt van incidenten, dan wil hij vast ook niet in een auto, of een trein, of een vliegtuig.
Als ik met mijn hond een kind tegenkom die doodsbenauwd is voor honden, neem ik daar even tijd voor.
Want doodsbenauwd zijn voor honden is echt niet nodig. En het belemmerd je in je vrijheid als kind. Want honden zijn overal.
Ik ben vanaf kind tot ik 40 was, doodsbenauwd geweest voor honden. Ik ben er uiteindelijk overheen gekomen door met honden om te gaan en ze te leren begrijpen. Ik had dat achteraf zo graag eerder willen doen!
Fijn dat jij er overheen bent gekomen, maar dat is geen blauwdruk voor alle anderen die bang zijn. Uitleg en leren kennen, is geen garantie voor verlies van angst.
En ja er zijn overal honden en dat is voor een heel aantal mensen al vervelend genoeg.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 22 januari 2026 om 11:23
Wat een nutteloze sneer.
Je kunt het belerend vinden, maar het is mijn eigen ervaring. Je hebt geen idee hoe bang ik was, tot jankens aan toe. Ik ging niet op bezoek bij vriendjes die honden handden. Ik durfde niet langs bepaalde tuinen te lopen, liep een lange route naar school. Ik speelde niet op het veldje achter het huis, ging niet mee naar het park. Het was echt een fobie en het heeft me heel erg beperkt toen ik kind was.
Mijn oudste kind had dat helaas ook, tot ze 5 jaar was en een ‘blafcursus’ kreeg op school. Ze leerde signalen van honden herkennen, leerde hoe ze het best kon reageren. Het heeft haar heel erg veel gebracht en ze is daarna nooit meer zo bang geweest als eerst.
Dus ja, als ouders het goed vinden neem ik graag even tijd voor kinderen als ik ze tegenkom met mijn honden. Omdat ik weet wat een verschil het kan maken als je andere ervaringen op kan doen dan alleen maar plots tevoorschijn springende honden.
donderdag 22 januari 2026 om 11:35
Het niet doen is wel een garantie voor het laten bestaan van angst. En je hoeft mij niet te vertellen he vervelend dat is, dat weet ik als geen ander.rosanna08 schreef: ↑22-01-2026 10:38sorry, maar er zijn genoeg kinderen en volwassenen die een hele goeie reden hebben om bang te zijn voor honden. Dus hoezo niet nodig?
Fijn dat jij er overheen bent gekomen, maar dat is geen blauwdruk voor alle anderen die bang zijn. Uitleg en leren kennen, is geen garantie voor verlies van angst.
En ja er zijn overal honden en dat is voor een heel aantal mensen al vervelend genoeg.
Honden blijven onvoorspelbaar en hondenbazen moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ze doen het alleen niet allemaal. Daar kan je veel van vinden en hard roepen dat ze dat wel moeten doen, alleen werkt dat niet zo. Door signalen van honden te kennen en te weten hoe jij kan reageren, verklein je zelf het risico op ongelukken, dat werkt wel.
Er is ook een goede reden om bang te zijn voor auto’s en verkeer en toch gaan we er elke dag in. Om er voor te zorgen dat we heelhuids thuiskomen laten we die bumperplakker rustig passeren, houden we zelf voldoende afstand en halen we even niet in als je ziet dat iemand erg slingert. Tegenover de ene keer dat er iets gebeurt, gaat het duizenden keren goed en daarom blijven we het doen.
Niks is zonder risico, maar je hebt wel enige invloed op hoe groot de risico’s zijn. En dat geldt voor honden ook.
donderdag 22 januari 2026 om 11:43
Mwah, ik heb hoogtevrees en ik zou niet blij worden als een wildvreemde mevrouw me de Matterhorn op sleurde om te bewijzen dat het echt niet eng is. Ik wil graag zelf bepalen hoe ik omga met mijn hoogtevrees en voor mij werkt vermijden meer dan prima. En eigenlijk zouden hondenvrezers die mogelijkheid ook gewoon moeten kunnen hebben.patchouli_ schreef: ↑22-01-2026 11:35Het niet doen is wel een garantie voor het laten bestaan van angst.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 22-01-2026 11:58
9.59% gewijzigd
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 11:52
Dan had je dit prima achterwege kunnen laten en het bij jezelf moeten houden.patchouli_ schreef: ↑22-01-2026 11:23Wat een nutteloze sneer.
Je kunt het belerend vinden, maar het is mijn eigen ervaring. Je hebt geen idee hoe bang ik was, tot jankens aan toe. Ik ging niet op bezoek bij vriendjes die honden handden. Ik durfde niet langs bepaalde tuinen te lopen, liep een lange route naar school. Ik speelde niet op het veldje achter het huis, ging niet mee naar het park. Het was echt een fobie en het heeft me heel erg beperkt toen ik kind was.
Mijn oudste kind had dat helaas ook, tot ze 5 jaar was en een ‘blafcursus’ kreeg op school. Ze leerde signalen van honden herkennen, leerde hoe ze het best kon reageren. Het heeft haar heel erg veel gebracht en ze is daarna nooit meer zo bang geweest als eerst.
Dus ja, als ouders het goed vinden neem ik graag even tijd voor kinderen als ik ze tegenkom met mijn honden. Omdat ik weet wat een verschil het kan maken als je andere ervaringen op kan doen dan alleen maar plots tevoorschijn springende honden.
Als jouw kind nieuwgek is en bang wordt van incidenten, dan wil hij vast ook niet in een auto, of een trein, of een vliegtuig''
Want doodsbenauwd zijn voor honden is echt niet nodig. En het belemmerd je in je vrijheid als kind. Want honden zijn overal.
donderdag 22 januari 2026 om 11:52
het wel doen is ook geen garantie voor succes. En ik denk dat er heel wat meer mensen bang zijn voor honden dan voor auto's en verkeer.patchouli_ schreef: ↑22-01-2026 11:35Het niet doen is wel een garantie voor het laten bestaan van angst. En je hoeft mij niet te vertellen he vervelend dat is, dat weet ik als geen ander.
Honden blijven onvoorspelbaar en hondenbazen moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Ze doen het alleen niet allemaal. Daar kan je veel van vinden en hard roepen dat ze dat wel moeten doen, alleen werkt dat niet zo. Door signalen van honden te kennen en te weten hoe jij kan reageren, verklein je zelf het risico op ongelukken, dat werkt wel.
Er is ook een goede reden om bang te zijn voor auto’s en verkeer en toch gaan we er elke dag in. Om er voor te zorgen dat we heelhuids thuiskomen laten we die bumperplakker rustig passeren, houden we zelf voldoende afstand en halen we even niet in als je ziet dat iemand erg slingert. Tegenover de ene keer dat er iets gebeurt, gaat het duizenden keren goed en daarom blijven we het doen.
Niks is zonder risico, maar je hebt wel enige invloed op hoe groot de risico’s zijn. En dat geldt voor honden ook.
Ik heb er niks op tegen dat mensen leren om honden te lezen, het kan zeker helpen. Maar stellen dat dat angst altijd laat verdwijnen, omdat het jou en je kind geholpen heeft, is voor mij echt te kort door de bocht en gaat voorbij aan de angst van mensen die hele nare dingen hebben meegemaakt met honden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 22 januari 2026 om 16:13
En daar raak je nu precies de essentie: die mogelijkheid is er nauwelijks tot niet. Die Matterhorn is wel te vermijden.Lady*Voldemort schreef: ↑22-01-2026 11:43Mwah, ik heb hoogtevrees en ik zou niet blij worden als een wildvreemde mevrouw me de Matterhorn op sleurde om te bewijzen dat het echt niet eng is. Ik wil graag zelf bepalen hoe ik omga met mijn hoogtevrees en voor mij werkt vermijden meer dan prima. En eigenlijk zouden hondenvrezers die mogelijkheid ook gewoon moeten kunnen hebben.
En er wordt niemand gedwongen of gesleurd. Dat is nu echt weer Vivaiaans de boel in verkeerd perspectief zetten om je punten te scoren.
donderdag 22 januari 2026 om 16:17
En toch gebeuren er meer vreselijke ongelukken in het verkeer en vallen daar meer doden, dan met honden.rosanna08 schreef: ↑22-01-2026 11:52het wel doen is ook geen garantie voor succes. En ik denk dat er heel wat meer mensen bang zijn voor honden dan voor auto's en verkeer.
Ik heb er niks op tegen dat mensen leren om honden te lezen, het kan zeker helpen. Maar stellen dat dat angst altijd laat verdwijnen, omdat het jou en je kind geholpen heeft, is voor mij echt te kort door de bocht en gaat voorbij aan de angst van mensen die hele nare dingen hebben meegemaakt met honden.
Waar stel ik dat het altijd werkt? Ik zeg dat het kán bijdragen aan verminderen van angst. In het kader van iets anders proberen, omdat het resultaat van niks doen al bekend (en ongewenst) is.
donderdag 22 januari 2026 om 16:47
Honden zouden ook prima te vermijden zijn als de baasjes wat beter op zouden letten (de verstandige baasjes niet te na gesproken natuurlijk). Als jij merkt dat iemand bang is voor je hond kun je het beest ook gewoon even kort aanlijnen zodat de bangerik er op gepaste afstand langs kan, in plaats van ongevraagd de gedragstherapeut uit te gaan hangen en daarmee het probleem neer te leggen bij de bangerik in plaats van bij jouw hondenhobby.patchouli_ schreef: ↑22-01-2026 16:13En daar raak je nu precies de essentie: die mogelijkheid is er nauwelijks tot niet. Die Matterhorn is wel te vermijden.
En er wordt niemand gedwongen of gesleurd. Dat is nu echt weer Vivaiaans de boel in verkeerd perspectief zetten om je punten te scoren.
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 17:13
Mijn hond komt ongevraagd bij niemand in de buurt hoor, geen volwassenen en geen kinderen, en ikzelf ook niet. Je trekt het wederom uit perspectief om je punten te scoren.Lady*Voldemort schreef: ↑22-01-2026 16:47Honden zouden ook prima te vermijden zijn als de baasjes wat beter op zouden letten (de verstandige baasjes niet te na gesproken natuurlijk). Als jij merkt dat iemand bang is voor je hond kun je het beest ook gewoon even kort aanlijnen zodat de bangerik er op gepaste afstand langs kan, in plaats van ongevraagd de gedragstherapeut uit te gaan hangen en daarmee het probleem neer te leggen bij de bangerik in plaats van bij jouw hondenhobby.
Maar blijf vooral in je verontwaardiging hangen over iets waar je zelf weinig invloed op uit kan oefenen. Wat baasjes zouden moeten doen volgens jou daar trekken niet alle hondenbazen zich wat van aan. Gaan lopen blazen tegen iemand die wel zijn verantwoordelijkheid neemt met zijn honden is ook niet erg helpend.
donderdag 22 januari 2026 om 17:20
Precies. En daarom is die angst voor honden misschien ook wel nuttig, want honden kunnen heel gevaarlijk zijn als ze door de verkeerde worden gehouden. Waarmee ik trouwens helemaal niet wil zeggen dat jij zo'n 'verkeerde' bent hoor, ik denk dat jij het verder prima doet met je hond, juist omdat je er zelf vroeger bang voor was. Maar laat het daar dan ook bij en ga niet proberen anderen te 'redden', als je niet heel zeker weet dat ze wel gered willen worden.patchouli_ schreef: ↑22-01-2026 17:13Mijn hond komt ongevraagd bij niemand in de buurt hoor, geen volwassenen en geen kinderen, en ikzelf ook niet. Je trekt het wederom uit perspectief om je punten te scoren.
Maar blijf vooral in je verontwaardiging hangen over iets waar je zelf weinig invloed op uit kan oefenen. Wat baasjes zouden moeten doen volgens jou daar trekken niet alle hondenbazen zich wat van aan. Gaan lopen blazen tegen iemand die wel zijn verantwoordelijkheid neemt met zijn honden is ook niet erg helpend.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in