Slaapfeestje bij onbekende ouders
woensdag 21 januari 2026 om 22:41
Mijn kind van 11 is uitgenodigd voor een slaapfeestje, super leuk zou je zeggen.
Nu is het zo dat ik deze ouders nog nooit heb ontmoet en mijn kind ook nog nooit bij het kind thuis is geweest.
Nu twijfel ik dus heel erg wat ik ga doen, mijn gevoel zegt nee omdat ik deze mensen nog nooit gezien heb en ik het dus een beetje raar vind om mijn kind daar dan te brengen voor de hele nacht.
Wat zouden jullie doen?
Nu is het zo dat ik deze ouders nog nooit heb ontmoet en mijn kind ook nog nooit bij het kind thuis is geweest.
Nu twijfel ik dus heel erg wat ik ga doen, mijn gevoel zegt nee omdat ik deze mensen nog nooit gezien heb en ik het dus een beetje raar vind om mijn kind daar dan te brengen voor de hele nacht.
Wat zouden jullie doen?
naturelover wijzigde dit bericht op 24-01-2026 17:06
22.96% gewijzigd
donderdag 22 januari 2026 om 17:49
Dat is het gelukkig wel. Sneu voor kind, als je je laat leiden door wat er héél misschien zou kunnen gebeuren.Coffeegirl schreef: ↑22-01-2026 16:54Uit de krant:
December 2022:
Een 39-jarige man uit Denekamp is veroordeeld voor ontucht met vier jonge meisjes op het slaapfeestje van zijn dochter. De rechtbank in Almelo legt hem een 240 uur taakstraf op en een voorwaardelijke celstraf van 88 dagen. Volgens hem ging het per ongeluk toen hij ze ‘kriebelde’. De man was dronken thuisgekomen van een feestje.
De rechtbank oordeelde dat de Denekamper ontuchtige handelingen pleegde. Hij betastte de vier meisjes van 9 en 10 jaar oud op hun billen, benen, buik en in de schaamstreek. De verklaringen van de jonge slachtoffers ondersteunen elkaar en zijn voldoende bewijs. Naast de taakstraf en voorwaardelijke celstraf moet hij 3750 euro aan schadevergoedingen betalen.
Dit soort narigheid is geen uitzondering. Ik zou ook niet staan te juichen bij het idee van een slaapfeestje in de basisschoolleeftijd.
donderdag 22 januari 2026 om 17:59
De kans dat zoiets door een familielied wordt gedaan is veel en veel groter. Dus ook maar niet meer je kinderen in de buurt van ooms en neven en zo laten komen.Coffeegirl schreef: ↑22-01-2026 16:54Uit de krant:
December 2022:
Een 39-jarige man uit Denekamp is veroordeeld voor ontucht met vier jonge meisjes op het slaapfeestje van zijn dochter. De rechtbank in Almelo legt hem een 240 uur taakstraf op en een voorwaardelijke celstraf van 88 dagen. Volgens hem ging het per ongeluk toen hij ze ‘kriebelde’. De man was dronken thuisgekomen van een feestje.
De rechtbank oordeelde dat de Denekamper ontuchtige handelingen pleegde. Hij betastte de vier meisjes van 9 en 10 jaar oud op hun billen, benen, buik en in de schaamstreek. De verklaringen van de jonge slachtoffers ondersteunen elkaar en zijn voldoende bewijs. Naast de taakstraf en voorwaardelijke celstraf moet hij 3750 euro aan schadevergoedingen betalen.
Dit soort narigheid is geen uitzondering. Ik zou ook niet staan te juichen bij het idee van een slaapfeestje in de basisschoolleeftijd.
donderdag 22 januari 2026 om 18:01
donderdag 22 januari 2026 om 18:14
Als je kind nog op de bassisschool zit heb je deze ouders dan nog nooit gezien op school of bij een activiteit?
Of weet je wel wie t zijn, maar ken je elkaar niet goed.
Wat wil je kind zelf? Heeft die er zin in of te spannend omdat ze er nog nooit geweest is? Gaan er vriendinnetjes van haar mee?
Als ze er zin in heeft, zou ik eerst even kennismaken. En wellicht ook even navraag doen bij andere ouders, niks geks aan toch?
Wat wil je kind zelf? Heeft die er zin in of te spannend omdat ze er nog nooit geweest is? Gaan er vriendinnetjes van haar mee?
Als ze er zin in heeft, zou ik eerst even kennismaken. En wellicht ook even navraag doen bij andere ouders, niks geks aan toch?
donderdag 22 januari 2026 om 19:17
Wil kind zelf wel blijven overnachten bij een kind dat ze niet goed kent, waar ze nooit gespeeld heeft en waar je nagenoeg nooit iets over hoort?
Ik zou dus vooral willen weten wie er nog uitgenodigd is en of er daar kinderen tussenzitten die ze wel beter kent. En of die effectief komen.
(Kind kan wel 15 kinderen hebben uitgenodigd, maar het kan ook zijn dat er nog 10 ouders het plan niet zien zitten.)
Ik zou dus vooral willen weten wie er nog uitgenodigd is en of er daar kinderen tussenzitten die ze wel beter kent. En of die effectief komen.
(Kind kan wel 15 kinderen hebben uitgenodigd, maar het kan ook zijn dat er nog 10 ouders het plan niet zien zitten.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 22 januari 2026 om 19:26
Ik ga de ouders inderdaad maar even contacten en dan kijk ik even verder.
Het is niet zo dat mijn kind nergens mag logeren hoor en alle pret altijd mist ofzo, er zijn afgelopen maanden al een aantal slaapfeestjes enz geweest.
Kind mag altijd veel in overleg maar dit vond ik een lastige dus ik was even benieuwd naar de meningen maar veel mensen zouden het dus ok vinden.
Kind zou trouwens willen wel willen.
Het is niet zo dat mijn kind nergens mag logeren hoor en alle pret altijd mist ofzo, er zijn afgelopen maanden al een aantal slaapfeestjes enz geweest.
Kind mag altijd veel in overleg maar dit vond ik een lastige dus ik was even benieuwd naar de meningen maar veel mensen zouden het dus ok vinden.
Kind zou trouwens willen wel willen.
donderdag 22 januari 2026 om 20:30
Nee ik heb ze echt nog nooit gezien ook niet bij een activiteit.Ballon schreef: ↑22-01-2026 18:14Als je kind nog op de bassisschool zit heb je deze ouders dan nog nooit gezien op school of bij een activiteit?
Kind zou willen gaan.
Er zijn ook andere vriendjes uitgenodigd maar bij deze kinderen is het ook twijfelachtig of ze mogen of niet begreep ik net van kind.
Er zijn jongens en meisjes uitgenodigd hoorde ik net maar dat maakt mij niet zo veel uit.
Ik heb met een andere ouder <van beste vriendje> contact gehad en deze ouder zei ook te neigen naar nee ivm het niet kennen van het jarige kind.of de ouders.
donderdag 22 januari 2026 om 20:32
Ja dat weet ik niet zo goed, het is een gevoel
naturelover wijzigde dit bericht op 22-01-2026 20:56
4.19% gewijzigd
donderdag 22 januari 2026 om 20:55
Wissewis schreef: ↑22-01-2026 19:17Wil kind zelf wel blijven overnachten bij een kind dat ze niet goed kent, waar ze nooit gespeeld heeft en waar je nagenoeg nooit iets over hoort?
Ik heb ondertussen gehoord wie er nog meer uitgenodigd zijn en er zijn er meer waar ouders twijfelen.
Ook een paar vrienden jongens en meiden vrienden.
donderdag 22 januari 2026 om 21:02
Naturelover schreef: ↑22-01-2026 20:55Ik heb ondertussen gehoord wie er nog meer uitgenodigd zijn en er zijn er meer waar ouders twijfelen.
Ook een paar vrienden jongens en meiden vrienden.
Maar heb je nou intussen al contact gehad met die ouders zelf? Heel leuk, dat onderlinge gekonkel maar het zou voor het feestvarken ook een beetje lullig wezen als er niemand komt op dat feestje omdat de ouders samen ongehinderd door kennis hebben besloten dat het vast geen zuivere koffie is allemaal.
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 21:13
Mijn kind zou ik hier al helemaal niet bij betrekken. Als morgen nou blijkt dat die ouders doorgesnoven idioten zijn die de hele dag zitten te zuipen in de voortuin en vuurwerk afsteken op de veranda kun je de boel altijd nog afblazen, maar wacht nou eerst even die kennismaking af. Wie weet valt het allemaal best mee.Naturelover schreef: ↑22-01-2026 21:09Nee nog niet, dit ga ik morgen doen.
En gekonkel is wel een beetje onaardig want ik.heb alleen kind bij het avondeten gevraagd wie er nog meer komen.
En ik heb geen contact gehad met de andere ouders maar met 1.
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 21:16
Je hebt gelijk natuurlijk maar ik snap wel dat het soms moeilijk is om te weten waar je goed aan doet. Mijn dochter mocht altijd naar slaapfeestjes, ik kende die ouders ook allemaal wat langer hoewel niet heel goed.
Toen we een keer op vakantie naar een Club Med gingen, ontmoetten we daar op een avond Nederlandse mensen. Aardig, maar ik kon ze niet echt plaatsen (heel anders dan wij, zeg maar). Mijn dochter werd heel vriendelijk uitgenodigd om bij hun dochter te logeren en ik zei ja, hoor. Ik dacht niet echt na, maar later in bed heb ik de hele nacht wakker gelegen: wie zijn die mensen? Gaat dit goed? Waar is hun huisje eigenlijk? Toen die moeder de volgende ochtend met mijn dochter voor de deur stond, barstte ik van opluchting bijna in tranen uit. Beetje hysterisch misschien, maar ik bleek er dus geen goed gevoel over te hebben en daarom snap ik het dilemma van TO wel. Soms overvalt je opeens een (irreële) angst, en het is moeilijk om uit te leggen waar dat vandaan komt.
Anyway, verder eens met het advies om even kennis te maken. Voelt het daarna toch niet goed: niet doen. Een feestje zonder slapen is ook leuk.
donderdag 22 januari 2026 om 21:18
Je blaast het wel een beetje op allemaal lady voldemort want wat jij allemaal noemt heb ik nooit beweerd. En ik kan best even aan kind vragen wie er komen lijkt.mij niet zo raar.
Maar je hebt je duidelijke mening gegeven hoor bedankt.
Maar je hebt je duidelijke mening gegeven hoor bedankt.
naturelover wijzigde dit bericht op 22-01-2026 21:28
9.88% gewijzigd
donderdag 22 januari 2026 om 21:25
Precies wat jij schrijft ik weet het gewoon niet zo goed, het is heus niet zo dat ik die mensen van vanalles verdenk ofzo ik vind het gewoon lastig en het is.mijn eerste kind dus ik heb geen eerdere ervaring.Claire45 schreef: ↑22-01-2026 21:16Je hebt gelijk natuurlijk maar ik snap wel dat het soms moeilijk is om te weten waar je goed aan doet. Mijn dochter mocht altijd naar slaapfeestjes, ik kende die ouders ook allemaal wat langer hoewel niet heel goed.
Toen we een keer op vakantie naar een Club Med gingen, ontmoetten we daar op een avond Nederlandse mensen. Aardig, maar ik kon ze niet echt plaatsen (heel anders dan wij, zeg maar). Mijn dochter werd heel vriendelijk uitgenodigd om bij hun dochter te logeren en ik zei ja, hoor. Ik dacht niet echt na, maar later in bed heb ik de hele nacht wakker gelegen: wie zijn die mensen? Gaat dit goed? Waar is hun huisje eigenlijk? Toen die moeder de volgende ochtend met mijn dochter voor de deur stond, barstte ik van opluchting bijna in tranen uit. Beetje hysterisch misschien, maar ik bleek er dus geen goed gevoel over te hebben en daarom snap ik het dilemma van TO wel. Soms overvalt je opeens een (irreële) angst, en het is moeilijk om uit te leggen waar dat vandaan komt.
Anyway, verder eens met het advies om even kennis te maken. Voelt het daarna toch niet goed: niet doen. Een feestje zonder slapen is ook leuk.
Ik snap dat je uit enthousisme ja zei, je wil dat je kind het.leuk heeft daar gaat het uiteindelijk om. Ik snap dat je wakker lag het is toch onbekend allemaal.
Loslaten is moeilijk.
Bedankt
donderdag 22 januari 2026 om 21:32
Nee natuurlijjk heb je dat niet beweerd, ik roep ook maar wat geks. Ik bedoel alleen maar dat er gerust goede redenen kunnen zijn om nee te zeggen, maar dat je het wel een kans moet geven.Naturelover schreef: ↑22-01-2026 21:18Je blaast het wel een beetje op allemaal lady voldemort want wat jij allemaal noemt heb ik nooit beweerd. En ik kan best even aan kind vragen wie er komen lijkt.mij niet zo raar.
Maar je hebt je duidelijke mening gegeven hoor bedankt maar het hoeft niet zo aggresief.
En dat je wilt weten met wie je je kind mee gaat geven snap ik helemaal. Ik ben zelf eens uit spelen gestuurd naar een klasgenoot van wie de vader stomdronken thuiskwam en alles en iedereen uit begon te schelden en zijn vrouw in mekaar begon te timmeren en zo. Dat was ook niet zo leuk, en achteraf gezien had ik het wel erg op prijs gesteld als mijn moeder even kennis was komen maken daar voor ze mij meegaf. Ik zou dan ook nooit willen beweren dat je maar voetstoots 'ja' moet zeggen. Maar bij voorbaat al voorsorteren op een 'nee' hoeft nou ook weer niet.
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 21:38
Afgelopen zomervakantie ging mijn puber van net 13 logeren met nog een paar vriendjes bij vriendje uit hun klas. Ik kende de jongens niet, want middelbare school, en de ouders ook niet.
Geen moment getwijfeld over het logeren, hij had ook zijn telefoon mee en hij had / heeft heel leuk contact met deze jongens.
Toen dacht ik nog, geef ik ouders even een hand bij brengen, maar puber ging direct met vriendjes voetballen etc en ik zag geen ouders. Toen ben ik na 5 min maar gegaan, mijn man haalde hem op en dacht dan geef ik nog wel een hand, maar ook hij geen ouders gezien, dus kind maar meegenomen.
Vanaf of tot welke leeftijd je dit niet wil, is echt aan of je het vertrouwd en of kind het graag wil.
Bij twijfel niet doen of twijfel proberen weg te nemen voor toch een ja.
Geen moment getwijfeld over het logeren, hij had ook zijn telefoon mee en hij had / heeft heel leuk contact met deze jongens.
Toen dacht ik nog, geef ik ouders even een hand bij brengen, maar puber ging direct met vriendjes voetballen etc en ik zag geen ouders. Toen ben ik na 5 min maar gegaan, mijn man haalde hem op en dacht dan geef ik nog wel een hand, maar ook hij geen ouders gezien, dus kind maar meegenomen.
Vanaf of tot welke leeftijd je dit niet wil, is echt aan of je het vertrouwd en of kind het graag wil.
Bij twijfel niet doen of twijfel proberen weg te nemen voor toch een ja.
donderdag 22 januari 2026 om 21:43
Dat is ook nog een ding ja. Kind van TO is 11, dus die zal ijs en weder dienende volgend jaar wel op het VO zitten en dan heb je er helemaal geen zicht meer op.Winterkoud schreef: ↑22-01-2026 21:38Afgelopen zomervakantie ging mijn puber van net 13 logeren met nog een paar vriendjes bij vriendje uit hun klas. Ik kende de jongens niet, want middelbare school, en de ouders ook niet.
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 21:44
Ai dat klink niet fijn nee.Lady*Voldemort schreef: ↑22-01-2026 21:32Nee natuurlijjk heb je dat niet beweerd, ik roep ook maar wat geks. Ik bedoel alleen maar dat er gerust goede redenen kunnen zijn om nee te zeggen, maar dat je het wel een kans moet geven.
En dat je wilt weten met wie je je kind mee gaat geven snap ik helemaal. Ik ben zelf eens uit spelen gestuurd naar een klasgenoot van wie de vader stomdronken thuiskwam en alles en iedereen uit begon te schelden en zijn vrouw in mekaar begon te timmeren en zo. Dat was ook niet zo leuk, en achteraf gezien had ik het wel erg op prijs gesteld als mijn moeder even kennis was komen maken daar voor ze mij meegaf. Ik zou dan ook nooit willen beweren dat je maar voetstoots 'ja' moet zeggen. Maar bij voorbaat al voorsorteren op een 'nee' hoeft nou ook weer niet.
Vervelend dat dat is gebeurd.
Ik kan niet alles voorkomen en dat wil ik ook niet. Andere slaapfeestjes is kind gewoon geweest, slaat steeds meer de eigen vleugels uit en dat is goed maar soms ook gewoon erg moelijk/spannend.
En met dit soort situaties weet ik het gewoon oprecht niet en luister ik naar mijn gevoel en ben ik nieuwschierig naar wat anderen zouden doen.
donderdag 22 januari 2026 om 21:56
Maar er waren nooit ouderavonden?Lila-Linda schreef: ↑22-01-2026 14:22Ik heb 12 jaar op het plein rond gehangen, maar kende echt niet alle ouders en kinderen. En dan hadden wij een klein schooltje met 6 klassen.
Ook niet van hun 'jaar', sommige sprak ik wel eens, andere kwam ik niet verder dan een 'knikje'
Iknwas weinig op het schoolplein, 1 dag in de week maar kende toch wel alle ouders uit haar klas. De een beter als de ander, maar helemaal niet kennen vind ik wel raar. In groep 8
donderdag 22 januari 2026 om 21:57
Ja, zeker is dat spannend, en voorlopig houdt het niet op want op een goeie dag heeft ie zijn rijbewijs en dan gaat ie er met de auto vandoor naar onbekende verten en dan zit je daar weer over inNaturelover schreef: ↑22-01-2026 21:44Ai dat klink niet fijn nee.
Vervelend dat dat is gebeurd.
Ik kan niet alles voorkomen en dat wil ik ook niet. Andere slaapfeestjes is kind gewoon geweest, slaat steeds meer de eigen vleugels uit en dat is goed maar soms ook gewoon erg moelijk/spannend.
En met dit soort situaties weet ik het gewoon oprecht niet en luister ik naar mijn gevoel en ben ik nieuwschierig naar wat anderen zouden doen.
Heeft je kind een telefoon? Dat zou al een hoop schelen, dan kun je een beetje contact houden tijdens die logeerpartij, Niet iedere vijf minuten natuurlijk, maar dat je een beetje weet of het nog gezellig is en dat je hem op kunt halen mocht het niet meer gezellig zijn.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 22-01-2026 22:05
0.10% gewijzigd
Graftak!
donderdag 22 januari 2026 om 22:13
Precies, maar telefoon mee, ik heb bij de vriendjes een goed gevoel, dus dat is dan ook stukje loslaten.Lady*Voldemort schreef: ↑22-01-2026 21:43Dat is ook nog een ding ja. Kind van TO is 11, dus die zal ijs en weder dienende volgend jaar wel op het VO zitten en dan heb je er helemaal geen zicht meer op.
Hij fietst ook sinds zijn net 12e 26 km per dag naar school heen en weer, dat was al loslaten nr 1.
En dan komt straks nog de rest, en als ze 18 zijn vinden ze vast helemaal dat ze het zelf wel weten en doen.
vrijdag 23 januari 2026 om 00:10
Ik help het je hopen, hier vonden ze op hun 14e al dat ze het allemaal wel wetenWinterkoud schreef: ↑22-01-2026 22:13Precies, maar telefoon mee, ik heb bij de vriendjes een goed gevoel, dus dat is dan ook stukje loslaten.
Hij fietst ook sinds zijn net 12e 26 km per dag naar school heen en weer, dat was al loslaten nr 1.
En dan komt straks nog de rest, en als ze 18 zijn vinden ze vast helemaal dat ze het zelf wel weten en doen.
On topic, ik vind het argument dat kind volgend jaar op VO zit niet zo relevant, daar hoef je je nu nog niet bezig te houden.
Ik bekijk het even van een andere kant (uit ervaring), mogelijk heeft de jarige weinig vriendjes/vriendinnetjes en al helemaal niet veel vriendjes die regelmatig over de vloer komen, en wil dit kind net als alle 10/11 jarigen een slaapfeestje geven. Het zou zomaar kunnen dat de jarige met pijn in de buik de uitnodigingen heeft verstuurd en hoopt op een gezellige avond/nacht, en houden de ouders van de genodigden dit tegen.
Dat kan een flinke klap zijn voor dit kind.
Mijn kind heeft om deze reden pas haar eerste slaapfeestje in de 1e van het VO gehad, omdat ze zeker wist dat deze genodigden zouden komen!
Ik zou dus eens vragen aan je kind met wie de jarige normaal gesproken omgaat, en natuurlijk wel even contact leggen met die ouders, maar dat zou je al doen.
vrijdag 23 januari 2026 om 03:03
Je haalt één geval aan en stelt dat dit geen uitzondering is. Wat is joiw bron? Er zijn natuurlijk dagelijks vele logeerpartijen en slaapfeestjes.Coffeegirl schreef: ↑22-01-2026 16:54Uit de krant:
December 2022:
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in