'Plichten' huurder mbt opknappen woning

25-07-2009 15:40 10 berichten
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn vorige week gaan kijken naar een appartement/etage in een oud herenhuis, dat verhuurd wordt via een particulier verhuuder. In eerste instantie waren we erg blij dat er eindelijk een woning beschikbaar was die aan onze wensen voldoet, want dat was niet heel makkelijk in de stad... Gisteren zijn we echter nogmaals teruggeweest om nog eens goed te inventariseren wat er allemaal gebeuren moet, want bij het eerste bezoek werd al meteen duidelijk dat het er niet heel netjes uitzag. Bij het eerste bezoek deden we er nogal lichtjes over zo van 'we vinden het niet erg om wat dingetjes op te knappen', maar gisteren bleek dat er toch nog een heleboel valt te gebeuren. Nu vragen wij ons echter af welke 'plichten' de verhuurder hierbij heeft. Wat is voor zijn rekening en wat moeten we zelf doen/betalen?

Zo vinden wij bijvoorbeeld dat er geverfd moet worden, maar ik kan me voorstellen dat hij dit niet perse nodig vindt. Dit zou ik dan ook best zelf willen doen/willen bekostigen.

De vloerbedekking in 2 ruimtes is echt te smerig voor woorden. Het is heel lichte vloerbedekking en er zitten allemaal vieze donkere vlekken in.

Er is een lekkage bij één van de ramen (lijkt me dat hij dit soieso moet regelen).

En dan nog één belangrijk ding wat wel redelijk prijzig is... wij vinden de keuken eigenlijk niet heel hygienisch. In eerste instantie dacht ik dat een goede poetsbeurt wel zou schelen maar bijv. de binnenkast van het gootsteenkastje is helemaal bruin uitgeslagen, de gootsteen is helemaal donker en dof (wat wellicht met chloor zo opgelost kan worden maar dat weet ik dus niet) en de kitranden aan het aanrechtblad (achterlangs en langs de gootsteen) zijn helemaal bruin uitgeslagen. Het is een oude keuken wat op zich niet heel erg hoeft te zijn maar hij oogt niet meer echt fris.

Ik weet dus niet zo goed of wij bepaalde dingen van hem kunnen 'eisen' en hoe zorgen we ervoor dat hij dit ook daadwerkelijk opknapt want wij zouden er natuurlijk wel zsm in willen trekken. Hopelijk hebben jullie een antwoord of andere belangrijke tips! Alvast bedankt voor het meedenken!

Foutje: titel moet natuurlijk zijn VERhuurder
Alle reacties Link kopieren
Het is al een tijdje geleden dat ik gehuurd heb, maar wat ik me kan herinneren is dat alles wat nagelvast aan de woning zit, de verantwoordelijkheid van de verhuurder is. Dus de ramen, de keuken, douche, toilet en dat soort zaken, maar dat klein onderhoud, binnenhuis verven, etc. voor de huurder is.

De vloerbedekking is een beetje specifiek. Wordt de woning gestoffeerd opgeleverd? Wij moesten de vloerbedekking verwijderen voor de volgende bewoner en wij hebben de vloerbedekking van de vorige bewoner ook laten verwijderen. Zij wilden graag dat wij dat overnamen, maar dat hebben we niet gedaan. Gelukkig maar, want er zat asbest in het zeil en het parket bleek helemaal niet toegestaan te zijn en was gespijkerd. Dus er moest voor het asbest een speciaal bedrijf komen en de vloer van het parket moest helemaal opnieuw geegaliseerd worden.
Ja de woning wordt gestoffeerd opgeleverd. Ik weet toevallig dat de huurder voor de vorige huurder (snap je het nog) ook deze vloeren erin had. In een aantal ruimtes ligt kliklaminaat, daar is niets mis mee. Maar die vloerbedekking is echt niet meer netjes.
misschien dat je op de site van de huurcommissie verder komt?

Ik heb alleen in woningbouwhuizen gewoond en daar waren veel van dit soort dingen prima bespreekbaar, behalve de binnenschilder dan.

Vloerbedekking is volgens de woningbouw iets wat de vorige bewoner moet verwijderen, bij studenenkamers ed is het meestal ter overname van de vorige bewoner. Volgens mij wrdt het in NL niet als "vast item" in een huis gerekend. Je hoort dit gewoon zelf nieuw te regelen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Volgens mij is het zo dat als een woning gestoffeerd verhuurd wordt, je moet accepteren wat er ligt. Anders heb je de keuze niet te huren.

Als je de vloerbedekking vervangt moet je daar dan toestemming van de verhuurder voor hebben en het tapijt dat jullie neerleggen moet dan blijven liggen als jullie weer vertrekken.
Hmm het lijkt er dus op dat het schilderwerk en de vloerbedekking zelf geregeld moet worden.. Dit is op zich niet heel erg want hoeft niet perse duur te zijn (ben via Marktplaats al op zoek naar gratis/goedkope tweedehands vloerbedekking of laminaat. De site van de huurcommissie zegt idd ook dat je zelf moet schilderen. Over de vloerbedekking kan ik zo snel even niets vinden.

Weet iemand nog iets meer over de keuken? Ik weet idd dat er bij de woningbouw vervanging van keuken/badkamer door de organisatie gebeurt.
keuken moet volgens mij wel door hem geregeld en betaald worden. dit zou je met hem kunnen overleggen.

een vriendin van me huurde pas geleden ook particulier en haar huisbaas heeft toen een nieuwe keuken erin gezet voor haar....
Keuken is voor de verhuurder, maar dat zegt niet alles. Een verhuurder moet het gehele keukenblok vervangen als je er 10 jaar woont. Dat is dus niet het geval hier. Keukenkastjes die niet helemaal fraai eruit zien, dat hoeft de verhuurder niet te doen, als ze maar werken. Verven dus. Aanrechtblad moet vervangen worden indien deze erg beschadigd is. Kitranden vervangen is ook voor de verhuurder. Gootsteen hoeft de verhuurder niets aan te doen, alleen als deze lek is. Zelf grondig schoonmaken dus.
Aan 'niet fraai' hoeft de verhuurder helaas niets te doen.

Zijn plicht is het huis te onderhouden en gebreken te verhelpen.

Maar op het moment dat jij akkoord gaat met de woning, ga je ook akkoord met de keuken die erin zit. Wil je daar wat anders dan zou je daar van te voren over moeten onderhandelen.

Een keuken is trouwens redelijk goed zelf aan te pakken.

Zwarte randen krab je uit en kit je opnieuw (5 euro aan kit), bruine aanslag poets je weg met cillit bang (5 euro voor een fles), en vieze muren en plafonds gooi je een latexje overheen.

Enige waar je mee zit zijn de kastdeurtjes. Die kan je heel leuk met plankfolie doen en dat kost niet veel, maar daar moet je wel toestemming voor hebben van de verhuurder.

Vloerbedekking en verf valt zeker weten onder inboedel. De verhuurder kan hoogstens de vorige bewoner de vloerbedekking weg laten halen.
quote:Rollergirl schreef op 25 juli 2009 @ 16:31:

Een verhuurder moet het gehele keukenblok vervangen als je er 10 jaar woont. Ik ben wel benieuwd waar je dit vandaan haalt Rollergirl, want bij mijn weten is dat helemaal niet zo. Sterker nog, de levensduur van een keuken is vaker 20 jr of langer..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven