Thailand in de zomer
maandag 26 januari 2026 om 18:54
Wij zijn eigenlijk liefhebbers van de Verenigde Staten en ook dit jaar stond dat op het wensenlijstje.
Maar goed, de baas van de Verenigde Staten doet nu wel heel erg raar en eigenlijk wilde ik een jaar even wat relaxter (als in niet rondreizen) en dus hebben we even een streep door die wensen gehaald.
Na democratisch stemmen in ons gezin is nu de keuze gevallen op Thailand. En wel khao lak.
De beslissing is nu alleen: wordt het juli of augustus.
Wie kan ervaringen delen, met name met betrekking tot het weer. Hoeveel regen valt er daadwerkelijk. Is dat een heftige bui van 1 of 2 uur? Of regent het hele dagen? En zou je kiezen voor juli of augustus?
Maar goed, de baas van de Verenigde Staten doet nu wel heel erg raar en eigenlijk wilde ik een jaar even wat relaxter (als in niet rondreizen) en dus hebben we even een streep door die wensen gehaald.
Na democratisch stemmen in ons gezin is nu de keuze gevallen op Thailand. En wel khao lak.
De beslissing is nu alleen: wordt het juli of augustus.
Wie kan ervaringen delen, met name met betrekking tot het weer. Hoeveel regen valt er daadwerkelijk. Is dat een heftige bui van 1 of 2 uur? Of regent het hele dagen? En zou je kiezen voor juli of augustus?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 26 januari 2026 om 19:40
maandag 26 januari 2026 om 19:48
In principe is (onze) zomer niet een heel gunstige tijd. Maar toch kan het ook nog steeds heel erg meevallen. Bijvoorbeeld 1 regenbui per dag van een uurtje. Maar kan ook van 5 uur zijn. En die regenbuien zijn wel heftig. Ik zou eerder voor juli dan voor augustus gaan.
Willen/kunnen jullie niet in de meivakantie? Daar heb ik heel goede ervaringen mee, bijna altijd alleen maar mooi weer gehad.
Willen/kunnen jullie niet in de meivakantie? Daar heb ik heel goede ervaringen mee, bijna altijd alleen maar mooi weer gehad.
maandag 26 januari 2026 om 19:49
Wijze beslissing.
Het maakt denk ik niet echt uit of je juli of augustus gaat. Het zal sowieso wel elke dag regenen. Maar: dat is helemaal niet erg omdat het tegelijk ook tyfus heet is. Miezerregentjes waren erg welkom. Wel minder mooi voor de foto’s. Maar alsnog heb ik in juli/augustus genoeg mooie blauwe luchten foto’s gemaakt ook. En als het echt met bakken naar beneden komt, dan blijf je even zitten waar je zit.
Het maakt denk ik niet echt uit of je juli of augustus gaat. Het zal sowieso wel elke dag regenen. Maar: dat is helemaal niet erg omdat het tegelijk ook tyfus heet is. Miezerregentjes waren erg welkom. Wel minder mooi voor de foto’s. Maar alsnog heb ik in juli/augustus genoeg mooie blauwe luchten foto’s gemaakt ook. En als het echt met bakken naar beneden komt, dan blijf je even zitten waar je zit.
maandag 26 januari 2026 om 20:02
Nee de mei vakantie is geen optie want onze zoon studeert en heeft dan geen vakantie. Dus we zijn aan de zomer overgeleverdMousse28 schreef: ↑26-01-2026 19:48In principe is (onze) zomer niet een heel gunstige tijd. Maar toch kan het ook nog steeds heel erg meevallen. Bijvoorbeeld 1 regenbui per dag van een uurtje. Maar kan ook van 5 uur zijn. En die regenbuien zijn wel heftig. Ik zou eerder voor juli dan voor augustus gaan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 26 januari 2026 om 20:04
Ja khao lak schijnt (ik ben er ook nog niet eerder geweest dus ik heb het ook alleen van de zoektocht) veel verschillen te bieden. Avondmarkten, veel verschillende soorten stranden, jungle, etc.
maandag 26 januari 2026 om 21:00
Ik ga me erin verdiepen. Wij gaan volgend jaar waarschijnlijk, dus ik deze op mijn lijstje. Alvast veel plezier!
maandag 26 januari 2026 om 21:13
Als ik alleen of met zijn 2 zou gaan is dat een optie. Met 4 personen wordt dat alweer een grotere uitdaging
maandag 26 januari 2026 om 22:54
Ik ben er een paar keer geweest omdat er vanuit daar liveaboards vertrekken. Toen viel me wel op dat er een aantal hele flinke resorts aan de kust zitten. Maar verder is het een behoorlijk onbeduidende plaats, niet sfeervol aan een doorgaande weg.
Ik kan ergere plekken verzinnen in Thailand, maar zeker ook leukere.
•
dinsdag 27 januari 2026 om 10:54
Ik heb in juli/augustus ook prima dagen op Khao Sok gehad. En op Ko Phi Phi. Maar ik zou Ko Phi Phi overslaan, tenzij het in de afgelopen 15 jaar drastisch veranderd is daar. Het is heeeeeel mooi (vanaf dat uitzichtpunt...wauw), maar elke avond was het hele eiland disco. Heel luidruchtig.
In Bangkok een paar pittige buien gehad. In het noorden was het miezerregen (heerlijk!). En verder kan ik me gewoon geen buien herinneren alleen maar een prachtige vakantie.
In Bangkok een paar pittige buien gehad. In het noorden was het miezerregen (heerlijk!). En verder kan ik me gewoon geen buien herinneren alleen maar een prachtige vakantie.
dinsdag 27 januari 2026 om 17:59
Als je niet (een beetje) wilt rondreizen zou ik niet naar Thailand gaan. Twee of drie weken in de zon hangen kan in de zomer ook dichterbij en zonder jetlag.
Als je toch wilt gaan, de andere kust aan de Golf is meestal beter qua weer in die periode. Maar zoals iemand al aangaf, ik zou me niet willen vastleggen op een plek maar kijken waar de weersverwachting beter is. Er gaan heel veel binnenlandse vluchten dus je bent zo weg uit Bangkok. En Bangkok is zelf ook zeker de moeite waard om een paar dagen te bezoeken.
Als je toch wilt gaan, de andere kust aan de Golf is meestal beter qua weer in die periode. Maar zoals iemand al aangaf, ik zou me niet willen vastleggen op een plek maar kijken waar de weersverwachting beter is. Er gaan heel veel binnenlandse vluchten dus je bent zo weg uit Bangkok. En Bangkok is zelf ook zeker de moeite waard om een paar dagen te bezoeken.
dinsdag 27 januari 2026 om 20:40
In onze zomervakantie zijn heel veel plekken in Thailand niet fantastisch qua weer.
Koh Sumai heeft wel goed weer.
Ik ben zelf in Khao Lak geweest. Vond er zelf echt niks bijzonders aan. Geen bruisende plaats. Het is dat mijn reisgenoot perse naar het resort daar wilde, het resort was prima, maar de plaats hoef ik nooit meer heen.
Ik ben zelf in Khao Lak geweest. Vond er zelf echt niks bijzonders aan. Geen bruisende plaats. Het is dat mijn reisgenoot perse naar het resort daar wilde, het resort was prima, maar de plaats hoef ik nooit meer heen.
dinsdag 27 januari 2026 om 20:44
Wij zijn in 2024 in augustus een paar weken in Thailand geweest. Ik geloof dat we één regenbui hebben gehad. We zaten wel aan de andere kant van het land dan Khao Lak.
Ik zou iets boeken dat je tot kort tevoren eventueel nog kosteloos kunt annuleren en dan kijken hoe het weer in welk gebied is.
Ik zou iets boeken dat je tot kort tevoren eventueel nog kosteloos kunt annuleren en dan kijken hoe het weer in welk gebied is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 27 januari 2026 om 21:48
valisa schreef: ↑27-01-2026 20:40In onze zomervakantie zijn heel veel plekken in Thailand niet fantastisch qua weer.
Ja hè dat vond ik dus ook. Het is me een raadsel waarom dat kluitje resorts daar zit.
•
woensdag 28 januari 2026 om 15:45
Wij zijn in juli 2024 3 weken naar Thailand geweest. In het noorden (Chiang Mai) hebben we best wat regen gehad, maar wel goed te doen. Op Koh Samui hebben we een grote bui gehad, waarbij de stroom in de supermarkt waar we net waren uitviel, terwijl onze pubers alleen in het vakantiehuis waren, waar de ligbedjes door de tuin waaiden.
Maar verder prima weer gehad, ik zou het zo weer doen.
Maar verder prima weer gehad, ik zou het zo weer doen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
woensdag 28 januari 2026 om 18:17
Thailand is prima te doen in de zomer. Je moet wel een beetje flexibel zijn.
In Juli / Augustus is het laagseizoen in Khao Lak (en die regio) reken erop dat er veel dicht is.
Wat betreft het weer, het is Thailand en niet te voorspellen. Wij zijn vorig jaar in augustus op Koh Lanta geweest en een paar flinke stormen gehad. Ik had er niet aan moeten denken om op een boot op open zee te zitten.
Wij hebben vorig jaar alleen tickets naar Bangkok geboekt en de rest daar bekeken. Wij hebben een heerlijke vakantie gehad.
In Juli / Augustus is het laagseizoen in Khao Lak (en die regio) reken erop dat er veel dicht is.
Wat betreft het weer, het is Thailand en niet te voorspellen. Wij zijn vorig jaar in augustus op Koh Lanta geweest en een paar flinke stormen gehad. Ik had er niet aan moeten denken om op een boot op open zee te zitten.
Wij hebben vorig jaar alleen tickets naar Bangkok geboekt en de rest daar bekeken. Wij hebben een heerlijke vakantie gehad.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in