Opzegtermijn
woensdag 28 januari 2026 om 23:55
Dit topic zou wellicht ook op geld & recht kunnen dus wellicht staat het op de verkeerde pijler.
Ik ben 17 jaar in dienst bij mijn werkgever (retail) , sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis vanwege enkele voorvallen op de werkvloer en de werksfeer.
Ik heb nachtmerries over mijn werk en bij de gedachte aan terugkeer krijg ik paniekaanvallen, mijn psycholoog ( waar ik al langere tijd ben) heeft mij laten in zien dat mijn klachten niet zullen verminderen zolang ik hier werkzaam ben en dit voor mij een negatieve cirkel blijft.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt om ontslag te nemen. We kunnen mijn inkomen missen dus ik hoef geen ww aan te vragen en mijn partner steunt mij hier in. Ik wil graag herstellen en over een aantal maanden weer op zoek gaan naar een baan.
Mijn werkgever zegt nu dat ik een opzegtermijn van vier volle maanden heb vanwege mijn lange dienstverband en deze pas beëindigd kan worden als ik beter gemeld ben.
Ik was in de veronderstelling dat ik als werknemer een opzegtermijn heb van een maand en mijn werkgever vier maanden, mocht hij willen opzeggen.
In mijn contract staat hier niets van in, deze verwijst naar de cao.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Als dit klopt dan zal het lang duren voor ik de overeenkomst kan beëindigen en dat maakt mij radeloos.
Ik ben 17 jaar in dienst bij mijn werkgever (retail) , sinds enkele wkn ben ik overspannen thuis vanwege enkele voorvallen op de werkvloer en de werksfeer.
Ik heb nachtmerries over mijn werk en bij de gedachte aan terugkeer krijg ik paniekaanvallen, mijn psycholoog ( waar ik al langere tijd ben) heeft mij laten in zien dat mijn klachten niet zullen verminderen zolang ik hier werkzaam ben en dit voor mij een negatieve cirkel blijft.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt om ontslag te nemen. We kunnen mijn inkomen missen dus ik hoef geen ww aan te vragen en mijn partner steunt mij hier in. Ik wil graag herstellen en over een aantal maanden weer op zoek gaan naar een baan.
Mijn werkgever zegt nu dat ik een opzegtermijn van vier volle maanden heb vanwege mijn lange dienstverband en deze pas beëindigd kan worden als ik beter gemeld ben.
Ik was in de veronderstelling dat ik als werknemer een opzegtermijn heb van een maand en mijn werkgever vier maanden, mocht hij willen opzeggen.
In mijn contract staat hier niets van in, deze verwijst naar de cao.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Als dit klopt dan zal het lang duren voor ik de overeenkomst kan beëindigen en dat maakt mij radeloos.
donderdag 29 januari 2026 om 00:10
donderdag 29 januari 2026 om 00:22
Onder welke CAO val je? De retail-CAO?
Dan moet jouw werkgever zich houden aan die 4 maanden opzegtermijn, maar jij hebt maar een maand opzegtermijn
(bron: https://www.inretail.nl/kennisbank/pers ... egtermijn/)
Je mag wel ontslag nemen als je ziek bent, maar ik zou advies vragen over de gevolgen daarvan aan iemand die er meer verstand van heeft , zoals het juridisch loket, een arbeidsjurist of een vakbond
Dan moet jouw werkgever zich houden aan die 4 maanden opzegtermijn, maar jij hebt maar een maand opzegtermijn
(bron: https://www.inretail.nl/kennisbank/pers ... egtermijn/)
Je mag wel ontslag nemen als je ziek bent, maar ik zou advies vragen over de gevolgen daarvan aan iemand die er meer verstand van heeft , zoals het juridisch loket, een arbeidsjurist of een vakbond
donderdag 29 januari 2026 om 07:29
Het klopt waarschijnlijk niet wat je werkgever zegt, maar het is natuurijk een heel slecht idee om ontslag te nemen als je in deze situatie zit. Je kunt je beter voornemen om ontslag te nemen zodra je weer beter bent, zodat je weet dat je niet terughoeft en tegelijkertijd jezelf niet financieel ontzettend benadeelt. Werknemers zijn niet voor niets erg goed beschermd in het Nederlandse arbeidssysteem.
donderdag 29 januari 2026 om 08:20
Nooit ontslag nemen als je ziek bent. Echt nooit.
Ook de situatie van je man zou kunnen veranderen en dan zit je met de financiële peren.
Ik heb ook ontslag overwogen toen ik enorm uit balans was en het dieptepunt bleek ook nog niet bereikt. Ik had voldoende spaargeld om een jaar van te kunnen (over)leven, maar alles in mij schreeuwde dat ik daar waarschijnlijk niet genoeg aan zou hebben. En dat bleek achteraf bezien te kloppen. Dus ik ben heel blij dat ik koos voor in dienst blijven en dat was maar goed ook, want ik werd uiteindelijk (gedeeltelijk) afgekeurd en dus na twee jaar ziekte ontslagen.
Ook heeft stoppen met werken consequenties voor de hoogte van je pensioen. En mocht er ook helaas toch gescheiden gaan worden, dan kun je geen kant op en zit je met een gat op je cv.
Ook de situatie van je man zou kunnen veranderen en dan zit je met de financiële peren.
Ik heb ook ontslag overwogen toen ik enorm uit balans was en het dieptepunt bleek ook nog niet bereikt. Ik had voldoende spaargeld om een jaar van te kunnen (over)leven, maar alles in mij schreeuwde dat ik daar waarschijnlijk niet genoeg aan zou hebben. En dat bleek achteraf bezien te kloppen. Dus ik ben heel blij dat ik koos voor in dienst blijven en dat was maar goed ook, want ik werd uiteindelijk (gedeeltelijk) afgekeurd en dus na twee jaar ziekte ontslagen.
Ook heeft stoppen met werken consequenties voor de hoogte van je pensioen. En mocht er ook helaas toch gescheiden gaan worden, dan kun je geen kant op en zit je met een gat op je cv.
donderdag 29 januari 2026 om 08:40
Op ww heb je geen recht als je zelf ontslag neemt dus een aanvraag had sowieso geen zin gehad.
Alleen daarom al is het niet een heel slim plan. Maar als je ziek bent al helemaal niet. Je weet niet hoe lang je herstel gaat duren, je hebt geen arbo-arts of andere diensten meer die kunnen helpen bij je herstel. Het levert een gat in je CV op en je hebt geen inkomsten die je wel gewoon had kunnen hebben.
Daarnaast heeft je opzegtermijn natuurlijk niets re maken met de lengte van je dienstverband. Vaak heeft de werkgever een langere opzegtermijn dan de werknemer maar dat geldt dan bij ontslagen met bijvoorbeeld een vso.
Maar goed, werk is geen gevangenis dus je kunt opzegge mrt inachtneming van de opzegtermijn, ook als je ziek bent. Opzegtermijn is bijna altijd 1 of 2 maanden en heeft bijna nooit iets te maken met de lengte van je dienstverband bij een vast contract.
Alleen daarom al is het niet een heel slim plan. Maar als je ziek bent al helemaal niet. Je weet niet hoe lang je herstel gaat duren, je hebt geen arbo-arts of andere diensten meer die kunnen helpen bij je herstel. Het levert een gat in je CV op en je hebt geen inkomsten die je wel gewoon had kunnen hebben.
Daarnaast heeft je opzegtermijn natuurlijk niets re maken met de lengte van je dienstverband. Vaak heeft de werkgever een langere opzegtermijn dan de werknemer maar dat geldt dan bij ontslagen met bijvoorbeeld een vso.
Maar goed, werk is geen gevangenis dus je kunt opzegge mrt inachtneming van de opzegtermijn, ook als je ziek bent. Opzegtermijn is bijna altijd 1 of 2 maanden en heeft bijna nooit iets te maken met de lengte van je dienstverband bij een vast contract.
donderdag 29 januari 2026 om 08:58
Ik vind het een slecht advies van je psycholoog. Waarom niet kijken naar vervroegd tweede spoor als je hier niet terug wil of kan?
Je opzegtermijn is 1 maand en je werkgever moet je opzegging gewoon accepteren, nadat hij je op de risico's heeft gewezen dat je geen uitkering krijgt.
Die 4mnd is voor werkgever de opzegtermijn, maar die zegt niet op in dit geval. Je opzegtermijn is alleen langer als dit in je arbeidsovk staat of in je cao.
Je opzegtermijn is 1 maand en je werkgever moet je opzegging gewoon accepteren, nadat hij je op de risico's heeft gewezen dat je geen uitkering krijgt.
Die 4mnd is voor werkgever de opzegtermijn, maar die zegt niet op in dit geval. Je opzegtermijn is alleen langer als dit in je arbeidsovk staat of in je cao.
donderdag 29 januari 2026 om 09:03
donderdag 29 januari 2026 om 09:08
Ook dat je pas enkele weken ziek bent vind ik wel opvallend voor dit advies. Ongetwijfeld heb je voor deze ziekmelding al klachten gehad die uiteindelijk je ziekmelding tot gevolg had. Maar ga eerst eens kijken of je je beter voelt nu je even niet werkt. Is het werk echt het probleem of is meer aan de hand? Daar kom je evt nu pas achter. Je hebt de bedrijfsarts misschien nog niet eens gezien.
donderdag 29 januari 2026 om 09:09
Wees je héél bewust van de consequenties. Zolang jij na ontslag geen werk hebt is je enige vangnet de bijstand. Nee dat is helemaal niet aan de orde, zul je denken. Maar als jij een ongeluk, ziekt of wat dan ook krijgt waardoor je jaren of nooit meer (voltijd) kunt werken dan is er echt geen enkele andere uitkering mogelijk dan bijstand. Stel je wordt blijvend arbeidsongeschikt tijdens de periode dat jij wil herstellen dan zul je dus tot aan je aow enkel en alleen terug kunnen vallen op de bijstand.
En nu denk je misschien, ach dat kunnen we samen wel opvangen. Maar ook dat 'samen' hoeft niet voor altijd te zijn. Sta je straks mogelijk er alleen voor, aan elkaar hangend van toeslagen en bijstand (en partneralimentatie gaat van je bijstand af) zonder enig zicht op beter.
Ben je al bij de bedrijfsarts geweest? Je mag namelijk ook elders reïntegreren hè? Echt, ga niet vluchten maar maak een plan waarbij je je verstand gebruikt en dus ook de lange termijn meeneemt.
donderdag 29 januari 2026 om 09:12
jojojo schreef: ↑29-01-2026 08:58Ik vind het een slecht advies van je psycholoog. Waarom niet kijken naar vervroegd tweede spoor als je hier niet terug wil of kan?
Er staat niet dat de psych geadviseerd heeft om ontslag te nemen, jouw voorstel valt ook gewoon binnen de woorden van de psych hè. Lijkt mij dat TO zelf nogal grote sprongen aan het maken is.
donderdag 29 januari 2026 om 09:15
Mijn psycholoog heeft niet letterlijk gezegd dat ik mijn baan moet opzeggen, wel dat mijn klachten zullen aanhouden zolang ik bij deze werkgever in dienst blijf. Ik ben al langere tijd bij deze psycholoog daardoor weet hij van de voorvallen van de afgelopen jaren en wat het al langere tijd met mij doet.
Er zijn de afgelopen jaren verschillende dingen voorgevallen en een paar wkn geleden is dit zodanig geëscaleerd op de werkvloer dat ik ben uitgevallen. Ik heb ooit een burn out gehad en ben bang dat als ik doorga straks weer zo diep zit. Nu ben ik “slechts” overspannen.
Terugkeer is voor mij geen optie, de wekelijkse contactmomentjes en het idee binnnekort weer op te bouwen en met deze mensen te moeten werken geven mij ontzettend veel stress. Dat voelt voor mij onveilig. Ik kan hier verder niet teveel op in gaan.
Ik denk dat ik juist sneller herstel nu ik nog niet zo diep zit en ontslag neem. Mijn paniekaanvallen en stressklachten zijn echt gekoppeld aan deze werkgever en bepaalde collega’s.
We hebben een flinke spaarbuffer en mijn inkomen is niet nodig, man zijn financiële positie is sterk en hij heeft een inkomensbeschermer. Vandaar deze weloverwogen keuze om aan mijn herstel te werken en daarna op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Ik onderschat dit zeker niet. Maar nog 4 maanden in dienst blijven en eerst beter gemeld te zijn, dat zal mijn klachten zeker verergeren.
Daarom wil ik zeker weten wat de opzegtermijn is en vandaag of morgen opnieuw in gesprek te gaan omdat het bijna 1 februari is.
Er zijn de afgelopen jaren verschillende dingen voorgevallen en een paar wkn geleden is dit zodanig geëscaleerd op de werkvloer dat ik ben uitgevallen. Ik heb ooit een burn out gehad en ben bang dat als ik doorga straks weer zo diep zit. Nu ben ik “slechts” overspannen.
Terugkeer is voor mij geen optie, de wekelijkse contactmomentjes en het idee binnnekort weer op te bouwen en met deze mensen te moeten werken geven mij ontzettend veel stress. Dat voelt voor mij onveilig. Ik kan hier verder niet teveel op in gaan.
Ik denk dat ik juist sneller herstel nu ik nog niet zo diep zit en ontslag neem. Mijn paniekaanvallen en stressklachten zijn echt gekoppeld aan deze werkgever en bepaalde collega’s.
We hebben een flinke spaarbuffer en mijn inkomen is niet nodig, man zijn financiële positie is sterk en hij heeft een inkomensbeschermer. Vandaar deze weloverwogen keuze om aan mijn herstel te werken en daarna op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Ik onderschat dit zeker niet. Maar nog 4 maanden in dienst blijven en eerst beter gemeld te zijn, dat zal mijn klachten zeker verergeren.
Daarom wil ik zeker weten wat de opzegtermijn is en vandaag of morgen opnieuw in gesprek te gaan omdat het bijna 1 februari is.
herfstbladje wijzigde dit bericht op 29-01-2026 09:32
8.76% gewijzigd
donderdag 29 januari 2026 om 09:16
donderdag 29 januari 2026 om 09:31
Dit stukje snap ik niet. Waarom zou je eerst beter gemeld moeten zijn? Ik zit zelf ook in de ziektewet in spoor 2, en mocht dit laatste voor mij echt niet werken neemt UWV het over. Ik zie het echt als hulp om mij in een rotsituatie te helpen. Ik herken je verhaal ook, ik wil ook echt niet meer terug, vanwege de leiding.Herfstbladje schreef: ↑29-01-2026 09:15
donderdag 29 januari 2026 om 09:37
donderdag 29 januari 2026 om 09:46
Omdat de werkgever uitgaat van een vaststellingsovereenkomst en het geen goed werkgeverschap is om een werknemer een VSO aan te bieden tijdens ziekte en werknemer daarmee een aanzienlijk financieel risico loopt.
donderdag 29 januari 2026 om 09:49
Opzegtermijn medewerker
De medewerker kan zijn dienstverband zelf opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een volle maand (tenzij anders
overeengekomen). Zo leidt een opzegging op 15 juni er toe dat het dienstverband eindigt per 1 augustus, uitgaande van 1 maand
opzegtermijn.
Opzegging dient bij voorkeur zowel mondeling als schriftelijk te geschieden.
https://www.fnv.nl/getmedia/d5d6fe1c-93 ... 0307145154
Pagina 89
Nog een extra optie. Waarom spreek je niet een VSO af met de afspraak dat je bijvoorbeeld wel pas over 4 maanden uit dienst gaat met vrijstelling van werk (evt wel met opname van je verlofdagen?) en de voorwaarde dat je je wel beter zal melden. Is ook weer minder risico voor je werkgever. Voor werkgever is het niet fijn als je ziek uit dienst gaat. En jij hebt wat langer je salaris.
De medewerker kan zijn dienstverband zelf opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een volle maand (tenzij anders
overeengekomen). Zo leidt een opzegging op 15 juni er toe dat het dienstverband eindigt per 1 augustus, uitgaande van 1 maand
opzegtermijn.
Opzegging dient bij voorkeur zowel mondeling als schriftelijk te geschieden.
https://www.fnv.nl/getmedia/d5d6fe1c-93 ... 0307145154
Pagina 89
Nog een extra optie. Waarom spreek je niet een VSO af met de afspraak dat je bijvoorbeeld wel pas over 4 maanden uit dienst gaat met vrijstelling van werk (evt wel met opname van je verlofdagen?) en de voorwaarde dat je je wel beter zal melden. Is ook weer minder risico voor je werkgever. Voor werkgever is het niet fijn als je ziek uit dienst gaat. En jij hebt wat langer je salaris.
donderdag 29 januari 2026 om 09:52
Herfstbladje schreef: ↑29-01-2026 09:15Mijn psycholoog heeft niet letterlijk gezegd dat ik mijn baan moet opzeggen, wel dat mijn klachten zullen aanhouden zolang ik bij deze werkgever in dienst blijf. Ik ben al langere tijd bij deze psycholoog daardoor weet hij van de voorvallen van de afgelopen jaren en wat het al langere tijd met mij doet.
Daar heb je allemaal bijzonder weinig aan na een scheiding. Natuurlijk ga je er vanuit dat je snel herstelt, snel weer aan het werk bent én niet gaat scheiden. Maar het leven kan heel anders lopen dus de veiligheden die jij nu noemt zijn alleen maar als het gaat zoals je hoopt dat het zal gaan.
Je werkgever is ontzettend dom trouwens, die zou met beide handen aan moeten grijpen dat jij ontslag wil nemen en je op je eigen verzoek vandaag nog een VSO moeten aanbieden waarbij je de kortst mogelijke opzegtermijn hebt (ik weet niet zeker of het per direct mag - goed werkgeverschap - , mogelijk snijdt hij zichzelf daar dan mee in de vingers maar die ene maand zou hij zeker als max moeten nemen). Wat een sukkel, want het is echt alleen maar gunstig voor je werkgever dat jij zelf met ontslag wil (en niet voor jou).
donderdag 29 januari 2026 om 09:53
Herfstbladje schreef: ↑29-01-2026 09:37Het gaat me om de opzegtermijn, zodat ik het gesprek opnieuw aan kan gaan met mijn werkgever (en dat is iets waar ik tegen op zie)
Je werkgever gaat uit van de opzegtermijn die voor hen geldt. Jouw opzegtermijn als werknemer is korter. Heb je aangegeven dat je zelf ontslag wilt nemen, dus volledig op jouw initiatief en zonder VSO?
Het is financieel geen verstandige keuze, maar met je toelichting niet geheel onbegrijpelijk. Ik denk wel dat je je herstelkansen mogelijk te positief ziet en zou je aanraden om eerst nog met de Bedrijfsarts te praten. Die kan je hierin beter adviseren over het evt opzeggen of re-integratietraject via je werkgever. En zoals iemand al aangaf: mogelijk zijn er meer opties dan terug op dezelfde werkvloer.
Succes met je herstel!
donderdag 29 januari 2026 om 09:55
S-Groot schreef: ↑29-01-2026 09:52Je werkgever is ontzettend dom trouwens, die zou met beide handen aan moeten grijpen dat jij ontslag wil nemen en je op je eigen verzoek vandaag nog een VSO moeten aanbieden waarbij je de kortst mogelijke opzegtermijn hebt (ik weet niet zeker of het per direct mag - goed werkgeverschap - , mogelijk snijdt hij zichzelf daar dan mee in de vingers maar die ene maand zou hij zeker als max moeten nemen). Wat een sukkel, want het is echt alleen maar gunstig voor je werkgever dat jij zelf met ontslag wil (en niet voor jou).
Gelukkig zijn er werkgevers die goed omgaan met een zieke medewerker die al 17 jaar loyaal is!
donderdag 29 januari 2026 om 10:06
Gelukkig wel ja!
En sommige zijn ook bang dat werknemer een beroep doet op dwaling of schending van de zorgplicht van werkgever.
Werkgever moet TO echt goed wijzen op de uitkeringsrisico's alvorens ze deze opzegging van haar kunnen accepteren. Of haar een vaststellingsovereenkomst aanbieden met de mogelijkheid om juridisch advies in te winnen en hier bij voorkeur een vergoeding van rond de € 750,00 over op te nemen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in