Bedrijfsbus ingenomen
donderdag 29 januari 2026 om 11:26
Hoi,
Ik zou jullie advies willen vragen over de volgende situatie:
2 broers werken al lange tijd bij hetzelfde bedrijf, 20+ jaar. Al die tijd hebben ze een bedrijfsauto ter beschikking voor woon-werkverkeer, waar ze samen in rijden, zelfde route. Tijdens werktijd wordt bedrijfsauto soms ook gebruikt voor bijvoorbeeld klantcontact.
Bedrijf wordt overgenomen, dingen veranderen, broer 1 door gezondheidsproblemen recent uitgevallen op werk en in ziektewet. Broer 2 rijd sindsdien alleen in de bedrijfsauto naar het werk.
Hij heeft nu te horen gekregen dat hij deze in moet leveren, omdat deze op naam broer 1 stond en deze er nu niet in rijd. Heeft nu even een probleem want moet ineens voor vervoersmiddel zoeken.
Vraag: mag dit zomaar? Broers hebben sinds eerste werkdag nooit eigen vervoer nodig gehad voor woon-werkverkeer en altijd samen gereden. Bestaat er iets als gewoonterecht hierbij? Of is het geluk hebben dat het er al die tijd wel was?
Alvast bedankt!
Ik zou jullie advies willen vragen over de volgende situatie:
2 broers werken al lange tijd bij hetzelfde bedrijf, 20+ jaar. Al die tijd hebben ze een bedrijfsauto ter beschikking voor woon-werkverkeer, waar ze samen in rijden, zelfde route. Tijdens werktijd wordt bedrijfsauto soms ook gebruikt voor bijvoorbeeld klantcontact.
Bedrijf wordt overgenomen, dingen veranderen, broer 1 door gezondheidsproblemen recent uitgevallen op werk en in ziektewet. Broer 2 rijd sindsdien alleen in de bedrijfsauto naar het werk.
Hij heeft nu te horen gekregen dat hij deze in moet leveren, omdat deze op naam broer 1 stond en deze er nu niet in rijd. Heeft nu even een probleem want moet ineens voor vervoersmiddel zoeken.
Vraag: mag dit zomaar? Broers hebben sinds eerste werkdag nooit eigen vervoer nodig gehad voor woon-werkverkeer en altijd samen gereden. Bestaat er iets als gewoonterecht hierbij? Of is het geluk hebben dat het er al die tijd wel was?
Alvast bedankt!
donderdag 29 januari 2026 om 17:09
donderdag 29 januari 2026 om 18:14
Dit klinkt logisch inderdaad.
There is always something happening, and it's usually right now
donderdag 29 januari 2026 om 18:20
En wie zegt dit dan, en op welke basis?
Is het de andere broer die het zegt omdat hij jaloers is?
Is het de nieuwe eigenaar van het bedrijf die denkt kosten te besparen?
Is het de verzekeraar (hoe weet die dat dan?)
Mag de andere broer niet gewoon zeggen 'deze auto is van mij en ik laat jou er in rijden'?
Mag de andere broer niet gewoon zeggen 'deze auto is van mij en ik laat jou er in rijden'?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
donderdag 29 januari 2026 om 18:40
Nieuwe eigenaar bedrijf zegt dit. Broer 1 vind het juist heel rot voor broer 2. Zal inderdaad zijn om kosten te besparen. Broer 2 heeft er al die jaren ook gewoon in mogen rijden van en naar werk, ook op vrije dagen van broer 1 en nu de laatste maanden met ziekte broer 1. Tot nu ineens.KooktMetKnoflook schreef: ↑29-01-2026 18:20En wie zegt dit dan, en op welke basis?
donderdag 29 januari 2026 om 18:58
Bedrijfsbus.
Dikke kans dat het niet meer dan dat is. Een busje op naam van (de eigenaar van) het bedrijf.
En het werd oke gevonden dat deze mee naar huis genomen werd door werknemer.
En als werkgever dat vervolgens niet meer wil kan dat gewoon.
donderdag 29 januari 2026 om 19:11
BeeDifferent schreef: ↑29-01-2026 18:58Bedrijfsbus.
Dikke kans dat het niet meer dan dat is. Een busje op naam van (de eigenaar van) het bedrijf.
En het werd oke gevonden dat deze mee naar huis genomen werd door werknemer.
En als werkgever dat vervolgens niet meer wil kan dat gewoon.
Als dit de situatie is dan kan broer 1 ook geen aanspraak maken op die auto/bus. Sowieso is het dan een beetje aparte situatie. Woon-werkverkeer valt onder privë-gebruik voor zover ik weet. En dan had er dus bijtelling betaald moeten worden. Want loon in natura.
donderdag 29 januari 2026 om 19:19
Woon-werkverkeer wordt gezien als zakelijk. Mits je een optimale route rijdt. Als je onderweg even omrijdt om privedingen te doen, dan zijn die extra kilometers prive.
donderdag 29 januari 2026 om 19:21
Dat inderdaad. Zo staat er bij ons in de overeenkomst dat je bij langere ziekte de auto moet inleveren. Dat zou in dit geval ook zoiets kunnen zijn.
donderdag 29 januari 2026 om 19:41
Waarschijnlijk dat bij langdurige ziekte je de bedrijfsbus moet inleveren en zo geschiedde.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
donderdag 29 januari 2026 om 19:59
donderdag 29 januari 2026 om 21:44
TO
donderdag 29 januari 2026 om 22:52
Een overname pakt wel vaker niet zo gunstig uit. En ik kan me ook voorstellen dat broer 2 baalt.
Maar ja, het is nou ook weer niet heel gek als je zelf moet zorgen voor vervoer van en naar je werk. Half Nederland moet dat. Dus meerijden is mooi voor zo lang het duurt.
vrijdag 30 januari 2026 om 06:47
Het is volgens de titel een bedrijfsbus. Dus staat denk ik gewoon op naam van bedrijf en zal door zieke broer denk ik nooit prive gereden zijn met een bijtelling?
Gewoonte recht is arbeidsrechtelijk een verworven recht. Door tijd e.d. kan iets een arbeidsvoorwaarde geworden zijn. Pontmeyer/ fnv arrest.
Hoe komt de rest van de collega s op het werk? Hebben die reiskosten vergoeding?
Hoe komt hij nu bij de klanten?
Wat is de woon/werkverkeer afstand?
Heeft broer een contractuele afspraak over de bus met werkgever?
Hoe kwam hij op werk als broer op vakantie was?
Gewoonte recht is arbeidsrechtelijk een verworven recht. Door tijd e.d. kan iets een arbeidsvoorwaarde geworden zijn. Pontmeyer/ fnv arrest.
Hoe komt de rest van de collega s op het werk? Hebben die reiskosten vergoeding?
Hoe komt hij nu bij de klanten?
Wat is de woon/werkverkeer afstand?
Heeft broer een contractuele afspraak over de bus met werkgever?
Hoe kwam hij op werk als broer op vakantie was?
vrijdag 30 januari 2026 om 07:13
Nee, woon-werk valt niet onder privé. En zo te lezen, gebruiken ze hem verder niet voor privé.
Dus er is geen sprake van bijtelling. Alsnog kan er een overeenkomst zijn met broer 1. Maar nu dat hij langdurig ziek is, moet hij de bus inleveren. Dat is pech voor broer 2.
Ik vraag me alleen af hoe het voor andere collega’s is geregeld.
vrijdag 30 januari 2026 om 07:20
Van gewoonterecht lijkt me geen sprake. Broer 2 mocht dus in de bus van broer 1 rijden. Alleen nu heeft broer 1 geen bus meer. Dus kan broer 2 er niet meer in rijden.
Maar als alle andere collega’s wel een bus tot hun beschikking hebben voor woon-werk, is het raar.
Hebben ze een andere bestemming voor de bus?
Maar als alle andere collega’s wel een bus tot hun beschikking hebben voor woon-werk, is het raar.
Hebben ze een andere bestemming voor de bus?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in