Vader heeft ‘relatie’ terwijl moeder ziek is

30-01-2026 15:09 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Kort gezegd: mijn vader heeft een innig, diepgaand en intensief contact terwijl mijn moeder ernstig ziek is. Het is al twee jaar aan de gang. Hij zegt haar nooit fysiek te hebben gezien in deze periode maar alleen via de telefoon. Wel hebben ze koosnaampjes voor elkaar, worden er hartjes en XXX-jes gestuurd. En ‘Slaap lekker lieve XXX’. Ook worden er foto’s van onze kinderen gestuurd.

Hij is eerder in 2002 met deze vrouw vreemdgegaan toen hij langdurig in het buitenland werkte. Mijn moeder heeft hem vergeven destijds.

Hoe moet ik hier al 35 jarige dochter mee omgaan? Mijn oudere zus en ik weten het niet meer… Mijn moeder houdt zich sterk maar is intens verdrietig. Het is voor ons niet duidelijk of het contact nu verbroken is. Dinsdag staat er een kennismaking met een relatietherapeut.
Wat mij betreft is dat echt iets tussen jullie ouders waar jullie niet zoveel mee hoeven. Maar dat is makkelijk praten vanaf een afstand en zonder emotionele banden.
Ik lees weinig positiefs over de man.... zorgt hij wel voor haar eigenlijk?
Wat verwacht je vader van jullie?
En wie gaat er naar een relatietherapeut?
yejii wijzigde dit bericht op 30-01-2026 15:17
38.89% gewijzigd
Het is mijn vader. Ik ben enorm teleurgesteld in hem. Hoe kan ik hem vertrouwen weer? Hij heeft al eerder bepaalde dingen gedaan waardoor het vertrouwen is geschaad. Liegen e.d. over bepaalde zaken. Ik ga dit ook niet oplossen voor mijn ouders, dat moeten ze samen doen.

Mijn ouders zijn al 50 jaar samen. Mijn vader is nu 73 jaar.

Mijn vader zegt alleen maar dat hij het niet had moeten doen, dat hij die vrouw zielig vond vanwege bepaalde privé zaken die gebeurd zijn en ermee wilde stoppen maar dat het steeds niet lukte. Hij duikt in de slachtofferrol en verwacht dat we de draad meteen weer oppakken en alles blijft zoals het is. Als we dat niet doen dreigt hij met weggaan.

De afgelopen maanden heb ik meerdere keren met mijn vader gesproken dat ik het idee had dat het niet goed met hem ging. En ik vroeg aan hem of hij a.u.b. met iemand kan gaan praten. Dit wilde hij niet want het ging allemaal goed. We hebben extra tijd met hem doorgebracht om ook de focus op hem te leggen ipv mijn moeder. Achteraf gezien voel ik me gewoon stom, want hij had gewoon een direct ander hulplijntje.
madeleinesophia wijzigde dit bericht op 30-01-2026 15:20
53.50% gewijzigd
Het is iets tussen je ouders.
En het is denk ik ook niet zwartwit, Als er iemand thuis ernstig ziek is, dan raakt dat eigenlijk iedereen. Mensen hebben verschillende manier om er mee om te gaan. Als je moeder er verdrietig van is, dan moet zij dat met jullie vader bespreken en samen bepalen hoe ze hier uitkomen/mee om gaan.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Hoe kwamen jullie erachter?
Je hoeft en kan er niks mee, maar ik snap dat het pijn doet en moeilijk is om mee te maken
Heeft je moeder anderen waar ze op leunen kan? Vriendinnen? zussen? arts waar ze mee kan praten?
Hoe moet ik hier al 35 jarige dochter mee omgaan?

Wat dacht je van je erbuiten houden.
Hoe naar en vervelend ook: dit is iets tussen jullie ouders.
Jij en je zus kunnen er wel wat bij voelen uiteraard, maar dat staat daar wel los van.

Je ouders moeten het hier met elkaar over hebben.
Yejii schreef:
30-01-2026 15:19
Hoe kwamen jullie erachter?
De telefoon van mijn vader bleef maar afgaan van berichten. Hij was even boven. Mijn moeder pakte zijn telefoon om aan hem te geven. De telefoon was niet vergrendeld en toen sprong de verlichting zeg maar aan doordat zij hem pakte. En toen zag ze dat er een whatsapp chat openstond en hartjes en Xxx zag. Toen wist ze al genoeg eigenlijk.
MadeleineSophia schreef:
30-01-2026 15:17
Het is mijn vader. Ik ben enorm teleurgesteld in hem. Hoe kan ik hem vertrouwen weer? Hij heeft al eerder bepaalde dingen gedaan waardoor het vertrouwen is geschaad. Liegen e.d. over bepaalde zaken. Ik ga dit ook niet oplossen voor mijn ouders, dat moeten ze samen doen.

Mijn ouders zijn al 50 jaar samen. Mijn vader is nu 73 jaar.

Mijn vader zegt alleen maar dat hij het niet had moeten doen, dat hij die vrouw zielig vond vanwege bepaalde privé zaken die gebeurd zijn en ermee wilde stoppen maar dat het steeds niet lukte. Hij duikt in de slachtofferrol en verwacht dat we de draad meteen weer oppakken en alles blijft zoals het is. Als we dat niet doen dreigt hij met weggaan.

De afgelopen maanden heb ik meerdere keren met mijn vader gesproken dat ik het idee had dat het niet goed met hem ging. En ik vroeg aan hem of hij a.u.b. met iemand kan gaan praten. Dit wilde hij niet want het ging allemaal goed. We hebben extra tijd met hem doorgebracht om ook de focus op hem te leggen ipv mijn moeder. Achteraf gezien voel ik me gewoon stom, want hij had gewoon een direct ander hulplijntje.
je vader is 73 en gaat Niet meer veranderen. Laat het los. Laat het hem zelf uitzoeken.
Hij kan niet de vader voor je zijn, die jij nodig hebt. Dat is rot. Zie hem door die bril en houd wat meer afstand
Buiten het feit dat hij jullie moeder verdriet doet zou ik woest zijn dat hij foto’s naar zijn eh…. vriendin ? stuurt van zijn kleinkinderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MadeleineSophia schreef:
30-01-2026 15:22
De telefoon van mijn vader bleef maar afgaan van berichten. Hij was even boven. Mijn moeder pakte zijn telefoon om aan hem te geven. De telefoon was niet vergrendeld en toen sprong de verlichting zeg maar aan doordat zij hem pakte. En toen zag ze dat er een whatsapp chat openstond en hartjes en Xxx zag. Toen wist ze al genoeg eigenlijk.
Zij mag daar jullie niet mee belasten.
BrutaImmaculata schreef:
30-01-2026 15:23
Op die leeftijd en ernstig ziek vind ik dat toch anders dan in de bloei van je leven.
blijfgewoonbianca schreef:
30-01-2026 15:28
Op die leeftijd en ernstig ziek vind ik dat toch anders dan in de bloei van je leven.
Tot op zekere hoogte mee eens, maar blijf erbij - en dat is 1000% projectie - dat kinderen niet betrokken moeten worden in de relatie van hun ouders.
blijfgewoonbianca schreef:
Buiten het feit dat hij jullie moeder verdriet doet zou ik woest zijn dat hij foto’s naar zijn eh…. vriendin ? stuurt van zijn kleinkinderen.
Nou! Ik ook! Heel raar.
BrutaImmaculata schreef:
tja, dat moet je tegen de moeder van TO zeggen
Je raakt hier als volwassen kind toch wel bij betrokken volgens mij, ook al zou het niet moeten.
Zoccellia schreef:
30-01-2026 15:18
Het is iets tussen je ouders.
En het is denk ik ook niet zwartwit, Als er iemand thuis ernstig ziek is, dan raakt dat eigenlijk iedereen. Mensen hebben verschillende manier om er mee om te gaan. Als je moeder er verdrietig van is, dan moet zij dat met jullie vader bespreken en samen bepalen hoe ze hier uitkomen/mee om gaan.
Nou dit.
Yejii schreef:
30-01-2026 15:31
Je raakt hier als volwassen kind toch wel bij betrokken volgens mij, ook al zou het niet moeten.
Je kan wel je grenzen aangeven. Tip aan TO (en niet aan de moeder van TO, voor de moeimakers).
Ik heb het nooit gedaan en heb er achteraf spijt van. Ik had veel intieme details niet hoeven horen als dochter zijnde.
BrutaImmaculata schreef:
30-01-2026 15:30
Tot op zekere hoogte mee eens, maar blijf erbij - en dat is 1000% projectie - dat kinderen niet betrokken moeten worden in de relatie van hun ouders.
Dat je niet vraagt om partij te kiezen, dat je niet elk smerig detail deelt ; eens.
Maar zo’n crisis zonder dat je - volwassen - kinderen er lucht van krijgen is , als de banden warm zijn, onmogelijk.
BrutaImmaculata schreef:
30-01-2026 15:34
Je kan wel je grenzen aangeven. Tip aan TO (en niet aan de moeder van TO, voor de moeimakers).
Ik heb het nooit gedaan en heb er achteraf spijt van. Ik had veel intieme details niet hoeven horen als dochter zijnde.
er IS al over een grens gegaan.
TO is nu betrokken in een kutsituatie en daar weer uit komen, is lastig, moeilijk en pijnlijk.
Beetje empathie voor haar is echt niet te veel gevraagd
MadeleineSophia schreef:
30-01-2026 15:17
. Als we dat niet doen dreigt hij met weggaan.
Waarheen ?

Hoe komt het dan dat hij toch ingestemd heeft met therapie ?
BrutaImmaculata schreef:
30-01-2026 15:34
Ik heb dat nooit gekund, mijn moeder was ook ernstig ziek en flapte er ook negatieve persoonlijke dingen over hun huwelijk uit. Ze had geen vriendinnen waar ze af en toe haar verhaal kwijt kon, ik vond haar zielig. Het is niet prettig als kind om dat soort dingen te horen, maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen om te zeggen dat ze dat niet met mij moest delen. Ik vind het sterk als je dat kan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven