Rome met kleine kinderen

30-01-2026 21:05 137 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar tips voor Rome (in mei) met jonge kinderen.

We zullen vooral veel lopend moeten doen en zijn niet super mobiel. Een van de kinderen zit in een buggy, dus het OV pakken voor een bezienswaardigheid zullen we waarschijnlijk niet zo snel doen. We snappen ook dat we niet alle leuke bezienswaardigheden kunnen bezoeken en dat is helemaal prima.

Ik ben op zoek naar tips over de beste locatie waar we kunnen verblijven, zodat we de leukste plekjes op loopafstand kunnen bezoeken. En andere tips zijn ook welkom!
Is het een uitgangspunt dat het Rome wordt? Met (jonge) kinderen zou ik denk zelf een meer compactere stad bezoeken.
Zomaar1987 schreef:
30-01-2026 21:11
Is het een uitgangspunt dat het Rome wordt? Met (jonge) kinderen zou ik denk zelf een meer compactere stad bezoeken.
Daar ligt nu mijn focus omdat ik er in mijn zoektocht op ben gestuit, maar ik sta open voor andere bestemmingen. Harde eis is wel dat de bestemming met het vliegtuig te bereiken is omdat een autovakantie niet mogelijk is.
Is het mogelijk de buggy te vervangen door een draagzak? Heel Rome bestaat uit straatjes met ongelijke kiezels, dat lijkt me echt lastig met een buggy.

Verder een heerlijke stad. Ik vond het juist wel een fijne stad om veel lopend te doen.
Absoluut een leuke stad om lopend te doen, minus de toeristische drukte natuurlijk.
Voor jonge kinderen alleen niet bijzonder veel leuks om fysiek te 'doen', denk ik, behalve cultuur snuiven en in wachtrijen staan voor de must-sees?
Ik heb destijds een leuke fietstocht (met gids) gedaan door de stad, wellicht hebben ze ook zoiets met kinderzitjes?
Chrissiefur schreef:
30-01-2026 21:50
Is het mogelijk de buggy te vervangen door een draagzak? Heel Rome bestaat uit straatjes met ongelijke kiezels, dat lijkt me echt lastig met een buggy.

Dit zou ik echt een zwaar wegend argument vinden om niet te gaan. Hele dagen met een buggy over kiezels en kasseien is echt verschrikkelijk. Ook voor het kind.
Valencia? Mooie stad. Kun je de stadse bezienswaardigheden afwisselen met lekker op het strand een drankje doen, terwijl de koters spelen.

Rome lijkt mij weinig aan voor kleine kinderen. Overal verkeer, alles is heilig, je mag nergens op zitten, aanraken of spelen.
Misschien werkt een rugdrager beter? Als het kind te groot is voor een draagzak?
Rome lijkt me vrij saai voor kinderen. De mooiste dingen zijn de kerken en dingen zoals het Colosseum (ook Vaticaanstad is prachtig voor volwassenen), maar ik zou me dood vervelen als kind.

Valencia is leuker voor kinderen als je persé een stad wil, daar heb je het grootste auquariumpark van…Europa? Een film dinges en je kan er door een drooggelegde rivier fietsen.
Vrienden van ons konden uren wandelen met ene kind aan de hand, andere in de draagzak. Kinderen vonden het prima
Bij ons zou dit helaas een groot drama geweest zijn en was een weekendje centerparcs net haalbaar. Kijk goed of het geschikt is voor jouw kinderen. Anders is het weggegooid geld.

OT, hop on hop off bus vind ik ideaal in dit soort steden
Bedankt voor het meedenken! Veel stof tot nadenken.

De vliegtickets zijn trouwens nog niet geboekt (niets nog), dus een andere bestemming is mogelijk. Valencia ben ik al geweest en ik ga liever naar een nieuwe bestemming.
Waarom de voorkeur voor een citytrip? Met kinderen niet de ideale vakantie lijkt me...
vivapimpelmees schreef:
30-01-2026 23:16
Waarom de voorkeur voor een citytrip? Met kinderen niet de ideale vakantie lijkt me...
Omdat de vakantie die wij in de zomer gaan doen te koud is voor mei en we er tussen uit willen.
Het ligt denk ik ook aan je kinderen. Ik had met de oudste een citytrip en die vond het heel erg leuk.
Grieks of Spaans eiland een optie? Kun je cultuur afwisselen met strand.
Rome is echt niet zoveel aan, zeker niet voor jonge kinderen. Ik zou dan eerder Parijs doen. Dat is fijner met een buggy. Lekker met de trein, dat gaat ook veel makkelijker dan vliegen.
Ik zou er met jonge kids niet heen gaan. Kinderen vinden vaak niks aan cultuur snuiven en dat is wel wat je in Rome continue doet. Ik zou lekker een andere stad kiezen met veel parken, meren, speeltuinen en dergelijke.
Wij zijn er geweest met kinderen van 2,3 en 5. Prima te doen. Zo’n hop on bus en regelmatig in en uitstappen bij leuke plekken. Dat park vonden wij leuk, dacht dat je daar kon fietsen?
En de Trevi fontein is toch ook leuk en de Spaanse trappen? Mijn kinderen vonden t toen heel leuk hoor, veel plezier!
Rome is prachtig, maar het is inderdaad veel wachten, drukte en cultuur. Onze kinderen zouden er niet blij van zijn geworden. Ze hadden rustig meegelopen en gekeken maar echt blij niet. Wij zijn veel met ov geweest omdat het niet een compacte stad is. We hebben echter de toeristische dingen gedaan. Ik kan mij voorstellen dat je met kinderen lekker relaxed bent en wel ziet hoe het loopt. Dat je je dan meer overgeeft aan hun ritme en dat je dan niet de geijkte dingen bezoekt.

Beste tip die ik kan geven is kaartjes vooraf kopen, zodat je niet in de rij hoeft te staan. Je hoeft alleen maar op tijd te verschijnen. Het spontane is er af, maar als je echt iets wilt zien dan kan dat en verspil je geen energie bij je kinderen.
smorre schreef:
30-01-2026 23:58
Wij zijn er geweest met kinderen van 2,3 en 5. Prima te doen. Zo’n hop on bus en regelmatig in en uitstappen bij leuke plekken. Dat park vonden wij leuk, dacht dat je daar kon fietsen?
En de Trevi fontein is toch ook leuk en de Spaanse trappen? Mijn kinderen vonden t toen heel leuk hoor, veel plezier!
Wat is daar precies leuk aan voor kinderen? Trevi fontein, dranghekken totdat je naar voren mag om een muntje in de fontein te werpen, snel een foto en doorrrrrrr. Spaanse trappen niet veel beter.
Ik was er mei vorig jaar.
KamilleT schreef:
30-01-2026 23:45
Rome is echt niet zoveel aan, zeker niet voor jonge kinderen. Ik zou dan eerder Parijs doen. Dat is fijner met een buggy. Lekker met de trein, dat gaat ook veel makkelijker dan vliegen.
Dit is een interessante optie, ik ga er even op broeden.
Ik zou ook zeggen Parijs, of Berlijn (mer de trein)b. Wat ik zelf altijd heel fijn vond met jonge kinderen, maar dan is vliegen geen optie camping (stacaravan huren) en dan dagjes in de omgeving. Omgevinf van Nimes/ Arles/ Avigon is erg leuk en in mei in prinicipe zelfde weer als in Rome.

Of camping zoeken in de buurt van Florence, Pisa, Sienna. Vliegen en autohuren kan ook.

Of een spaans eiland en daar lekker op pad gaan met de huurautom Mallorca of Menorca zijn perfect daarvoor.

Maar geen idee of dat is waar je blij van wordt.
Ik zou vooral ook kijken naar wat voor de kids leuk maar ook te doen is. Want je wordt niet blij van jammerende of zeurende kids als je zelf een fijne vakantie wil hebben.

En de tip van draagzak is een goede, hier kids ook altijd gedragen in een Tula, aanrader!
Wij vonden Kopenhagen juist heel leuk voor kinderen! Sowieso zit daar Tivoli gardens wat natuurlijk al heel leuk voor ze is. Maar Nyhavn met de gekleurde huisjes, boottocht maken vanuit daar, botanische tuinen met de palmenkas en de vlinderkas vond onze dochter ook heel leuk. Wij zijn ook een middag naar Reffen geweest, dat is een hele relaxte plek met allemaal eettentjes, lekkere stoelen om bij het kampvuur te zitten, je kan gratis jeux de boules ballen halen om te spelen, er is een skatebaan voor kinderen met een stepje enz. En zelfs de metro in Kopenhagen is een beleving voor kinderen, want er zit geen chauffeur in 😁 vond dochter echt prachtig, helemaal voorin zitten!
Wij zijn een in Rome geweest toen wij op doorreis waren. 2 kinderen bij ons. Kinderwagen/ buggy is wat onhandig. Draagdoek past beter.

Wij hadden de kinderen warm gemaakt voor standbeelden zoeken, dat was een de succes.
Een fietstour is ook altijd leuk.

Zelf vond ik Parijs met jonge kinderen veel leuker en ontspannender. Had het idee dat ik in Rome meer energie in de kinderen moest stoppen om het leuk te houden, terwijl dat in Parijs met vanzelf ging.
Dit kwam vooral door alle mooie parken en speeltuinen in Parijs. Jardin du luxembourg is fantastisch met kleine kinderen.
Hoe oud is kind in buggy?

Als je toch Rome wil doen, zou ik een kind van >1,5-2 zelf laten lopen en wél een metro of bus pakken tussen dingen die je wil bekijken.
En dan een camping met huisjes en een goede busverbinding nemen zodat je halve dagen naar de stad kan en de rest van de tijd op de camping kan spelen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven