Geld & Recht alle pijlers

Erfenis

30-01-2026 18:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontvang binnenkort een erfenis maar weet niet wat ik ermee moet. Belastingtechnisch komt het mij niet uit. Voldoende inkomen, ca 1700-1800 per maand, red het met gemak en geef voldoende uit aan niet huishoudelijke dingen, ca 150 euro per maand vrij te besteden aan leuke dingen, daarnaast spaar ik elke maand. Geen rijbewijs, niets nodig in huis, geen hypotheek. Genoeg op mijn eigen spaarrekening.

Ik heb een baan maar zonder pensioenfonds. Ik zou de erfenis dus daar in kunnen stoppen. Maar hoe dan en waar is het het meest veilig?. En stel ik kom te overlijden is dan het geld verdwenen of gaat dat naar mijn erfgenamen?
Andere suggesties om het daar te stoppen om de Belastingdienst enigszins te omzeilen? Er gaat al een flink deel naar de Belastingdienst maar goed daar is verder niets aan te doen.
Het is een luxeprobleem en als je mij had verteld dat ik ooit nog eens een bedrag als dit zou erven had ik je voor gek verklaard. Je moet niet aan tonnen denken, het is stukken minder, 'slechts' x aantal k. Maar voor mij veel geld.
ladadieladieda schreef:
31-01-2026 01:09
Pensioensparen bij je eigen bank is een goede start. Op die maniertelt het niet mee in je kapitaal voor box 3, maar betaal je er pas inkomstenbelasting over als je het uit laat keren na je pensioenleeftijd, en dan val je in een gunstiger tarief. Het geld blijft van jou, dus gaat naar je erfgenamen, het verdwijnt niet in de bv nl.

Als je een eigen huis hebt: aflossen, zodat je vaste lasten dalen. Of in een eigen huis stoppen als je dat nog niet hebt. Of investeren bij overbruggingsfondsen in het vastgoed, of gewoon beleggen zoals een pensioenfonds ook zou doen.
Beleggen ben ik niet zo van. En keer gedaan bij Aegon en alles was verdampt. Geen eigen huis helaas.
Vivamensje schreef:
31-01-2026 00:59
Het is heel goed dat je je er nu al in gaat verdiepen. Ik ben 2 jaar huursubsidie kwijt omdat ik niet wist dat je er geen recht meer op hebt als iemand overlijd, niet pas als je de erfenis op je rekening heb. IJkdatum is 1 januari.
Bij mijn moeder bleek het zo te zijn dat ze voor haar dood al erfbelasting had betaald en ik dat niet meer hoef te doen.
Ik vind het ook moeilijk om een goed/betrouwbaar financieel adviseur te vinden, ik heb ook vragen over pensioen e.d.
Ja dat is wel zuur dan. Ik denk dat jij net als ik ben, met weinig rond kunnen komen want je had toch in het 1e jaar een flink deel van het geld kunnen opmaken zodat je in het 2e jaar weer toeslagen had kunnen krijgen.
Jules schreef:
31-01-2026 07:45
Beleggen ben ik niet zo van. En keer gedaan bij Aegon en alles was verdampt. Geen eigen huis helaas.
Alles?
Wat voor fonds was dat in hemelsnaam.
Als je niks nodig hebt, is het heel fijn wat weg te geven aan een goed doel of een crowdfunding.
Kunst kopen, ook leuk, niet als belegging maar gewoon omdat je het mooi vindt en er een kunstenaar mee verder helpt.

Dan is het nog niet op, begrijp ik, maar dit gaat vooral over hoe je een beetje lol hebt van die abstracte cijfers, waarmee je iets verstandigs moet doen.
Waarom is het zo vreselijk om dat hele kleine beetje vermogensbelasting te betalen? Ik zou gaan praten met een bank, alle financiele adviseurs verkopen meestal alleen maar hun eigen product.

Je zou bij een bank of bij meerdere banken kunnen spreiden in hun beleggingsfonds en dan kies je voor weinig risico. Dan heb je ook minder winst maar dus ook weinig tot geen risico. Dat kunnen ze je bij de bank prima uitleggen.

Ik zou zeker niet in lijfrentes storten. Je weet nooit hoe de belastingregels zijn tegen de tijd dat ze uitkeren. En vaak kun je er dan ook niet meer bij als je een huis wilt kopen oid. Vermogen op de bank is gewoon heel fijn en tegen de tijd dat je met pensioen gaat kun je er vanaf halen wat je nodig hebt. In 2028 komen er nieuwe belastingregels en dan betaal je alleen maar een gedeelte van het rendement wat je gemaakt hebt. Vermogensbelasting is echt weinig in Nederland.
anna1053 wijzigde dit bericht op 31-01-2026 12:15
0.17% gewijzigd
Anna1053 schreef:
31-01-2026 10:04
Waarom is het zo vreselijk om dat hele kleine beetje vermogensbelasting te betalen?
Dit vraag ik me ook af?

Ik heb mijn geld over 3 banken verdeeld, krijg rente. De belasting is niet leuk, maar goed het is niet het einde van de wereld.

Geniet gewoon van je geld, het lijkt nu bijna een last.

Ik heb mijn leven volledig om kunnen gooien erdoor. En dingen kunnen doen die eerder geen mogelijkheid waren.

Ik beleg ook maandelijks, maar dat is eerder een 10/15jaren plan. Zodat ik ook in de toekomst nog een mooie spaarrekening heb. En ja daar zitten dalen in, maar ik kijk er niet naar. Zoveel kan veranderen in al die jaren.
Anna1053 schreef:
31-01-2026 10:04
Waarom is het zo vreselijk om dat hele kleine beetje vermogensbelasting te betalen? Ik zou gaan praten met een bank, alle financiele adviseurs verkopen meestal alleen maar hun eigen product.

Je zou bij een bank of bij meerdere banken kunnen spreiden in hun beleggingsfonds en dan kies je voor weinig risico. Dan heb je ook minder winst maar dus ook weinig tot geen risico. Dat kunnen ze je bij de bank prima uitleggen.
Ja ik dacht dat vermogensbelasting idd wel mee valt en ik ga ook spreiden idd.
Ik zou zeker niet in lijfrentes storten. Je weet nooit hoe de belastingregels zijn tegen de tijd dat ze uitkeren. En vaak kun je er dan ook niet meer bij als je een huis wilt kopen oid. Vermogen op de bank is gewoon heel fijn en tegen de tijd dat je met pensioen gaat kun je er vanaf halen wat je nodig hebt. In 2028 komen er nieuwe belastingregels en dan betaal je alleen maar een gedeelte van het rendement wat je gemaakt heeft. Vermogensbelasting is echt weinig in Nederland.
Qiya schreef:
31-01-2026 10:12
Dit vraag ik me ook af?

Ik heb mijn geld over 3 banken verdeeld, krijg rente. De belasting is niet leuk, maar goed het is niet het einde van de wereld.

Geniet gewoon van je geld, het lijkt nu bijna een last.

Ik heb mijn leven volledig om kunnen gooien erdoor. En dingen kunnen doen die eerder geen mogelijkheid waren.

Ik beleg ook maandelijks, maar dat is eerder een 10/15jaren plan. Zodat ik ook in de toekomst nog een mooie spaarrekening heb. En ja daar zitten dalen in, maar ik kijk er niet naar. Zoveel kan veranderen in al die jaren.
Ik wil idd gewoon goede rente,en blij zijn met de mogelijkheden die ik erdoor krijg bv huis opknappen, maar zal ook elke maand ervan moeten pakken omdat mijn huur en zorgtoeslag verdwijnt .
Jules schreef:
31-01-2026 07:52
Ja dat is wel zuur dan. Ik denk dat jij net als ik ben, met weinig rond kunnen komen want je had toch in het 1e jaar een flink deel van het geld kunnen opmaken zodat je in het 2e jaar weer toeslagen had kunnen krijgen.
Waarom richten op zsm weer toeslagen ontvangen? Ik zou gewoon verstandig met die erfenis omgaan zodat je er zo lang mogelijk wat aan hebt.
Op zich is het toch ook niet zo erg dat die toeslagen vervallen op het moment dat je vermogen is toegenomen? Ik zie het althans niet als iets van: snel opmaken, want dan heb ik daar weer recht op. Nee, ik denk, alleen maar fijn dat ik dat steuntje vanuit de overheid nu niet meer nodig heb. Mocht het over 40 jaar nodig zijn (en nog bestaan) dan zien we dan wel weer.
cognac schreef:
31-01-2026 10:48
Op zich is het toch ook niet zo erg dat die toeslagen vervallen op het moment dat je vermogen is toegenomen? Ik zie het althans niet als iets van: snel opmaken, want dan heb ik daar weer recht op. Nee, ik denk, alleen maar fijn dat ik dat steuntje vanuit de overheid nu niet meer nodig heb. Mocht het over 40 jaar nodig zijn (en nog bestaan) dan zien we dan wel weer.
Nou precies, er is nu toch nog veel meer financiële ademruimte. Hoe lekker is dat.

Mijn partner zijn toeslagen vielen weg omdat ik een groot vermogen kreeg. Dat vond ik pas vervelend. Hij heeft niet die financiële ademruimte en ik wel.
Dit heb ik opgelost door hem elk jaar het belastingvrije deel te schenken wat mag.
En voor hem een opleiding betaald die hij niet kon doen. Super fijn om te kunnen doen en we beide profiteren.
Ik zie alleen maar winst.
Fee70 schreef:
31-01-2026 10:44
Ik wil idd gewoon goede rente,en blij zijn met de mogelijkheden die ik erdoor krijg bv huis opknappen, maar zal ook elke maand ervan moeten pakken omdat mijn huur en zorgtoeslag verdwijnt .
Ik heb mijn baan opgezegd, pak er mijn hele loon van. Geen probleem, want ik haal hier zoveel uit waar ik de rest van mijn leven van profiteer.
Ben nu bezig met iets voor mezelf opzetten, had ik nooit de mogelijkheid toe als ik nog mee moest in de rat race van de maatschappij :)

Zeer, zeer dankbaar voel ik me. Ik zie geen haken en ogen verder. Alleen maar; wat een geluksvogel ben ik.
Qiya schreef:
31-01-2026 11:04
Ik heb mijn baan opgezegd, pak er mijn hele loon van. Geen probleem, want ik haal hier zoveel uit waar ik de rest van mijn leven van profiteer.
Ben nu bezig met iets voor mezelf opzetten, had ik nooit de mogelijkheid toe als ik nog mee moest in de rat race van de maatschappij :)

Zeer, zeer dankbaar voel ik me. Ik zie geen haken en ogen verder. Alleen maar; wat een geluksvogel ben ik.
Wat goed!
Qiya schreef:
31-01-2026 11:04

Ik moet alleen nu nog leren omgaan met het verdriet over degene die mij het geld naliet...dat vind ik wel heel dubbel gevoel bij zo een erfenis,ik had er best nog een aantal jaar op willen wachten.
cognac schreef:
31-01-2026 10:48
Nee zou natuurlijk belachelijk zijn als je dat nog kreeg,alleen gaat t geld wel harder op aan alleen leven ipv andere luxe dingen ervan doen ,maar prima.
Fee70 schreef:
31-01-2026 11:11
Ik moet alleen nu nog leren omgaan met het verdriet over degene die mij het geld naliet...dat vind ik wel heel dubbel gevoel bij zo een erfenis,ik had er best nog een aantal jaar op willen wachten.
Ja dat snap ik, ik heb mijn buffer niet door een erfenis. Dus hier is geen emotionele lading op.

Sterkte met het rouwproces. Dat is gewoon heel naar.
Ik weet zeker dat de persoon die je deze erfenis naliet ook alleen maar zou willen dat je geniet, dankbaar kan zijn en het voor jou nuttig en verstandig kan besteden :heart:
Qiya schreef:
31-01-2026 11:19
Ja dat snap ik, ik heb mijn buffer niet door een erfenis. Dus hier is geen emotionele lading op.

Sterkte met het rouwproces. Dat is gewoon heel naar.
Ik weet zeker dat de persoon die je deze erfenis naliet ook alleen maar zou willen dat je geniet, dankbaar kan zijn en het voor jou nuttig en verstandig kan besteden :heart:
Wat lief ,dank je...ja,ik heb haar op sterfbed ook bedankt ,sowieso dat ik door haar nooit geldzorgen had, als mijn wasmachine bv stuk ging .
Jules,

Eerst maar gecondoleerd voor het geval het naaste familie was (en geen verre achteroom).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Haal even rustig adem:

Over een erfenis betaal je erfbelasting, maar natuurlijk houd je dan nog steed geld over.

Als je 60.000 euro (ongeveer) op de bank hebt, moet je vermogensbelasting betalen.
Dat betaal je alleen over het bedrag boven de 60.000.
Je spaargeld wordt dan minder (misschien - je krijgt ook rente van de bank) maar het komt niet onder die 60.000.

als je meer dan 38.479 euro had op 1 januari 2026, heb je geen recht op huursubsidie.

Maar het klinkt niet alsof de erfenis zo hoog was.
(en dan kun je kijken: is de erfenis meer dan wat je aan huursubsidie verliest?)

Kortom,
In de meeste gevallen houd je gewoon geld over van de erfenis.

In 2026 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2026 niet hoger is dan € 38.479. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag het vermogen van u samen op 1 januari 2026 maximaal € 76.958 zijn.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag
Ennuh...

Heb je de erfenis al aanvaard?

Anders kun je eerst kijken wat de gevolgen voor de huurtoeslag zijn.

(opmerking: ik weet niet of de belastingdienst kijkt naar het moment waarop de de erfenis aanvaardt, of het moment waarop de erflater (de overledene) is overleden).
En stel ik kom te overlijden is dan het geld verdwenen of gaat dat naar mijn erfgenamen?

Als je geld op een bankrekening zet, gaat het naar jouw erfgenamen.

Als je geld in een pensioenfonds stopt, gaat het niet naar je erfgenamen.
Maar als je lang leeft, krijg je meer pensioen dan je erin gestopt hebt.

(een spaarpotje kan leeg raken, een pensioen blijft doorlopen).
dreuvel wijzigde dit bericht op 31-01-2026 12:59
Reden: het doorgehaalde deel is niet altijd waar - lees de reactie hieronder
0.92% gewijzigd
Jules schreef:
31-01-2026 07:45
Als je een ton op de bank hebt staan (sparen), betaal je 187 euro belasting.

Als je € 100.000 spaargeld hebt, betaal je alleen belasting over het deel boven het heffingsvrije vermogen van € 59.357. Dat is € 40.643. Daarover rekent de Belastingdienst in 2026 een fictief rendement van 1,28% en vervolgens 36% belasting. Je betaalt dan ongeveer € 187.

Niet een bedrag waarvoor je allerlei constructies hoeft te gaan bedenken.

Je wilt niet beleggen en je hebt geen pensioenopbouw. En geen koopwoning.
Dan blijft er toch alleen pensioensparen over? Maar dat gaat in stapjes, dus daarmee ontloop je dat beetje vermogensbelasting niet. Maar is wel fiscaal aantrekkelijk.
Oja,

Als je de erfenis krijgt, let dan op of de erfbelasting al betaald is.

Als de executeur (de persoon die de erfenis verdeelt) verstandig is, zal die belasting al betaald zijn, maar vraag het aan de executeur (of de belastingtelefoon).
dreuvel schreef:
31-01-2026 12:34
En stel ik kom te overlijden is dan het geld verdwenen of gaat dat naar mijn erfgenamen?

Als je geld op een bankrekening zet, gaat het naar jouw erfgenamen.

Als je geld in een pensioenfonds stopt, gaat het niet naar je erfgenamen.
Maar als je lang leeft, krijg je meer pensioen dan je erin gestopt hebt.

(een spaarpotje kan leeg raken, een pensioen blijft doorlopen).
Dit hoeft niet waar te zijn.

Even van een willekeurige pensioenverzekering geplukt.

Ben je nog pensioen aan het opbouwen, en nog niet met de pensioenuitkering begonnen? Dan gaat de waarde van je opgebouwde pensioen naar je erfgenamen.
Ben je al wel aan de uitkering van je pensioen begonnen? Dan is het afhankelijk van jouw gekozen uitkering. Heb je een uitkering met een vaste looptijd (bijvoorbeeld twintig jaar) gekozen? En kom je voor de einddatum te overlijden? Dan komt de resterende waarde toe aan je erfgenamen. Bij een levenslange uitkering (bij een verzekeraar) is er geen sprake van een resterend bedrag voor je erfgenamen.

Het hangt van de regeling af.
TO, ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met belastingtechnisch komt het mij niet uit.

Gaat het dan om de huurtoeslag of om de vermogensbelasting?
De vermogensbelasting is peanuts. En als je je huurtoeslag wil behouden, moet je onder de 38.000 komen/blijven. En zul je moeten uitgeven, maar dat wil je niet. Dan kun je nog schenken.
Of het inderdaad in een pensioenpot stoppen. Als je verder geen pensioen opbouwt en dat de afgelopen jaren ook niet hebt gedaan, dan kun je best nog een aardig bedrag inleggen.
Ik zou dan niet naar een bank gaan, maar naar een financieel adviseur.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven