Slaapfeestje bij onbekende ouders
woensdag 21 januari 2026 om 22:41
Mijn kind van 11 is uitgenodigd voor een slaapfeestje, super leuk zou je zeggen.
Nu is het zo dat ik deze ouders nog nooit heb ontmoet en mijn kind ook nog nooit bij het kind thuis is geweest.
Nu twijfel ik dus heel erg wat ik ga doen, mijn gevoel zegt nee omdat ik deze mensen nog nooit gezien heb en ik het dus een beetje raar vind om mijn kind daar dan te brengen voor de hele nacht.
Wat zouden jullie doen?
Nu is het zo dat ik deze ouders nog nooit heb ontmoet en mijn kind ook nog nooit bij het kind thuis is geweest.
Nu twijfel ik dus heel erg wat ik ga doen, mijn gevoel zegt nee omdat ik deze mensen nog nooit gezien heb en ik het dus een beetje raar vind om mijn kind daar dan te brengen voor de hele nacht.
Wat zouden jullie doen?
naturelover wijzigde dit bericht op 24-01-2026 17:06
22.96% gewijzigd
zaterdag 31 januari 2026 om 16:48
Het lijkt me overduidelijk dat als er enige twijfel is en je het niet vertrouwd je je kind er niet laat slapen.Ginevra schreef: ↑31-01-2026 16:00En afgezien van het oordelen, maar ik snap de ouders ook wel die het niet doen.
Ik ben niet alleen als kind misbruikt, maar ik ben misbruikt in een situatie waarvan de ene ouder zei "ik heb er geen goed gevoel bij" en de andere ouder zei "doe normaal, je ziet spoken, wil je Ginevra met angst laten opgroeien".
En baf, het was bingo.
Moraal van dit verhaal: veroordeel ouders niet die hun kind wel laten logeren, maar laat ouders die dat niet doen ook in hun waarde. Als mijn ouders zo "overbezorgd" als Zeeschelp waren geweest had ik weliswaar wat leuke slaapfeestjes gemist, maar ook het misbruik.
Want dat was bij uitstek een situatie waarin de progressieve "nee wij vertrouwen mensen, ook mensen waar je geen goed gevoel bij hebt" het won van het onderbuikgevoel dat er iets niet klopte. Beetje jammer voor mij, dat wel.
Vreselijk en verdrietig dat jou zoiets is overkomen.
zaterdag 31 januari 2026 om 16:52
Nee, maar het punt is dat zo'n gevoel volstrekt subjectief is en dat de een ergens geen goed gevoel bij heeft, terwijl de ander dat onzin kan vinden.
Als Zeeschelp (of wie dan ook) zegt dat ze er geen goed gevoel bij heeft haar kind elders te laten slapen, en de rest van het forum valt daar overheen met "dat is paranoide en onzin en je praat je kind angsten aan en elders is het veel gevaarlijker en je moet durven loslaten etc etc etc etc" dan gebeurt daar dus precies hetzelfde. Iemand heeft ergens geen goed gevoel bij en anderen vinden dat onzin.
Moet je dan tegen je gevoel in gaan omdat anderen vinden dat je overbezorgd bent? Ik heb daar niet meteen een antwoord op maar vind dat we wel iets meer mogen accepteren dat anderen het anders doen.
Als je het erop waagt en het gaat fout dan sla je jezelf voor de kop dat je je kind niet beschermd hebt.
Als je het er niet op waagt en het bleek veilig dan heb je je kind een waardevolle ervaring ontzegd.
Harba lorifa
zaterdag 31 januari 2026 om 16:58
Ik val eigenlijk vooral over die zinsnede 'alleen bij oma'. Dan ben je toch echt ver voorbij naief hoor, als je denkt dat het bij oma niet mis kan gaan. En dan ook nog eens anderen de maat nemen die hun kinderen wel eens bij een vriendinnetje laten logeren vind ik echt om te kotsen.
FYI: hier ging het dus juist bij oma en opa mis, terwijl de logeerpartijen bij vriendinnetjes volledig naar wens verliepen.
FYI: hier ging het dus juist bij oma en opa mis, terwijl de logeerpartijen bij vriendinnetjes volledig naar wens verliepen.
Graftak!
zaterdag 31 januari 2026 om 17:29
LOL, je kan toch niet met droge ogen beweren dat je in een vrije opvoeding gelooft als logeren bij iemand anders dan oma al verboden is? Veel ruimte geef je je kinderen daarmee ook niet. Ik vind het vooral nogal sneu voor je kinderen, mama heeft angsten en daar worden zij door belemmerd.Zeeschelp schreef: ↑31-01-2026 11:05Onze kinderen krijgen volop de ruimte om fouten te maken. Zeker als ze straks pubers op het VO worden zal daar ruimte voor komen. Wij geloven heel erg in een vrije opvoeding waarin ruimte is voor discussie, beargumenteren, leren van eigen keuzes. Maar sommige zaken kunnen ze zelf het risico nog niet van inschatten of begrijpen. Dat het ergens anders ook kan gebeuren is voor ons geen reden om een hoger risico situatie dan maar prima te vinden. TO heeft een kind van 11 jaar..
zaterdag 31 januari 2026 om 18:16
Ik ben het met je eens maar vind het wel een verschil of je een beetje gek gevoel hebt bij de vader van Marietje en je dochter daarom niet bij Marietje mag slapen of dat je aangeeft dat je kind nergens mag slapen ivm hun veiligheid en ook aangeeft dat het niet alleen om seksueel misbruik gaat maar ook omdat ze 8 uur zonder toezicht zouden zijn.Ginevra schreef: ↑31-01-2026 16:52Nee, maar het punt is dat zo'n gevoel volstrekt subjectief is en dat de een ergens geen goed gevoel bij heeft, terwijl de ander dat onzin kan vinden.
Als Zeeschelp (of wie dan ook) zegt dat ze er geen goed gevoel bij heeft haar kind elders te laten slapen, en de rest van het forum valt daar overheen met "dat is paranoide en onzin en je praat je kind angsten aan en elders is het veel gevaarlijker en je moet durven loslaten etc etc etc etc" dan gebeurt daar dus precies hetzelfde. Iemand heeft ergens geen goed gevoel bij en anderen vinden dat onzin.
Moet je dan tegen je gevoel in gaan omdat anderen vinden dat je overbezorgd bent? Ik heb daar niet meteen een antwoord op maar vind dat we wel iets meer mogen accepteren dat anderen het anders doen.
Als je het erop waagt en het gaat fout dan sla je jezelf voor de kop dat je je kind niet beschermd hebt.
Als je het er niet op waagt en het bleek veilig dan heb je je kind een waardevolle ervaring ontzegd.
En de keus van Zeeschelp is prima hoor, als zij denk dat da de juiste manier is prima. Maar andere ouders Naïef noemen is niet nodig.
zaterdag 31 januari 2026 om 18:29
Dit inderdaad, dat ze of iemand er anders over denkt is prima. Maar het zinnetje alleen bij oma terwijl jij daar juist niet veilig was is dan naïef.Lady*Voldemort schreef: ↑31-01-2026 16:58Ik val eigenlijk vooral over die zinsnede 'alleen bij oma'. Dan ben je toch echt ver voorbij naief hoor, als je denkt dat het bij oma niet mis kan gaan. En dan ook nog eens anderen de maat nemen die hun kinderen wel eens bij een vriendinnetje laten logeren vind ik echt om te kotsen.
En dan ook nog andere die wel kinderen laten logeren of in haar ogen risico’s nemen voor hun kinderen zo de maat nemen / met een vingertje toespreken dat is gewoon niet nodig.
Iedere ouder maakt zijn eigen keuzes in wat ze verantwoord vinden, dat betekend niet dat die ouders niet het beste met hun kinderen voorhebben.
zaterdag 31 januari 2026 om 18:29
Het gaat zeester niet eens op seksueel misbruik, maar om het feit dat kinderen die 8 uur zonder toezicht zijn blijkbaar hele rare dingen met elkaar doen.Ginevra schreef: ↑31-01-2026 16:52Nee, maar het punt is dat zo'n gevoel volstrekt subjectief is en dat de een ergens geen goed gevoel bij heeft, terwijl de ander dat onzin kan vinden.
Nou zijn er bij mij thuis al 6 jaar slaapfeestjes en logeerpartijtjes, maar gekke of rare dingen heb ik echt nooit gemerkt. Daar zouden ze overigens ook geen acht uur zonder toezicht voor nodig hebben, maar misschien mogen de kinderen van Zeester ook na school niet alleen op hun kamer spelen met vriendjes en vriendinnetjes.
zaterdag 31 januari 2026 om 18:42
Ik was prima veilig bij mijn opa en oma hoor, mijn dochter daarentegen was dat niet. En ja, aan die opa en oma had ik haar zelf overgelaten, inderdaad met de vooronderstelling dat dat toch wel goed zou zitten maar dat zat het dus niet. Ik heb me heel lang een hele slechte moeder gevoeld hoor, dat ik mijn dochter zomaar bij een vieze ouwe pedofiel had achtergelaten, maar om nou mijn dochter voor de rest van haar leven te verbieden elders te slapen vond ik nou ook weer zoiets. En dan zal ik nu te horen krijgen dat ik een waardeloze ouder ben omdat ik mijn kinderen zomaar ergens anders liet slapen? Ik dacht het niet. Die muts laat de vruchten van haar schoot tenslotte ook gewoon zomaar bij hun opoe slapen en je ziet maar wat dat mijn dochter heeft gebracht.Winterkoud schreef: ↑31-01-2026 18:29Dit inderdaad, dat ze of iemand er anders over denkt is prima. Maar het zinnetje alleen bij oma terwijl jij daar juist niet veilig was is dan naïef.
Maar goed, die muts reageert niet meer dus laat verder ook allemaal maar.
Graftak!
zaterdag 31 januari 2026 om 18:53
hoho! Ik zeg niet dat iemand over zijn gevoel heen moet stappen.Ginevra schreef: ↑31-01-2026 16:52Nee, maar het punt is dat zo'n gevoel volstrekt subjectief is en dat de een ergens geen goed gevoel bij heeft, terwijl de ander dat onzin kan vinden.
Sterker nog, liever niet!
Ik ga aan op het idee dat ik als wél laten logerende ouder wordt weggezet als iemand die zonodig "bevriend wil zijn met kind" en dat ik mijn kind in gevaarlijke situaties breng.
Als Zeeschelp het bij zichzelf zou houden ipv verwijten, dan zou de discussie heel anders gaan.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
zaterdag 31 januari 2026 om 19:01
Ik vind 'het erop wagen' een nogal heftige formulering voor een slaapfeestje. En er zit natuurlijk een enorm verschil tussen een slecht gevoel over een specifieke volwassene/situatie negeren, met kennelijk misbruik tot gevolg, en alle logeerpartijen verbieden omdat je er in zn algemeenheid geen goed gevoel over hebt. In dat laatste geval vind ik inderdaad dat je dan maar tegen je gevoel moet ingaan, ja. Of althans: ik ga daar niet over bij een ander, maar ik vind dat slecht wel ouderschap.Ginevra schreef: ↑31-01-2026 16:52Nee, maar het punt is dat zo'n gevoel volstrekt subjectief is en dat de een ergens geen goed gevoel bij heeft, terwijl de ander dat onzin kan vinden.
zaterdag 31 januari 2026 om 19:08
Dat lijkt mij nu net de essentie van opvoeden: niet de illusie hebben dat je alles kunt voorkomen en voor een deel vertrouwen hebben in je kinderen en de basis die je ze hebt gegeven. Filmpjes gaan je kinderen overal zien en politieke standpunten zullen ze ook continu horen. 11 en 12-jarigen hebben een leven buiten de deur en dat wordt steeds meer.Zeeschelp schreef: ↑31-01-2026 11:05Onze kinderen krijgen volop de ruimte om fouten te maken. Zeker als ze straks pubers op het VO worden zal daar ruimte voor komen. Wij geloven heel erg in een vrije opvoeding waarin ruimte is voor discussie, beargumenteren, leren van eigen keuzes. Maar sommige zaken kunnen ze zelf het risico nog niet van inschatten of begrijpen. Dat het ergens anders ook kan gebeuren is voor ons geen reden om een hoger risico situatie dan maar prima te vinden. TO heeft een kind van 11 jaar..
Ik vind het ook best vreemd dat de nadruk in dit topic zo ligt op seksueel misbruik, terwijl er ook genoeg andere hele nare situaties ontstaan wanneer er pak m beet 8u lang geen toezicht is op jonge kinderen. Deze kinderen zijn 11 jaar en TO kent de ouders niet eens. Hele kwetsbare groep. Gisteren nog een interessant artikel zitten lezen over de invloed van Andrew Tate op bepaalde kinderen en waarom juist die kinderen. Hoe denk je dat kinderen bij die info komen? Juist via klasgenootjes, wat 'veilig want vertrouwd' voelt. Dit is niet een 'trend', je ziet ook een complete verschuiving in politieke standpunten onder jongeren bijvoorbeeld. Kinderen zo lang zonder toezicht laten, gaat veel verder dan alleen seksuele risico's. Dat ontkennen vind ik naïef. Die situaties gaan hand in hand. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat we leren dat de wereld veranderd is en vraagt om aanpassing in opvoeden en begeleiding van je kind. Het is nou eenmaal niet net als in de jaren '80.
Ik vind het daarom bizar dat mensen hier meteen beledigd bovenop mij springen, zoals Brutalimmaticula hierboven, met je 'van god los', dat zeg jij niet ik. Ik heb enkel antwoord gegeven op TO en uitgelegd waarom. Dat jij dat zo beledigd opvat ligt bij jou. Lees je in, zou ik willen zeggen, slinger je google aan voor die cijfers. (Ik verbaas me ook dagelijks over het totale gebrek aan controle die ouders hebben op het internet gedrag van hun kind.)
Aan jullie om jullie keuzes te maken betreffende jullie kinderen, maar wij staan duidelijk achter onze standpunten. Verder voel ik me niet geroepen om me hier verder te verdedigen.
(en wie er naar vroeg: wij doen geen logeerpartijtjes behalve bij oma)
Dat betekent niet dat je zo zomaar los moet laten en het is goed om na te denken over bepaalde zaken.
zaterdag 31 januari 2026 om 19:38
Jij hebt in alle vertrouwen dochter bij opa en oma laten logeren, wat heel logisch is. Opa heeft jouw (en dat van je dochter uiteraard) enorm beschaamd.Lady*Voldemort schreef: ↑31-01-2026 18:42Ik was prima veilig bij mijn opa en oma hoor, mijn dochter daarentegen was dat niet. En ja, aan die opa en oma had ik haar zelf overgelaten, inderdaad met de vooronderstelling dat dat toch wel goed zou zitten maar dat zat het dus niet. Ik heb me heel lang een hele slechte moeder gevoeld hoor, dat ik mijn dochter zomaar bij een vieze ouwe pedofiel had achtergelaten, maar om nou mijn dochter voor de rest van haar leven te verbieden elders te slapen vond ik nou ook weer zoiets. En dan zal ik nu te horen krijgen dat ik een waardeloze ouder ben omdat ik mijn kinderen zomaar ergens anders liet slapen? Ik dacht het niet. Die muts laat de vruchten van haar schoot tenslotte ook gewoon zomaar bij hun opoe slapen en je ziet maar wat dat mijn dochter heeft gebracht.
Maar goed, die muts reageert niet meer dus laat verder ook allemaal maar.
Je bent absoluut geen slechte ouder, maar ik snap dat je je schuldig voelt richting dochter. Die neemt het jou niet kwalijk toch?
En ja als iemand als zeeschelp dan zegt ja maar ze mogen wel bij oma slapen uiteraard, dan is dat een extra messteek bij jou kan ik me voorstellen.
zondag 1 februari 2026 om 08:48
Ik bedacht mij dat Zeeschelp misschien nog jonge kinderen heeft, vanwege het argument van 8 uur zonder toezicht zijn?
De meeste kinderen van die leeftijd zijn heel vaak lange tijd zonder toezicht. Ze zijn alleen thuis als ze uit school komen en spreken dan met anderen af of gaan buiten spelen. Ze gaan naar de stad om dingen te kopen, ze spreken in het weekeinde af met een vriend en zijn dan de hele dag weg. Soms zijn ze bij ons in huis en dan zijn wij ouders ook niet thuis en de ouders van het vriendje ook niet.
Het is echt meer te vergelijken met een kind dat nog op de bso zit.
De meeste kinderen van die leeftijd zijn heel vaak lange tijd zonder toezicht. Ze zijn alleen thuis als ze uit school komen en spreken dan met anderen af of gaan buiten spelen. Ze gaan naar de stad om dingen te kopen, ze spreken in het weekeinde af met een vriend en zijn dan de hele dag weg. Soms zijn ze bij ons in huis en dan zijn wij ouders ook niet thuis en de ouders van het vriendje ook niet.
Het is echt meer te vergelijken met een kind dat nog op de bso zit.
zondag 1 februari 2026 om 09:35
A, je hebt het zelf ook over seksueel misbruik. Je zegt namelijk: “Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen hier zomaar hun kind meegeven. Gemiddeld is 1 op de 4 voor hun 16e slachtoffer van fysiek seksueel misbruik. Dat van grensoverschrijdend gedrag zal nog wel veel hoger liggen. Bescherm je kind daartegen, je bent hun ouder.Zeeschelp schreef: ↑31-01-2026 11:05Onze kinderen krijgen volop de ruimte om fouten te maken. Zeker als ze straks pubers op het VO worden zal daar ruimte voor komen. Wij geloven heel erg in een vrije opvoeding waarin ruimte is voor discussie, beargumenteren, leren van eigen keuzes. Maar sommige zaken kunnen ze zelf het risico nog niet van inschatten of begrijpen. Dat het ergens anders ook kan gebeuren is voor ons geen reden om een hoger risico situatie dan maar prima te vinden. TO heeft een kind van 11 jaar..
Ik vind het ook best vreemd dat de nadruk in dit topic zo ligt op seksueel misbruik, terwijl er ook genoeg andere hele nare situaties ontstaan wanneer er pak m beet 8u lang geen toezicht is op jonge kinderen. Deze kinderen zijn 11 jaar en TO kent de ouders niet eens. Hele kwetsbare groep. Gisteren nog een interessant artikel zitten lezen over de invloed van Andrew Tate op bepaalde kinderen en waarom juist die kinderen. Hoe denk je dat kinderen bij die info komen? Juist via klasgenootjes, wat 'veilig want vertrouwd' voelt. Dit is niet een 'trend', je ziet ook een complete verschuiving in politieke standpunten onder jongeren bijvoorbeeld. Kinderen zo lang zonder toezicht laten, gaat veel verder dan alleen seksuele risico's. Dat ontkennen vind ik naïef. Die situaties gaan hand in hand. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat we leren dat de wereld veranderd is en vraagt om aanpassing in opvoeden en begeleiding van je kind. Het is nou eenmaal niet net als in de jaren '80.
Ik vind het daarom bizar dat mensen hier meteen beledigd bovenop mij springen, zoals Brutalimmaticula hierboven, met je 'van god los', dat zeg jij niet ik. Ik heb enkel antwoord gegeven op TO en uitgelegd waarom. Dat jij dat zo beledigd opvat ligt bij jou. Lees je in, zou ik willen zeggen, slinger je google aan voor die cijfers. (Ik verbaas me ook dagelijks over het totale gebrek aan controle die ouders hebben op het internet gedrag van hun kind.)
Aan jullie om jullie keuzes te maken betreffende jullie kinderen, maar wij staan duidelijk achter onze standpunten. Verder voel ik me niet geroepen om me hier verder te verdedigen.
(en wie er naar vroeg: wij doen geen logeerpartijtjes behalve bij oma)
B. Als je dingen schrijft als “schrikbarend” en “bescherm je kind daartegen, je bent hun ouder”, komt dat nogal veroordelend over en is het dus helemaal niet bizar dat mensen beledigd reageren.
En inhoudelijk, 1 op de 4 krijgt te maken met seksueel geweld. Ik neem die cijfers even van je aan. Hoeveel procent daarvan vindt plaats op slaapfeestjes? Ik denk heel weinig. Want met een groep, dus de kans op pottenkijkers is heel groot. Er vindt meer misbruik plaats bij logeerpartijen bij oma, dan bij slaapfeestjes.
Maar denk jij vooral dat je je kind overal tegen kunt beschermen. Ik ben nog steeds benieuwd of jouw kinderen mee op schoolkamp mogen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in