Werk & Studie alle pijlers

Werken met eigen auto thuiszorg

31-01-2026 21:24 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste allemaal, ik werk nu een aantal jaren als verpleegkundige in de thuiszorg. Ik verzorg zo’n 20 cliënten per ochtend en heb daarnaast ook Bereikbaarheidsdiensten waarbij ik de alarmeringen van cliënten afga door heel de stad. Ik werk 32 uur in de week. Wij krijgen km vergoeding ( ben even kwijt hoeveel). Ik vind mijn werk echt ontzettend leuk en heb buiten dit echt een fijne werkgever ( grote thuiszorgorganisatie). We zijn qua cliënten flink aan het groeien en hebben nu gelukkig wat langere ( 8uurs) diensten per dag waardoor de grotere contracten wat minder vaak terug moeten komen. Ik loop echter tegen het volgende aan: ik heb al 2 auto’s “ versleten” aan het werk. Het is auto in auto uit, starten uitzetten. Korte afstanden, soms echt naar binnen en weer naar buiten. Monteur gaf de vorige keer aan dat auto’s ontzettend slijten met dit werk. Ik geef best veel geld uit aan onderhoud. We kunnen een auto leasen maar ik heb dit uit laten zoeken en dit kost me meer dan 400€ p/m + een hoop gedoe met privé km. Door tekorten in andere teams moeten we vaak gaan helpen waardoor we nog meer km maken. We werken samen met een mobiel team die wel auto’s van de zaak hebben omdat ze dus de hele stad doormoeten ( wij in principe alleen in dezelfde wijk) doordat we nu ook elkaar moeten helpen en dus ook buiten onze wijk werken vind ik dat wij ook recht hebben op een auto van de zaak ( alleen zakelijke km) ik heb dit al eens aangegeven maar er word haast niet op gereageerd. We hebben een dienstfiets ( niet handig ivm alarmeringen, spullen die je mee neemt ) en ik pak ook mijn rust moment in de auto. Hoe graag ik dit werk ook doe ik maak me wel steeds meer zorgen om de slijtage van de auto. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen en heb de auto gewoon echt nodig. Ik heb een belangrijke functie in het team en kan echt mijn ei erin kwijt dus ik ga liever niet weg maar het zit me echt dwars. Is het gek als ik met de manager een gesprek hierover aanvraag ? Hoe werkt dit bij andere ambulante medewerkers ?
Zouden fietstassen op de fiets een optie zijn? Kun je dan wel alle spullen meenemen?
Hoe groot zijn de afstanden die je moet afleggen?
pilea wijzigde dit bericht op 01-02-2026 10:51
2.62% gewijzigd
Wat goed dat je hier over nadenkt. Zie zelf regelmatig thuiszorg medewerkers rijden in eigen auto.
Wat als iemand schade tegen jouw auto rijdt onder werktijd? Gaat dat van jouw no claim af of voorziet de werkgever hierin?

Persoonlijk zou ik mijn eigen auto niet willen gebruiken voor werkzaamheden of er moet echt een behoorlijk goede financiële vergoeding tegenover staan. En dan bedoel ik niet alleen de standaard km vergoeding want dat kan nooit uit.

Maar wat jij ook aangeeft, jouw auto slijt hier behoorlijk van. Werkplaats rekeningen en aanschaf nieuwe auto zijn uitgaven waar jouw werkgever waarschijnlijk niets om geeft.

Ik zou aangeven dat je in je eigen wijk gebruik maakt van de dienstfiets. Wellicht goede fietstassen zodat je alle benodigdheden mee kan nemen.
Of, als je dat wil, eigen auto en je bewust zijn van de kosten.
Buiten je eigen wijk dienstauto. Geen dienstauto, geen taken buiten eigen wijk.

Succes!
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Ik zou dus nooit met mijn eigen auto, als ik die zou hebben, dit werk doen. Puur om het feit dat je dan ook regelmatig gratis staat te werken. Kilometervergoeding is niet toereikend, eventuele parkeerkosten worden niet vergoed en het lijkt me niet goed voor de auto zelf. Ik zou vragen of je een auto van de zaak kan krijgen. Ik snap dat niet iedere medewerker dat krijgt maar als je er al jaren werkt en zoveel uren draait.

Fietsen is ook niet alles en die slijt dan ook harder, naast het feit dat die wel eens gejat kan worden maar is minder duur dan een auto en soms ben je ergens sneller op een fiets omdat je overal binnendoor kan wat met een auto niet altijd kan.
graze wijzigde dit bericht op 01-02-2026 10:55
0.07% gewijzigd
Ik zie hier alle wijkverpleegkundigen dagelijks op de fiets door het (uitgestrekte) dorp fietsen. Grote materialen worden wel bij de patiënten thuis bezorgd. Dat gaat eigenlijk prima. Kan dat bij jullie niet?
Ja, zeker het gesprek over aangaan. En proberen medestanders te vinden onder je collega's. Hebben jullie een ondernemingsraad? Daar kun je ook eens mee praten. Of, nog beter, stel je de volgende keer verkiesbaar om dit hoger op de agenda te krijgen.

En laat je hierover eens adviseren door een vakbond, misschien hebben zij goede tips voor je.

En zoveel mogelijk de dienstfiets gebruiken. Al kan ik me voorstellen dat dat bijvoorbeeld 's avonds ook geen pretje is, zeker niet in bepaalde wijken. Van de thuiszorg van mijn moeder die in een slechte buurt woont, begreep ik dat hun personeel regelmatig wordt lastiggevallen. Kan me goed voorstellen dat je dan liever de auto pakt.
Ik zie hier altijd dienstauto’s van zorginstellingen door de straat rijden. Waarom heeft jouw werkgever die niet?
En 20 patiënten per ochtend? Is dat een typefout?
Als je van 7 tot 12 zou werken komt dat neer op 4 cliënten per uur. Reistijd eraf zal dat 10 minuutjes per cliënt zijn? Het wordt steeds minder de tijd die thuiszorg bij cliënten mag doorbrengen, zie ik ook bij mijn buren.
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
KamilleT schreef:
01-02-2026 10:54
Ik zie hier altijd dienstauto’s van zorginstellingen door de straat rijden. Waarom heeft jouw werkgever die niet?
En 20 patiënten per ochtend? Is dat een typefout?
Mij lijkt dat ook veel maar ik heb wel eens gehoord dat per client soms maar 10 minuten wordt berekent aan de hand van wat er gedaan moet worden. Alleen aankleden en steunkousen aandoen is minder werk dan dat er ook nog gewassen moet worden en bijvoorbeeld ingesmeerd, wondverzorging etc.
Huacachina schreef:
01-02-2026 11:00
Als je van 7 tot 12 zou werken komt dat neer op 4 cliënten per uur. Reistijd eraf zal dat 10 minuutjes per cliënt zijn? Het wordt steeds minder de tijd die thuiszorg bij cliënten mag doorbrengen, zie ik ook bij mijn buren.
We willen allemaal goede zorg maar als tegelijkertijd niemand ervoor wil betalen dan krijg je dit soort taferelen.

Ik zie en hoor bij mijn moeder ook hoe het eraantoe gaat. Vind het soms een wonder dat mensen het met zoveel liefde willen blijven doen.
Is bij jullie organisatie een teamauto mogelijk? Zelf in het verleden bij een thuiszorgorganisatie gewerkt waar een teamauto was. Startte en eindigde de route op kantoor omdat de sleutels van de auto daar bewaard werden. Route deed ik dus met de dienstauto. Bij meerdere routes bv 's ochtends kreeg degene met de meeste kilometers op route de dienstauto mee. Dat vermindert toch al de gebruik van de eigen auto iets. Ik herken het dat die kleine stukjes rijden niet al te best zijn voor de auto. Bij de huidige organisatie zijn ook teams met een teamauto, vooral met een uitgestrekt gebied. Kan zijn dat je als je in een klein gebied werkt niet aan de kilometers komt die er voor vereist zijn. En dat geen gebruik willen maken van de eigen auto wat hier wordt genoemd: als iedereen er zo over dacht zouden de tekorten in de thuiszorg nog groter zijn dan nu al het geval is. En parkeerkosten worden door werkgever betaald: of door een parkeervergunning, een parkeerapp of je kunt de kosten gewoon declareren bij werkgever.
yellowpino schreef:
01-02-2026 11:08
Is bij jullie organisatie een teamauto mogelijk? Zelf in het verleden bij een thuiszorgorganisatie gewerkt waar een teamauto was. Startte en eindigde de route op kantoor omdat de sleutels van de auto daar bewaard werden. Route deed ik dus met de dienstauto. Bij meerdere routes bv 's ochtends kreeg degene met de meeste kilometers op route de dienstauto mee. Dat vermindert toch al de gebruik van de eigen auto iets. Ik herken het dat die kleine stukjes rijden niet al te best zijn voor de auto. Bij de huidige organisatie zijn ook teams met een teamauto, vooral met een uitgestrekt gebied. Kan zijn dat je als je in een klein gebied werkt niet aan de kilometers komt die er voor vereist zijn. En dat geen gebruik willen maken van de eigen auto wat hier wordt genoemd: als iedereen er zo over dacht zouden de tekorten in de thuiszorg nog groter zijn dan nu al het geval is. En parkeerkosten worden door werkgever betaald: of door een parkeervergunning, een parkeerapp of je kunt de kosten gewoon declareren bij werkgever.
Dat is dus niet overal zo, ik ken verhalen waarbij een huishoudelijke hulp afzegde bij een client omdat in die straat alleen dag kaarten werden verkocht of dat het 5 euro per uur kostte en de client geen bezoekerspas had waarbij het een stuk minder kost. Lullig voor voor de client maar als je maar het minimumloon krijgt. Bij mij in de stad is het bijna overal betaald parkeren behalve echt wat meer aan de rand van de stad maar zelfs daar zijn wijken waar het ook betaald is. Tikt behoorlijk aan natuurlijk.
dit kost je klauwen met geld en waarschijnlijk nog meer dan je je realiseert. je werkgever moet echt met je gaan nadenken
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Huacachina schreef:
01-02-2026 10:42
Wat goed dat je hier over nadenkt. Zie zelf regelmatig thuiszorg medewerkers rijden in eigen auto.
Wat als iemand schade tegen jouw auto rijdt onder werktijd? Gaat dat van jouw no claim af of voorziet de werkgever hierin?

Persoonlijk zou ik mijn eigen auto niet willen gebruiken voor werkzaamheden of er moet echt een behoorlijk goede financiële vergoeding tegenover staan. En dan bedoel ik niet alleen de standaard km vergoeding want dat kan nooit uit.

Maar wat jij ook aangeeft, jouw auto slijt hier behoorlijk van. Werkplaats rekeningen en aanschaf nieuwe auto zijn uitgaven waar jouw werkgever waarschijnlijk niets om geeft.

Ik zou aangeven dat je in je eigen wijk gebruik maakt van de dienstfiets. Wellicht goede fietstassen zodat je alle benodigdheden mee kan nemen.
Of, als je dat wil, eigen auto en je bewust zijn van de kosten.
Buiten je eigen wijk dienstauto. Geen dienstauto, geen taken buiten eigen wijk.

Succes!
Dit zou ik ook doen, buiten de wijk: prima, maar niet met eigen auto. In de wijk zou ik toch die dienstfiets doen.
Beste zou natuurlijk zijn dat jullie dienstauto’s krijgen.

En anders een scooter met beenkleed tegen de kou en regen en een koffer achterop voor spullen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Waarschijnlijk krijg je een km vergoeding die in de cao is bepaald voor werk-werk verkeer.

Je zou bij HR eens na kunnen gaan hoe het vervoersbeleid eruit ziet. Bij de ondernemingsraad kan je je signaal afgeven.

Mijn werkgever zet zich erg in op duurzaamvervoer. Toen ik in de OR zat heb ik hier een hoop op weten te onderhandelen.

Bij mij op kantoor staan er al jaren 2 ebikes. Zijn langere tijd weinig gebruikt, nu word het opeens populair.
Ik zelf doe 95% van mijn ambulante werk met mijn eigen fiets en soms ook lopend als alles een beetje bij elkaar zit. (Bij slecht weer de auto). Via een MSA regeling heb ik mijn fiets aangeschaft.
Graze schreef:
01-02-2026 11:19
Dat is dus niet overal zo, ik ken verhalen waarbij een huishoudelijke hulp afzegde bij een client omdat in die straat alleen dag kaarten werden verkocht of dat het 5 euro per uur kostte en de client geen bezoekerspas had waarbij het een stuk minder kost. Lullig voor voor de client maar als je maar het minimumloon krijgt. Bij mij in de stad is het bijna overal betaald parkeren behalve echt wat meer aan de rand van de stad maar zelfs daar zijn wijken waar het ook betaald is. Tikt behoorlijk aan natuurlijk.
Had er bij moeten zetten dat dit bij huidige en vorige werkgever zo werkt. Waar ik me steeds over verbaas is dat er heel weinig tegengas vanuit de medewerkers komt als dingen niet goed georganiseerd zijn. Er wordt veel geklaagd maar uiteindelijk gaan de meesten akkoord met de meest gekke voorstellen en wensen vanuit de werkgever. Zo nu ook het aantal opkomstdagen gekoppeld aan je contracturen. Werkgever komt met voorstel om hier andere invulling aan te geven zodat ze de opkomstbonus voor extra werken niet hoeven te betalen. En het gros volgt blindelings.
Als je het kunt betalen: Een electrische auto, eventueel tweedehands. Is ideaal voor dit soort micro-afstandjes van telkens een paar honderd meter. Die heeft geen slijtage bij telkens stoppen/starten want het is gewoon een electromotortje.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 01-02-2026 12:02
24.03% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Bedankt voor alle berichten! Ik hoor er dus nauwelijks collega’s over, behalve als ik er over begin en ze het er wel mee eens zijn. Ik weet niet of het eraan ligt dat ze allemaal een man hebben en tweeverdieners zijn?
Fijn om te lezen dat ik er dus niet helemaal naast zit! Goede tip van HR en de ondernemingsraad, ik zal is even op gaan zoeken waar ik dit kan vinden. Ook een dienstauto die gebruikt word door degene met de meeste km is een heel goed idee!
Wij maken gebruik van een hulpverlenersapp dus parkeerkosten hebben we gelukkig niet. We zetten die aan bij begin dienst tot ruim einde dienst.
We kunnen overal parkeren ook dagkaarten.
Vind het erg jammer dat ik hierdoor mijn werk minder leuk vind want ik doe het echt heel graag☺️ we hebben inderdaad soms 10 minuten per cliënt, we zijn wel vrij om dit op te plussen maar moeten wel rekening houden met de rest van de route, dat dat niet te ver uitloopt. En nee.. door allle regeltjes word het er niet leuker op. Ik ga aan de slag met uitzoeken waar ik moet zijn om dit aan te geven
@Jonesi: werk je bij een landelijke organisatie?
Voor dit soort werk zouden eigenlijk een kleine elektrische auto's gebruikt moeten worden. Die hebben veel minder slijtage bij veel korte ritjes (motor hoeft niet op te warmen, veel minder onderdelen die kunnen slijten. Dus lagere kosten, ongeacht of het een eigen auto is of dat ze van de zorgorganisatie zijn.
Appletje schreef:
01-02-2026 13:01
Voor dit soort werk zouden eigenlijk een kleine elektrische auto's gebruikt moeten worden.
Hoe zit het met auto's die door zero emissie zones ineens niet meer in bepaalde delen van de stad kunnen komen?
Ben je dan als werknemer verplicht om een andere auto te kopen?
Ik was op het einde dat ik in de thuiszorg werkte zo gestrest, dat ik gehaast parkeerde en vrij hard tegen een paal aan knalde. Eigen schuld, maar wij kregen zo weinig tijd tussen cliënten dat je dat amper redde. En idd te vaak te korte routes (of
‘s ochtends en ‘s avonds) dat ik weggegaan ben, werd me totaal niet in dank afgenomen. Dit was bij een particulier thuiszorg bureau.
Is een elektrische fiets geen optie?

Er zijn erg goede en grote fietstassen waar echt veel inpast
Ik kwam lezen, omdat ik in de thuiszorg heb gewerkt. Heb helaas geen tips voor je.

Maar J#z#s... 20 cliënten in één ochtend? Hoe dan...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven