Werk & Studie alle pijlers

Werken met eigen auto thuiszorg

31-01-2026 21:24 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helpende antwoorden bij mijn vraag over werken met privé auto in de thuiszorg!
Bedankt allemaal voor jullie input!
jonesi wijzigde dit bericht op 03-02-2026 10:31
93.94% gewijzigd
MEFunny schreef:
01-02-2026 19:25
Heel simpel … door alle bezuinigen in de zorg gaan er echt niet overal dienstauto’s komen. Alles moet groener en duurzamer en Er komen weer bezuinigen aan met het nieuwe kabinet.
Dus vinden ‘wij’ het ergens normaal om ‘deels’ voor eigen vervoer te zorgen. En dan is er een cao met de basis regels.

Dat ieder met een commerciële baan niet begrijpt dat iemand een eigen vervoersmiddel moet hebben om werk te verrichten in de zorg is wel duidelijk.

Goeie tip om na te denken bij de volgende stemronde 💡
Dat weet ik allemaal prima, nog nooit een commerciële baan gehad.
Ik weet ook dat mensen in de zorg gewoon veel meer accepteren uit een soort “het hoort erbij, het is nou eenmaal zo”.
Kijk alleen al naar wat hier geschreven wordt over mensen die akkoord gaan met een contractverandering wat in hun nadeel uitvalt.
Zolang niemand op zijn strepen staat verandert er ook niets.

En in het kader van vergroening: elektrische auto’s, elektrische brommobiels, elektrische scooters, elektrische fietsen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Er zijn genoeg mensen in veel sectoren die gewoon meegaan met contract veranderingen (helaas).

TO krijgt haar parkeergeld vergoed, dat is ook vrij uniek kan ik je zeggen. Verschilt ook per gemeente of ze dit soort parkeerkosten vergoeden. Is niet overal gebruikelijk.

In dit werk ben je afhankelijk van de CAOs (die erg verschillend zijn) , de gemeente, de werkgever, de overheid (en ik vergeet nog vast wel wat) om alles zo goed mogelijk geregeld te krijgen voor het personeel. Het is niet zo zwart-wit. Het is een groot onhandig grijs gebied.

Maar goed, ‘wij’ bieden e-Bikes aan op de locatie sinds enkele jaren (was mijn idee, word nu overal wat populairder) en verder kan je ook meedoen aan een hogere MSA regeling voor een ebike, scooter etc. OV word 100% vergoed. Voor de avond/late diensten bieden we parkeervergoedingen mbt veiligheid.

Toch blijven de meeste mensen auto rijden. Dat is ook een keuze. Die persoonlijk is uiteraard.
Jonesi schreef:
01-02-2026 16:21
Ik ben echt super blij met jullie reacties en tips, ga de inhoud van de links ook bespreken. Het is idd vaak zo dat iedereen zijn mond houd of het wel best vind hoor. Aanschaffen van een elektrische auto is voor mij niet haalbaar. We hebben een gewone fiets staan, trapt super zwaar.. er zijn bij collega’s al vaak fietsen weg gehaald die wat duurder zijn ( elektrisch) dus dat durf ik ook niet aan ( buurt is niet heel veilig) en dan vooral niet in de avond aangezien we vaak op afgelegen plekken moeten zijn..
Heb je ook gekeken naar kleine elektrische auto leasen? Collega deed dat en dat viel qua prijs reuze mee.
You can only succeed when there is room to fail.
Als je een ebike goed op 2 sloten zet en de accu mee naar binnen neemt is de kans dat ie wordt gestolen echt wel kleiner.
DeeDee76 schreef:
01-02-2026 20:30
Als je een ebike goed op 2 sloten zet en de accu mee naar binnen neemt is de kans dat ie wordt gestolen echt wel kleiner.
Dat lijkt me ook niet ideaal 20x per dag.
Mangogogo schreef:
01-02-2026 20:21
Heb je ook gekeken naar kleine elektrische auto leasen? Collega deed dat en dat viel qua prijs reuze mee.
Bij kleine en betaalbare elektrische auto's geldt vaak een beperkte actieradius.

Voor je werk leuk, maar prive misschien weer wat minder.

Ik vind het nogal wat om een auto te leasen waarbij de voordelen vooral voor je werk goed uitkomen.
Dat is bij mijn fiets een handeling van een paar seconden.
Denken in mogelijkheden ipv problemen is in dit geval meer helpend.
Ik moest ineens denken aan mijn kraamverzorgende wier fiets bij mij voor de deur was gestolen. Ze vroeg aan mij of ik eraan wilde meebetalen maar dat vond ik toen een vreemd verzoek. Achteraf bezien wel heel sneu, destijds was ik me er niet zo van bewust hoe afhankelijk ze ervan was voor haar werk.
DeeDee76 schreef:
01-02-2026 21:08
Ook in de zeikende regen, met alles wat je verder nog mee moest sjouwen?
DeeDee76 schreef:
01-02-2026 21:08
Je kunt een accu niet twintig keer per dag uit de fiets halen. Dat houdt het mechanisme niet vol en je moet dan iedere keer die accu meesjouwen naast alle andere spullen die je nodig hebt.

Onmogelijkheden presenteren als opties is in dit geval niet helpend.
In mijn gemeente rijden ze ook vrijwel allemaal met de eigen auto. Alleen het accuut team en de wijkverpleegkundige hebben een auto van de organisatie. In het zomerseizoen pakken sommigen bij goed weer de fiets mits ze een route in eigen dorp hebben. Vaker gebeurt het dat ze minsten in 2 dorpen moeten zijn en dan is fietsen niet echt handig. Parkeren kan wel overal en is gratis.
Laura1992 schreef:
01-02-2026 22:32
Je kunt een accu niet twintig keer per dag uit de fiets halen. Dat houdt het mechanisme niet vol en je moet dan iedere keer die accu meesjouwen naast alle andere spullen die je nodig hebt.

Onmogelijkheden presenteren als opties is in dit geval niet helpend.
Ik woon in een stad en zie alleen maar accu’s in fietsen. Zo snel zal die in die 8 minuten binnen niet gestolen worden.
Look me in the eyes and tell me what you see.
KamilleT schreef:
01-02-2026 22:31
Ik moest ineens denken aan mijn kraamverzorgende wier fiets bij mij voor de deur was gestolen. Ze vroeg aan mij of ik eraan wilde meebetalen maar dat vond ik toen een vreemd verzoek. Achteraf bezien wel heel sneu, destijds was ik me er niet zo van bewust hoe afhankelijk ze ervan was voor haar werk.

Ik zou het ook een raar verzoek vinden. Het is heel sneu, maar daar kan je als iemand die zorg krijgt, niets aan doen. Wel had ze een fietsverzekering kunnen afsluiten. Of meerdere sloten kunnen nemen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Een goede vriendin van me werkt in de wijk waar ze woont en doet alles met de elektrische fiets. Zegt altijd dat ze het heerlijk vindt. Kan overal binnendoor en geen problemen met parkeren. Ze heeft een grote fietstas gekregen van haar werkgever en kan zo prima haar spullen meenemen.
Bedankt allemaal. Ik heb het besproken met collega’s en ga een mail opstellen. Ik pas het bericht aan vanwege herkenbaarheid
Nyx• schreef:
02-02-2026 00:21
Ik woon in een stad en zie alleen maar accu’s in fietsen. Zo snel zal die in die 8 minuten binnen niet gestolen worden.
Ja, inderdaad. Bijna iedereen laat hem in zijn fiets.
Ik heb hem welgeteld 1 keer uit mijn fiets gehaald, alleen de eerste keer. Best zwaar en onhandig als je even een boodschap gaat doen.
Of uit eten gaat. En als hij wel gestolen wordt, ben je ervoor verzekerd.
Flipflop schreef:
01-02-2026 13:47
Ik kwam lezen, omdat ik in de thuiszorg heb gewerkt. Heb helaas geen tips voor je.

Maar J#z#s... 20 cliënten in één ochtend? Hoe dan...
Hier (B) doen ze er tot 30 op een ronde. Bij sommige doe je enkel steunkousen aan, medicatie geven, een heparinespuitje zetten, glucose meten of zelfs gewoon aansporen om een douche te nemen. Binnen een paar minuten terug weg.
Eigen auto's zijn omnium verzekerd tijdens de werkuren en km-vergoeding is ruimschoots voldoende.
Attraverso schreef:
06-02-2026 14:28
Hier (B) doen ze er tot 30 op een ronde. Bij sommige doe je enkel steunkousen aan, medicatie geven, een heparinespuitje zetten, glucose meten of zelfs gewoon aansporen om een douche te nemen. Binnen een paar minuten terug weg.
Eigen auto's zijn omnium verzekerd tijdens de werkuren en km-vergoeding is ruimschoots voldoende.
Belachelijk.... de menselijke maat is ver te zoeken. Blij dat ik in betere tijden in de wijkzorg werkte.

Moet je eens voorstellen dat je zelf zorgvrager bent, of dat het om je ouders zou gaan.

Juist wijkverpleging is zoveel meer dan naar binnen rennen, een kous aan trekken en weer weg spurten.

Hoe je dan nog vreugde uit je werk weet te halen of het gevoel hebt dat je goede zorg levert, is mij een raadsel.
Flipflop schreef:
06-02-2026 22:09
Belachelijk.... de menselijke maat is ver te zoeken. Blij dat ik in betere tijden in de wijkzorg werkte.

Moet je eens voorstellen dat je zelf zorgvrager bent, of dat het om je ouders zou gaan.

Juist wijkverpleging is zoveel meer dan naar binnen rennen, een kous aan trekken en weer weg spurten.

Hoe je dan nog vreugde uit je werk weet te halen of het gevoel hebt dat je goede zorg levert, is mij een raadsel.
Euh... Dat is soms gewoon het enige wat mensen vragen/nodig hebben hoor...
Ze/we komen bij sommigen 3x op een dag, 7 op 7. Als er niets meer nodig is dan dat moeten we dan nog een gezelschapsspelletje spelen of wat?
In B komt thuiszorg 7 op 7 een verse maaltijd bereiden bij de mensen, aardappels schillen, verse groenten schoonmaken,... Zelfs meerdere keren per week de boodschappen halen... ik heb hier al gelezen dat je in NL niets meer moet verwachten dan een kant en klaar schoteltje in de microgolf mikken.
Soms zijn we er met 3 tegelijk, de hhh, verzorgende en Vpk.
Attraverso schreef:
06-02-2026 22:39
Euh... Dat is soms gewoon het enige wat mensen vragen/nodig hebben hoor...
Ze/we komen bij sommigen 3x op een dag, 7 op 7. Als er niets meer nodig is dan dat moeten we dan nog een gezelschapsspelletje spelen of wat?
In B komt thuiszorg 7 op 7 een verse maaltijd bereiden bij de mensen, aardappels schillen, verse groenten schoonmaken,... Zelfs meerdere keren per week de boodschappen halen... ik heb hier al gelezen dat je in NL niets meer moet verwachten dan een kant en klaar schoteltje in de microgolf mikken.
Soms zijn we er met 3 tegelijk, de hhh, verzorgende en Vpk.
Dit verhaal verandert mijn gedachtegoed niet. Maar ik ben dan ook met een reden vertrokken uit het zorglandschap. Zorgen zoals zorgen bedoeld is, is er niet meer bij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven