Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2687 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
De gotspe ook om chronisch zieke arbeidsongeschikte mensen van 70% laatstverdiende loon naar 50% te zetten bij het toekennen van 80/100 WIA.
Rot op, hoor.
" As around the sun the earth knows she's revolving..."
DeftigeDame1 schreef:
01-02-2026 22:01
De gotspe ook om chronisch zieke arbeidsongeschikte mensen van 70% laatstverdiende loon naar 50% te zetten bij het toekennen van 80/100 WIA.
Rot op, hoor.
Waar staat dat? Ik heb wel over hervormen gelezen en afschaffen van de IVA, nieuwe gevallen dus in dat geval geen 75% meer, maar 70%. Verder van wat jij zegt. Niet gelezen of gehoord.
SirDidymus schreef:
01-02-2026 21:53
Je uitgavenpatroon is op een gegeven moment inherent aan je inkomsten als gezin. En een stap terug doen is altijd moeilijker dan meer uit gaan geven.

En dat geldt denk ik voor iedereen, nuet alleen degenen met een hoog salaris.
Ja, lees ik vaker, maar ik herken het niet. En dat is geen zuinigheid of voorzichtigheid naar mijn idee. Maar misschien werkt dat bij iedereen anders. De één heeft misschien ook al langer een specifieke wens liggen dan de ander. Dus ja, dan kan ik me voorstellen dat voor mensen kan gelden dat ze aan bepaalde wensen ook toegeven zodra dat financieel kan. Dat ze dan bijvoorbeeld dat zwembad in de tuin laten graven, of voor het rijtjeshuis voor een vrijstaand huis "inruilen" of die Landrover kopen of op vakantie naar een tropische bestemming gaan.
Maar bij mij zijn niet ineens mijn voorkeuren in 10 of 20 jaar tijd echt heel erg anders geworden. Ik was vroeger misschien zelfs wel wat impulsiever bij het boeken van een vakantie, een nieuw meubel of gewoon een boek. Dat doe ik nu echt véél beheerster en niet omdat ik meer op de centen moet letten, integendeel.
Maar goed, dit is best off topic.
cognac schreef:
01-02-2026 22:29
Ja, lees ik vaker, maar ik herken het niet. En dat is geen zuinigheid of voorzichtigheid naar mijn idee. Maar misschien werkt dat bij iedereen anders. De één heeft misschien ook al langer een specifieke wens liggen dan de ander. Dus ja, dan kan ik me voorstellen dat voor mensen kan gelden dat ze aan bepaalde wensen ook toegeven zodra dat financieel kan. Dat ze dan bijvoorbeeld dat zwembad in de tuin laten graven, of voor het rijtjeshuis voor een vrijstaand huis "inruilen" of die Landrover kopen of op vakantie naar een tropische bestemming gaan.
Maar bij mij zijn niet ineens mijn voorkeuren in 10 of 20 jaar tijd echt heel erg anders geworden. Ik was vroeger misschien zelfs wel wat impulsiever bij het boeken van een vakantie, een nieuw meubel of gewoon een boek. Dat doe ik nu echt véél beheerster en niet omdat ik meer op de centen moet letten, integendeel.
Maar goed, dit is best off topic.
Ik ken het allebei. (Te)veel uitgeven, en zuinig doen. Ik heb spaargeld, maar dat plaatst me soms voor dilemma's. Hoeveel heb ik eigenlijk nodig? Moet ik het niet gewoon uitgeven? Terwijl ik me er ook niet altijd goed bij voel als ik teveel uitgeef.

Maar goed. Ik heb in ieder geval de luxe om te kunnen sparen. Dat geldt voor veel mensen niet. Ik vind het jammer dat het woord bestaansrecht niet 1 keer meer voorkomt in de nieuwe plannen. Het zou mooi zijn als iedereen de ruimte heeft een beetje te sparen.
Paradise schreef:
01-02-2026 22:46
Ik ken het allebei. (Te)veel uitgeven, en zuinig doen. Ik heb spaargeld, maar dat plaatst me soms voor dilemma's. Hoeveel heb ik eigenlijk nodig? Moet ik het niet gewoon uitgeven? Terwijl ik me er ook niet altijd goed bij voel als ik teveel uitgeef.

Maar goed. Ik heb in ieder geval de luxe om te kunnen sparen. Dat geldt voor veel mensen niet. Ik vind het jammer dat het woord bestaansrecht niet 1 keer meer voorkomt in de nieuwe plannen. Het zou mooi zijn als iedereen de ruimte heeft een beetje te sparen.
Oh zeker. En al helemaal omdat basisproducten volgens mij in verhouding echt veel harder gestegen zijn dan juist de luxegoederen of de leuke extra's. Terwijl je die altijd nodig hebt. Voeding, verzorgingsproducten. Vooral die verzorgingsproducten lijken op een of andere manier ineens exorbitante bedragen te hebben. Shampoo, tandpasta, deodorant etc. Dat vind ik echt heel erg. Gewoon de dingen die je nodig hebt voor je lijf gezond te houden. Parfum is natuurlijk altijd duurder geweest dan deo, maar het is toch raar dat een hele basic shampoo of deo in verhouding véél duurder is geworden dan een parfum die je voor de luxe koopt?
cognac schreef:
01-02-2026 23:30
Oh zeker. En al helemaal omdat basisproducten volgens mij in verhouding echt veel harder gestegen zijn dan juist de luxegoederen of de leuke extra's. Terwijl je die altijd nodig hebt. Voeding, verzorgingsproducten. Vooral die verzorgingsproducten lijken op een of andere manier ineens exorbitante bedragen te hebben. Shampoo, tandpasta, deodorant etc. Dat vind ik echt heel erg. Gewoon de dingen die je nodig hebt voor je lijf gezond te houden. Parfum is natuurlijk altijd duurder geweest dan deo, maar het is toch raar dat een hele basic shampoo of deo in verhouding véél duurder is geworden dan een parfum die je voor de luxe koopt?
Bij Kruidvat kan je voor € 0,99 500ml shampoo kopen. Tandpasta € 0,69 125ml. Deodorant € 1,39 (5 voor 5 euro). Basic hoeft dus zeker niet duur te zijn. Je kan dat spul zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt of er voor over hebt.
Carola_456 schreef:
01-02-2026 23:47
Bij Kruidvat kan je voor € 0,99 500ml shampoo kopen. Tandpasta € 0,69 125ml. Deodorant € 1,39 (5 voor 5 euro). Basic hoeft dus zeker niet duur te zijn. Je kan dat spul zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt of er voor over hebt.
Uiteraard. Ik weet zelf ook heel goed hoe en waar ik de producten goedkoper kan krijgen, maar dat is niet wat ik bedoelde. Jij lijkt te suggereren dat iemand die er er moet letten dan maar beter moet kijken en uitzoeken hoe, wat, waar. Ik doelde zelf meer op het principe van de prijsstijging zelf. Maar misschien zit die ook wel meer op luxegoederen dan ik doorheb.
SirDidymus schreef:
01-02-2026 21:53
Je uitgavenpatroon is op een gegeven moment inherent aan je inkomsten als gezin. En een stap terug doen is altijd moeilijker dan meer uit gaan geven.

En dat geldt denk ik voor iedereen, nuet alleen degenen met een hoog salaris.
Dat zal voor veel mensen gelden, maar zeker niet voor iedereen. Niet alle mensen geven graag geld uit louter en alleen omdat het kan. Ik herken het niet.

Wij hebben een aantal jaren, voordat mijn man met pensioen ging en toen ik zelf heel veel klussen had, een extreem hoog gezinsinkomen gehad en ons uitgavenpatroon veranderde nagenoeg niet. Sterker nog, ik liet zo veel mogelijk geld in mijn bedrijf zitten en man spaarde geld in zijn pensioenpot als AVC’s.

Ik koop veel van mijn designerkleding tweedehands bijvoorbeeld en deed dat in die tijd ook. Je kan mij zo terug vinden in het Vinted topic. Ik heb ook nooit de behoefte gehad om alleen maar in sterrententen te eten of zo en zo sta ik er nog steeds in. De grootste kostenpost in dit huis is het schoolgeld van kind, maar verder doe ik ook boodschappen bij de Lidl en dat vind ik meer dan prima.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Paradise schreef:
01-02-2026 22:46

Eens. En dat hoeven geen significante bedragen te zijn, maar wel een beetje geld achter de hand als bijvoorbeeld de wasmachine het begeeft.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Bedoelen jullie niet bestaanszekerheid? Bestaansrecht is heel iets anders.
Si abra la puerta hay lobos.
Bestaanszekerheid (en asiel) waren dé topics van de verkiezingen van 2023, afgelopen verkiezingen gingen over defensie en de Europese herbewapening.
Baggal schreef:
02-02-2026 07:58
Dat zal voor veel mensen gelden, maar zeker niet voor iedereen. Niet alle mensen geven graag geld uit louter en alleen omdat het kan. Ik herken het niet.
Ik herken het ook niet, ik vind nog steeds alles heel duur ondanks dat ik het kan betalen. Natuurlijk wordt je wel makkelijker, maar ik leef zeker geen leven dat past bij mijn inkomen. Wellicht ook omdat ik mij elke dag realiseer dat het zomaar weer minder kan zijn.
Rabarbara schreef:
02-02-2026 10:54
Bedoelen jullie niet bestaanszekerheid? Bestaansrecht is heel iets anders.
Ja, dat klopt. Slordig van mijn kant.
Vanielje schreef:
02-02-2026 11:03
Bestaanszekerheid (en asiel) waren dé topics van de verkiezingen van 2023, afgelopen verkiezingen gingen over defensie en de Europese herbewapening.
Volgens wie?

Als ik her en der lees waren thema's als wonen en migratie nog onverminderd belangrijk.

Groenlinks/PvdA wilde zich net zo goed als andere partijen committeren aan 3.5 procent-norm van de Navo.

Als dat zo is, en als de VVD Groenlinks/PvdA perse wilde uitsluiten, dan draaide het dus niet om defensie. Maar om hoe dat gefinancierd moet worden.
En tegen welke prijs.
DeftigeDame1 schreef:
01-02-2026 22:01
Rot op, hoor.
De Nederlandse kiezer ligt meer wakker van mogelijk minder HRA dan van dit soort zaken. Het zijn immers "anderen" die ziek worden...
Carola_456 schreef:
01-02-2026 23:47
Eigen merk verzorgingsproducten van AH zijn ook niet zo duur, en andere supermarkten zullen ook wel zoiets hebben.
Appletje schreef:
02-02-2026 12:56
De Nederlandse kiezer ligt meer wakker van mogelijk minder HRA dan van dit soort zaken. Het zijn immers "anderen" die ziek worden...
ach ja, dat zijn altijd van die makkelijke, niet controleerbare verwijten.....

even ai.i er op nageslagen, niet dat dat nou direct 100% betrouwbaar, maar die zegt het volgende:

Er is geen spoor te vinden van een onderzoek dat letterlijk of inhoudelijk overeenkomt met de uitspraak: “De Nederlandse kiezer ligt meer wakker van mogelijk minder HRA dan van dit soort zaken. Het zijn immers ‘anderen’ die ziek worden…”.
De beschikbare bronnen over kiezersonderzoek, zorgpercepties en HRA‑discussies bevatten geen passage of conclusie die hiermee overeenkomt.
Wat wél bekend is uit onderzoek
Onderstaande punten komen uit de best beschikbare onderzoeken, maar geen ervan ondersteunt of bevat de door jou aangehaalde uitspraak.
1. Kiezersonderzoek in Nederland
• De Stichting Kiezersonderzoek Nederland (SKON) beheert het Nationaal Kiezersonderzoek (NKO), maar in de beschikbare publicaties komt deze uitspraak niet voor.
• NKO‑data tonen wel dat economische thema’s vaak zwaar wegen, maar niet dat kiezers “meer wakker liggen van HRA dan van gezondheidsrisico’s”.
2. Onderzoek naar zorgen over de zorg
• Onderzoek van Zorginstituut Nederland laat zien dat Nederlanders zich zorgen maken over betaalbaarheid en toegankelijkheid van zorg, maar niet dat zij gezondheidsrisico’s voor “anderen” wegwuiven.
• Ipsos‑peilingen (NOS) tonen dat zorg zelfs het belangrijkste verkiezingsthema is voor kiezers.
Dit staat haaks op de suggestie dat men er nauwelijks wakker van ligt.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Appletje schreef:
Meer verwarde mensen op straat, grotere kloof arm en rijk en verharding van de maatschappij.
Bij het vuurwerktopic vroeg ik me af wat voor mensen belangrijker is, meer rust in de portemonnee (voor boven modaal) of een wat socialere maatschappij? Dan heb je genoeg geld in je grote huis en dan wordt het om je heen niet veiliger en socialer. Is dat vooruitgang?

Prima als ik meer eigen risico (astma etc verder nul toeslagen of aftrekposten) moet betalen als we als maatschappij er beter van worden. Ik begrijp uitstekend dat er meer geld naar onderwijs en defensie moet.
Graag had ik gezien dat bepaalde zaken meer inkomensafhankelijk zouden worden gemaakt zoals hra (en dan huizen boven X bedrag) of kinderbijslag (niet meer dan 2 kinderen) en natuurlijk in stapjes. Het gaat mij niet om een ander de poot uit te draaien maar ik vind het nu wel zeer asociaal worden naar chronisch zieken en armen. Is dat dan minder erg om deze mensen kaal te plukken?
.
Gaan we hier nou praten over wat AI zegt dat mensen denken? Wat een armoede. Daar zou een nieuw kabinet iets aan moeten doen, armoede van de geest.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
02-02-2026 15:23
Gaan we hier nou praten over wat AI zegt dat mensen denken? Wat een armoede. Daar zou een nieuw kabinet iets aan moeten doen, armoede van de geest.
Nou, ik heb het idee dat ‘ai teksten lezen’ een vaardigheid is die ik nog flink moet trainen, ik moet het meerdere keren lezen voordat ik snap wat er staat. Dus het is vast heel leerzaam :-?
Appletje schreef:
02-02-2026 12:58
Eigen merk verzorgingsproducten van AH zijn ook niet zo duur, en andere supermarkten zullen ook wel zoiets hebben.
Oh het ging mij er niet om dat het onmogelijk is om ergens verzorgingsproducten goedkoop te kunnen kopen, dat snap ik ook wel. Ik vond het alleen hele absurde prijskaartjes, weliswaar voor A merken, dat klopt, maar mijn gevoel was dat ik dat geen logische prijzen vond en niet in verhouding vond staan. Mja, in hoeverre kan ik dat eerlijk vergelijken en zegt iemand: ja maar parfum/meubels/auto's/boten/vakanties zijn ook exorbitant gestegen ten opzichte van 20 jaar geleden.

Dus met andere woorden: misschien klopt dat gevoel niet.
cognac wijzigde dit bericht op 02-02-2026 15:47
4.54% gewijzigd
__appelbloesem__ schreef:
02-02-2026 15:36
Nou, ik heb het idee dat ‘ai teksten lezen’ een vaardigheid is die ik nog flink moet trainen, ik moet het meerdere keren lezen voordat ik snap wat er staat. Dus het is vast heel leerzaam :-?

deze a.i. teksten komen met bronvermelding, dat lijkt mij sowieso te prefereren boven zomaar een mening die nergens op gestoeld is.

maar je kunt beginnen met gewoon de laatste zin lezen....
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Appletje schreef:
Nou dat weet ik niet. Voor mij is de hypotheekrente aftrek überhaupt een gekke regeling. Maar ik begrijp wel dat al je HRA in een keer weg zou halen (we hebben natuurlijk de Wet Hillen), huiseigenaren met een hypotheek mogelijk wel in de problemen kunnen komen. Jij meent wel dat mensen erfbelasting en HRA belangrijker vinden dan andere zaken.
Uiteindelijk komt het erop neer dat we in Nederland steeds minder werkenden hebben die het geld voor de verzorgingsstaat moeten verdienen en steeds meer inactieven die er geld van ontvangen. Je hebt dan twee mogelijkheden: minder geld per ontvanger besteden of meer belasting per werkende innen.
grenada schreef:
02-02-2026 15:45
deze a.i. teksten komen met bronvermelding, dat lijkt mij sowieso te prefereren boven zomaar een mening die nergens op gestoeld is.

maar je kunt beginnen met gewoon de laatste zin lezen....
Je kan natuurlijk ook een leesbare en steekhoudende tekst kunnen schrijven met bronvermelding. Om te beginnen hebben appeltje/deftige dame het over bezuinigingen op sociale zekerheid, en niet over de zorg, dus wat dat betreft is je hele tekst irrelevant.
Daarnaast: de meerderheid van al die mensen die zorg een belangrijk thema vonden hebben gekozen voor partijen die hierop willen bezuinigen. Ik gok zomaar dat betaalbaarheid voor hun een belangrijkere motivatie voor hun keuze was dan de zorg die geleverd wordt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven