Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
woensdag 15 april 2026 om 12:34
Excuses niet nodig. Ik snap ook waar je reactie vandaan komt.SirDidymus schreef: ↑15-04-2026 10:36Sorry daar heb je gelijk in, ik zat gisteren even wat hoog in mijn emoties door reacties van mensen op deze maatregelen, niet alleen hier uiteraard maar gewoon in zijn algemeenheid, en de onverschilligheid van mensen wanneer het om kleine ondernemers gaat. Dus excuus, ik zal er beter op letten.
Ik ken een ondernemer met een groot pand. Deze maakt zich zorgen over toekomstige energierekening van dat pand. Ondernemer heeft de boel net weer redelijk (redelijk, want alle kosten zijn flink gestegen) op orde na corona. Nu dit weer. Ondernemer is ook werkgever.
woensdag 15 april 2026 om 12:50
Paradise schreef: ↑15-04-2026 12:34Excuses niet nodig. Ik snap ook waar je reactie vandaan komt.
Ik ken een ondernemer met een groot pand. Deze maakt zich zorgen over toekomstige energierekening van dat pand. Ondernemer heeft de boel net weer redelijk (redelijk, want alle kosten zijn flink gestegen) op orde na corona. Nu dit weer. Ondernemer is ook werkgever.
Kan ik helemaal inkomen, ik heb na corona mijn bedrijfspand verkocht, gelukkig durf ik nu wel te stellen. Maar coronasteun ben ik nog steeds aan het terugbetalen.
Ik vind het (algemeen) best jammer dat er zo weinig rekening of medeleven lijkt te zijn met werkgevers. Niet alle werkgevers zijn DGA's die miljoenen verdienen, of zelfs tonnen per jaar. De meesten zijn zoals ik, MKB met een middeninkomen en weinig mogelijkheden om winstmarges te vergroten. 6 dagen per week werken om een middeninkomen over te houden, en dan horen van mensen (algemeen ook weer) dat dit valt onder ondernemersrisico (ja natuurlijk deels klopt dat), of dat je je eigen winst moet delen met je werknemers omdat je anderzijds het verlies ook via de werknemer wil terugverhalen (uhm nee? Dat ging over km vergoeding die uit de portomonnee van de werkgever komt en zeker geen kado is van de overheid).
De overheid hoeft echt niet alle risico's te dekken, maar het ondernemersklimaat in Nederland is nou ook weer niet zo gunstig dat mensen staan te trappelen om werkgever te worden met alle risico's van dien. En dat kan problemen geven voor de werkgelegenheid en de economie in de toekomst, en daarmee de betaalbaarheid van het hele sociale stelsel.
woensdag 15 april 2026 om 13:19
Maar voor jou is dat nu toch niet van toepassing? Je hebt de auto's immers gekocht voor 1 januari 2027. Daarmee val je in de overgangsregeling.SirDidymus schreef: ↑15-04-2026 12:08
Goed het is wederom wat het is, maar ik moet hierdoor een km registratie bij gaan houden, wat met een lesauto behoorlijk lastig is, plus in de gaten houden dat werknemers niet in privetijd even naar de kapper, supermarkt oid gaan wat voorheen gewoon makkelijk ging. En ik vind die 12% cataloguswaarde ook echt iets bizars, waarom niet de dagwaarde? Dat zou al iets schelen, maar dat vind ik idem van de bijtelling.
Berekenen over cataloguswaarde is sowieso raar, ook met bijtelling grijs kenteken bijvoorbeeld. De cataloguswaarde van een geel kenteken wordt gehanteerd ipv cataloguswaarde grijs kenteken. En dat verschil kan behoorlijk groot zijn. Je betaalt dan dus bijtelling over een waarde die je nooit voor die auto hebt betaald.
woensdag 15 april 2026 om 13:21
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat mensen sowieso erg vanuit hun eigen positie redeneren.
Op dit forum en op sociale media wordt enorm geklaagd over het onderwijs. Leraren liggen regelmatig onder vuur. Er zijn veel scholen die moeite hebben om docenten te vinden, klassen worden naar huis gestuurd, er wordt geen les gegeven of les door mensen die niet bekwaam en/of bevoegd zijn om een vak te geven.
Uiteindelijk levert dit problemen op voor de nieuwe generatie beroepsbevolking, de economie in de toekomst en het kennisniveau van de bevolking.
Maar ik garandeer je dat als ik dit ergens post, mensen gaan zeggen dat ik altijd vakantie heb, dat mensen in de zorg pas hard werken (nooit ontkend trouwens) of dat ze zelf een leraar kennen die een nare eikel is.
Op dit forum en op sociale media wordt enorm geklaagd over het onderwijs. Leraren liggen regelmatig onder vuur. Er zijn veel scholen die moeite hebben om docenten te vinden, klassen worden naar huis gestuurd, er wordt geen les gegeven of les door mensen die niet bekwaam en/of bevoegd zijn om een vak te geven.
Uiteindelijk levert dit problemen op voor de nieuwe generatie beroepsbevolking, de economie in de toekomst en het kennisniveau van de bevolking.
Maar ik garandeer je dat als ik dit ergens post, mensen gaan zeggen dat ik altijd vakantie heb, dat mensen in de zorg pas hard werken (nooit ontkend trouwens) of dat ze zelf een leraar kennen die een nare eikel is.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 15 april 2026 om 13:28
Het probleem is ook veel diverser. Wij zijn geneigd te kijken op individueel niveau, waardoor wij de structurele grotere problemen uit het ook verliezen. Denk aan goed onderwijs, goede zorg, veiligheid, tekort aan vakmensen bij politie, brandweer, technische diensten enz. enz.. Er zijn veel grote structurele problemen in Nederland en de EU.
Naast natuurlijk het betaalbaar houden van alles, ook voor de komende generaties. Dus nu een zak geld uitgeven aan accijnsverlaging is niet perse een goed idee.
Naast natuurlijk het betaalbaar houden van alles, ook voor de komende generaties. Dus nu een zak geld uitgeven aan accijnsverlaging is niet perse een goed idee.
woensdag 15 april 2026 om 16:35
https://www.parool.nl/nederland/kabinet ... gle.com%2F
Wtf!!! Wat is dit nu weer voor ongeloofwaardige draaierij vanuit de overheid. Dan werk je als ZZPer mee om de toeslagenaffaire af te handelen, met een belofte vanuit de overheid dat de boetes door hen betaald worden, en komt een staatssecretaris even met de melding dat "iedereen gelijk behandeld dient te worden".
Je kunt de overheid in Nederland echt goed vertrouwen zeg... wat een gotspe.
Wtf!!! Wat is dit nu weer voor ongeloofwaardige draaierij vanuit de overheid. Dan werk je als ZZPer mee om de toeslagenaffaire af te handelen, met een belofte vanuit de overheid dat de boetes door hen betaald worden, en komt een staatssecretaris even met de melding dat "iedereen gelijk behandeld dient te worden".
woensdag 15 april 2026 om 16:37
De overheid is een onbetrouwbare partner. Omdat ze de enige partij is waar je zaken mee kunt doen die eenzijdig de voorwaarden kan veranderen, lopende de opdracht. We zeggen het thuis al jaren.SirDidymus schreef: ↑15-04-2026 16:35https://www.parool.nl/nederland/kabinet ... gle.com%2F
woensdag 15 april 2026 om 18:34
Ik snap jou zeker wel, juist zzp’ers en kleine bv’s die kunnen helemaal niet zulke verliezen incasseren. Voor het risico op ziekte, zwangerschap (waar je wel ook stukje uitkering nog krijgt als je voldoet aan diverse voorwaarden), en vakantie/ rustige periodes wordt wel vermogen opgebouwd waar lukt, en is wel op te vangen meestal.SirDidymus schreef: ↑15-04-2026 12:50Kan ik helemaal inkomen, ik heb na corona mijn bedrijfspand verkocht, gelukkig durf ik nu wel te stellen. Maar coronasteun ben ik nog steeds aan het terugbetalen.
Ik vind het (algemeen) best jammer dat er zo weinig rekening of medeleven lijkt te zijn met werkgevers. Niet alle werkgevers zijn DGA's die miljoenen verdienen, of zelfs tonnen per jaar. De meesten zijn zoals ik, MKB met een middeninkomen en weinig mogelijkheden om winstmarges te vergroten. 6 dagen per week werken om een middeninkomen over te houden, en dan horen van mensen (algemeen ook weer) dat dit valt onder ondernemersrisico (ja natuurlijk deels klopt dat), of dat je je eigen winst moet delen met je werknemers omdat je anderzijds het verlies ook via de werknemer wil terugverhalen (uhm nee? Dat ging over km vergoeding die uit de portomonnee van de werkgever komt en zeker geen kado is van de overheid).
De overheid hoeft echt niet alle risico's te dekken, maar het ondernemersklimaat in Nederland is nou ook weer niet zo gunstig dat mensen staan te trappelen om werkgever te worden met alle risico's van dien. En dat kan problemen geven voor de werkgelegenheid en de economie in de toekomst, en daarmee de betaalbaarheid van het hele sociale stelsel.
Maar een corona crisis, of deze oorlog (oorlogen eigenlijk als je na afgelopen jaren kijkt) daar kun je je als je klein bent niet genoeg voor indekken.
Voor jou is het direct enorm voelbaar door de branche waar je in zit en kosten die direct invloed hebben op je inkomen. Ook grotere bedrijven hebben hier last van, en gaan doorbelasten. Transportkosten / grondstofprijzen stijgen ook mee etc.
Uiteindelijk gaat dit iedereen raken.
Wat wel goede maatregelen zijn, of dat accijnzen verlagen is weet ik absoluut niet, maar hiermee vallen weer groepen die het ook echt niet enorm breed hebben buiten de boot.
Dit gaat nog een lange staart krijgen schat ik..
woensdag 15 april 2026 om 18:35
Ja bizar weer, en dan vinden ze het gek dat het vertrouwen in de overheid laag isSirDidymus schreef: ↑15-04-2026 16:35https://www.parool.nl/nederland/kabinet ... gle.com%2F
woensdag 15 april 2026 om 19:14
Ik heb wel wat bedrijven op het oog die van mij ruimhartige compensatie voor burgers en werkgevers mogen betalen.
https://www.nu.nl/economie/6392709/grot ... r-uur.html
woensdag 15 april 2026 om 20:54
Volgens dezelfde redenatie kan je dan ook stellen dat de loonbelasting in België veel te hoog is. Bij een modaal inkomen heb je in België ongeveer 400 euro per jaar minder (netto). Maar dan heb je wel goedkopere brandstof (al kan je voor die 400 euro extra heel veel brandstof tegen Nederlandse prijzen kopen.SirDidymus schreef: ↑14-04-2026 23:26Mwah, 2/3 van de brandstofprijzen in Nederland bestaan uit belastingen en accijnzen. De prijzen in Nederland zijn gewoon te hoog in vergelijking met andere landen.
Onder aan de streep zijn de kosten van levensonderhoud in Noord-West-Europese landen een beetje hetzelfde. Het is alleen anders opgebouwd. En dan betaal ik eigenlijk liever meer voor iets als brandstof en minder inkomensbelasting. Dan kan je nog een beetje kiezen hoeveel je wilt betalen.
woensdag 15 april 2026 om 20:55
Voor de mensen op dit forum die voor de overheid werken: Wat vinden jullie er eigenlijk van om voor zo'n onbetrouwbare ***-organisatie te werken?Winterkoud schreef: ↑15-04-2026 18:35Ja bizar weer, en dan vinden ze het gek dat het vertrouwen in de overheid laag is![]()
maandag 20 april 2026 om 16:48
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... en-kabinet
Wat een fantastische plannen weer, tegemoetkoming aan de ene kant, extra lastenverzwaring aan de kant van de kleine ondernemer/ZZPer. Het ondernemersklimaat staat al onder druk in Nederland en wordt er met deze plannen niet veel beter door.
Geen enkele bezuiniging op andere vlakken, verder alleen een accijnsverhoging op alcohol.
Ik vraag me af wat hier in de 2e Kamer over gevraagd zal worden?
Wat een fantastische plannen weer, tegemoetkoming aan de ene kant, extra lastenverzwaring aan de kant van de kleine ondernemer/ZZPer. Het ondernemersklimaat staat al onder druk in Nederland en wordt er met deze plannen niet veel beter door.
Geen enkele bezuiniging op andere vlakken, verder alleen een accijnsverhoging op alcohol.
woensdag 22 april 2026 om 18:55
Nu weten we toch bijna zeker dat Jesse meeleest op het viva-forum of niet?Danae schreef: ↑15-04-2026 19:14Ik heb wel wat bedrijven op het oog die van mij ruimhartige compensatie voor burgers en werkgevers mogen betalen.
'Klaver ziet het liefst dat de rekening terechtkomt bij oliebedrijven die door de oorlog in het Midden-Oosten meer winst maken.'
https://www.nu.nl/politiek/6393424/kabi ... zomer.html
dinsdag 12 mei 2026 om 10:12
https://www.telegraaf.nl/nieuws/d66-wet ... 70122.html
Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel....
dinsdag 12 mei 2026 om 10:13
Stormie schreef: ↑12-05-2026 10:12https://www.telegraaf.nl/nieuws/d66-wet ... 70122.html
De wethouder hield vol: hij hield niets achter.
dinsdag 12 mei 2026 om 10:16
Ja, als je al op de hoogte was moet je niet gaan zeggen dat je er door "overvallen" bent.Stormie schreef: ↑12-05-2026 10:12https://www.telegraaf.nl/nieuws/d66-wet ... 70122.html
dinsdag 12 mei 2026 om 10:30
https://www.telegraaf.nl/financieel/tim ... 84152.html
https://www.nu.nl/klimaat/6395437/co2-t ... ing.com%2F
Het kwam al voorbij op tv,de hogere brandstofprijzen van nu en de verhoogde brandstofprijzen voor 1-1-2028.
Zal het kabinet weer een extra reiskostenvrijstelling van 2 eurocent per km erbij geven in 2028
Het kwam al voorbij op tv,de hogere brandstofprijzen van nu en de verhoogde brandstofprijzen voor 1-1-2028.
Zal het kabinet weer een extra reiskostenvrijstelling van 2 eurocent per km erbij geven in 2028
dinsdag 12 mei 2026 om 10:51
Ik lees anders dat het gaat om een belasting op fossiele brandstoffen die gebruikt worden om gebouwen te verwarmen, niet om brandstoffen voor wegvervoer.Stormie schreef: ↑12-05-2026 10:30https://www.telegraaf.nl/financieel/tim ... 84152.html
Zal het kabinet weer een extra reiskostenvrijstelling van 2 eurocent per km erbij geven in 2028![]()
dinsdag 12 mei 2026 om 11:45
Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken. Onder het zogeheten ETS2 kopen zij uitstootrechten in, waarvan de prijs wordt doorberekend aan de consument.
Ook voor de auto dus en daar stond ook het plaatje bij van tanken bij benzinepomp op link 2
dinsdag 12 mei 2026 om 14:02
ik word ook wel een beetje appelig van steeds deze maatregel als hulp: 'hulp voor bedrijven en huiseigenaren die willen verduurzamen.'SirDidymus schreef: ↑20-04-2026 16:48https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... en-kabinet
De meeste mensen die moeite hebben met rondkomen door deze energieprijzen hebben echt de financiële middelen niet om te verduurzamen want die 'hulp' betekent dat je vaak zelf ook nog wel diep in de buidel moet tasten.
Grief is just love with nowhere to go
dinsdag 12 mei 2026 om 15:29
Stormie schreef: ↑12-05-2026 11:45Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken. Onder het zogeheten ETS2 kopen zij uitstootrechten in, waarvan de prijs wordt doorberekend aan de consument.
Ook voor de auto dus en daar stond ook het plaatje bij van tanken bij benzinepomp op link 2
Ach ja, we betalen allemaal wel weer wat extra voor onze energie, maakt het uit...
Als Nederland nou eens zijn zaken op orde zou hebben met het stroomnetwerk bijvoorbeeld, dan is het alternatief altijd aanwezig. Nu is dat niet, en heb je maar pech als je niet kunt verduurzamen vanwege de financiën, of je huurbaas kan/wil het niet, of je bent afhankelijk van een voertuig op fossiele brandstoffen...
Jammerdebammer voor die mensen dan.
dinsdag 12 mei 2026 om 15:33
Maar hoe moet ik dat zien dan, is een auto volgens jou eigenlijk een gebouw?Stormie schreef: ↑12-05-2026 11:45Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken. Onder het zogeheten ETS2 kopen zij uitstootrechten in, waarvan de prijs wordt doorberekend aan de consument.
dinsdag 12 mei 2026 om 15:36
In de link van Nu.nl staat dit:
“Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken.”
Dat moet je lezen als leveranciers van benzine, diesel én van aardgas voor de verwarming van gebouwen. Dus alle brandstoffen. Dat komt ook duidelijk naar voren in de rest van het artikel.
Where is my mind?
dinsdag 12 mei 2026 om 16:06
Dus niet voor brandstoffen voor motorvoertuigen.SurferRosa schreef: ↑12-05-2026 15:36In de link van Nu.nl staat dit:
“Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken.”
Dat moet je lezen als leveranciers van benzine, diesel én van aardgas voor de verwarming van gebouwen. Dus alle brandstoffen. Dat komt ook duidelijk naar voren in de rest van het artikel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in