Uit elkaar
vrijdag 6 februari 2026 om 06:29
Ik had een heel grote kinderwens. Ik was op mijn 40e single. Ik kwam een lieve, heel leuke man tegen waar ik stapelverliefd op werd. Na een half jaar was ik ongepland al zwanger omdat ik geen pil gebruikte en er wat mis ging met het condoom. Sowieso wilden we er voor mijn 41e aan beginnen gezien mijn leeftijd (dus binnen het jaar) omdat ik bang was dat het er anders niet meer inzat om kinderen te krijgen. Toen bleek mijn partner erg labiel/serieuze psychische problematiek. Dit had ik niet eerder gezien deels door verliefdheid/grote kinderwens maar ook omdat hij in het begin echt enorm lief was en het vooral dit was wat me opviel. Zijn negatieve trekjes zag ik als normaal. Niemand is perfect. Pas nadien kwamen ook zijn slechte kanten heel duidelijk boven. We zijn uit elkaar gegaan toen ons kind nog heel klein was omdat ik de ruzies niet wilde voor ons kind. Ik voel me schuldig omdat ik geen betere partnerkeuze gemaakt heb en schaam me hier ook over. Ik denk ook dat andere mensen dit helemaal niet ok vinden hoe het gelopen is. Wat is jullie mening? Moet ik me aantrekken wat anderen denken hierover?
vrijdag 6 februari 2026 om 07:04
Ik denk niet dat je de enige bent die zich 'vergist' heeft qua partner keuze of persoon waar je een kind mee krijgt. Kan gebeuren, je zag het niet eerder dus het heeft geen zin om je schuldig te voelen.
Er zijn ook vrouwen die op latere leeftijd met rammelende eierstokken iemand opduikelen uit de kroeg omdat ze zo graag een kind willen maar geen partner hebben.
Dat zou ik veel erger vinden voor het kind.
Er zijn ook vrouwen die op latere leeftijd met rammelende eierstokken iemand opduikelen uit de kroeg omdat ze zo graag een kind willen maar geen partner hebben.
Dat zou ik veel erger vinden voor het kind.
vrijdag 6 februari 2026 om 07:43
vrijdag 6 februari 2026 om 08:00
Je bent stapelverliefd geweest, je grote wens voor een kind is uitgekomen, en toen je partner toch niet zo leuk/geschikt bleek, heb je voor jezelf en je kind gekozen, dat klinkt voor mij als heel sterk en goed gedaan.
Je schuldig voelen verandert niks ten goede, en wat andere mensen vinden doet er ook niet toe, zij zijn jou niet, het is jouw leven.
Je schuldig voelen verandert niks ten goede, en wat andere mensen vinden doet er ook niet toe, zij zijn jou niet, het is jouw leven.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
vrijdag 6 februari 2026 om 08:19
Wat een ander denkt dat ligt buiten jou, daar heb je geen invloed op.
Net zoals jij je niet druk moet maken en iets vinden van andermans keuzes.
Geniet van je kind, zorg er goed voor. En in het belang van het kind zou het fijn zijn dat er een goede relatie is met de vader. Niet als partner maar als ouder van je kind.
Net zoals jij je niet druk moet maken en iets vinden van andermans keuzes.
Geniet van je kind, zorg er goed voor. En in het belang van het kind zou het fijn zijn dat er een goede relatie is met de vader. Niet als partner maar als ouder van je kind.
vrijdag 6 februari 2026 om 08:31
vrijdag 6 februari 2026 om 08:31
Maar wat vind je zelf? Dat is het enige wat echt belangrijk is. Ik lees niet dat er mensen zijn die jou veroordelen om je keuze. Ik lees dat jij dat zelf vooral doet.
Vergeef jezelf en wees overtuigd van jouw goede intenties. Zorg goed voor jezelf en je kind.
En dan maakt het geen klap uit wat een ander daarvan denkt. Zij leven niet jouw leven, jij leeft jouw leven.
Vergeef jezelf en wees overtuigd van jouw goede intenties. Zorg goed voor jezelf en je kind.
En dan maakt het geen klap uit wat een ander daarvan denkt. Zij leven niet jouw leven, jij leeft jouw leven.
I wanna live my life with the volume full!
vrijdag 6 februari 2026 om 09:16
Ik had een heel grote kinderwens.
Ik kwam een lieve, heel leuke man tegen waar ik stapelverliefd op werd. Na een half jaar was ik ongepland al zwanger
Toen bleek mijn partner erg labiel/serieuze psychische problematiek.
We zijn uit elkaar gegaan toen ons kind nog heel klein was omdat ik de ruzies niet wilde voor ons kind.
Ik voel me schuldig omdat ik geen betere partnerkeuze gemaakt heb en schaam me hier ook over. Ik denk ook dat andere mensen dit helemaal niet ok vinden hoe het gelopen is. Wat is jullie mening? Moet ik me aantrekken wat anderen denken hierover?
Mijn mening is dat je eens moet gaan focussen op wat het beste is voor het kind wat je zo graag wilde. En dan vooral het welzijn van dat kind. Want dit kind is dus belast met een ouder met serieze psychische problematiek en mogelijk ook nog erfelijk belast. Jij wilde dit kind zo graag dat je niet meer goed nadacht, nu is het er, ga het dan de begeleiding en zorg geven die het nodig heeft door aan jezelf te werken, ipv het kind nog extra te belasten met een ouder die allerlei issues heeft met schaamte, roddels en onzekerheid.
vrijdag 6 februari 2026 om 09:33
Ik vind het behoorlijk ondoordacht, ja. Maar wat maakt dat nu nog uit, wat kan jij met die informatie? Ik zou het loslaten; je zo gewenste kind is er, jullie zijn veilig en kalm en samen. Maak er wat van. Dit is toch nou eenmaal hoe het leven loopt; mensen maken domme beslissingen, mensen groeien op met een vreemde ouder-situatie. Dat is niet het einde van de wereld.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
vrijdag 6 februari 2026 om 10:01
Dit.LaFolie schreef: ↑06-02-2026 09:33Ik vind het behoorlijk ondoordacht, ja. Maar wat maakt dat nu nog uit, wat kan jij met die informatie? Ik zou het loslaten; je zo gewenste kind is er, jullie zijn veilig en kalm en samen. Maak er wat van. Dit is toch nou eenmaal hoe het leven loopt; mensen maken domme beslissingen, mensen groeien op met een vreemde ouder-situatie. Dat is niet het einde van de wereld.
Ik woonde al jaaaaren samen en toch zag ik pas tijdens de zwangerschap hoe ontzettend schadelijk mijn relatie was. Ik heb me daar ook lang schuldig over gevoeld naar mijn kind. Maar het leven is rommelig en mensen maken fouten.
Het enige wat je nu kunt doen is er het beste van maken en samen met je ex de beste ouders voor jullie kind proberen te zijn.
vrijdag 6 februari 2026 om 10:43
Niet eens alleen bij vrouwen die de onvruchtbare leeftijd zien naderen, vrouwen van iedere leeftijd die een kind willen en wiens (prille) partner daar nog niet op zit te wachten. Ik weet ook niet hoe het werkt, maar dan ineens werken anticonceptiepillen en condooms minder goed.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-02-2026 10:10Hoe komt het toch dat anticonceptie minder goed lijkt te werken bij vrouwen die heel graag een - eerste- kind willen en de onvruchtbare leeftijd zien naderen ?
vrijdag 6 februari 2026 om 10:48
Ik ben het hier helemaal mee eens. Je hebt zelf bewust gekozen voor dit kind, dus ga doen niet alsof het per ongeluk ging. Neem je verantwoordelijkheid, je hebt een kind op de wereld gezet die mogelijk psychische problematiek van zijn vader erft, omdat je het krijgen van een kind belangrijker vond. Dat is een keuze. Het maakt niet uit wat de buitenwereld daarvan vindt, want die keuze kan je niet terugdraaien. Neem je verantwoordelijkheid en wees een goede moeder die haar kind goed begeleidt bij de psychische uitdagingen die het mogelijk zal krijgen.S-Groot schreef: ↑06-02-2026 09:16Mijn mening is dat je eens moet gaan focussen op wat het beste is voor het kind wat je zo graag wilde. En dan vooral het welzijn van dat kind. Want dit kind is dus belast met een ouder met serieze psychische problematiek en mogelijk ook nog erfelijk belast. Jij wilde dit kind zo graag dat je niet meer goed nadacht, nu is het er, ga het dan de begeleiding en zorg geven die het nodig heeft door aan jezelf te werken, ipv het kind nog extra te belasten met een ouder die allerlei issues heeft met schaamte, roddels en onzekerheid.
vrijdag 6 februari 2026 om 10:54
Maar hoeveel van dat soort gevallen kennen jullie nou echt?daffy schreef: ↑06-02-2026 10:43Niet eens alleen bij vrouwen die de onvruchtbare leeftijd zien naderen, vrouwen van iedere leeftijd die een kind willen en wiens (prille) partner daar nog niet op zit te wachten. Ik weet ook niet hoe het werkt, maar dan ineens werken anticonceptiepillen en condooms minder goed.
Ik ken alleen maar vrouwen die gewenst zwanger werden, of ongewenst zwanger waren en dat opgelost hebben.
Volgens mij zijn de meeste vrouwen wijs genoeg om te snappen dat kinderen krijgen iets is wat je niet zomaar doet
vrijdag 6 februari 2026 om 10:55
En hoe helpt dit TO? Het kind is er en ik denk dat TO er goed aan doet om zich niet teveel aan te trekken aan het oordeel van anderen.daffy schreef: ↑06-02-2026 10:43Niet eens alleen bij vrouwen die de onvruchtbare leeftijd zien naderen, vrouwen van iedere leeftijd die een kind willen en wiens (prille) partner daar nog niet op zit te wachten. Ik weet ook niet hoe het werkt, maar dan ineens werken anticonceptiepillen en condooms minder goed.
Beertje, schuld en schaamte gaan jou niet verder helpen. Je houdt van je kindje en je doet je best om het zo goed mogelijk op te voeden. Stop daar je energie in.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
vrijdag 6 februari 2026 om 11:48
Ja, je bent véél te snel gegaan. Duidelijk met een reden.
Het was waarschijnlijk simpeler geweest dat als je persé een kind wou rond je 40ste je BAM-moeder was geworden ipv veel te snel met een nieuwe relatie die je nauwelijks kende voor een kind te gaan.
Maar gedane zaken nemen geen keer.
Ik hoop dus vooral dat de scheiding en omgangsregeling nu dus wel clean loopt.
Het was waarschijnlijk simpeler geweest dat als je persé een kind wou rond je 40ste je BAM-moeder was geworden ipv veel te snel met een nieuwe relatie die je nauwelijks kende voor een kind te gaan.
Maar gedane zaken nemen geen keer.
Ik hoop dus vooral dat de scheiding en omgangsregeling nu dus wel clean loopt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 6 februari 2026 om 12:42
Of de anticonceptie werkt net zo goed of slecht en vrouwen kiezen minder vaak voor een abortus in deze situatie.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-02-2026 10:10Hoe komt het toch dat anticonceptie minder goed lijkt te werken bij vrouwen die heel graag een - eerste- kind willen en de onvruchtbare leeftijd zien naderen ?
Vergis je niet, ongeveer 1 op de 4 zwangerschappen wordt een abortus. Dus die niet zo goed werkende/slordig gebruikte anticonceptie komt overal regelmatig voor. Maar met die abortus zal niet iedereen te koop lopen. Ik weet dat tenminste zelf van niemand in mijn omgeving maar ze zullen er heus wel zijn, dat kan niet anders.
vrijdag 6 februari 2026 om 13:02
Sappho schreef: ↑06-02-2026 12:42Of de anticonceptie werkt net zo goed of slecht en vrouwen kiezen minder vaak voor een abortus in deze situatie.
Vergis je niet, ongeveer 1 op de 4 zwangerschappen wordt een abortus. Dus die niet zo goed werkende/slordig gebruikte anticonceptie komt overal regelmatig voor. Maar met die abortus zal niet iedereen te koop lopen. Ik weet dat tenminste zelf van niemand in mijn omgeving maar ze zullen er heus wel zijn, dat kan niet anders.
Dat is een flink overdreven getal lijkt me. "Uit een rapport van de Inspectie van de Gezondheidzorg blijkt dat er in Nederland 8,5e abortus per 1.000 vrouwen worden uitgevoerd. Dat betekent dat ongeveer vijftien procent van alle zwangerschappen wordt afgebroken."
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wh ... kgo.com%2F
vrijdag 6 februari 2026 om 14:06
Laat die mensen maar zien dat ze het fout hebben. Laat zien dat jij wel degelijk in staat bent een rustige en veilige omgeving te creeren voor je kind. Stop met relaties aangaan met gecompliceerde mannen; beter geen relatie dan een relatie die het welzijn van je kind schaadt. En zoek hulp voor jezelf, bij de opvoeding van je kind en bij de omgang met de vader. Ga naar je huisarts en leg de situatie voor.
Natuurlijk hoef je je niks aan te trekken van wat andere mensen denken, maar soms hebben die mensen wel een punt. Maar dat weet je zelf ook.
Ik wens je moed en kracht toe. Succes.
Natuurlijk hoef je je niks aan te trekken van wat andere mensen denken, maar soms hebben die mensen wel een punt. Maar dat weet je zelf ook.
Ik wens je moed en kracht toe. Succes.
vrijdag 6 februari 2026 om 14:13
Was jij niet diegene die een abortus heeft gepleegd omdat je kinderwens al voltooid was? Je bent dus zelf hét bewijs dat het iedereen blijkbaar kan overkomen. Maar misschien heb ik nu de verkeerde voor me hoor.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-02-2026 10:10Hoe komt het toch dat anticonceptie minder goed lijkt te werken bij vrouwen die heel graag een - eerste- kind willen en de onvruchtbare leeftijd zien naderen ?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in