Uit elkaar

06-02-2026 06:29 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had een heel grote kinderwens. Ik was op mijn 40e single. Ik kwam een lieve, heel leuke man tegen waar ik stapelverliefd op werd. Na een half jaar was ik ongepland al zwanger omdat ik geen pil gebruikte en er wat mis ging met het condoom. Sowieso wilden we er voor mijn 41e aan beginnen gezien mijn leeftijd (dus binnen het jaar) omdat ik bang was dat het er anders niet meer inzat om kinderen te krijgen. Toen bleek mijn partner erg labiel/serieuze psychische problematiek. Dit had ik niet eerder gezien deels door verliefdheid/grote kinderwens maar ook omdat hij in het begin echt enorm lief was en het vooral dit was wat me opviel. Zijn negatieve trekjes zag ik als normaal. Niemand is perfect. Pas nadien kwamen ook zijn slechte kanten heel duidelijk boven. We zijn uit elkaar gegaan toen ons kind nog heel klein was omdat ik de ruzies niet wilde voor ons kind. Ik voel me schuldig omdat ik geen betere partnerkeuze gemaakt heb en schaam me hier ook over. Ik denk ook dat andere mensen dit helemaal niet ok vinden hoe het gelopen is. Wat is jullie mening? Moet ik me aantrekken wat anderen denken hierover?
@TO: probeer in het hier & nu te leven. Door het verleden en gevoelens van spijt, schaamte & schuldgevoel los te laten. En door goed voor je kindje te zorgen, van hem/haar te genieten & te kiezen voor jullie geluk. Probeer verstandige keuzes te maken voor de toekomst. Maar hoe goed we hierin ook ons best doen: soms maken we (achteraf gezien) minder handige keuzes. Behalve leren van je fouten, kun je daar naderhand meestal niets meer aan veranderen. Dat hoort bij het leven.
Je vraagt om zowel onze mening als of je je druk moet maken om onze meningen.
Mijn mening zal ik hier niet neerschrijven, want ik vind dat je je niet moet aantrekken wat andermans mening is.
Wat wil je er nog mee doen dan? De keuzes zijn gemaakt, de gevolgen zijn geweest, je kan het niet terugdraaien door je er nu extra rot over te voelen. Je gaat daar niks meer mee bereiken of oplossen.
Richt die energie op je kind ipv op andermans mening, want ik vermoed dat kind dat heel hard nodig heeft..
Je hebt een keuze gemaakt en daar zal je mee moeten dealen. Wat anderen daarvan vinden is irrelevant. Je kunt hoogstens je keuze accepteren én omarmen.
Aangezien je al 2x een topic heb leeggehaald, vernoed ik dat dit weinig zin heeft, maar goed. Toch 2 vragen:
- Hoe komt het dat je zoveel mensen in je omgeving/leven hebt met ernstige problematiek, hetzij een drugsverslaving, hetzij flinke psychiatrische klachten?
- Maak je je wel echt druk om wat anderen denken of voel je je vooral schuldig om de keuzes die je zelf hebt gemaakt? Ik bedoel, los van de vader van je kind had je vrij recent kennelijk ook nog een FWB met een verleden van drugsmisbruik.

Misschien is het vooral tijd om eens met jezelf aan de slag te gaan.
De fouten uit het verleden wat betreft relaties zal ik zeker en vast niet meer maken. Daar ben ik zeker van.
De FWB is snel stopgezet
Ja natuurlijk vinden mensen daar wat van. Jij wilde perse een kind, ten koste van heel veel. En dat heb je voor elkaar. Nu moet je ermee dealen en aangezien de vader ongeschikt ligt er meer druk en verantwoordelijkheid op jou. Ik hoop dat je die ook oppakt en nu wel je eigen belangen opzij zet.
LolplusLolisHiHi schreef:
06-02-2026 14:47
Aangezien je al 2x een topic heb leeggehaald, vernoed ik dat dit weinig zin heeft, maar goed. Toch 2 vragen:
- Hoe komt het dat je zoveel mensen in je omgeving/leven hebt met ernstige problematiek, hetzij een drugsverslaving, hetzij flinke psychiatrische klachten?
- Maak je je wel echt druk om wat anderen denken of voel je je vooral schuldig om de keuzes die je zelf hebt gemaakt? Ik bedoel, los van de vader van je kind had je vrij recent kennelijk ook nog een FWB met een verleden van drugsmisbruik.

Misschien is het vooral tijd om eens met jezelf aan de slag te gaan.
Oh WTF. Zijn er geen normale mannen beschikbaar?
Bontebok schreef:
06-02-2026 16:10
Oh WTF. Zijn er geen normale mannen beschikbaar?
Niet echt.

Maar TO, moet je per se mensen gebruiken voor "benefits"? Beetje neuken en veel drama. Waarom niet gewoon lekker alleen zijn en alle aandacht voor jezelf en je kind. Koop een museumkaart, geniet van de kleine dingen, wees dankbaar voor wat er is. Hoef je je ook niet slecht te voelen over jezelf.
Ik ben al heel lang zonder relatie. Lukt me prima zonder. En klopt, FWB was een heel kort experiment dat ik zelf heb stopgezet. Ik wil geen drama meer dus ik ga het uit de weg. Bedankt voor jullie advies.
Heb je zelf een bepaalde mening over de situatie als het een vriendin betrof waardoor je je nu zo druk maakt om wat anderen vinden.
Als je nl zelf helemaal achter je keuzes staat is het toch totaal niet belangrijk wat anderen vinden?
BaantjerFanGirl1990 schreef:
06-02-2026 14:13
Was jij niet diegene die een abortus heeft gepleegd omdat je kinderwens al voltooid was? Je bent dus zelf hét bewijs dat het iedereen blijkbaar kan overkomen. Maar misschien heb ik nu de verkeerde voor me hoor.
Ja, je hebt heel erg de verkeerde voor je.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je verwacht het niet hè.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Graze schreef:
06-02-2026 07:04
Ik denk niet dat je de enige bent die zich 'vergist' heeft qua partner keuze of persoon waar je een kind mee krijgt. Kan gebeuren, je zag het niet eerder dus het heeft geen zin om je schuldig te voelen.

Er zijn ook vrouwen die op latere leeftijd met rammelende eierstokken iemand opduikelen uit de kroeg omdat ze zo graag een kind willen maar geen partner hebben.

Dat zou ik veel erger vinden voor het kind.
Dat is toch eigenlijk ook wat ze schrijft hoor…

Overigens heeft schuld of spijt geen zin, maak je niet druk om wat anderen zeggen. Richt je op je kindje en heb t goed!
blijfgewoonbianca schreef:
06-02-2026 10:10
Hoe komt het toch dat anticonceptie minder goed lijkt te werken bij vrouwen die heel graag een - eerste- kind willen en de onvruchtbare leeftijd zien naderen ?
Handig hè?
S-Groot schreef:
06-02-2026 13:02
Dat is een flink overdreven getal lijkt me. "Uit een rapport van de Inspectie van de Gezondheidzorg blijkt dat er in Nederland 8,5e abortus per 1.000 vrouwen worden uitgevoerd. Dat betekent dat ongeveer vijftien procent van alle zwangerschappen wordt afgebroken."

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wh ... kgo.com%2F
Joh, in de link waar je naar verwijst zelf staat al letterlijk wat ik zei: 1 op de 4 eindigt in abortus. Dat is idd wereldwijd en in Nederland iets lager, maar niet extreem veel lager. En jouw link is uit 2016 en het is inmiddels toegenomen.
Er zijn in 2024 ca 166.000 kinderen geboren en 40.000 abortussen uitgevoerd. Rond de 1 op de 5 zwangerschappen eindigde in 2024 in Nederland dus in een abortus. Oftewel, ongewenste zwangerschappen zijn geen zeldzame gebeurtenis.
Sappho schreef:
06-02-2026 23:43
Joh, in de link waar je naar verwijst zelf staat al letterlijk wat ik zei: 1 op de 4 eindigt in abortus. Dat is idd wereldwijd en in Nederland iets lager, maar niet extreem veel lager.

Joh, doe normaal. Juist, 1 op 4 wereldwijd met duidelijk de verdeling dat het in ontwikkelingslanden méér is en westerse landen mínder, waarbij het in NL toen zich vertaalde naar 15%. Dus slaat natuurlijk nergens op om dan 1 op 4 te gebruiken als argument voor de Nederlandse situatie. Dus schiet lekker op met je joh.
De keuzes die ik afgelopen jaren maak zijn volledig in het belang van mijn kind en dat zal zo blijven. Daar ben ik zeker van. Ik heb eerder problemen met een schuldgevoel dat ik niet kan loslaten.
Beertje20252025 schreef:
07-02-2026 12:59
De keuzes die ik afgelopen jaren maak zijn volledig in het belang van mijn kind en dat zal zo blijven. Daar ben ik zeker van. Ik heb eerder problemen met een schuldgevoel dat ik niet kan loslaten.
Daar kun je nu alleen niks meer mee. De keuzes die je toen hebt gemaakt kun je niet meer terug draaien. Of de keuzes handig waren, daar zullen de meningen over verdeeld zijn maar dat is wat het is. Accepteer dat je leven nu is zoals hij is met de consequenties die daarbij horen en laat schuldgevoel achter je.
Tja, als ik mijn verhaal vertel zullen mensen ook concluderen dat ik een verkeerde partnerkeuze heb gemaakt om kinderen mee te krijgen. Maar wat schiet je ermee op als je daarover nadenkt?
Je hebt er meer aan te bedenken wat je er zelf van vindt, en leer er je les uit voor de toekomst.
Dat je het evalueert vind ik an sich wel een goede eigenschap.
S-Groot schreef:
07-02-2026 08:26
Joh, doe normaal. Juist, 1 op 4 wereldwijd met duidelijk de verdeling dat het in ontwikkelingslanden méér is en westerse landen mínder, waarbij het in NL toen zich vertaalde naar 15%. Dus slaat natuurlijk nergens op om dan 1 op 4 te gebruiken als argument voor de Nederlandse situatie. Dus schiet lekker op met je joh.
En ik heb je de cijfers ook al laten zien dat het in Nederland helemaal niet zo enorm afwijkend is. 1 op de 5, dat zijn dus heel wat ongeplande zwangerschappen. En dan zijn er ook nog alle mensen die dan besluiten het kind wel te houden. Onverwachte zwangerschappen zijn dus echt niks opvallends. Dat was mijn punt.
Ik vind dat je niet te hard moet zijn voor jezelf. Uiteindelijk telt hoe je ermee omgaat nu en in de toekomst en niet wat er in het verleden is gebeurd
Zo is dat!
Je hebt ervan geleerd, toch?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven