Hoe is jouw afval weggooi gedrag?

13-02-2026 06:12 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf 25 en merk dat mijn vriendinnengroep heel erg gemixt is met hun mening over afval weggooi gedrag. Ik heb een paar vriendinnen die heel erg milieubewust zijn en zelfs nog geen kauwgompje op straat gooien, maar heb er ook een paar die er totaal niet bij nadenken en soort van op de "automatische piloot" hun afval gewoon neerplempen waar het ze uitkomt. En gisteren zat ik dus met meerdere vriendinnen uren in de auto en er is zelfs een ruzie over ontstaan toen er eentje haar lege blikje uit het raampje gooide en een ander daar heel boos over werd. Toch gek dat mensen die het normaal heel goed met elkaar kunnen vinden dan opeens over zoiets toch ruzie krijgen.
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.

Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?

Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
Ik gooi geen rommel op straat en van diegene die dat blikje uit de auto gooide zou ik ook zeker wat zeggen.
Wat een verstand!
Gooi gewoon in een prullenbak!
Hou het even bij je of hang een afvalzakje in de auto ofzo. Asociaal.

Ik gooi wel peukjes op straat.
Dat is ook slecht.
Afval op straat gooien of uit je auto gooien is zo immens asociaal.
Ook je kauwgom!
Als een vriend van mij uit mijn auto afval zou gooien, dan kon hij/zij het gaan oprapen of verder gaan lopen. Voor dat soort zwak sociaal gedrag heb ik 0,0 tolerantie. En nee, ik gooi sinds mijn vierde geen zooi zomaar weg. Het is niet heel erg moeilijk om je zooi bij je te houden totdat je het wel kunt weggooien in een prullenbak.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Dit zijn zeker dezelfde types die op kantoor ook vieze mokken niet opruimen, koffie in de spoelbak gieten en niet even doorspoelen of de toiletten smerig achterlaten.
Het boeit niet, want dan hebben ze er zelf geen last meer van.
Heel erg asociaal om je afval in de berm te gooien.
justagirly schreef:
13-02-2026 10:08
Ik gooi geen rommel op straat en van diegene die dat blikje uit de auto gooide zou ik ook zeker wat zeggen.
Wat een verstand!

Dat is ook slecht.
Je zegt ik gooi geen rommel op straat. En vervolgens zeg je dat je peuken op straat gooit. Echt, je bent dan toch niks beter dan iemand die blikjes of andere zooi op de grond gooit?

Waarom dat onderscheid tussen peuken ( blijkbaar geen afval) en blik/ friet zakken/ enz? Ik snap dit echt niet.
LemoosGaatDoor schreef:
13-02-2026 10:14
Als een vriend van mij uit mijn auto afval zou gooien, dan kon hij/zij het gaan oprapen of verder gaan lopen. Voor dat soort zwak sociaal gedrag heb ik 0,0 tolerantie. En nee, ik gooi sinds mijn vierde geen zooi zomaar weg. Het is niet heel erg moeilijk om je zooi bij je te houden totdat je het wel kunt weggooien in een prullenbak.
Dit.
Toen kind nog heel klein was en toch iets op straat gooide mocht hij gewoon terug lopen om het op te ruimen.
Ik spreek op straat ook iemand gerust aan die iets “laat vallen”. Echt, om de 10 meter een vuilnisbak, hoe moeilijk is het nou.
ambra schreef:
13-02-2026 10:17
Je zegt ik gooi geen rommel op straat. En vervolgens zeg je dat je peuken op straat gooit. Echt, je bent dan toch niks beter dan iemand die blikjes of andere zooi op de grond gooit?

Waarom dat onderscheid tussen peuken ( blijkbaar geen afval) en blik/ friet zakken/ enz? Ik snap dit echt niet.
Peuken geven echt enorm veel afval.
Er bestaan een soort handvuilnisbakjes voor peuken, steek je zo in je zak, sluit goed af dus stinkt niet en niet overal bergen peuken op straat.

Ik vind het echt balen, zit je ergens mooi in de natuur op een bankje, overal peuken om je heen.
Een peuk is ook gewoon plastic. Doe normaal.
Ik gooi absoluut nooit wat weg op straat. Ik snap ook niet waarom iemand dat wél zou doen. Met afval scheiden voel ik mij af en toe wel wat gemakzuchtig, maar bij mij in de wijk heb je maar 3 smaken containers: glas, paper/karton en restafval.

Had graag nog een bak voor pmd gehad. Nu blijf ik vaak zitten met buitenlandse blikjes en flessen die hier door de statiegeld automaat niet herkend worden.
s7rin wijzigde dit bericht op 13-02-2026 10:55
2.23% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Nyx• schreef:
13-02-2026 10:21
Er bestaan een soort handvuilnisbakjes voor peuken, steek je zo in je zak, sluit goed af dus stinkt niet en niet overal bergen peuken op straat.

Ik vind het echt balen, zit je ergens mooi in de natuur op een bankje, overal peuken om je heen.
En mijn hond vreet ze op, net als al het andere eten en verpakkingen die op straat worden gegooid. Smerig volk.
Nyx• schreef:

Ja met je eens, peuken is zo ongeveer het ergste afval wat er is.. zo hoor, en al die zooi regent de grond in vanuit die peuken.

Dat je je eigen lijf verontreinigd met die troep moet je zelf weten, maar maak het niet nog erger door het op straat weg te gooien ( deze laatste zin is niet voor jou Nyx, maar voor de peuken werper)
Afbeelding

Afbeelding

Hihi :sarcastic:
Ik vind hier dingen van.
BrutaImmaculata schreef:
13-02-2026 10:22
En mijn hond vreet ze op, net als al het andere eten en verpakkingen die op straat worden gegooid. Smerig volk.
Mijn hond heeft als pup eens een volledig volgezogen filter uitgekotst :|
Bij het lezen van de topictitel dacht ik dat het over elke vierkante cm aan afval scheiden precies waar ze zeggen dat het hoort. Maar niets bleek minder waar. TO, je vriendinnen gooien afval uit het raam van de auto (wat ook gevaarlijk kan zijn voor andere weggebruikers), en jij flikkert ook je zooi gewoon in de berm? Pffff ik dacht dat ik geen heilige was met af en toe een batterijtje in de kliko. Maar uit gemakzucht je afval op straat flikkeren? De fuck zeg, ga je hersencellen ff trainen ofzo :bonk:
Even zonder oordeel, het is gewoon een milieudelict, waar boetes opstaan:

“Zwerfafval (peuken, blikjes): Een peuk op straat gooien kan een boete van €140 opleveren BINsystem.”
Nyx• schreef:
13-02-2026 10:19
Dit.
Toen kind nog heel klein was en toch iets op straat gooide mocht hij gewoon terug lopen om het op te ruimen.
Ik spreek op straat ook iemand gerust aan die iets “laat vallen”. Echt, om de 10 meter een vuilnisbak, hoe moeilijk is het nou.
Precies. Als kind heb ik het zo geleerd en ik leer het mijn kinderen ook zo.

Ik woonde voorheen aan een route van de McDonald's richting verschillende kleine dorpen. De weg bij ons voor lag altijd helemaal vol met McD afval. Echt idioot gewoon. Waarom zou je dat gewoon in de berm flikkeren? Neem het mee naar huis!

Asociaal.
Gewoon _melon met login problemen
Heel eerlijk. Ja tot in mijn pubertijd en zeker in groepsverband kon ik nog wel eens wat op straat gooien. Peuken wegschieten en kauwgum vooral. Nu denk ik echt hoe dan! Zo'n stom gedrag.

Als iemand nu iets op straat zou gooien zouden ik en mijn vriendinnen echt perplex staan kijken en vragen of het wel goed met je gaat. 1 vriendin zou je zeker gewoon uit de auto zetten, nadat ze het eerst heeft opgeruimd. Bij de anderen kom je er denk ik daarna gewoon nooit meer de auto in.

Zelf ben ik ook gestopt met fruitresten in de bosjes te gooien. Voorheen gooide ik nog wel een klokhuis weg. Ook dat kun je beter niet doen. Als ik nu ook perongeluk een papiertje verlies uit mn zak ofzo dan ben ik in staar er nog meters achteraan te rennen. Mn dochter had dit ook laatst. Haalde iets uit haar zak en iets anders waaide weg. Ze haalde haar schouders op, maar dat ging mooi niet door. Dus hup samen er achteraan. Ook kauwgum op straat spugen is een no go. Las dat vogels dat voor eten kunnen aanzien met allemaal nare gevolgen. Plus dat het gewoon goor en vervuilend is.
jojojo wijzigde dit bericht op 13-02-2026 11:16
2.05% gewijzigd
Ik gooi uiteraard niets op straat, ook niet als niemand kijkt. En ik maak er ook ruzie om. Heb ik ook al eens gedaan. Een stel meiden in de auto in mijn woonwijk. Ik liep er met de hond en zij deden het raampje open en gooiden zo hun McDonalds afval op straat. Ik vroeg of ze dat altijd zo deden. Ze stapten uit en ze gingen met me in discussie, de ene heel serieus, de andere met een "kankerwijf, waar bemoei je je mee". Ze vonden het heel normaal om hun afval op straat te gooien, de gemeente ruimde het toch wel op. Asociale lui.

En een keer op het station op het perron tegenover waar ik aan het wachten was. Een man gooit iets op het perron, ik kijk hem aan, ik kijk naar wat hij weggooide en ik kijk hem weer aan. Hij pakt het weer op en gooit het in de prullenbak.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Ja maar iedereen weet toch dat lege verpakking zwaarder en groter is dan volle verpakking, dus dat past toch niet meer in de tas waar het inzat toen je thuis wegging.

hihihi
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
justagirly schreef:
13-02-2026 10:08
Wat een verstand!

Dat is ook slecht.

En hoe denk jij dat peukjes geen rommel zijn? Jij bent net zo asociaal en dan voel je je ook nog eens beter dan iemand die wat anders dan peukjes weggooit, koekoek.
Hihi, die malle Donnna :hihi:

Ik hou d'r van, van die lekkere gekke oorspronkelijke mensen :love:
Graftak!
En over het fruit: appelpitten zijn giftig voor huisdieren. En waarom zou je het doen? Het wordt hartstikke rommelig als iedereen dat doet. Een klokhuis verteren kan 8 weken duren. Liggen er 8 weken allemaal klokhuizen in diverse staten van ontbinding :sick:
I'm finally old enough to don't give a fuck
Nyx• schreef:
Dit, wandel je in de natuur liggen er overal peuken. Maar ook rond treinstations bijvoorbeeld en op parkeerplaatsen liggen veel peuken. Ik snap dat gewoon niet.
Ik gooi niks op straat. Als ik rokers over de vloer heb roken ze bij mij op het balkon. Als ze dan de peuken weg schieten in plaats van in de asbak te doen die ik heb staan, ga ik daarna altijd beneden de peuken op staan ruimen (echt why? Dump het gewoon in de asbak, die heb ik er speciaal voor gekocht). Het enige wat bij mij soms permanent over het balkon gaat zijn bloemblaadjes, want ik hou van veel bloemen op mijn balkon.

Waar ik me wel helemaal kapot aan kan ergeren is als ik bijrijders heb in mijn auto en zij hun afval achterlaten in mijn auto alsof het een vuilnisbak is. ECHT FOR FUCK SAKE, neem gewoon je EIGEN lege blikje, zakje, pakje mee om weg te gooien?? Wie denk jij dat het anders weg mag gooien?? De autoafvalweggooifeetjes? Ik zie het altijd te laat ook, want ze dumpen het gewoon random vakken in de deur waardoor ik het soms pas dagen tot weken later aantref.
ugli wijzigde dit bericht op 13-02-2026 11:28
4.79% gewijzigd
Wel goed gevonden Donna.
Lekker rellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven