Hoe is jouw afval weggooi gedrag?

13-02-2026 06:12 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf 25 en merk dat mijn vriendinnengroep heel erg gemixt is met hun mening over afval weggooi gedrag. Ik heb een paar vriendinnen die heel erg milieubewust zijn en zelfs nog geen kauwgompje op straat gooien, maar heb er ook een paar die er totaal niet bij nadenken en soort van op de "automatische piloot" hun afval gewoon neerplempen waar het ze uitkomt. En gisteren zat ik dus met meerdere vriendinnen uren in de auto en er is zelfs een ruzie over ontstaan toen er eentje haar lege blikje uit het raampje gooide en een ander daar heel boos over werd. Toch gek dat mensen die het normaal heel goed met elkaar kunnen vinden dan opeens over zoiets toch ruzie krijgen.
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.

Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?

Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
Huh? Bestaat er zoiets als afval-weggooi-gedrag? Really?

Het enige antwoord is dat je niets weggooit onderweg tenzij je een vuilbak tegenkomt.
Hoezo hebben je ouders je niet geleerd dat je geen blikjes door het raam gooit?

*ik-word-duidelijk-te-oud*

Wat ik wel niet doe is zwerfafval van anderen oprapen. Not my job.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je gooit geen kauwgum op de grond en afval uit het raam. Door zo'n kauwgum op de grond gooier heb ik een keer mijn nieuwe schoenen verpest want ik kreeg het niet fatsoenlijk van de zool af. En afval uit een rijdende auto gooien is gewoon gevaarlijk en volgens mij ook strafbaar. Ik gooi bijna eigenlijk niks op straat maar wacht tot ik een prullenbak tegen kom en gooi het anders thuis weg. Het enige wat ik heel af en toe wel weg gooi is een stukje fruit of brood in de struik. Dat wordt dan toch opgepikt door vogels, dieren of wordt compost.

Blikjes en flesjes met statiegeld worden netjes ingeleverd i.p.v. weg gegooid. Glas in de glas bak en gewoon zo goed mogelijk scheiden. In mijn woonplaats zijn controleurs die kijken of je afval goed scheid. Doe je dat niet dan krijg je een waarschuwing en vervolgens een boete. Je container wordt niet geleegd tot je de boete betaald.
Nyx• schreef:
13-02-2026 11:52
Hier ligt er tegenwoordig bizar veel kapot glas (meestal van flesjes) op straat, geen idee waarom.
Sommige mensen doen dat expres. Ik heb het wel eens dronken mannen zien doen toen ik toevallig een keer savonds laat uit een raam keek. Wijnflessen en potjes (die wellicht iets verderop op een glasbak stonden). Bewust kapot gooien en dan zo dat het niet te ontwijken valt. Heb ook wel eens jongeren gezien waarbij eentje achterop zat en tijdens rijden gewoon bierflesjes kapot gooide op de weg. Zelfs een keer een AH medewerker die het glas voor de deur zo het fietspad op veegde, waarschijnlijk had klant iets kapot laten vallen.. Daar heb ik toen wel wat gezegd want ik was zo boos. Heb toen gevraagd of ze mijn lekke band ging vergoeden (was gelukkig niet echt lek maar toch) en dat ik een klacht in ging dienen bij haar manager. Heb het daarna nooit meer gezien.
loulou39 schreef:
13-02-2026 13:19
Ik zeg vaak op “behulpzame” toon tegen mensen: je laat wat vallen. Meestal pakken ze het dan wel op, maar ik ben ook voor van alles en nog wat uitgemaakt. Doet me niks, dus scheld lekker een eind weg, als je je troep maar opruimt..
Ik wilde dat ik zo was maar helaas.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joyce48 schreef:
13-02-2026 09:00
Wat mij het meeste verbaast in jouw verhaal is dat je het meer hebt over de ruzie tussen je vriendinnen, en dat je tot tweemaal toe benoemt dat je eerst om je heen kijkt voordat je iets in de berm gooit ....
Wat een schijnheilig gedrag. Natúúrlijk dump je geen rotzooi op straat, dat dat een discussie moet zijn verbaast me. En zeker geen kauwgom, dat spul verteert niet en blijft tot het einde der dagen op de stoep plakken.
Niet alles gelezen nog. Maar dit was ook precies mijn gedachte. Hoezo is dit überhaupt een vraag? Afval op straat gooien is iets voor aso's. Ik vind het ook altijd bijzonder dat mensen dat zomaar doen. Het komt oprecht niet in mijn hoofd op. En ik ben echt geen heilige hoor, maar ik vind troep op straat gooien echt totaal onzinnig en respectloos. Wie denk je dat het allemaal weer op moet ruimen? Dat je het stiekem doet, zegt al genoeg over dat je dondersgoed weet dat het aso is. Kauwgom idem. Heel vervelend als je dat ergens af moet krabben. Of als het onder je schoen terecht komt. En wat dacht je van alle dieren die troep van straat eten.
loulou39 schreef:
13-02-2026 13:19
Ik zeg vaak op “behulpzame” toon tegen mensen: je laat wat vallen. Meestal pakken ze het dan wel op, maar ik ben ook voor van alles en nog wat uitgemaakt. Doet me niks, dus scheld lekker een eind weg, als je je troep maar opruimt..
Dat doe ik ook. Soms word ik dan alsnog de kanker gescholden, maar so be it.
En bij bepaalde types houd ik wel mijn mond.
Graze schreef:
13-02-2026 14:23
Sommige mensen doen dat expres. Ik heb het wel eens dronken mannen zien doen toen ik toevallig een keer savonds laat uit een raam keek. Wijnflessen en potjes (die wellicht iets verderop op een glasbak stonden). Bewust kapot gooien en dan zo dat het niet te ontwijken valt.
Zoiets moet het ook zijn hoor. Rondom de kroegen kom ik ook wel eens een kapot gevallen glas tegen. Kan gebeuren, jammer dat de kroegen niet bij sluiting even een bezem rondom hun voordeur halen.
Maar verder gewoon heel veel kapot gegooid glas over de stoepen.
Ik was jaren geleden op de Gentse Feesten. Overal grote containers, en niets op straat. (weet niet of dat nog zo is) Dus het kan wel. Maar zo gauw het eerste frietzakje/ijsbekertje of wat dan ook naast de afvalbak ligt, schijnt dat iedereen een vrijbrief te geven om er meer rommel bij te gooien, zonder op de lege afvalbak te letten.

Zie ook wel eens kinderen bezig op de nationale schoonmaakdag met papiergrijpers.
Vraag me dan wel eens af of ze er echt van leren. en zelf voortaan ook hun zooi opruimen, of dat het alleen maar voor de gezelligheid, of verplicht is. Of voor de traktatie na afloop
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
13-02-2026 15:31
Ik was jaren geleden op de Gentse Feesten. Overal grote containers, en niets op straat. (weet niet of dat nog zo is) Dus het kan wel. Maar zo gauw het eerste frietzakje/ijsbekertje of wat dan ook naast de afvalbak ligt, schijnt dat iedereen een vrijbrief te geven om er meer rommel bij te gooien, zonder op de lege afvalbak te letten.

Zie ook wel eens kinderen bezig op de nationale schoonmaakdag met papiergrijpers.
Vraag me dan wel eens af of ze er echt van leren. en zelf voortaan ook hun zooi opruimen, of dat het alleen maar voor de gezelligheid, of verplicht is. Of voor de traktatie na afloop
Wat de motivatie voor die kinderen is, maakt toch niet zoveel uit? Of ze nu voor de gezelligheid of die kleine traktatie gaan (of omdat de school het verplicht in het kader van het door Den Haag verplichte burgerschapsvorming), ze zien na het einde van zo’n dag dat ze ondanks tig volle zakken nog amper een deuk in een pakje boter hebben geslagen wat zwerfvuil betreft. En dus hoeveel asociale varkens dit land heeft. Dat werkt toch door. Bij de meesten dan (want bij de meerderheid is gelukkig al een opvoedkundige bodem gelegd).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Wat een leuk onderwerp! Wij hebben thuis een revolutionair product dat wij gebruiken ten behoeve van onze afvalweggooistrategie. Het heet officieel een 'pedaalemmer', maar wij zeggen soms liefkozend 'afvalbak'. Kan ik iedereen aanraden! Hoef je je spullen niet meer mee te zeulen om onderweg uit autoraampjes te gooien.

https://images.wehkamp.nl/i/wehkamp/172 ... it=contain
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Hier ook een braafje. Waar ik woon werd het wat te anoniem en is een clubje mensen een initiatief gestart om dat tij te keren in de hoop dat dat zou schelen met het zwerfvuil. Vond ik zo fijn dat ik een stukje publiek groen heb geadopteerd om schoon te houden. Is een redelijk diep perk dus daar moet ik echt in rondlopen om het afval eruit te halen. Doe ik nog niet zo gek lang en tot nu toe staat de teller op twee keer dat er letterlijk iets op mijn hoofd werd gedumpt.

En ik ben zelf echt helemaal niet zo netjes, mijn huis is nooit echt klaar om foto's te maken voor Funda zelfs niet als ik net heb opgeruimd. Dus ik ben altijd zo benieuwd hoe de huizen van mensen die hun vuilnis rondstrooien als confetti er vanbinnen uitzien.
Sinds ik een keer flink onderuit ben gegaan met de fiets toen ik over een bananenschil reed, gooi ik geen dingen meer op straat die anderen in gevaar kunnen brengen.

En sinds ik in Afrika soms mee werk met organisaties voor natuurbehoud en zie wat het effect is van dingen vergooien in de natuur, vooral op (wilde) dieren, vind ik dat het helemaal verboden zou moeten worden.
Het effect op de hele aarde trouwens ook, dat is in sommige landen veel zichtbaarder dan hier.

Even bij je houden tot je het in een prullenbak kan gooien is echt zo moeilijk niet.
Weinig met milieubewust te maken. 50 jaar geleden was er nog niets te vinden over het milieu maar haalde ik het al niet in mijn botte hersens om afval op straat of in de berm te gooien. 50 jaar geleden kreeg je dan van je moeder ook gewoon een draai om je oren als je dat in je hersens zou halen.
TO is inmiddels met het chemisch afval meegegaan?
Mooi, opgeruimd staat netjes.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
TO was wel slim. Eerst plaatste ze twee onschuldige berichten en toen die eenmaal waren goedgekeurd kwam ze aan met deze knaller. Ik wou dat ik zo slim was geweest.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
13-02-2026 18:45
TO was wel slim. Eerst plaatste ze twee onschuldige berichten en toen die eenmaal waren goedgekeurd kwam ze aan met deze knaller. Ik wou dat ik zo slim was geweest.
Meer gehaaid vind ik het. Niet jaloers op, ook niet op een anoniem forum waar niemand mij kent.
Joppie schreef:
13-02-2026 18:52
Meer gehaaid vind ik het. Niet jaloers op, ook niet op een anoniem forum waar niemand mij kent.
Read the sarcasm.
Graftak!
Nou jongens, als jullie je afvragen waar ik uithang: ik ben even naar buiten om mijn huisvuil in de Ijssel te gooien. See you folks!
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
13-02-2026 18:54
Read the sarcasm.
:mrgreen: Ik ben in een nogal serieuze stemming vandaag denk ik.
Lady*Voldemort schreef:
13-02-2026 18:55
Nou jongens, als jullie je afvragen waar ik uithang: ik ben even naar buiten om mijn huisvuil in de Ijssel te gooien. See you folks!
Succes! Goed bezig :thumbsup:
Ik moest ook even dringend wat napalm in de tuin gooien. Maar nu ben ik er weer.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
13-02-2026 19:04
Ik moest ook even dringend wat napalm in de tuin gooien. Maar nu ben ik er weer.
Toch in de tuin van de buren, mag ik hopen :-) ?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Net het oude frituurvet in de plee gekieperd, het liep een beetje lastig door maar boeien. Gooi straks mijn dooie goudvis er wel achteraan.
Calamitycat schreef:
13-02-2026 19:09
Net het oude frituurvet in de plee gekieperd, het liep een beetje lastig door maar boeien. Gooi straks mijn dooie goudvis er wel achteraan.
Gooi ik altijd op een parkeerplaats ergens samen met mijn sigarettenpeuken.
LemoosGaatDoor schreef:
13-02-2026 16:27
Wat de motivatie voor die kinderen is, maakt toch niet zoveel uit? Of ze nu voor de gezelligheid of die kleine traktatie gaan (of omdat de school het verplicht in het kader van het door Den Haag verplichte burgerschapsvorming), ze zien na het einde van zo’n dag dat ze ondanks tig volle zakken nog amper een deuk in een pakje boter hebben geslagen wat zwerfvuil betreft. En dus hoeveel asociale varkens dit land heeft. Dat werkt toch door. Bij de meesten dan (want bij de meerderheid is gelukkig al een opvoedkundige bodem gelegd).
Bij onze gemeente kun je gratis grijpers krijgen en zo'n ring / houder voor een vuilniszak. Mijn dochter vindt het leuk om af en toe afval te rapen. Soms sluiten buurtkinderen aan. Krijgt vaak ook complimenten van voorbijgangers.

Hier heel veel zwefafval. Blijkbaar zijn er toch veel asociale mensen die hun rotzooi in de berm gooien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven