Geld & Recht alle pijlers

Waar beginnen: 18 jarige op zichzelf

18-02-2026 12:08 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een 18-jarige in mijn omgeving heeft heel onverwacht een huurhuis toegewezen gekregen. Ze komt uit een heel pittige thuissituatie dus ik ben heel blij voor haar. Zij denkt dit te kunnen bekostigen uit haar DUO toelage (ze is via de VAVO bezig met haar middelbare schooldiploma) icm met een bijbaantje.

Ik denk dat ze wat zaken over het hoofd ziet qua recht op bijv kwijtscheldingen (ze dacht ook al geen recht op huurtoeslag te hebben maar toen ik meekeek bleek van wel). Ik wil haar heel graag op de rit krijgen maar heb ook nooit met dit bijltje gehakt. Bestaat er bijv ondersteuning vanuit de gemeente om alles met haar door te nemen? Hebben jullie verder tips?
https://geldfit.nl/tool/potjes-check/?u ... VlEALw_wcB

Hier kun je een vrij eenvoudige check doen.
Als ze meer hulp nodig heeft hierbij kan ze terecht bij een sociaal wijkteam.
Het hielp mij als verse uit-Huizer al heel erg dat iemand even met me op een rijtje zette welke vaste lasten ik kon verwachten, welke dingen echt belangrijk waren om te begroten, en om te horen dat een studie lening geen man over boord is.

We hebben samen toen een simpele begroting gemaakt, waardoor ik wist wat ik uit kon geven en waar ik echt geen geld voor had.
Ze vertelde me over huurtoeslag, zorg toeslag, kwijtschelding gemeentelijke belastingen, en liet me uitzoeken hoe dat werkte.

Ik had daardoor ook het gevoel dat ik met vragen bij haar terecht kon/mocht.

Bij mij was het een maatschappelijk werkster die dit deed, en nog een lange tijd een vinger aan de pols hield.
Zij weten de weg in hulpverleningsland, en bieden praktische ondersteuning bij aanvragen en invullen van formulieren.

Ik vond het heel fijn om op die manier een volwassene te hebben bij wie ik toch terecht kon met alle vragen.
Hoewel ik vond dat ik het meeste zelf op moest lossen. Het was fijn dat er iemand was om op terug te kunnen vallen.
berekenjerecht.nl hier kun je bekijken wat de mogelijkheden zijn voor toeslagen en kortingen.
En kijk of er in haar gemeente een maatjesproject is op gebied van financiën, vaak via Humanitas, maar kan ook via andere organisatie , vraag bij Gemeente. Die kunnen samen met haar een lijstje maken van dingen die zij misschien vergeet (wie denkt op die leeftijd aan gemeentelijke belastingen, kosten afvalverwerking verzekeringen en meer van dat werk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ze zou contact op kunnen nemen met maatschappelijk werk. Dat is heel laagdrempelig en die weten heel goed wat er allemaal mogelijk is. Mocht er, om welke reden dan ook, meer hulp nodig zijn, weten zij vaak ook waar je dat kan vinden.
Ik heb daar als jongere veel baat bij gehad.
SchuldHulpMaatje via de gemeente! Dat zijn vrijwilligers die handig zijn met financiële zaken en administratie en mensen helpen het zelf op de rit te krijgen. Qua naam klinkt het alsof het alleen bedoeld is voor mensen die in de schulden zitten, maar het is ook om schulden en financiële problemen te voorkomen.

In de gemeente waar ik woon zou ze zo een vrijwilliger toegewezen krijgen die haar in een traject gaat helpen om het financieel op de rit te krijgen, overzicht te creëren en haar te leren het zelf te doen. Samen doornemen welke verzekeringen nodig zijn, lijkt me ook zinvol.

Je kan direct contact opnemen met de organisatie of een coördinator. Soms is er ook een inloopspreekuur in de bibliotheek o.i.d.
Zij zou ook contact op kunnen nemen met MEE: https://www.mee.nl/clientondersteuning

Van de site: Samen bekijken we wat je nodig hebt en wat het beste bij jou past. Zodat je op eigen kracht verder kunt. Je betaalt niets voor onze cliëntondersteuning. Je hebt ook geen doorverwijzing of indicatie nodig.
Vind een MEE cliëntondersteuner in de buurt : https://www.mee.nl/mee-locator
urim wijzigde dit bericht op 18-02-2026 12:44
62.20% gewijzigd
Klinkt misschien raar, maar een goede eerste stap is de huisarts, die kent de mogelijke hulpverlening in de gemeente. En door daar te beginnen, worden eventuele kosten vaak ook vergoed.
Wijs haar inderdaad op hulpverlening. En laat haar contact opnemen met een tussenpersoon voor zaken als bijvoorbeeld een verzekering. Heel veel jongeren hebben geen idee dat je bijvoorbeeld WA of een inboedelverzekering nodig hebt. Waarschijnlijk is de lening van Duo hier wel noodzakelijk. En bij studenten kan het inkomen wisselen. Stel ze gaat werken dan veranderen de toeslagen. Om enorme terugvordering te voorkomen zal ze zich bewust moeten zijn van het zelf actief handelen (dus toeslagen zelf aanpassen of stoppen bij wijzigingen in de situatie).

En helaas willen mensen in een moeilijke situatie nog wel eens gelijkgestemden aantrekken. Wijs haar erop dat er niemand kan komen inwonen zonder toestemming van de woningbouw. En laat geen mensen op het contract of in de gba bijzetten. Zij blijft aansprakelijk voor schade. Ook als die veroorzaakt is door gasten of logees.
Lila-Linda schreef:
18-02-2026 12:44
Klinkt misschien raar, maar een goede eerste stap is de huisarts, die kent de mogelijke hulpverlening in de gemeente. En door daar te beginnen, worden eventuele kosten vaak ook vergoed.
Hierdoor raken huisartsen dus nog verder belast. Die mensen zijn al razend druk. En zijn er niet voor financiële hulp. Je kunt gewoon naar de gemeente (het wijkteam of sociaal team) van de gemeente zonder kosten of verwijzing.
Ik doe dit met jongeren namens Humanitas. Misschien is Humanitas ook actief in jullie regio?
Ik zou ook beginnen bij de gemeente. Kijk eens op de website. Bij mijn gemeente staat heel duidelijk op de website waar je terecht kan, misschien is dat bij jullie ook zo.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Auran_A schreef:
18-02-2026 12:28
SchuldHulpMaatje via de gemeente! Dat zijn vrijwilligers die handig zijn met financiële zaken en administratie en mensen helpen het zelf op de rit te krijgen. Qua naam klinkt het alsof het alleen bedoeld is voor mensen die in de schulden zitten, maar het is ook om schulden en financiële problemen te voorkomen.

In de gemeente waar ik woon zou ze zo een vrijwilliger toegewezen krijgen die haar in een traject gaat helpen om het financieel op de rit te krijgen, overzicht te creëren en haar te leren het zelf te doen. Samen doornemen welke verzekeringen nodig zijn, lijkt me ook zinvol.

Je kan direct contact opnemen met de organisatie of een coördinator. Soms is er ook een inloopspreekuur in de bibliotheek o.i.d.
Dit!! En de site geldfit zijn hele goede stappen en laagdrempelig.
Ze heeft geen schuld.
Ze is gewoon jong en heeft geen backup, en dus geen volwassene die haar wegwijs kan maken of bij wie ze terecht kan.

Ik zou toen als jongere me heel erg geremd en opgelaten voelen als ik naar schuldhulpmaatje gestuurd werd.

Ga lekker naar maatschappelijke werk (niet via de huisarts!) die zijn hiervoor.
Of Humanitas dus! Die zijn daarvoor. Get a grip heet het programma.
het is Afhankelijk van hoeveel tijd je erin wilt steken, maar:
je bent zelf volwassen, je kunt op een rijtje zetten wat jouw vaste lasten zijn.

Zet samen op een rijtje wat ze nodig heeft, en wat ze krijgt aan huursubsidie, studielening enz.

Dan ben je al een heel eind.

(en beseffen dat ze niet even kan besparen op de zorgverzekering ofzo, want elke onbetaalde rekening wordt 2 keer zo duur).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
evelien2010 schreef:
18-02-2026 13:13
Hierdoor raken huisartsen dus nog verder belast. Die mensen zijn al razend druk. En zijn er niet voor financiële hulp. Je kunt gewoon naar de gemeente (het wijkteam of sociaal team) van de gemeente zonder kosten of verwijzing.
Dat was ook mijn eerste reactie. Bij echt uitzichtloze situaties kan ik het me nog voorstellen, maar dit is een niet zieke jongere, die blijkbaar ergens al hulp krijgt. Anders heb je niet ineens een huurhuis op je 18e. Dan heb je niks bij de huisarts te zoeken. Die kan ook niks meer doen dan zeggen dat je contact op moet nemen met de gemeente, maar het kost ze wel tijd die ze niet hebben.
Als ze opeens een eigen woning heeft, is er best kans dat ze al contact met hulpverleners heeft.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Avocadeau schreef:
18-02-2026 14:08
Ze heeft geen schuld.
Ze is gewoon jong en heeft geen backup, en dus geen volwassene die haar wegwijs kan maken of bij wie ze terecht kan.

Ik zou toen als jongere me heel erg geremd en opgelaten voelen als ik naar schuldhulpmaatje gestuurd werd.

Echt heel zonde. In mijn gemeente zijn er ook meer vrijwilligers dan aanmeldingen, omdat mensen geen hulp durven zoeken en zich schamen. Zo zonde, want de vrijwilligers willen echt graag mensen helpen. Het doel is mensen financieel zelfstandig te maken en daarvoor hoeven ze niet eerst in de schulden te zitten. Alleen maar een beter en fijner uitgangspunt als het traject start zonder dat er chaos op te ruimen is. En hier in de regio is deze organisatie snel: als je ze direct benadert, zit er zo binnen een week iemand bij je aan tafel.
Ooit ontdekte ik dat een toenmalige collega van me nog nooit belastingaangifte had durven doen vanwege horrorverhalen gehoord over terugbetalen. Hij werkte net als ik in loondienst, en schrok zich rot ik hem uitlegde dat hij hoogstwaarschijnlijk elk jaar geld terug had kunnen krijgen. Dus ik zou een 18-jarige ook kort uitleggen hoe je belastingaangifte kunt doen, dat je moet opletten dat je dat op tijd doet en welke papieren belangrijk zijn om te bewaren van je werkgever (iets waar datum in- en uitdiensttreding op staat en jaaroverzicht van je loon, bijv.) en welke papieren van je bank je daarvoor nodig hebt.
evelien2010 schreef:
18-02-2026 13:13
nee hoor, dat is gewoon onderdeel van hun takenpakket
Dank allemaal, ik heb de tips tot nu toe doorgegeven en ben zelf ondertussen spulletjes voor in huis bij elkaar aan het zoeken. Hulpverlening zit er helaas nog niet in, de thuissituatie blokkeerde dat: ik hoop dat ze, nu ze er los van is, nu wel hulp wil accepteren.
Wat fijn voor haar Marit80, dat ze jou heeft om op te terug te vallen. Lief dat je dit voor haar doet.

Er zijn (zoals allemaal al genoemd) laagdrempelige instellingen die mee kunnen kijken en adviseren mbt de praktische zaken. Hopelijk voelt dat anders voor haar dan een hulpverlener die komt praten over de problemen die er zijn/waren in het gezin. Hier gaat het vooral om praktische hulp, financiële tips, meekijken met formulieren, etc.

Succes ik hoop dat ze het op de rit krijgt!
Avocadeau schreef:
18-02-2026 14:08
Ze heeft geen schuld.

Je hoeft geen schuld te hebben. Ik ben zelf zo een maatje en help ook mensen om alles financieel uit te zoeken. Juist om te voorkomen om in de schulden te raken. En juist die schaamte maakt he dat mensen te laat hulp zoeken. En niemand die hoeft te weten dat een schuldhulpmaatje je helpt. In onze gemeente verwijst maatschappelijk werk je juist door naar schuldhulpmaatje. Je wordt snel (inderdaad binnnen 1 week) geholpen, gratis en anoniem.
Tegenwoordig hebben gemeentes Buurtteams, daar zou ik me aanmelden. Gewoon naar bellen, in de steden zitten ze in elke wijk. Het is best wat werk, om alles uit te zoeken. Maar doe het niet alleen, want veel regelingen mis je. Succes!
De huisarts kan je bellen, die zegt vanzelf wel of hij tijd hiervoor heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven