Geld & Recht alle pijlers

Voorschot op erfenis: indexeren?

19-02-2026 00:52 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn sibling gaat een huis kopen. Mijn ouder wil hiervoor een flink voorschot op de erfenis geven, denk aan een bedrag met 5 nullen (waarover schenkbelasting moet worden betaald). Dit alles gaat in goed overleg met mij. Ik heb al een huis, heb verder geen geld nodig en gun mijn sibling ook een fijn huis, dus ik vind dit helemaal prima. We gaan dit bij de notaris laten vastleggen.

Het idee is dat het geschonken bedrag later wordt verrekend met het erfdeel van sibling als mijn ouder komt te overlijden. Hopelijk duurt dit zeker nog een jaar of 20. Tegen die tijd is er bij sibling waarschijnlijk een flinke waardestijging van de woning, en/of is die alweer geupgrade naar een grotere woning. Ook het overige vermogen van ouder heeft tegen die tijd als het goed is verder gerendeerd.

Wat is dan fair om af te spreken? Verrekenen van alleen het geschonken bedrag? Houd je nog rekening met inflatie? En kijk je (ook) nog naar rendement/waardestijging?

Ik wil dit ter sprake brengen maar niemand voor het hoofd stoten. Ben dol op sibling en gun die alles. Mijn familie is verder erg onzakelijk en dit is sowieso niet bij ze opgekomen.

Ben benieuwd naar jullie gedachten.

Wat te verrekenen bij voorschot erfenis?

Totaal aantal stemmen: 98

Alleen geschonken bedrag (66%)
Corrigeren voor inflatie (18%)
Rekening houden met gemaakt rendement/waardestijging (6%)
Nog anders (licht toe) (9%)
Je haalt je een hele hoop gedoe op de hals, want vergeet niet te beschrijven wat te doen als het huis minder waard wordt.

Laat het bij de geleende som, de rest is gokken en dat is dus zeker niet zakelijk.

Wel prachtig hoe je dat argument wil inzetten terwijl je je sibling alles gunt ;-)
Vraag bij de notaris wat gebruikelijk is.

Jullie hypotheek blijft de komende twintig jaar gelijk, als jij jouw deel krijgt uit de erfenis en aflost op je hypotheek is het effect ongeveer gelijk.

Is er een mogelijkheid dat tegen die tijd de totale erfenis kleiner is dan het bedrag wat sibling nu krijgt? Dat zou wel iets zijn om over na te denken. Moet sibling jouw dan betalen om het gelijk te trekken?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Interessante vraag. Vor zover het kan zou ik het zeker laten indexeren. De waardestijging lijkt me ingewikeld, maar een notaris weet de opties.

Ik heb ook een vordering op de erfenis van ongeveer een halve ton. Dat geld heb ik niet per se nodig maar ik gun mijn sibling niks en al helemaal geen geld dus alles om zijn deel zo klein mogelijk te houden.

Dus thanks voor de tip. Toevallig zitten we binnenkort bij de notaris dus dan neem ik dit mee.
Ik heb 'anders' geantwoord. Het zou me niks kunnen schelen. Het is het geld van je ouder, zij bepalen wat ze er mee doen.
La_Galette schreef:
19-02-2026 07:05
Ik heb 'anders' geantwoord. Het zou me niks kunnen schelen. Het is het geld van je ouder, zij bepalen wat ze er mee doen.
Zo dacht ik ook altijd. Zelfs toen mijn sibling al jarenlang had aangetoond wat voor eikel ie is nog.

Maar toen werd mijn ouder ernstig ziek. En vond ik het toch wel belangrijk hem daarover te informeren. Dat ene appje zag hij als een mooie gelegenheid om weer met nieuwe vormen van intimidaties en bedreiging te komen.

En sindsdien doe ik er alles aan om zijn deel zo klein mogelijk te houden, alles wat ik daarvoor kan doen grijp ik met beide handen aan. Ook al heb ik er feitelijk niiks over te zeggen.
Wat jouw ouders fair vinden lijkt me ?
Het is hun geld dus zij bepalen .
Mabel schreef:
19-02-2026 07:32
Zo dacht ik ook altijd. Zelfs toen mijn sibling al jarenlang had aangetoond wat voor eikel ie is nog.

Maar toen werd mijn ouder ernstig ziek. En vond ik het toch wel belangrijk hem daarover te informeren. Dat ene appje zag hij als een mooie gelegenheid om weer met nieuwe vormen van intimidaties en bedreiging te komen.

En sindsdien doe ik er alles aan om zijn deel zo klein mogelijk te houden, alles wat ik daarvoor kan doen grijp ik met beide handen aan. Ook al heb ik er feitelijk niiks over te zeggen.
Maar is dat het je waard? Al die energie en frustratie om geld?
Kun je niet zelf eenzelfde deel krijgen? Dan is het vertrekpunt nu gelijk. Je sibling koopt er nu een huis van, jij kan evt een deel van je hypotheek aflossen, of beleggen, of op vakantie, of er iedere dag kaviaar van eten.

En anders in ieder geval de notaris om advies vragen, die weten meestal wat verstandige stappen zijn om het vast te leggen. Een vordering met rente/indexatie lijkt me het minste om te doen.
Laat je ouders een afspraak maken bij de notaris. Er zijn meer mogelijkheden.

Een ouder mag eenmalig €33.129 schenken, tot 40 jaar. Dit is een vrij te besteden bedrag. Dit kunnen je ouders aan al hun kinderen schenken.

Een andere optie is dat je ouders de hypotheekverstrekker worden voor hun kind. Daarvoor moet wel rente betaald worden, daar zijn regels voor. Een deel van die rente kan dan weer belastingvrij geschonken worden per jaar.

Je ouders worden geen eigenaar van het huis. Je zus mag dus doen en laten met het geld wat zij wil. Gaat ze beleggen of in crypto's dan is zowel het verlies als de winst voor haar.

Je ouders hebben het geld, en wat doen zij met het geld? Beleggen zij dit, zitten ze in vastgoed of zit het in de oude sok. Grote kans dat het geld over 20 jaar ook meer waard is dan nu. Moet dit dan ook verrekend worden?

Het is dus een complexe vraag waar de notaris jullie bij kan adviseren.
Ik vind indexeren niet zo’n gek idee. Als ze je zouden schenken op papier, moeten ze je ook rente betalen. Maar ik denk dat ik gewoon verrekenen zelf prima zou vinden.
Het behaalde rendement vind ik wel raar. Wat als de huizenprijzen dalen? Sibling een paar keer verhuist?

Jullie gaan het vastleggen bij de notaris. Als inflatiecorrectie gebruikelijk is, hoor je dat vanzelf.
Anders zou ik het laten.
Ik heb helemaal geen ouders om dit soort hoge bedragen van te krijgen of erven, maar wel een zooitje siblings. Waar de een er waarschijnlijk inderdaad een mooier huis aan zou overhouden, is bij de ander het geld allang verdampt door meerdere scheidingen of een onbesuisde aankoop waar betonrot/houtworm oid in blijkt te zitten. Ik zou niks indexeren, je weet toch niet hoe het leven loopt.
Een van mijn siblings heeft ook een flink geldbedrag gekregen voor de aanschaf woning. Het kan zomaar zijn dat als de langst levende ouder is overleden er niet genoeg geld meer aanwezig is om de andere kinderen hetzelfde te laten erven. Geen van de kinderen vindt dat een probleem. Over indexeren hebben wij get überhaupt nooit gehad. Gunden sibling gewoon een huis.
Ik zou uitgaan van het geschonken bedrag. Dat is immers wat er van ouders richting kind is gegaan. De eerlijkste situatie zou ik vinden dat jij tegelijkertijd het bedrag krijgt, dan zit je er niet mee dat een ton in 2026 meer waard is dan een ton in 2046.
La_Galette schreef:
19-02-2026 07:53
Maar is dat het je waard? Al die energie en frustratie om geld?
Zeker. Het gaat meer om (on)rechtvaardigheid dan om geld. Ik kan hier geen details geven maar hij kent geen grens.

ik doe het ook omdat ik wil dat zijn kinderen er zo goed mogelijk afkomen. in plaats van scharrel nummer 843 die hij heeft op de dag dat er een erfenis te verdelen valt.

Het is natuurlijk ook geen dagtaak he. Af en toe een van mijn ouders bij de les houden en naar de notaris.
Ik neem aan dat sibling ook wil dat voorschotten eerlijk verdeeld worden, dus ik vind niet verkeerd hierover na te denken.
(ook om te voorkomen dat later een nare situatie ontstaat - denk bijv. dat het huis minder waard wordt en de schenking geïndexeerd was).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
En ja, ik vind indexeren rechtvaardig.

Niet alleen omdat het bedrag dat jouw sibling krijgt nu misschien meer waard is dan als jij het krijgt, maar ook omdat jij het bedrag pas kunt besteden als jouw ouders overlijden.

(van de andere kant heb je het nu niet nodig, dus ik weet niet hoe zwaar dat moet tellen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Jij bent in deze zaak helemaal geen partij. Ik zou me er dus niet mee bemoeien en je ouders en sibling hun ding laten doen.

Zolang je ouders nog leven is het niet jouw geld. Laat hun er dus ook hun eigen beslissingen over nemen.
Ben-ik-weer schreef:
19-02-2026 05:09

Wel prachtig hoe je dat argument wil inzetten terwijl je je sibling alles gunt ;-)

:proud:

Was ook het eerste wat ik dacht.

Lekker bij het voorgeschoten bedrag laten. En voor de verhoudingen ook niet over beginnen.
Verschrikkelijk.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Niet indexeren. Of wil je ook meedelen in zijn verlies als het anders loopt?
Geld is zonder emotie en heeft de waarde die het nu heeft. Niet die van gisteren en ook niet die van morgen.
Of je vraagt of jij hetzelfde bedrag mag hebben en belegd dat bij een Nederlands vastgoedfonds. Dan zijn jullie over 20 jaar beide spekkoper of verliezer.
Ik zou het bij het geschonken bedrag laten en jouw ouder dat laten vastleggen bij de notaris. Dat is in mijn ogen het eerlijkste.
Ik vind het ook wel bijzonder dat je je sibling alles gunt, maar er wel een hoop bijhaalt waaruit dat niet zo blijkt.
Ik weet precies welke sibling van mij zou beginnen over indexeren in deze situatie. En dat is niet degene die me vanalles gunt en zo....
Je ouders kunnen het ook lenen aan je sibling. Een notaris kan jullie adviseren over de beste vorm, schenken of lenen, en wat dit betekent op moment van overlijden. Neem hierin ook mee dat er een periode zal zijn dat 1 van de ouders nog leeft.
Ik zou me er niet mee bemoeien. Je ouders kunnen doen met hun geld wat ze willen dus er is geen "fair" in deze.
Ik vind het opvallend dat jij het bedrag met rente/indexering wil maar je voorbij gaat aan het feit dat voor sibling het bedrag daalt door de schenkbelasting. Waarom dan niet beiden nu hetzelfde bedrag schenken?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven